|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Off the map.
|
![]() Sv: Ulvefars bokprosjekt: Metafysikk for ateisterJeg reagerte litt på at du skrev 'vi ateister' Ateister kommer vel også i forskjellige utgaver. Jeg anser meg selv som en ateist, uten å ha forsket mye på hva det innebærer, og har vel strengt tatt ikke noe superdypt syn på noe som helst, bortsett fra det at jeg finner det lite tenkelig at det skal være en 'gudekraft' som styrer oss. (kanskje jeg er agnostiker da?? Jeg har virkelig ikke brukt tid på å sette meg inn i dette)
![]() |
#22 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulvefars bokprosjekt: Metafysikk for ateister
Takk! Det var akkurat det jeg prøvde å få frem. Takk for gode poeng.
![]() |
![]() |
#23 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Ulvefars bokprosjekt: Metafysikk for ateisterJeg innser at jeg hang meg opp i "ateister" og glemte at det stod "metafysikk" foran i kommentaren min, ser jeg.
![]() |
#24 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Angrer ikke, du skriver godt - og ikke "går i strupen på deg" og det gjør at det er enklere å skrive det en tenker og mener. Du skal ha for det!!
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, når en i det hele tatt begynner å stresse med spørsmålet rundt evig liv og liv etter døden så ligger det et premiss til grunn; at kun evig liv kan gi mening, at livet i seg selv ikke kan være meningsfullt og at mening er en fiksert ting en skal nå og finne ut av når en først er død. Da finner en liksom alle svarene. Jeg skjønner meg ikke helt på ikke-troende som stresser med dette dilemmaet. Det bør avvises også kan en heller stille mer interessante spm, som dreier rundt livene våre på jorda. Ulvefars prosesstankegang strider jo mot hele ideen om evig liv. På samme måte som livene våre er en slags prosess blir også søkenen vår etter sannhet nødt til å bli en evig prosess. Det er masse av "åndelig" føde i hardcore filosofi og vitenskap.
![]() |
|
|