Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Muslimsk rasisme i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-10, 15:45   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Muslimsk rasisme i Norge

En bekjent postet denne videoen på Facebook. Denne bekjente har nok noe fremmedfrykt og reagerer veldig på at denne norske gutten føler seg mobbet av muslimer som en av veldig få norske barn på en norsk skole. Jeg syntes det er trist og feil at han blir mobbet, men er også veldig skeptisk til å lage gjøre det til en sak om rasisme.

Hva tenker dere?

(Kilde: youtube.com)

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 15:48   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Muslimsk rasisme i Norge

Jeg så ikke videoen. Men som innflytter fra bondelandet til de mest innvandringsrike boligområdene i landet så ble jeg veldig overrasket over å erfare at rasisme ikke var noe nordmenn gjorde mot mennesker med annen hudfarge. Det var noe ulike grupper utøvde mot hverandre i alle retninger. Vietnameserne hatet pakistanerne. Kineserne likte ikke pakistanerne de heller. Og alle hatet tyrkerne som pesten. I en oppgang med syv ulike nasjonaliteter var det slettes ikke nordmenns fremmedfiendtlighet som var den verste.

Konklusjon: Å kvitte seg med fremmedfrykt er en oppgave som trengs å løses i alle folkegrupper. Uansett farge og religion. Kanskje med unntak av buddhister - de kan da umulig være fiendtlige mot noen?

Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 15:49   #3
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Konklusjon: Å kvitte seg med fremmedfrykt er en oppgave som trengs å løses i alle folkegrupper. Uansett farge og religion. Kanskje med unntak av buddhister - de kan da umulig være fiendtlige mot noen?

Slaktere.

Gammel 13-11-10, 23:31   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble ordentlig lei meg på Elias' vegne etter å ha sett filmsnutten. Jeg synes det er merkelig at man kan fortsette å bo på Grønland dersom ens eget barn har det så tydelig slitsomt bare fordi at "Jeg synes Grønland er et innmari fint sted å bo". Her bør foreldrene til Elias ta grep, og om nødvendig,flytte. Grønland som boområde kommer ikke til å forandre seg.

Gammel 13-11-10, 23:45   #5
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes saken er trist; det er alle saker som handler om barn som ikke har det bra. Mobbing av "helnorske" barn i multikulturelle områder er såvidt meg bekjent ikke særlig utbredt. Vi har bodd i et slikt område, og vår sønn som var en av få "helnorske" ble aldri utsatt for noe negativt knyttet til dette. Jeg hadde heller inntrykk av at han ble ekstra populær fordi han var "helnorsk", og at mange av de flerkulturelle foreldrene oppfordret barna sine til leke med ham/var ekstra hyggelige mot ham og oss, trolig fordi de ønsket at barna skulle bli skikkelig integrert og ha venner som behersket språket godt etc.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 00:13   #6
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg ble kalt en "jævliga nordlending" av ei tyrisk dame i som snek i køen på bilvasken...
(videre ringte hun familien, som skulle komme og ta meg...)

Gammel 14-11-10, 00:54   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at alle som er i mindretall vil føle seg utenfor. Og jeg skjønner at det er problematisk, men jeg vet ikke om det er rett å kalle det rasisme.

Ungene i nabolaget her har full kontroll på hvilken religion alle tilhører (og hvem som ikke tror på noe), men det er mer for å holde kontroll på hvem som kan spise hva (akkurat som at de har kontroll på hvem som har hvilke allergier). De dømmer overhodet ikke på det, men det er bare noe de konstaterer. Men jeg vet ikke helt om nabolaget vårt er representativt for Oslo Indre Øst heller.

Er det noen som vet hvordan man finner ut hvor gammelt dette klippet er? Jeg ser at det er lagt ut for 8 måneder siden, men er det da nyheten er fra? Jeg innbiller meg at dette klippet er eldre.

Jeg er ganske kjent i dette nærområdet. Skolene ligger tett, og det er stor forskjell på innvandrerandelen på skolene som ligger med med et par 100 meters avstand. Vil det ikke da være fornuftig av foreldrene å bytte skole sånn at man kan slippe å føle seg så anderledes?

Gammel 14-11-10, 01:23   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Må si meg veldig enig med Smilefjes.

Hadde jeg vært moren hans hadde jeg flyttet vekk derfra. Dersom mitt barn lider så tydelig som denne gutten gjør, og det er vanskelig å ta tak i det når majoriteten av muslimer og fremmedkulturelle er så stor så ville jeg ikke "ofret" min sønn. Jeg har flere muslimske venner og opplever ikke meg selv som rasist. Mine barn går og har gått på en skole med 40% fremmedkulturelle elever. Det har vært en flott erfaring for mine barn. De har ikke tenkt over at mange av deres venner har annen kulturell bakgrunn.

Jeg tror også, dessverre, at det er en nærmest umulig oppgave for skolen å prøve å påvirke foreldre og elever til å være mer inkluderende overfor minoriteter på en skole med så stor overvekt av fremmedkulturelle.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 03:05   #9
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Det virker som om reportasjen ønsker å provosere til debatt.
I starten ser den ut til å ønske å formidle denne guttens virkelighet gjennom hans egne beskrivelser, men gjentatte ganger formulerer han seg på en måte som gir preg av at han har hørt og blitt forklart årsaken til hans problemer av voksne, som "det ble mange muslimer så det ble litt vanskelig ...". Hvordan kan et barn identifisere at det er religionen som er roten til problemet? Det er det voksne som har presentert for ham.

Jeg mener ikke at problemet som presenteres ikke finnes, men det presenteres på en tabloid og ganske endimensjonal måte. De fleste vil jo sikkert synes at provokasjon er viktigere mtp forandring enn forsøk på å virkelig gå inn i saken for å belyse kompleksiteten i den.
En kan en jo stille seg spørsmålet om et slikt ensidig fokus kan resultere i økt rasisme, at flere etniske nordmenn tar barna ut av flerkulturelle skoler, eller at en får et større fokus på ulikheter osv.

Konklusjonen min er i alle fall at til tross for at reportasjen presenterer et reellt problem er sannsynligheten stor for at den i større grad bidrar til bekreftelse av fordommer enn til utvidelse av forståelse.

Sist redigert av AprilRyan : 14-11-10 kl 05:35.
AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 09:57   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg ble ordentlig lei meg på Elias' vegne etter å ha sett filmsnutten. Jeg synes det er merkelig at man kan fortsette å bo på Grønland dersom ens eget barn har det så tydelig slitsomt bare fordi at "Jeg synes Grønland er et innmari fint sted å bo". Her bør foreldrene til Elias ta grep, og om nødvendig,flytte. Grønland som boområde kommer ikke til å forandre seg.

Dette er det verdt å tenke over. Flere her lander på at de ville byttet skole eller flyttet. Jeg er ikke et hår bedre - hovedgrunnen til at jeg ikke bor der jeg bodde mer er faktisk at jeg ikke ønsket at barna mine skulle vokse opp til rasister. Hvilket mitt soleklare inntrykk var at ville være umulig der jeg bodde.

Men normalt når det er snakk om mobbing så mener man at å flytte ikke er løsningen. At man må gjøre noe med mobberne.

Hvorfor mener vi ikke det når det er en gjeng muslimske barn som mobber? Hvorfor blir det annerledes? Sånn egentlig?

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:04   #11
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Her er del 2 om ingen fikk med seg den.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 14-11-10, 11:55   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

En i min nærmeste familie opplevde rasisme første uken på skolen nå i høst. Det er en stor andel fremmedspråklige og annen generasjon innvandrere, men jeg vet ikke hvor stor. Hun satt siden av en gutt som gjentatte ganger fortalte at han ikke likte "hvite" og blonde barn og var ekkel på forskjellige måter når lærer ikke så på. Mammaen tok det opp pr mail etter en uke, da hun syntes det var ganske ille at dette ble førsteopplevelsen og på foreldresamtalen uken etter ble det fortalt at det var tatt opp med moren til gutten allerede pga andre også, men at de ikke fikk respons på å få bedret oppførselen. Det er også problem med de fremmedspråklige ikke leker med etnisk norske og omvendt, og at foreldre ikke hilser på hverandre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:03   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror at alle som er i mindretall vil føle seg utenfor. Og jeg skjønner at det er problematisk, men jeg vet ikke om det er rett å kalle det rasisme.

Ungene i nabolaget her har full kontroll på hvilken religion alle tilhører (og hvem som ikke tror på noe), men det er mer for å holde kontroll på hvem som kan spise hva (akkurat som at de har kontroll på hvem som har hvilke allergier). De dømmer overhodet ikke på det, men det er bare noe de konstaterer. Men jeg vet ikke helt om nabolaget vårt er representativt for Oslo Indre Øst heller.

Er det noen som vet hvordan man finner ut hvor gammelt dette klippet er? Jeg ser at det er lagt ut for 8 måneder siden, men er det da nyheten er fra? Jeg innbiller meg at dette klippet er eldre.

Jeg er ganske kjent i dette nærområdet. Skolene ligger tett, og det er stor forskjell på innvandrerandelen på skolene som ligger med med et par 100 meters avstand. Vil det ikke da være fornuftig av foreldrene å bytte skole sånn at man kan slippe å føle seg så anderledes?

Dette programmet er vel et par år gammelt eller noe? Jeg kjenner saken godt, gutten byttet til "vår" skole som ligger bare noen hundre meter unna. Skolen vår har også en stor andel elever med minoritetsbakgrunn men her er det ikke slik det var på Elias sin skole, dette er veldig individuelt fra skole til skole.

Husker ikke hvem som sa det men jovisst, Grønland forandrer seg. Grønland blir gentrifisert akkurat som andre deler av Oslo Øst og om 10-20 år vil vi vel knapt kjenne igjen det Grønland vi ser i dag (og da vil det jo også være et område som vil være en integrert del av Bjørvika). Det er forøvrig nettopp skrevet en fin bok om dette med utgangspunkt i Tøyengata.

Gammel 14-11-10, 12:04   #14
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får inntrykk av at det med religion er noe som Elias har fått fokus på gjennom kommentarer fra muslimske barn. Det er tydelig at de er veldig fokusert på at nordmenn lever et dårlig liv ved å spise svinekjøtt. Moren til Elias sier selv her at de ikke er opptatt av religion og er selv ateister.

Jeg syns moren virker som ei oppegående dame som egentlig ønsker det flerkulturelle miljøet velkommen. Dersom hun ikke hadde vært det hadde hun neppe latt sønnen sin gå på den første skolen.

Godt å se i del 2 at foreldrene valgte å flytte sønnen til en annen skole og at det gikk så bra.

Målet til norske myndigheter er å integrere, men ved å ha slike skoler som den første så blir det lite integrering. Her har Oslo et stort problem. Vi har jo hørt om hvordan muslimske menn på Grønland kjefter ned kvinner som ikke er kledd slik de skal osv. Jeg syns det er skummelt når det blir slike miljøer som samler seg. En del muslimer jeg kjente i min lille by var vanlige moderate muslimer. De senere årene har flere flyttet inn til Oslo. Før de flyttet har kvinnene jeg kjente begynt å bruke hijab. Noe de ikke brukte før. Senest i forrige uke så jeg en av dem en tur her i byen på besøk og hun brukte fortsatt hijab. Jeg husker hun syns det var vanskelig å komme inn i det norske miljøet her i byen.

Vi nordmenn må tenke litt over hvilke holdninger vi har til minoriteter. Dersom vi ikke slipper de inn i våre miljø så isolerer vi dem og det blir vanskelig for dem å komme inn i det norske samfunn. Jeg ser helt klart at det er lettere slik sett å komme de i møte i min lille by enn i Oslo.

Gammel 14-11-10, 12:13   #15
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Føler virkelig med gutten, det er ikke enkelt å være de få/eneste som skiller seg ut. Enten man er norsk eller fra annen plass.

Gammel 14-11-10, 12:34   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men er det da sånn at vi ikke forventer at muslimske foreldre skal ta tak i ungene sine om de mobber andre på den måten vi forventer at norske foreldre skal det? Det går ikke an å resignere på akkurat det der syns jeg. Har man fått et så alvorlig holdningsproblem at både foreldre og barn i en gruppe mener mobbing er ok så må det tas tak i og gjøres noe med.

Fnatten - der kan man se, ja. Det er ikke stort jeg kan om religion.

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:16   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dette programmet er vel et par år gammelt eller noe? Jeg kjenner saken godt, gutten byttet til "vår" skole som ligger bare noen hundre meter unna. Skolen vår har også en stor andel elever med minoritetsbakgrunn men her er det ikke slik det var på Elias sin skole, dette er veldig individuelt fra skole til skole.

Husker ikke hvem som sa det men jovisst, Grønland forandrer seg. Grønland blir gentrifisert akkurat som andre deler av Oslo Øst og om 10-20 år vil vi vel knapt kjenne igjen det Grønland vi ser i dag (og da vil det jo også være et område som vil være en integrert del av Bjørvika). Det er forøvrig nettopp skrevet en fin bok om dette med utgangspunkt i Tøyengata.

Dette stemmer godt med mine antakelser. Problemet med Vahl skole er jo at integrering blir vanskelig når det knapt er noen å integrere med. Men det fins jo skoler like i nærheten med en faktisk fordeling mellom innvandrere og nordmenn. Niesen min gjorde akkurat det samme, så derfor er jeg litt ekstra oppdatert på temaet.

Og det skjer definitivt ting i bydel Gamle Oslo som Grønland ligger i. Men egentlig flytter vel bare problemet til Groruddalen og jeg vet ikke om det er så mye bedre.

Gammel 14-11-10, 13:47   #18
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Men er det da sånn at vi ikke forventer at muslimske foreldre skal ta tak i ungene sine om de mobber andre på den måten vi forventer at norske foreldre skal det? Det går ikke an å resignere på akkurat det der syns jeg. Har man fått et så alvorlig holdningsproblem at både foreldre og barn i en gruppe mener mobbing er ok så må det tas tak i og gjøres noe med.

Helt enig med Smilefjes!

Gammel 14-11-10, 14:59   #19
Jessica
Pauset

Standard

Fnatten - der kan man se, ja. Det er ikke stort jeg kan om religion.

Det bør være like klart at muslimske foreldre skal ta tak i sine barn om de mobber. I den saken om Elias tror jeg det er vanskelig. Holdningene barna har til kristne kommer hjemmefra. De holdningene, er jeg redd, gjennomsyrer mye av miljøet i det området, blant mange muslimer.

På skolen mine barn tilhører har det vært en utfordring å få minoritetsforeldre på banen. Veldig få kommer på foreldremøter. Samarbeidet i forhold til barnet, læreren og foreldrene har stort sett fungert bra. Så det er nok der man må ta opp ting når det gjelder mobbing.

Slik det presenteres i programmet som det var linket til i HI så er det et helt miljø som må forandre holdninger, og da er det langt vanskeligere.

Trist er det uansett. Det er synd for de muslimske barna som skal ut i det norske samfunnet og jobbe når de har slike holdninger til nordmenn. Håper de endrer oppfatning med tiden.

Gammel 14-11-10, 16:00   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså - ved å godta en fullstendig annerledeshet fra andre folkegrupper - begår vi ikke da en overbærende form for rasisme selv? Ved å akseptere at de bryter normer for minsteoppførsel fordi de har annen religion eller hudfarge så aksepterer vi jo annerledesbehandling.

Og i den ytterste konsekvens så deltar vi da i å få FrP opp på 25 % oppslutning fordi folk på et eller annet punkt blir lei og ikke lenger godtar at man ikke tar tak i problemområder på samme måte når adferdseieren er fremmedkulturell.

Jeg tror man bør ha samme krav til oppførsel fra innvandrere som fra tradisjonelle norskkulturelle.

(Milde - det er vrient å skrive sånne innlegg uten å snuble i puk-uttrykk. )

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.