Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-10, 12:07   #41
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg spurte min 8 år gamle datter i dag om hva som hadde vært finest på juleaften. Hun svarte "å gå hele dagen og se på pakkene under treet og glede seg til å pakke de opp".

Man skal ikke undervurdere et barns glede over å få lov til å vente på noe. Vi er så raske med å oppfylle ønsker og behov at barna knapt nok rekker å oppfatte at de har noe å glede seg til. Tenk for en fantastisk god følelse det er å kjenne forventningen og spenningen krible i kroppen! Vi kan da ikke frarøve våre barn denne gleden?! Jeg føler at vi er på god vei til å gjøre nettopp det. Julepynten kommer opp 1. desember, adventstida (ventetida!) hoppes bukk over og vi klarer ikke en gang la ungene få gleden av å vente på pakkene juleAFTEN! Handler dette egentlig om at ungene ikke kan vente, eller er det vi voksne som ikke klarer å vente?!

Vi spiser middag kl 17 når jula ringes inn og kommer til å fortsette med det. Gavene åpnes ved 18-18.30 tida og det fungerer aldeles fint. Når barna var mindre, sov de en ekstra dupp på dagtid. Nå er de 5 og 8 år gamle og klarer fint å være våkne til både ni og ti om kvelden. I går kveld lekte de med gavene sine et par timers tid før de lykkelig iførte seg nye pysjamaser (som mor hadde vært forutseende nok til å vaske før de ble pakket inn) og la seg - med favorittgaven på nattbordet. Og høydepunktet - til tross for mange fine gaver - var altså å glede seg til å åpne pakkene. Det skal jeg huske på neste gang jeg tenker jeg skal være snill og skåne ungene mine mot den kjedelige ventinga.

Nemlig!

Barn har ikke vondt av å måtte vente. Av og til gleder de seg syke, ja helt klart. HVem har ikke opplevd det?

Ulike land, ulike tradisjoner, ulike landsdeler, ulike tradisjoner. Alt er vel lov?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 12:14   #42
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg spurte min 8 år gamle datter i dag om hva som hadde vært finest på juleaften. Hun svarte "å gå hele dagen og se på pakkene under treet og glede seg til å pakke de opp".

Det er akkurat denne gode følelsen jeg husker best fra jeg var liten. Forventningen og spenningen!

Her spiste vi kl 17. Julenissen kommer som regel før middag med en presang til hver av ungene. Før på dagen har de fått julestrømpen og vi har spist julegrøt, sett på tv. De var også innom farmor og farfar som vi ikke feiret med i år på formiddagen. Vi lot også lillesøster sove så lenge hun ville på dagen så hun holdt ut lenge på kvelden.

Gammel 26-12-10, 13:13   #43
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Barn har ikke vondt av å måtte vente. Av og til gleder de seg syke, ja helt klart. HVem har ikke opplevd det?

Ulike land, ulike tradisjoner, ulike landsdeler, ulike tradisjoner. Alt er vel lov?

Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:16   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, vi har ikke noe fast tidspunkt egentlig. I år spiste vi kl 17, det er egentlig litt i seneste laget. Men det gikk helt greit.
Det kommer jo også an på om man skal i kirken og alt det der. For da er jo det ofte i 15 tiden her iallefall.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:17   #45
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv når man ikke jobber så syns jeg ikke det er sånn på julaften at "alt skjer noen få timer på kvelden". Den rolige forventningen med litt tv-titting og forberedelser til middagen har sin helt egen stemning og er en del av julaften det også. Det ville føltes helt feil å ha julemiddagen mens det ennå var lyst ute.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:25   #46
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge.

Men hvis du leser over er jo elementene ofte de samme? Du er vant til grøt kl 2000 - her har mange grøt eller sen frokost midt på dagen. Du er vant til at man ser kalle anka sammen - her går man ofte i kirka sammen, på familierunde, eller ser tre nøtter til askepott. Du er vant til at nissen kommet 17 - til mange familier i Norge kommer nissen 17-18. Du er vant til et måltid 2000- i Norge er jo middagen senere såman avbryter ingenting men drikker gjerne kaffe og spiser kaker under gaveutdelingen. Forskjellen hverken i innhold eller tid man tilbringer sammen ifamilien,evt får til å leke med gavene sine er da ikke så stor?

Jeg tror det avhenger av hva man definerer som del av julen jeg, for meg er grøten på formiddagen, kirketuren med pappa og tenne lys på kirkegården en viktig del av julaften. Viktigere enn et tv-program f.eks, men det kan ha noe med at det alltid har vært sånn vår familie gjør det, det ervår tradisjon.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:27   #47
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, det er vel mer at ting ikke kommer i samme rekkefølge - ikke at vi sitter hele dagen og venter på at kvelden skal begynne.

Gammel 26-12-10, 13:44   #48
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sove litt lenger enn vanlig, grøt kl 12, hjem igjen, lage maten, se på fine program på tv, og plutselig er maten klar et sted mellom fire og fem. Spise middag, rydde litt, dessert, sølvguttene et sted i dette, og så kommer pakkene. Gutta koste seg max hele dagen. Det var først når vi spiste at de ble litt ivrige på gavene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:48   #49
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg tror det avhenger av hva man definerer som del av julen jeg, for meg er grøten på formiddagen, kirketuren med pappa og tenne lys på kirkegården en viktig del av julaften. Viktigere enn et tv-program f.eks, men det kan ha noe med at det alltid har vært sånn vår familie gjør det, det ervår tradisjon.

Slik er det. Vi sitter jo ikke å venter hele dagen på noe som varer noen timer. Alt som skjer den 24. er en del av pakken. For oss er det ikke bare julemiddagen og gavene, liksom.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 13:55   #50
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julaften er vanlig arbeidsdag for mange, og jula ringes inn kl. 17.00. Det er på det tidspunktet julen offisielt starter, og da setter vi oss ned til julemiddag med Sølvguttene i bakgrunnen.

At dagen er lang og ventingen nærmest ulidelig, er et av de kjæreste barndomsminnene. Våkne grytidlig til en julepyntet stue med godteri i skåler og juleblader på bordet - og vite at det er leeeeeenge til nissen kommer med de etterlengtede gavene.

Selve dagen på julaften er og var det koseligste jeg vet/visste - se på tegnefilmer, lese juleblader, spille spill og stadig skotte på enda uåpnede gaver. Det er jo der selve magien ligger for min del.

Gammel 26-12-10, 13:59   #51
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Norge er jo julaften i tillegg arbeidsdag til kl.12, og har en ikke fri da så er det begrenset hva en rekker å ha ferdig før kl. 17 uansett.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 17:46   #52
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jula ringes inn klokka 17.00 over det ganske land. Selv om den har vart siden oktober hos handelsstand og i barnehager. I gamle dager var det noe som het advent. Denne tre uker lange tradisjonen ser ut til å være nær avgått ved døden, dessverre.

Gammel 26-12-10, 18:22   #53
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Middagen startet kl 17 hos oss, det var akkurat passe

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 20:26   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Besteforeldrene mine hadde butikk da jeg var barn, og jeg og resten av familien jobbet der hver julaften. Derfor var vi glade for at ting ikke startet så tidlig, slik at vi ikke gikk "glipp av noe".

Men generelt sett optimalt for barna er det kanskje ikke.

Gammel 26-12-10, 21:03   #55
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her er det seint før me setter oss til bordet. Men mannen var på jobb og me skulle til mine foreldre om kvelden. Me åt grøt når mannen kom heim, rundt halv 3-3. Så satt me oss vel til middagsbordet hjå mine foreldre i halv 7-7 tida. Akkurat slik som det har vert i alle år.
Me endrer kanskje litt på det til neste år. Då har me planer om å feira for oss sjølv, men det vil nok ikkje bli så mykje tidligare. Joda, det blir seint for ungane, men det er slik me feirer jul og dei tåler det.

Gammel 26-12-10, 21:05   #56
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Julaften er ikke bare middag og pakker, det er også å rusle rundt i pysjen, se på TV og kose seg med julestrømper med snop. Timene før middagen er like kos som resten av dagen synes jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 21:22   #57
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, det er alltid noe spennende i kalendergave på julaften, også vanker det gjerne 1 pakke til på formiddagen. Tegnefilmer og kos, lang frokost. Middag kl 17. Pakkeopningen begynner ca i 19.30-tiden. Helt ok. Om barna vil kan dem spare noen gaver til 1.dag. Men det skjer sjeldent

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 00:12   #58
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Du er vant til at nissen kommet 17 - til mange familier i Norge kommer nissen 17-18.

Elementene er det ikker stor forskjell på, men etter hva jeg har skjønt så spiser de fleste middag rundt 17-18 tiden og så kommer nissen etter det, det vil si rundt 18.30-19 tiden. Det ser jeg på som den store forskjellen. Mulig jeg har feil, men slik har jeg oppfattet at de fleste feirer. Min manns familie har ikke noen tradisjon for å gå i kirken så hos oss er det venting (eller matlaging for de voksne, hvilket innebærer at man ikke har så mye tid til barna) frem til kl 17. På den måten så er man heldig med den svenske julematen for man kan lage mer i forvei og fryse inn.

Men tradisjoner er jo tradisjoner og de bør jo beholdes hvis man syns at de fungerer bra. Jeg har bare aldri skjønt det med all ventingen, men som sagt, jeg ser forskjellen med at mange i Norge jobber julaften.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 01:06   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men det er ikke bare passiv venting da Pelen - det er mange hyggelige ritualer, og mange har også julegrøt på formiddagen, en tur ut (kanskje for å besøk kirkegården om man har noen der). Og matlagingen er litt sånn til og fra, og ikke noe som alle de voksne driver med konstant. Barna kan jo også være med på det.

Gammel 27-12-10, 01:36   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da snakker du om en forskjell på halvannen time, og det syns ikke jeg er så mye akkurat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.