|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#401 |
Ekvilist
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Det ene utelukker ikke det andre. At man er lettet for å få en mer verdig hverdag behøver ikke å bety at man er lettet for å ikke kunne ta ansvar for seg selv. Det er veldig stor forskjell på de to tingene. Veldig. Jeg tror det er svært få som blir lettet over uføretrygden i seg selv, og det å bli en belastning for samfunnet - i tillegg til smerter og sykdom og elendighet man evt. har med seg. Jeg har aldri møtt noen av den kaliberen iallefall, og jeg har møtt flere i den kategorien enn folk flest tror jeg. Men jeg registrerer at folk har andre erfaringer på den fronten.
![]() |
#402 |
maler
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereDet er jo ikke rart at folk synes det er godt med en avklaring som gir trygghet. Selv om det medfører å motta stønader fra samfunnet og ikke greie å forsørge seg selv. Det å faktisk vite at ikke bare dette året, men også i overskuelig framtig vil det faktisk komme penger inn på konto. Jeg husker jo bare hvor godt det var å få tryggheten av et rimelig stabilt arbeidsforhold. Trygghet betyr mye. Kanskje kommer det til og med frem mer restarbeidsevne når usikkerheten og stresset blir borte. Men vi har ikke særlig gode tradisjoner for å greie å hente frem den biten selv om det stadig jobbes for å få til nettopp det.
![]() |
#403 |
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg har full forståelse for at møtet med NAV og andre prosesser gjør at mange mister motet og innsatsviljen. Man er gjerne i utgangspunktet ikke i den beste situasjonen når man må ta kontakt med NAV, og skjemaveldet, mye inkompetanse og mange motstridene beskjeder er utslitende. Det hjelper ikke på selvtillit og guts. (Jeg er også rimelig oppgitt over hvor utrolig vanskelig det er for NAV å svare på spørsmål fra arbeidsgivere som ønsker å tilrettelegge for sine arbeidstakere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Wow! Har vitnemålet ditt vært i VG? |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Nå kom jeg på et eksempel som jeg leste en gang.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror at det beste, spesielt når det gjelder yngre langtidssykemeldte er et klapp på kinnet og skryt og hjelp til å komme seg ut i arbeid. For det er jo helt utvilsomt det, at om man får folk i arbeid som de trives og har det greit i, så har de det bedre enn om de er langtidsledige eller langtidssykemeldte.
![]() |
#407 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
maler
|
Der sier du mye riktig tror jeg. Et eksempel er ei jeg kjenner. Typisk eksempel på ei som ingen skjønner hvorfor ikke jobber, det tiskes og viskes i krokene om hun egentlig bare har vondt i viljen. Hun er nemlig svært aktiv ellers. Det startet med en hypotyreose, så ballet det på seg, det var ingen jobb å gå tilbake til og hun hadde nok glemt hvordan man ter seg i arbeidslivet. Og selv om viljen var tilstede er det ikke lett å skaffe seg en jobb man trives i når man har vært ute av arbeidslivet så lenge. Selvfølelsen synker og man lager forklaringer for seg selv på hvorfor man ikke kan jobbe.
![]() |
#409 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
weird
Der er jeg enig. Det gjelder å se mulighetene i folk og hjelpe dem til å se dem selv også. Trur eg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
weird
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereKatta: Eksempelet du forteller om er slik jeg synes NAV burde gjøre mer av. Ta folks vilje til å jobbe på alvor, men kanskje hjelpe, veilede og pushe i gjennomføringen. Det er jo uansett den det gjelder som gjør jobben. Det er den det gjelder som fikser livet sitt. Men noen ganger trenger man hjelp til å fikse livet sitt. Det vil ikke si at man ikke er villig til å trå til selv også. Man trenger bare hjelp.
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
Shake it out!
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg får ikke prikket deg Katta, men jeg får dessverre ikke lov. Du kan få litt åpen skryt i tråden i stedet.
![]() |
#413 |
Ekvilist
|
Det er vel egentlig dette som var en av hovedmålsetningene med NAV-reformen. Mer hjelp samlet på et sted, og bedre veiledning for brukerne. Møte folk fjes til fjes. Her har sosialtjenestene fra kommunene tradisjonelt hatt stor kompetanse, og var vel tenkt å skulle fungere som en slags modell for hvilken retning man ønsket at NAV (arbeid og trygd) skulle ta. Dessverre har man ikke slik jeg har oppfattet det gått i den retningen i NAV, man har mer enn nok med å bedrive brannslokking. Jeg håper man etterhvert får styr på skuta, og tar fatt i disse tingene.
![]() |
#414 |
weird
Ja, det tror jeg ville ha blitt veldig bra.
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom å ta i mot velferdsgoder og å ikke ha ansvar for seg selv. Å ha ansvar for seg selv handler om veldig mye mer enn det å forsørge seg selv ved hjelp av jobb, og jeg vil si at det å kunne innse sine begrensninger og ta i mot hjelp også er en viktig del av det å ta ansvar for seg selv.
![]() |
![]() |
#416 |
weird
Veldig enig.
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#418 |
Hertuginne
|
På hvilket tidspunkt hvilket fylke skulle begynne sammenslåingen var vel en del av en helhetlig plan for NAV-sammenslåingen. Det var rett og slett for omfattende å ta alle fylker og alle kontorer samtidig, med tanke på den enorme jobben som skulle gjøres i forkant, både når det gjaldt organisering, kompetanse og ikke minst infrastruktur. Derfor ble det rullet ut nye kontor over en lang periode, flere år faktisk.
![]() |
#419 |
weird
Det minner meg om dette sitatet: -Gaius Petronius, som etter et langt liv som tjenestemann i keiser Neros administrasjon, døde i år 66 e.Kr
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Whatever, never mind
|
Ja, det forundrer meg ikke ett sekund! Og dersom det blir det så må man for all del passe på at noen som faktisk har god kunnskap om lovverket og den statlige og kommunale delen fungerte/fungerer nå ikke får være med på organiseringen. Det ville jo vært for mye forlangt. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|