Sv: Jean Paul = østkantstil?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Ja. Sånn er det iallefall i Trondheim. Alle byer med en viss størrelse, til og med lille Kristiansund der jeg bodde som barn, har vel slike skiller. "Fine" villastrøk for snobbene og mindre fasjonable arbeiderklassestrøk og tilhørende klesstil for beboerne i de ulike bydelene.
Jeg er ikke enig i at man har noe øst-vest-skille (eller tilsvarende) i Trondheim. Man har selvsagt bydeler som er dyre (og der de pengesterke bor) og bydeler som er mer belastet, men du skal være ganske lommekjent i Trondheim for å kunne skille mellom hva som er snobbete og dyrt og hva som er "mindre attraktivt". Favoritteksempelet mitt er Øvre allé, som har noen av de virkelig praktfulle villaeiendommene i Trondheim. En av dem var lagt ut for salg til 12 mill tidligere i år. Denne gata treffer Singsakerbakken i enden, som inntil for noen få år siden var det nærmeste man kom en slum i Trondheim og som fortsatt i hovedsak huser studenter.
Og sånn er det i hele Trondheim: de "pene" bydelene ligger godt spredt mellom de ikke fullt så pene og de temmelig frynsete. Jeg har aldri hørt noen hevde at man helst bør bo på øst-, vest-, sør- eller nordsiden av byen, sånn generelt. Det er i så fall vanligvis "fordi det er så mye snø på vestsiden" og ikke fordi nabolaget er så mye bedre i øst.
Derfor synes jeg fortsatt at dette øst-vest-skillet i Oslo er veldig fascinerende.
|