|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jean Paul = østkantstil?
Ja. Sånn er det iallefall i Trondheim. Alle byer med en viss størrelse, til og med lille Kristiansund der jeg bodde som barn, har vel slike skiller. "Fine" villastrøk for snobbene og mindre fasjonable arbeiderklassestrøk og tilhørende klesstil for beboerne i de ulike bydelene.
|
|
|
#2 |
|
heimføing
|
Sv: Jean Paul = østkantstil?Jeg synes dette var en interessant tråd, selv for en som bor langt utenfor Oslo. Men jeg er ganske ofte der, og har vært der ofte nok til å se forskjellen på øst og vest. Og forskjellen på like utenfor Oslo og Oslo vest.
Jeg synes det er merkelig at mange Oslo-boere er så lite kjent utenfor eget territorium. Migrapolis hadde et interessant program om dette nettopp, En by, to verdener, der de lot en østkant- og en vestkantgutt besøke hverandre. Hvis dere ser det, så legg merke til hvordan Østkanten hermer etter Vestkanten etter at han har hatt besøk derfra...
Match har ulike varer i butikkene sine, så det er ikke sikkert de samme merkene finnes på Notodden og Sjølyst. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Sv: Jean Paul = østkantstil?På ungdomskolene går barna på skole i nærmiljøet og mange følger sikkert uskrevne kleskoder som er litt stedsbetinget. Mens på videregående kan man velge skole fritt og elevgruppene er mer sammensatt av folk fra ulike bydeler. Tror til og med mange velger videregående skole med tanke på å komme i et miljø en selv ønsker å identifisere seg med, også i klesveien (som en slags uniformering). Sist redigert av Nefertiti : 18-12-10 kl 12:46. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Er sent med her, men må bare slenge inn noen ferske betraktninger fra felten (dog ikke JP-relatert).
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Jeg er ikke enig i at man har noe øst-vest-skille (eller tilsvarende) i Trondheim. Man har selvsagt bydeler som er dyre (og der de pengesterke bor) og bydeler som er mer belastet, men du skal være ganske lommekjent i Trondheim for å kunne skille mellom hva som er snobbete og dyrt og hva som er "mindre attraktivt". Favoritteksempelet mitt er Øvre allé, som har noen av de virkelig praktfulle villaeiendommene i Trondheim. En av dem var lagt ut for salg til 12 mill tidligere i år. Denne gata treffer Singsakerbakken i enden, som inntil for noen få år siden var det nærmeste man kom en slum i Trondheim og som fortsatt i hovedsak huser studenter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jean Paul = østkantstil?Klær fra JP er tydeligvis Harry, men hva slags klær, merker bruker dere? Jeg har faktisk kjøpt klær fra JP, og fra gud vet hvilke merker. Men det er to ting som kjennetegner mine kleskjøp. Det ene er at jeg har dårlig økonomi, det andre er at klærne må være praktiske i forhold til den jobben jeg har. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Dette er jeg enig med deg i altså.
|
|
|
#8 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men det betyr jo at skillet er der, det er bare ikke så geografisk sortert som i Oslo.
|
|
|
#9 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Jean Paul = østkantstil?Jeg innser til min forferdelse at jeg ikke aner hvordan Jean Paul-klær ser ut, men som saksopplysning kan jeg nevne at det faktisk finnes en Match-butikk på Notodden. Den ligger på Tuvensenteret.
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Du kan se en ekte vestkanting og igrunnen en ufattelig god - over grensen til godt humorprogram - oppsummering av hele denne diskusjonen i Migrapolis her:
Sludder! Hummer er fiskemiddag som er altfor dyr. |
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
Jeg endte med å se hele, og jeg synes Herman klarte seg godt jeg. 17-åringer er ikke voksne, så jeg synes ikke det er rart at de sier teite ting innimellom. Det gjorde de begge, og jeg syntes de var gode på å uttrykke fordommene de hadde og var åpne for at det ikke lå noe i det. Om jeg i det hele tatt skal trekke frem noe som ikke var spesielt imponerende så var det vennene til Kiki som var ganske provokative og lite hyggelige mot Herman. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Det der var interessant. Jeg reagerte nemlig helt motsatt. Jeg syntes Herman ble så fint mottatt, men at vennene til Herman var ultrakjipe mot Kiki. |
|
![]() |
|
|