Sv: Julegavesosiologi
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Voksne som sutrer over gaver har jeg eller ingen tålmodighet med. What's wrong with people??
Jeg er så heldig at de få voksne jeg gaveveksler med er både oppegående, hyggelige og høflige - og gaveutvekslingen er som en følge av dette en 100% hyggelig affære.
I don't know what's wrong with me, men i år sutrer jeg over gavene. Jeg sutrer over at jeg bruker masse tid og energi på å finne ut hva folk ønsker seg, jeg spør etter ønskelister og trasker fra butikk til butikk for å oppfylle ønsker, mens andre kjøper noe for å kjøpe og som "kan byttes om det ikke faller i smak" og som legger null energi i gavene.
Jeg sutrer over late foreldre/besteforeldre som gir penger til jul for "vi vet ikke hva vi skal kjøpe" når både vi og ungene har lange ønskeliste over ting vi ønsker oss, men ingen spør etter ønskelister. Eller "Dere har jo alt" når vi mangler panner, sengetøy, blender, eggekoker, dørmatte, steketermometer, deler av et serviset vi samler på og ellers mye i enhver prisklasse.
Jeg sutrer når jeg peker på ting/viser bilder av ting/beskriver i minste detalj og kjøperen likevel ikke kjøper noe av det en ønsker seg, men noe annet og etterpå kommer med teite unnskyldninger for hvorfor personen ikke har kjøpt noe av det h*n vet at stod på ønskelisten.
Opprinnelig lagt inn av Lille Foo, her.
Når gaven jeg får er en tydelig skivebom, da er det på tide å slutte med gave-bytting. En tydelig indikasjon at vi heller bør prioritere å tilbringe tid sammen.
Vi er der og vi har bestemt oss for at dette var siste året vi kjøper gaver til forskjellige familiemedlemmer. (Uten at vi dermed har tenkt å bruke mer tid sammen med vedkommende.)
Meg og mannen har også bestemt oss for å droppe julegaver til hverandre, fordi vi tenker på veldig forskjellig måte og fordi det derfor ofte blir bomkjøp, bytting og tilgodelapper som blir brukt til helt andre ting enn det formålet egentlig var.
Dette ble langt, men temaet traff meg på den rette dagen. Jeg skal aldri mer bruke så mye tid og penger på julegaver som det jeg har gjort i år, det har jeg i alle fall lært etter denne julen.
Sist redigert av 007 : 29-12-10 kl 00:42.
|