Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jean Paul = østkantstil?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 00:37   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jean Paul = østkantstil?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

007, det er da slik i Bergen og, at det finnes snobbebydeler og arbeiderklassestrøk, med sine stiler og preferanser.

Ja. Sånn er det iallefall i Trondheim. Alle byer med en viss størrelse, til og med lille Kristiansund der jeg bodde som barn, har vel slike skiller. "Fine" villastrøk for snobbene og mindre fasjonable arbeiderklassestrøk og tilhørende klesstil for beboerne i de ulike bydelene.

Gammel 18-12-10, 01:11   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette var en interessant tråd, selv for en som bor langt utenfor Oslo. Men jeg er ganske ofte der, og har vært der ofte nok til å se forskjellen på øst og vest. Og forskjellen på like utenfor Oslo og Oslo vest.

Opprinnelig lagt inn av Nefertiti, her.

Det var heller ikke uvanlig at de på vestkantskolen aldri hadde tatt tbanen (eller trikken som de kalte den, etter den gamle holmenkolltrikken) østover i byen, eller at de på østkantskolen aldri hadde tatt tbanen vestover. *

Jeg synes det er merkelig at mange Oslo-boere er så lite kjent utenfor eget territorium. Migrapolis hadde et interessant program om dette nettopp, En by, to verdener, der de lot en østkant- og en vestkantgutt besøke hverandre. Hvis dere ser det, så legg merke til hvordan Østkanten hermer etter Vestkanten etter at han har hatt besøk derfra...

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Match er for øvrig også representert på Byporten, Aker Brygge, Sjølyst og Sandvika Storsenter.

Match har ulike varer i butikkene sine, så det er ikke sikkert de samme merkene finnes på Notodden og Sjølyst.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 12:36   #3
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

På ungdomskolene går barna på skole i nærmiljøet og mange følger sikkert uskrevne kleskoder som er litt stedsbetinget. Mens på videregående kan man velge skole fritt og elevgruppene er mer sammensatt av folk fra ulike bydeler. Tror til og med mange velger videregående skole med tanke på å komme i et miljø en selv ønsker å identifisere seg med, også i klesveien (som en slags uniformering).

Ellers synes kanskje ikke det er så merkelig at man er lite kjent utenfor eget territorium. Jeg kjenner store deler av byen godt men forstår hvorfor andre ikke nødvendigvis gjør det. Uavhengig av hvilken by eller hvilket sted man kommer fra så kjenner vel de fleste lokalmiljøet sitt best og ferdes mest i områder i nærheten av der man bor? Oslo sentrum er det naturlig for de fleste å dra til og dermed bli kjent, kanskje også til andre steder som har fine shoppingmuligheter, turområder eller severdigheter. Men til andre bomiljøer drar man vel helst hvis man har kjentfolk man skal besøke eller man av andre grunner har ærend der. Med 15 store bydeler i Oslo tar det litt tid før man rekker å bli kjent rundt om.

Kanskje det bør være obligatorisk på skolen å dra på klassetur med t-banen til alle linjenes endestasjoner for eksempel? Og gjerne samtidig studere hvordan ungdom der kler seg, kanskje til og med få i oppgave å dramatisere opplevelsen med særegne kostymer etterpå?

Sist redigert av Nefertiti : 18-12-10 kl 12:46.
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 23:15   #4
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

På ungdomskolene går barna på skole i nærmiljøet og mange følger sikkert uskrevne kleskoder som er litt stedsbetinget. Mens på videregående kan man velge skole fritt og elevgruppene er mer sammensatt av folk fra ulike bydeler. Tror til og med mange velger videregående skole med tanke på å komme i et miljø en selv ønsker å identifisere seg med, også i klesveien (som en slags uniformering).

Er sent med her, men må bare slenge inn noen ferske betraktninger fra felten (dog ikke JP-relatert).

Jeg har nylig skiftet fra en vgs på østkanten til en som ligger i sentrum-vest. Mitt første inntrykk var at uniformeringen blant vestkantungdommen var større enn hva jeg var vant til fra øst. Men siden jeg selv "er øst" (som elevene mine omtaler meg) er jeg obs på at jeg kanskje lettere henger meg opp i denne uniformen. Fascinasjonen gikk imidlertid over i lettere sjokk da kulda kom og ca. 60% (måtte bare telle!) av elevene mine troppet opp i samme jakke (og ja, jeg snakker om Canada Goose jakka). Jeg ble overrasket over at de synes det er greit å være så like. Og jeg kan ikke huske å ha sett ett enkelt plagg få dominere så voldsomt på østkantskolen min.

Har også notert meg at blant de resterende elevene er det ganske mange som har en svært lik jakke fra Fjellräven. En bærer av denne forklarte meg at "Det er vi som er mot ekte pels. Men jeg hadde hatt råd til Canada altså, det er ikke det, det er pelsen...".

Tilleggsobservasjon: Blant elevene som reiser fra østkanten til denne skolen, er Canadaandelen enda høyere, de har bevisst søkt seg til denne uniformen. Ref. Nefertitis kommentar som jeg siterte.

Gammel 19-12-10, 23:37   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja. Sånn er det iallefall i Trondheim. Alle byer med en viss størrelse, til og med lille Kristiansund der jeg bodde som barn, har vel slike skiller. "Fine" villastrøk for snobbene og mindre fasjonable arbeiderklassestrøk og tilhørende klesstil for beboerne i de ulike bydelene.

Jeg er ikke enig i at man har noe øst-vest-skille (eller tilsvarende) i Trondheim. Man har selvsagt bydeler som er dyre (og der de pengesterke bor) og bydeler som er mer belastet, men du skal være ganske lommekjent i Trondheim for å kunne skille mellom hva som er snobbete og dyrt og hva som er "mindre attraktivt". Favoritteksempelet mitt er Øvre allé, som har noen av de virkelig praktfulle villaeiendommene i Trondheim. En av dem var lagt ut for salg til 12 mill tidligere i år. Denne gata treffer Singsakerbakken i enden, som inntil for noen få år siden var det nærmeste man kom en slum i Trondheim og som fortsatt i hovedsak huser studenter.

Og sånn er det i hele Trondheim: de "pene" bydelene ligger godt spredt mellom de ikke fullt så pene og de temmelig frynsete. Jeg har aldri hørt noen hevde at man helst bør bo på øst-, vest-, sør- eller nordsiden av byen, sånn generelt. Det er i så fall vanligvis "fordi det er så mye snø på vestsiden" og ikke fordi nabolaget er så mye bedre i øst.

Derfor synes jeg fortsatt at dette øst-vest-skillet i Oslo er veldig fascinerende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 00:19   #6
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klær fra JP er tydeligvis Harry, men hva slags klær, merker bruker dere? Jeg har faktisk kjøpt klær fra JP, og fra gud vet hvilke merker. Men det er to ting som kjennetegner mine kleskjøp. Det ene er at jeg har dårlig økonomi, det andre er at klærne må være praktiske i forhold til den jobben jeg har.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 00:34   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke enig i at man har noe øst-vest-skille (eller tilsvarende) i Trondheim. Man har selvsagt bydeler som er dyre (og der de pengesterke bor) og bydeler som er mer belastet, men du skal være ganske lommekjent i Trondheim for å kunne skille mellom hva som er snobbete og dyrt og hva som er "mindre attraktivt". Favoritteksempelet mitt er Øvre allé, som har noen av de virkelig praktfulle villaeiendommene i Trondheim. En av dem var lagt ut for salg til 12 mill tidligere i år. Denne gata treffer Singsakerbakken i enden, som inntil for noen få år siden var det nærmeste man kom en slum i Trondheim og som fortsatt i hovedsak huser studenter.

Og sånn er det i hele Trondheim: de "pene" bydelene ligger godt spredt mellom de ikke fullt så pene og de temmelig frynsete. Jeg har aldri hørt noen hevde at man helst bør bo på øst-, vest-, sør- eller nordsiden av byen, sånn generelt. Det er i så fall vanligvis "fordi det er så mye snø på vestsiden" og ikke fordi nabolaget er så mye bedre i øst.

Derfor synes jeg fortsatt at dette øst-vest-skillet i Oslo er veldig fascinerende.

Dette er jeg enig med deg i altså.
Det er kanskje mer bydelsinndelt hos oss, og de er godt blandet geografisk. På de fleste skolene har man nok mindre homogene masser enn jeg det virker som man har i Oslo.
Men vi har jo også "fine" strøk og mindre fine. Det er jo vesentlig forskjell på kultur og klesstil hos de ungdommene som vokser opp på Saupstad og de som trør sine barnsbein i Tidemands gate (og i disse tilfellene tror jeg også at miljøet på skolene er mere homogent enn det som kanskje er normen ellers i Trondheim).

Gammel 20-12-10, 09:45   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men det betyr jo at skillet er der, det er bare ikke så geografisk sortert som i Oslo.

Gammel 20-12-10, 10:27   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser til min forferdelse at jeg ikke aner hvordan Jean Paul-klær ser ut, men som saksopplysning kan jeg nevne at det faktisk finnes en Match-butikk på Notodden. Den ligger på Tuvensenteret. I hvert fall gjorde den det på nitti-tallet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 10:50   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ellers synes kanskje ikke det er så merkelig at man er lite kjent utenfor eget territorium. Jeg kjenner store deler av byen godt men forstår hvorfor andre ikke nødvendigvis gjør det. Uavhengig av hvilken by eller hvilket sted man kommer fra så kjenner vel de fleste lokalmiljøet sitt best og ferdes mest i områder i nærheten av der man bor? Oslo sentrum er det naturlig for de fleste å dra til og dermed bli kjent, kanskje også til andre steder som har fine shoppingmuligheter, turområder eller severdigheter. Men til andre bomiljøer drar man vel helst hvis man har kjentfolk man skal besøke eller man av andre grunner har ærend der. Med 15 store bydeler i Oslo tar det litt tid før man rekker å bli kjent rundt om.

Samme tenker jeg. Selv er jeg fra en kommune rett utenfor Oslo. Før jeg begynte på universitetet har jeg aldri hatt venner i Oslo - skulle vi til Oslo dro vi til sentrum, eller til typisk sightseeingsteder.

Så begynte jeg på UiO og fikk studievenner som bodde i typisk studiebydeler feks St.Hanshaugen og Tøyen. De kom utenbys fra og ble sjokkerte når de hørte at jeg knapt hadde vært på Grønland, Sagene og Grorud. De mente det var typisk tegn på hvor sneversynt de som kom fra mine områder var. (At jeg har vært i Alta, Grimstad, Sogn, Bergen, Røros osv var ikke relevant).

Men hva i all verden skulle vi gjøre der? Jeg hadde ikke vært på Østerås i Bærum eller Bødalen/Tranby i Buskerud heller - av samme grunn - selv om det også er tilsvarende nærme. Det er jo ikke snobberi (fra min side)!

Gammel 18-12-10, 13:08   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hva er en "ekte vestkanting" da? Langt de fleste jeg kjenner på vestkanten av Oslo snakker vestlandsdialekt, tror jeg. Eller svensk, for den del.

Du kan se en ekte vestkanting og igrunnen en ufattelig god - over grensen til godt humorprogram - oppsummering av hele denne diskusjonen i Migrapolis her:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/690765/

Programmet heter én by - to verdener - det er en svært treffende tittel. Kiki fra Stovner treffer Herman fra Snarøya. Kiki klarer seg fint, Herman ler jeg av enda. Det var en artig karikatur av hva vi som er født og oppvokst i arbeiderstrøk ler godt av.

Hvis du ikke gidder se hele, så se de første tretti sekundene i det minste.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg kan informere om at en del østkantfolk ikke aner hva Hummer er.

Sludder! Hummer er fiskemiddag som er altfor dyr.

Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:57   #12
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Programmet heter én by - to verdener - det er en svært treffende tittel. Kiki fra Stovner treffer Herman fra Snarøya. Kiki klarer seg fint, Herman ler jeg av enda. Det var en artig karikatur av hva vi som er født og oppvokst i arbeiderstrøk ler godt av.

Jeg endte med å se hele, og jeg synes Herman klarte seg godt jeg. 17-åringer er ikke voksne, så jeg synes ikke det er rart at de sier teite ting innimellom. Det gjorde de begge, og jeg syntes de var gode på å uttrykke fordommene de hadde og var åpne for at det ikke lå noe i det. Om jeg i det hele tatt skal trekke frem noe som ikke var spesielt imponerende så var det vennene til Kiki som var ganske provokative og lite hyggelige mot Herman.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 14:01   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg endte med å se hele, og jeg synes Herman klarte seg godt jeg. 17-åringer er ikke voksne, så jeg synes ikke det er rart at de sier teite ting innimellom. Det gjorde de begge, og jeg syntes de var gode på å uttrykke fordommene de hadde og var åpne for at det ikke lå noe i det. Om jeg i det hele tatt skal trekke frem noe som ikke var spesielt imponerende så var det vennene til Kiki som var ganske provokative og lite hyggelige mot Herman.

Det der var interessant. Jeg reagerte nemlig helt motsatt. Jeg syntes Herman ble så fint mottatt, men at vennene til Herman var ultrakjipe mot Kiki.

Hermen klarer seg jo - men han er jo veldig morsom også da. Han er veldig som forventet, for å si det sånn.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.