Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nesespraymisbruk, et samfunnsproblem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 23:34   #41
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nesespraymisbruk, et samfunnsproblem

Har en venninne som er avhengi. Man hører det spesielt om flaska er tom, og særlig hvis apoteket i tillegg er stengt. Den desperate ts-ts-ts-ts-lyden som kommer når man pumper for bare livet men otrivinen er og blir tom. Farlige greier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:37   #42
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, hvis jeg etter å ha vært på kjøret i rundt 8 år nå ha vært uten i to år i mai, kan jeg anse slimhinnenen mine som friske hvis jeg ikke har noen problemer med nesa nå?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:49   #43
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært på spraykjøret, men i yngre år var jeg veldig plaget med bihulebetennelser og neseblødninger.
Å bruke nesespray trigger neseblødninger og jeg unngår det dersom det ikke er 110% nødvendig.
Saltvannspray derimot fungerer flott, og er med på å rense opp.

Gammel 05-01-11, 08:43   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Dere som bruker nesesparay under forkjølese burde prøve å unngå det og sammenlikne hvor lenge dere sliter med tett nese da ift når dere sprayer. Mitt tips er at spray bare haler ut forløpet.

Med skylling med nesehorn, nesespray med virkestoff etterpå og nesespray med olje til slutt forløper forkjølelser greit og er over på tre-seks dager.

Uten skylling og nesespray tar det fjorten dager til en måned eller mer. (Da får jeg konsekvent bihulebetennelse.)

Jeg bruker da nesespray de fire dagene det vanligvis er snakk om en gang eller to i året. Men jeg virkelig hater å ta det og kan ikke fatte at noen orker å misbruke elendigheten.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 13:19   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som bruker nesesparay under forkjølese burde prøve å unngå det og sammenlikne hvor lenge dere sliter med tett nese da ift når dere sprayer. Mitt tips er at spray bare haler ut forløpet.

Da får jeg bihulebetennelse. Så jeg foretrekker en 2-4 dager med nesespray, gitt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:18   #46
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som sier dere ikke skjønner at noen misbruker nesespray. Dere har skjønt at det ikke er noe som gjøres for moro skyld, eller rus, eller noe sånt? Det er fordi uten nesespray er man potte tett - man er altså fysisk avhengig (dette henger sammen med nedregulering av reseptorene virkestoffet i nesesprayen virker på) og da er det skrekkelig ubehagelig å ikke ta nesesprayen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:19   #47
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Med skylling med nesehorn, nesespray med virkestoff etterpå og nesespray med olje til slutt forløper forkjølelser greit og er over på tre-seks dager.

Jeg gjetter at det er derfor jeg fikk bihulebetennelse nå, fordi jeg ikke brukte nesespray da jeg ble sylte forkjøla (fordi jeg ikke ville bli avhengig igjen). Neste gang skal jeg følge SFs oppskrift.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:23   #48
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Jeg synes det er dødsekkelt og klarer ikke å forstå at noen blir avhengig.

Når du er pottetett og sur og irritabel og ikke får puste, da er det lett å bli avhengig. Jeg liker ikke å kalle meg avhengig, men noen perioder i året er jeg det. Det starter ofte med allergi eller forkjølelse, jeg bruker det MYE oftere enn det som står på pakken, og jeg er skikkelig på kjøret. Noen ganger mer enn et par uker også. Men plutselig går det over av seg selv. Og så er det noen måneder til neste gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:30   #49
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det varer ikke noe lenger med spray enn uten hos meg i alle fall, det gjør bare de få dagene det er snakk om litt mer levelige, ettersom jeg faktsik kan puste. Ja, jeg har vært gjennom forkjølelse med tett nese uten, fordi vi ikke hadde i hus, nei det varte ikke kortere, men føltes innmari mye lenger grunnet manglende nattesøvn og veldig slitsomme dager, så det kom i hus en spray som reddet meg etterhvert. Synes egentlig det å bruke nesespray ved behov forkorter sykdomserpioden min jeg. Fordi jeg i det minste puster, og derved fungerer mye bedre, og derved ikke er så syk.

Gammel 05-01-11, 23:32   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen hallo, Brutus, da får jeg ikke sove om natta. Og blir enda mer syk og utmattet.

Gammel 05-01-11, 23:38   #51
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men allergi... da burde man jo heller bruke allergi-nesepray, ikke otrivin etc.
Og er man allergisk og derfor avhengig av allerginesepray, hele eller deler av året, så får man jo dette på resept, og jeg vil ikke anse det som nesespray-avhengighet på samme måte som otrivinavhengige. Da er det jo snakk om reseptstyrt medisinsk behandling, jeg kaller jo ikke min mor pillemisbruker heller, selv om hun sikkert svelger minst ti reseptbelagte piller for dagen i tillegg til en del annet, men hun har jo disse av medisinske årsaker. Ja, hun er avhengig av dem, i form av at blodtrykekt går til skyhøye farlige nivåer, magesår er overhengende sannsynlig, leddgikten gjør dagen ulidelig, astmaen kan gi henne respirasjonsvansker... Men det er jo noe annet enn "pilleavhengighet" likevel.

Jeg har en mann som hver sommer har allerginesepray som han skal ta to ganger daglig, i sånn 2-3 måneder, grunnet pollenallergi. Vi har en sønn som vi opplevde fikk vesentlig bedret pustemuligheter med tilhørende søvnkvalitet da vi i samråd med legen forsøkte allerginesepray på ham i juleferien (han er allergisk mot katt. Svigermor har katt) og jeg regner med å måtte bruke den igjen til våren, for gutten er også påvist allergisk mot bjørkepollen. Men jeg regner selvsagt ikke noen av disse som nesesprayavhengige av den grunn. For vanlig nesespray er noe annet enn disse allergisprayene som jo er medisin i sprayform. Min sønn har aldri fått vanlig, bare sånn babysaltvannsspray, og mannen foretrekker også saltvann til det meste, vanlig spray bare når han er potte tett av forkjølelsesårsaker, aldri mot allergi, det har han allergimedisiner til.

Gammel 05-01-11, 23:38   #52
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg virkelig hater å spraye i nesen og har brukt nesespray minimalt, men har en venninne som jeg har kjent i 10 år og hun har sprayet og sprayet i alle år, sommer som vinter og opererte ødelagte slimhinner nå rett før jul, men har likevel fått bihulebetennelse. HUff altså.

Gammel 05-01-11, 23:41   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men allergi... da burde man jo heller bruke allergi-nesepray, ikke otrivin etc.

Vet det, men det hjelper ikke alltid like godt. Otrivin er best. Men det er sjelden jeg tar det mot allergi, altså. I verste pollensesongen kan det likevel forekomme.

Gammel 06-01-11, 01:05   #54
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Har en venninne som er avhengi. Man hører det spesielt om flaska er tom, og særlig hvis apoteket i tillegg er stengt. Den desperate ts-ts-ts-ts-lyden som kommer når man pumper for bare livet men otrivinen er og blir tom. Farlige greier.

Jeg har en nesesprayavhengig venninne som må planlegge shoppingen, og som har stålkontroll på hvor hun kjøpte sist etc. Hun blir gjenkjent på apoteket og synes det er ubehagelig. Så hun veksler mellom å handle selv og sende mannen etc. Jeg tror hun bruker to flasker i uken, så da blir logistikken vanskelig når de ikke lar noen kjøpe mer enn to flasker.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.