Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?
Yay, har vi kommet til en naturlig overgang til Richard Florida og the creative class? 
Jeg har forresten tenkt litt på det med god råd, og dårlig råd. Egentlig er det ganske uvesentlig hvor god råd vi har. Det kan hende vi må spare i 5 år for å få en slik sofa, eller det kan hende vi har pengene på bok. Det kan hende at hadde vært nødt til å bruke opp feriepenger og skattepenger. Men det er uvesentlig. Det er interessant hvordan folk mener at man er ekstravagant om andre tar seg råd til noe som ikke er viktig for en selv. Jeg for eksempel, syns det er helt sjokkerende hva folk er villige til å legge i en bil. Eller en hytte på fjellet. Eller hus på landet. Eller en all inclusive-tur til Tyrkia. Men det er jo bare fordi ingen av de tingene er viktig for meg. Jeg trenger ingen av dem for å ha god livskvalitet. Jeg derimot trenger å omgi meg med farger, morsomme former og det som faller innenfor mitt begrep for skjønnhet. Jeg trenger å reise til storbyer rundt om i verden, jeg trenger å oppleve andre urbane kulturer. Det er derfor vi prioriterer slikt, fremfor hytter og biler. Og det koster ikke mer.
Sist redigert av Tallulah : 09-11-10 kl 09:39.
|