|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Du må nok flytte til Bergen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
By the Sea
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?
Jada, mange gjør det. Men det er slett ikke uvanlig at man blir sittende i total stillet når man venter ett eller annet sted.
|
|
|
#23 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#25 |
|
saftig
|
Kasia er en klok dame som har skrevet noe som passer akkurat på meg.
|
|
|
#26 |
|
By the Sea
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Veronal - se der ja!
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør vi? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
kamerat
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Tvangssosialisering hører barneskolen til. Så er det nok. :elitær:
|
|
|
#29 |
|
By the Sea
|
Jeg skjønner hvordan du tenker.
|
|
|
#30 |
|
© All rights reserved
|
Hæ? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan i grunnen bare signere agenten her. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Pauset
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Jeg kan snakke for meg selv bare, men jeg er veldig utadvendt, og syntes barselgrupper er stas, jeg snakker med folk på posten osv. Men jeg liker ikke uanmeldt besøk. Jeg må ha ET sted jeg kan få være i fred når jeg vil det. Så får de som vil komme si i fra før de drukker opp. Jeg syntes ikke det er kjempesært. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sperret
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Ellers tenker jeg at det er mange nyanser her, som gjør at jeg tror man fort kan ende opp med å diskutere forskjellige ting her. For det er forskjell på å ikke ha behov for særlig mye sosial kontakt, å ikke trives med en slik kontakt, å ikke takle det, å ikke tørre. Og jeg synes det er ganske stor forskjell på det å ikke være sosial og det å ikke være sosial med ukjente eller fremmede. For det er vel ikke slik her i Norge at vi har tradisjon for å være usosiale heller? Små, tette samfunn gir jo mange fellesskap de fleste vel tar del i på en eller annen måte, selv om de samme menneskene kan virke uinteresserte i kontakt med folk de ikke kjenner til. Må man være sosial med "alle" for å kunne kalle seg sosial? Jeg synes jo ikke det, og tror altså at det er mye sosialt fellesskap blant folk selv om det ikke alltid er så uttrykt eller åpenbart i alle situasjoner. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Shake it out!
|
Tja? Vi merker i alle fall himmelvid forskjell på det sosiale livet i Norge vs det sosiale livet i USA. Hjemme i Norge var alle travelt opptatt og det å finne på noe sammen var et styr uten like, som helst måtte planlegges i ukesvis. Her har vi et mye mer spontant sosialt liv, og et mye mer aktivt sosialt liv. Halve venneflokken er forøvrig nordmenn, så det bør jo bety at enten er det rammene i Norge som legger demper på det sosiale livet, eller så er der kun de sosiale som blir expats.
|
|
|
#35 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Jeg er forøvrig heller ikke svær på smalltalk med ukjente, men har blitt bedre. Det som er bedre her vi er nå er at de nære vennene er mer tilgjengelige, vi finner på mer sammen. Samtidig som det er flere arenaer hvor en kan treffe alle dem man bare kjenner litt. Jeg er feks med i en gruppe som møtes en gang i mnd rundt i private hjem for å drikke vin. Det er mellom 25 og 50 som møter opp hver gang. Det er kjempekoselig! Jeg har en liten krets jeg snakker mest med, men den blir stadig større, for i ny og ne dukker det opp nye, hyggelige mennesker.
|
|
|
#36 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Jeg har alltid syntes det var pussig med argumentet "heller 5 gode venner enn 20 bekjente". Hvorfor er det en motsetning? Jeg har da nære venner selv om jeg er generelt positiv til ny, sosial kontakt. Innimellom dukker det også opp mennesker på de nye sosiale arenaene som har kvaliteter til å bli en ny nær, god venn. Jeg syns det høres trist ut å ikke være åpen for det.
|
|
|
#37 |
|
geskjeftig
|
Jeg sier som Kitty, det gjør da folk?
|
|
|
#38 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Når det er snakk om uanmeldt besøk og at andre er så mye flinkere til å invitere folk til hjem til seg så er det vel familie og venner som først og fremst blir invitert hjem- også i utlandet? Kanskje det virker mer sosialt fordi man gjerne har mye større familie enn det som er vanlig for nordmenn? Man drar jo ikke inn fremmede man har hatt en tilfeldig prat med på bussen hjem til seg og serverer mat i Tyrkia heller?
|
|
|
#39 |
|
*_*
|
|
|
|
|
#40 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er nordmenn sosialt sære?Det er jo forskjell på folk, men jeg merker en stor kulturforskjell fra de omgivelsene jeg vokste opp i og de fleste mennesker jeg møter i dag. |
|
|
|
![]() |
|
|