|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Nemlig! |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat denne gode følelsen jeg husker best fra jeg var liten. Forventningen og spenningen!
|
|
|
#43 |
|
|
Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Nja, vi har ikke noe fast tidspunkt egentlig. I år spiste vi kl 17, det er egentlig litt i seneste laget. Men det gikk helt greit.
|
|
|
#45 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Selv når man ikke jobber så syns jeg ikke det er sånn på julaften at "alt skjer noen få timer på kvelden". Den rolige forventningen med litt tv-titting og forberedelser til middagen har sin helt egen stemning og er en del av julaften det også. Det ville føltes helt feil å ha julemiddagen mens det ennå var lyst ute. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
|
Men hvis du leser over er jo elementene ofte de samme? Du er vant til grøt kl 2000 - her har mange grøt eller sen frokost midt på dagen. Du er vant til at man ser kalle anka sammen - her går man ofte i kirka sammen, på familierunde, eller ser tre nøtter til askepott. Du er vant til at nissen kommet 17 - til mange familier i Norge kommer nissen 17-18. Du er vant til et måltid 2000- i Norge er jo middagen senere såman avbryter ingenting men drikker gjerne kaffe og spiser kaker under gaveutdelingen. Forskjellen hverken i innhold eller tid man tilbringer sammen ifamilien,evt får til å leke med gavene sine er da ikke så stor? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Sove litt lenger enn vanlig, grøt kl 12, hjem igjen, lage maten, se på fine program på tv, og plutselig er maten klar et sted mellom fire og fem. Spise middag, rydde litt, dessert, sølvguttene et sted i dette, og så kommer pakkene. Gutta koste seg max hele dagen. Det var først når vi spiste at de ble litt ivrige på gavene. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Slik er det. Vi sitter jo ikke å venter hele dagen på noe som varer noen timer. Alt som skjer den 24. er en del av pakken. For oss er det ikke bare julemiddagen og gavene, liksom. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
By the Sea
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Julaften er vanlig arbeidsdag for mange, og jula ringes inn kl. 17.00. Det er på det tidspunktet julen offisielt starter, og da setter vi oss ned til julemiddag med Sølvguttene i bakgrunnen.
|
|
|
#51 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?I Norge er jo julaften i tillegg arbeidsdag til kl.12, og har en ikke fri da så er det begrenset hva en rekker å ha ferdig før kl. 17 uansett. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Jula ringes inn klokka 17.00 over det ganske land. Selv om den har vart siden oktober hos handelsstand og i barnehager. I gamle dager var det noe som het advent. Denne tre uker lange tradisjonen ser ut til å være nær avgått ved døden, dessverre.
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Middagen startet kl 17 hos oss, det var akkurat passe |
|
|
|
|
|
#54 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Besteforeldrene mine hadde butikk da jeg var barn, og jeg og resten av familien jobbet der hver julaften. Derfor var vi glade for at ting ikke startet så tidlig, slik at vi ikke gikk "glipp av noe".
|
|
|
|
#55 |
|
Unik
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Her er det seint før me setter oss til bordet. Men mannen var på jobb og me skulle til mine foreldre om kvelden. Me åt grøt når mannen kom heim, rundt halv 3-3. Så satt me oss vel til middagsbordet hjå mine foreldre i halv 7-7 tida. Akkurat slik som det har vert i alle år.
|
|
|
#56 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Julaften er ikke bare middag og pakker, det er også å rusle rundt i pysjen, se på TV og kose seg med julestrømper med snop. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Tja, det er alltid noe spennende i kalendergave på julaften, også vanker det gjerne 1 pakke til på formiddagen. Tegnefilmer og kos, lang frokost. Middag kl 17. Pakkeopningen begynner ca i 19.30-tiden. Helt ok. Om barna vil kan dem spare noen gaver til 1.dag. Men det skjer sjeldent |
|
|
|
|
|
#58 |
|
|
Elementene er det ikker stor forskjell på, men etter hva jeg har skjønt så spiser de fleste middag rundt 17-18 tiden og så kommer nissen etter det, det vil si rundt 18.30-19 tiden. Det ser jeg på som den store forskjellen. Mulig jeg har feil, men slik har jeg oppfattet at de fleste feirer. Min manns familie har ikke noen tradisjon for å gå i kirken så hos oss er det venting (eller matlaging for de voksne, hvilket innebærer at man ikke har så mye tid til barna) frem til kl 17. På den måten så er man heldig med den svenske julematen for man kan lage mer i forvei og fryse inn. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Men det er ikke bare passiv venting da Pelen - det er mange hyggelige ritualer, og mange har også julegrøt på formiddagen, en tur ut (kanskje for å besøk kirkegården om man har noen der). Og matlagingen er litt sånn til og fra, og ikke noe som alle de voksne driver med konstant. Barna kan jo også være med på det. |
|
|
|
![]() |
|
|