|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Oi! Så rart, eg opplever det som heilt motsatt! Det er som regel eit berg av "spesialkake" igjen, fordi det som regel berre er snuppeluppe som treng glutenfritt. Ho et jo gjerne eit stykke, eller ein bolle, og alt det andre blir liggande igjen på fatet, fordi alle tenker at det må jo sparast til allergikeren. Eg forstår at det er høflig meint altså. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bedreviter
|
Er det så rart da? Hvis du for eksempel forteller meg at man lett kan lage veldig gode egge- og melkefrie vafler, blir jeg i utgangspunktet overrasket, for det klarer jeg ikke å se for meg sånn helt av meg selv. Jeg betviler det ikke, hvis du sier det, men før noen forteller meg at det er lett som en plett, ville vafler være noe som jeg ikke satte på listen over "ting jeg serverer til min venn med melke- og eggeallergi". |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bedreviter
|
Men hvordan skal jeg kunne vite at det bare er snuppa di som trenger glutenfri kake? For alt jeg vet kan det jo kry av unger og foreldre med cøliaki på barnehagens fester. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bedreviter
|
Folk flest har ikke peiling på baking. Det er vel ikke mer mystisk enn som så, vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Ja, alle har jo ikke veldig gode bakekunnskaper. Det synes jeg heller ikke er så overraskende.
|
|
|
#66 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Neida, det er heilt riktig Teofelia - situasjonen, selskapet og setting vil sjølvsagt bestemme om det er naturlig å ete av den allergivennlige maten eller ei. Har ein oversikten så er det jo greit, har ein det ikkje så forstår eg at det blir eit problem. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Også må jeg innrømme at en del glutenfri mat faktisk kan smake litt spesielt for en utrent gane. Bokhvete, f.eks. Jeg skal aldri mer ha bokhvete i kaker, det er sikkert. (Litt går an, men ikke i de mengdene som er i Jyttemel, f.eks.)
|
|
|
#68 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke folk som ikke er spesielt opptatt av matlaging/baking tenker spesielt logisk over hvilke ingredienser som gjør hva, jeg. Jeg tror bare de blir overrasket over at det smaker "vanlig kake" når det ikke er laget av det man trodde inngikk i "vanlig kake". Relativt uavhengig av hvilke ingredienser som er utelatt eller lagt til.
|
|
|
#69 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Tjorven: angående vaflene: det skal gå greit, bare man har rengjort vaffeljernet så godt man kan, og ikke gir de første 2 platene til cøliakeren.
|
|
|
#70 |
|
Med tommestokk i veska
Det er eg heilt enig i. Gjærbakst er ei utfordring syns eg, det syns eg ikkje blir det samme som med kveitedeig. Det er godt nylaga og varmt, men taper seg fort. Middagsmat derimot, der er det absolutt ingen forskjell i smak, f.eks om ein sprenger til rømmegraut med glutenfritt mjøl eller kveitemjøl. Ingen forskjell. Det hadde eg glatt servert til alle, i staden for å lage to gryter. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Du kom meg i forkjøpet Kanina, men du er litt strengare på antall plater ser eg... |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg forstår HI sånn at når det gjelder barn, så er det jo klart at alle barn ønsker å være så "normal" som mulig og at det ikke blir noe føss ut av at de har allergi eller cøliaki eller alt annet av tilstander som det kreves litt hensyn.
|
|
|
#73 |
|
flisespikker
|
Jeg tror generelt det er veldig lett å ha for store forventninger til hva folk vet om hva som helst, i grunnen.
|
|
|
#74 |
|
Passiv
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Det er veldig greit med Dragen synes jeg. Hun har nemlig med seg kake når hun kommer på besøk. Og siden jeg ikke baker når jeg får besøk er det igrunnen bare Dragen som får kake her i huset. Det blir ikke verre av at restene får bli heller. |
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Også blir forresten folk litt stressa når det kommer allergikere på besøk - fordi man vil så gjerne lage sånn at gjestene får nydelig mat som er supertrygg for dem. |
|
|
|
#76 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Taco består vel omtrent bare av smaksforsterkere og kjøttdeig, så er nok ingen fare for å utløse noen reaksjoner..
|
|
|
#77 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
PST, Jeg tror en del allergikere (gluten ihvertfall) lager Taco krydderet selv for å unngå dette |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Takker. Er det gjort undersøkelser på hvor dette er utberedt og om man kan vokse det av seg ved gradvis tilnærming til det man ikke tåler? Minstemann her ble rød og tørr rundt truten ved inntak av tomatsaus og og tomater, men det har aldri slått meg at det kan være at han ikke tåler det. Det er forøvrig det beste han vet. Det har imidlertid blitt mye bedre det siste året.
|
|
|
#80 |
|
Sviiisj!!
|
Det var nytt for meg. Jeg har brukt krydderpakkene fra Old El Paso, og så vidt jeg har kunnet se skal den være glutenfri.
|
![]() |
|
|