Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-10, 15:23   #81
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Einar Gelius

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har ikke lest brevet, har ikke lest boka, men synes Gelius er et friskt pust. Det kom vel ikke direkte overraskende at Kvarme ville forsøke å bli kvitt han, det gjør det ikke mindre usmakelig i min bok.

Dette synes jeg var uvant kost fra deg, Blondie. "Jeg kan ikke noe om dette, men jeg synes det er teit likevel". Jeg trekker bare frem Fnattens poeng igjen; dette handler vel ikke om at Kvarme vil "bli kvitt noen". Dette begynte lenge før Kvarmes tid, og Gelius har tilsynelatende fått langt mer slækk enn arbeidstakere ville fått andre steder.

Jeg nekter å tro at Kvarme går inn i en sak som blir så negativ og belastende bare for å bli kvitt noen som i utgangspunktet er populære. Hva skulle han tjene på det? Det må ligge mer bak - og jeg synes det er ganske klart at det så gjør.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:29   #82
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Før man konkluderer om hvorvidt noe er usmakelig eller ikke, så bør man kanskje sette seg inn i hva saken dreier seg om?

Jeg kan da ha en mening om saken selv om jeg ikke har lest brevet? Jeg leser ikke brevet av prinsipp. Det er mange tidligere episoder med Kvarme som får meg til å gå i svart og har ingenting å gjøre med Gelius.

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Dette synes jeg var uvant kost fra deg, Blondie. "Jeg kan ikke noe om dette, men jeg synes det er teit likevel". Jeg trekker bare frem Fnattens poeng igjen; dette handler vel ikke om at Kvarme vil "bli kvitt noen". Dette begynte lenge før Kvarmes tid, og Gelius har tilsynelatende fått langt mer slækk enn arbeidstakere ville fått andre steder.

Nå synes jeg du er ufattelig vrang, rett og slett. Jeg sa da ikke at jeg ikke vet noe som helst om dette? Jeg sa som påpekt over at jeg ikke vil lese brevet. Jeg spurte Fnatten om linkingen til brevet med en humoristisk smiley bak nettopp fordi jeg var forundret over at hun linket til noe som hun selv mente var forkastelig. Jeg klikket ikke på linken fordi jeg ikke ville lese brevet, ikke fordi jeg ikke ville ha noe bakgrunnsinfo om saken.

Gammel 18-11-10, 15:38   #83
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan da ha en mening om saken selv om jeg ikke har lest brevet? Jeg leser ikke brevet av prinsipp. Det er mange tidligere episoder med Kvarme som får meg til å gå i svart og har ingenting å gjøre med Gelius.

Jeg regnet med at det lå noe sånt bak. Vi er mange som ikke liker Kvarme, men jeg tenker at det er viktig å skille snørr og bart her. At Kvarme er en dust forsvarer ikke at pårørende til en avdød må oppleve at presten bryter taushetsplikten i mot familiens klare ønske. Til media. I begravelsen. Det forsvarer heller ikke at Gelius la igjen vakttelefonen i bilen når han skulle på kamp, at han når han på sin vakt ble kontaktet av politiet på sin privattelefon i forbindelse med en alvorlig sak avviste henvendelsen, og viste til en prest som ikke var på vakt. Og når han ble kontakten igjen fordi presten som ikke var på vakt naturlig nok ikke var tilgjengelig, avviste henvendelsen fra politiet, krisen måtte vente i 45 minutter til kampen var ferdig. At Kvarme er en dust med middelalderske holdninger forsvarer ikke slikt. Som du sier; Det har ingenting med Gelius å gjøre. Da skjønner jeg ikke hvorfor Kvarmes idioti brukes som et forsvar for Gelius.

Gammel 18-11-10, 15:40   #84
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at hadde jeg vært sjef til Gelius hadde jeg gjort noe for lenge siden. Litt lojalitet mot egen organisasjon må man faktisk forvente, og han er bare barnslig mediekåt så vidt jeg kan se.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:43   #85
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

For mange "tabber" og mangel på lojalitet. Synd for det bor nok mye bra i han. På tide at Gelius innser at det kan være lurt å skifte arbeidsgiver. Han finner sikkert flere alternativer som passer han bedre.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:07   #86
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gelius har nå både hatt og søkt andre jobber, og nå har han jo også slått seg på forfattergjerningen, men jeg er litt usikker på om han vil stå så veldig sterkt på stillinger han søker, siden han har vist at han ikke akkurat er spesielt loyal mot arbeidsgiveren sin. Da han var statssekretær fikk han også refs da han kritiserte kongehuset, blant annet Ari Behn fordi han hadde latt seg avbilde med polske prostituerte.

Han virker vedlig lite konsekvent, men fremstår som en klovn i mange saker. Jeg kjenner også til ham privat via-via, og er ikke spesielt imponert over hans vurderingsevne. Men nå som dette brevet har kommet ut, så er det vel egentlig litt synd på fyren.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:16   #87
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan da ha en mening om saken selv om jeg ikke har lest brevet?

Det er nesten så jeg synes man ikke kan det, fordi brevet oppklarer så mange detaljer som er veldig relevante for saken og som media overser. Så uten å ha lest brevet, eller lest disse detaljene andre steder, uttaler man seg rett og slett om noe man ikke vet nok om.

I tillegg er det noe sært ved det å mene noe om en sak og basere sin mening på hvordan man oppfatter en av partene i andre saker. Jeg synes Kvarme er en konservativ dust selv, men jeg klarer heldigvis å se at han i noen saker kan ha rett likevel.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:38   #88
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klovn var utrolig godt sagt LaBanga! Virkelig.

Utenom episoden der han ikke stiller til vakt som pålagt, det er bare veldig slemt ovenfor de som ble rammet. Enig i at den er av de aller verste.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:53   #89
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Gitt det lange synderegisteret til Gelius, så er det litt merkelig at det ikke tas affære før han skriver en bok om sex.

Gammel 18-11-10, 17:18   #90
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Gelius virker som en slitsomt egosentrert råneprest som ville vært mye mer sympatisk om han også gjorde jobben sin. At Kvarme & co har gode grunner til å bli kvitt ham tror jeg på.

Men kreasjonistiske skriftlærde med magistergrad i homofob tautologi får meg liksom heller ikke til å dra frem cheerleader-drakta. Så jeg klarer ikke annet enn å lene meg tilbake og håpe at de bruker tiden sin mest mulig på hverandre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 21-11-10 kl 00:01.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 17:48   #91
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Synes ikke Gelius er så veldig sexy, men alle som klarer å irritere Kvarme er er på riktig lag i min verden.

Gammel 18-11-10, 17:50   #92
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Gelius virker som en slitsomt egosentrert råneprest som ville vært mye mer sympatisk om han også gjorde jobben sin. At Kvarme & co har gode grunner til å bli kvitt ham tror jeg på.

Men kreasjonistiske skriftlærde med magistergrad i homofob tautologi får meg liksom heller ikke til å dra frem cheerleader-drakta. Så jeg klarer ikke annet enn å lene meg tilbake og håpe at de bruker tiden sin mest mulig på hverandre.

Ulvefar derimot

Gammel 18-11-10, 18:13   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart han bør sparkes. Jeg klarer heller ikke å opparbeide den helt store entusiasmen for noen av partene, men det kan da ikke være noen som helst tvil om at Gelius har utvist det som vel kan kalles "grov uforstand i tjenesten?" Bare det å gi blaffen i at man har beredskapsvakt fordi man er på fotballkamp (!) burde vel være nok til avskjedigelse i seg selv?
De som mumler at det bør være "plass til alle i kirken" blander kortene veldig, synes jeg. Gelius som privatperson har helt sikkert fremdeles lov til å benytte kirken, men all den tid han ikke klarer å forholde seg til lover og.regler som gjelder for arbeisplassen hans sier det seg vel selv at han ikke kan fortsette som prest. Det skulle tatt seg ut om jeg unnlot å komme til undervisning fordi jeg heller ville se Home&Away på TV, eller noe i den dur.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 18:47   #94
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel liten tvil om at det er riktig å reise avskjedssak når man ser hva dette egentlig dreier seg om. Men mediepolitisk hadde det vært langt smartere av Kvarme og kirken å velge et hvilket som helst annet tidspunkt enn etter utgivelsen av en bok om sex. For uansett hvor feil den boken er på flere nivåer vil kirken igjen bli stående som en organisasjon hvor det er lavt under taket og hvor sex er noe man ikke snakker om og for all del ikke driver med.

Å med vilje ikke utføre jobben sin når man har vakt er alvorlig. Veldig alvorlig. At man kan glemme telefonen et sted, at det kan bli samtidighetsproblemer eller man blir stående fast i kø bak en trafikkulykke kan skje. Men ikke at man ikke kommer når man har blitt kontaktet når det er påkrevd med umiddelbart oppmøte. Det er langt over streken også for prester, de har en rolle i krisesituasjoner som er helt uvurderlig og jeg kan egentlig ikke fatte at man kan la en fotballkamp gå foran.

Gammel 18-11-10, 21:05   #95
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Når det er sagt synes jeg det skal være en plass i kirken for absolutt alle, så han bør få beholde jobben.

Også hvis man ikke skjøtter jobben sin?

Sett at Gelius (vill spekulering følger) gjentatte ganger skulker jobben, kommer beruset på jobb, bryter tausehtsplikten og ellers oppfører seg slik man ikke ønsker at ansatte skal være. Skal ikke da kirken kunne sparke ham (og andre ansatte med slik oppførsel). Ansatte i kirken må da også følge sine stillingsinstrukser og regler de har skrvet under på.

Vi vet vel ikke nødvendigvis 100 % om hvorfor kirken evt vil ha ham vekk?

Gammel 18-11-10, 21:35   #96
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen, for svingende, jeg har da gått tilbake på det etter å ha satt meg mer inn i saken. Jeg har til og med skammet meg på trappen når jeg leste meg opp.
Les tråden, jeg tok utgangspunkt i en tabloid overskrift/ artikkel der det står han kan miste jobben pga en sexbok.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 21:41   #97
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Beklager, jeg kommenterte underveis og leste etterpå.

Gammel 18-11-10, 22:03   #98
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er vel ikkje berre alt han har gjort/ ikkje gjort, men også tillit til folk som sørger eller er i ein vanskeleg situasjon. Prester er sjelesørgerer, og møter ofte folk i veldig sårbare og personlige situasjoner. Einar Gelius vil muligens vera "ein folkens prest", men det blir for mykje folkelig og for lite profesjonell.

Gammel 18-11-10, 22:31   #99
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det jeg synes er trist i denne saken, er at telefonkiosk-vielsen blir et tema i det hele tatt. I stedet for å fastholde på at kirkelige vielser skal foregå på vigslet grunn, bør kirken være glade for alle som ønsker å gifte seg med DNK. Paret som ble viet i telefonkiosk hadde mange alternativer, f.eks. HEF eller Sosialhumanistene, eller Unitarforbundet om det var viktig med en religiøs vielse. Men de ville ha med DNK, og det burde kirken heller være glade for.

Men altså - her har jo kirken tatt et standpunkt. Kirken vil ikke vigsle alle for enhver pris. De vil vigsle de som kommer til kirken for å bli gift. Man kan jo selvsagt være uenig i dette, men like fullt er dette reglementer som de ansatte må forholde seg til.

Gammel 18-11-10, 23:02   #100
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg personlig er ikke noen fan av Gelius, men er helt enig med det om takhøyden i kirka.

Og selv om jeg ikke er noen fan av Gelius så er jeg mye mindre fan av Kvarme.

Amen.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.