|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Muslimsk rasisme i NorgeEn bekjent postet denne videoen på Facebook. Denne bekjente har nok noe fremmedfrykt og reagerer veldig på at denne norske gutten føler seg mobbet av muslimer som en av veldig få norske barn på en norsk skole. Jeg syntes det er trist og feil at han blir mobbet, men er også veldig skeptisk til å lage gjøre det til en sak om rasisme. (Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg så ikke videoen. Men som innflytter fra bondelandet til de mest innvandringsrike boligområdene i landet så ble jeg veldig overrasket over å erfare at rasisme ikke var noe nordmenn gjorde mot mennesker med annen hudfarge. Det var noe ulike grupper utøvde mot hverandre i alle retninger. Vietnameserne hatet pakistanerne. Kineserne likte ikke pakistanerne de heller. Og alle hatet tyrkerne som pesten. I en oppgang med syv ulike nasjonaliteter var det slettes ikke nordmenns fremmedfiendtlighet som var den verste. |
|
|
|
#3 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Muslimsk rasisme i Norge
Slaktere.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg ble ordentlig lei meg på Elias' vegne etter å ha sett filmsnutten. Jeg synes det er merkelig at man kan fortsette å bo på Grønland dersom ens eget barn har det så tydelig slitsomt bare fordi at "Jeg synes Grønland er et innmari fint sted å bo". Her bør foreldrene til Elias ta grep, og om nødvendig,flytte. Grønland som boområde kommer ikke til å forandre seg.
|
|
|
#5 |
|
Sangfugl
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg synes saken er trist; det er alle saker som handler om barn som ikke har det bra. Mobbing av "helnorske" barn i multikulturelle områder er såvidt meg bekjent ikke særlig utbredt. Vi har bodd i et slikt område, og vår sønn som var en av få "helnorske" ble aldri utsatt for noe negativt knyttet til dette. Jeg hadde heller inntrykk av at han ble ekstra populær fordi han var "helnorsk", og at mange av de flerkulturelle foreldrene oppfordret barna sine til leke med ham/var ekstra hyggelige mot ham og oss, trolig fordi de ønsket at barna skulle bli skikkelig integrert og ha venner som behersket språket godt etc. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg ble kalt en "jævliga nordlending" av ei tyrisk dame i som snek i køen på bilvasken...
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg tror at alle som er i mindretall vil føle seg utenfor. Og jeg skjønner at det er problematisk, men jeg vet ikke om det er rett å kalle det rasisme.
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeMå si meg veldig enig med Smilefjes. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeDet virker som om reportasjen ønsker å provosere til debatt.
Sist redigert av AprilRyan : 14-11-10 kl 05:35. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Dette er det verdt å tenke over. Flere her lander på at de ville byttet skole eller flyttet. Jeg er ikke et hår bedre - hovedgrunnen til at jeg ikke bor der jeg bodde mer er faktisk at jeg ikke ønsket at barna mine skulle vokse opp til rasister. Hvilket mitt soleklare inntrykk var at ville være umulig der jeg bodde. |
|
|
|
#11 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeHer er del 2 om ingen fikk med seg den. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeEn i min nærmeste familie opplevde rasisme første uken på skolen nå i høst. Det er en stor andel fremmedspråklige og annen generasjon innvandrere, men jeg vet ikke hvor stor. Hun satt siden av en gutt som gjentatte ganger fortalte at han ikke likte "hvite" og blonde barn og var ekkel på forskjellige måter når lærer ikke så på. Mammaen tok det opp pr mail etter en uke, da hun syntes det var ganske ille at dette ble førsteopplevelsen og på foreldresamtalen uken etter ble det fortalt at det var tatt opp med moren til gutten allerede pga andre også, men at de ikke fikk respons på å få bedret oppførselen. Det er også problem med de fremmedspråklige ikke leker med etnisk norske og omvendt, og at foreldre ikke hilser på hverandre.
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Dette programmet er vel et par år gammelt eller noe? Jeg kjenner saken godt, gutten byttet til "vår" skole som ligger bare noen hundre meter unna. Skolen vår har også en stor andel elever med minoritetsbakgrunn men her er det ikke slik det var på Elias sin skole, dette er veldig individuelt fra skole til skole.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeJeg får inntrykk av at det med religion er noe som Elias har fått fokus på gjennom kommentarer fra muslimske barn. Det er tydelig at de er veldig fokusert på at nordmenn lever et dårlig liv ved å spise svinekjøtt. Moren til Elias sier selv her at de ikke er opptatt av religion og er selv ateister. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Come what may...
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeFøler virkelig med gutten, det er ikke enkelt å være de få/eneste som skiller seg ut. Enten man er norsk eller fra annen plass.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeMen er det da sånn at vi ikke forventer at muslimske foreldre skal ta tak i ungene sine om de mobber andre på den måten vi forventer at norske foreldre skal det? Det går ikke an å resignere på akkurat det der syns jeg. Har man fått et så alvorlig holdningsproblem at både foreldre og barn i en gruppe mener mobbing er ok så må det tas tak i og gjøres noe med. |
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette stemmer godt med mine antakelser. Problemet med Vahl skole er jo at integrering blir vanskelig når det knapt er noen å integrere med. Men det fins jo skoler like i nærheten med en faktisk fordeling mellom innvandrere og nordmenn. Niesen min gjorde akkurat det samme, så derfor er jeg litt ekstra oppdatert på temaet.
|
|
|
|
#18 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Helt enig med Smilefjes!
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Det bør være like klart at muslimske foreldre skal ta tak i sine barn om de mobber. I den saken om Elias tror jeg det er vanskelig. Holdningene barna har til kristne kommer hjemmefra. De holdningene, er jeg redd, gjennomsyrer mye av miljøet i det området, blant mange muslimer. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Muslimsk rasisme i NorgeMen altså - ved å godta en fullstendig annerledeshet fra andre folkegrupper - begår vi ikke da en overbærende form for rasisme selv? Ved å akseptere at de bryter normer for minsteoppførsel fordi de har annen religion eller hudfarge så aksepterer vi jo annerledesbehandling. |
|
![]() |
|
|