Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva slags barnevogn er best til akkurat oss egentlig?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-11, 09:12   #141
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags barnevogn er best til akkurat oss egentlig?

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

S3 er en ganske liten vogn for barnet, og lang sammenlagt. Når sittedelen vendes mot deg, blir den ganske ustabil, jeg veltet tantebarnet mitt. Kanalhjulene som er eneste alternativ ved kjøp, er av ganske dårlig kvalitet, de blir glatt slitt og trekker inn småsten. Det høres ut som en sparegris når søsteren kjører med den. Dette er en 2007 modell som er brukt i vel 3 år, ikke alle har en vogn så lenge. Reservedeler og reperasjoner er dyrt.

Jeg liker og har brukt Teutonia Mistral og Prestige i 4 år, med lufthul og hardbag.

Lang sammenlagt? I forhold til feks oth er den da slett ikke lang. Det kommer vel an på hva man sammenligner med.
At den er ustabil har ikke jeg erfaring med, men det var en svakhet på modeller før 2009 med forhjulet, husker ikke hva det var, men vognene ble visst bedre når man byttet ut en dings der. Men det er klart, en 3-hjuling er jo nødvendigvis mindre stabil enn en 4-hjuling, når vi triller i ujevnt terreng bør jeg bruke begge hender. Men det at den er så lettmanøvrert ellers gjør at jeg aldri ville ha gått over til en 4-hjuling igjen.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 09:26   #142
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du sikker på at du vil bruke vokipose? Det er noe digert klumpete noe, altså! Vanskelig å variere mengden innpakning i fht hvor kaldt det er.

Jeg har kjøpt en nydelig skinnpose her inne, den er et stort skinn med glidelås foran og under og med hull til seler, så den kan brukes så lenge ungene er i vogn.

Den er sånn:

Den kan åpnes når vi er inne i butikker og sånn, så vi ikke koker babyen, skinnet kan legges på gulvet eller i en sofa når vi er på besøk og man forstyrrer ikke babyen med å dra den ut av en pose.

Ellers kjenner jeg øko-villsauskinn-pushere og lurer på om kanskje jeg skulle samarbeide med Lilleleo og lage noe sånt til deg:

Gammel 07-01-11, 09:29   #143
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det ser ut som jeg får arve en voksipose, så da blir det nok smart å ha noe hvor det er plass til den.

Men hvor store er de når de kommer ut av bagen igjen? Vi skal føde i starten av august så tjukkvinteren blir jo når ungen er typisk 4-6 måneder.

Vet du Smilefjes. Hvis jeg ser bort ifra utseende på den siste vogna vi hadde, jeg likte ikke looken på den men bortsett fra det så må jeg innrømme at den var genial. Hvis du synes simoen blir tung inn og ut av bilen, og det er den jo.
Denne vogna har aldri greid å vokse på meg, skulle ønske den hadde gjort det. TFK twist. Den har stor bag. Sportsdelen er kjempestor, lang rygg og plass til hva du vil av vognpose. Vogna er høy, den er kjempelett å legge sammen og tar minimalt med plass sammenlagt.
Den er god å trille, om enn litt høy for meg med mine 160 cm.
Vogna er rett og slett et supert alternativ om man vil ha en god turvogn, plass til unge og pose, en vogn som går fort ut og inn av bilen osv.
Ungen sitter utrolig godt i den. Sover godt, den har regulerbart fotbrett og ryggen kan legges helt ned. Den er godt polstret inni, god og myk i ryggen. Gode seler.
Den er genial, jeg liker bare ikke utseende. Hadde jeg gjort det så hadde jeg glatt byttet ut simo kjøp med en TFK igjen.

Gammel 07-01-11, 09:30   #144
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke erfaring med noe annet enn voksi så det har jeg ikke tenkt over.
Man åpner jo voksien helt opp - den er bare en svær dyne når man bretter den ut. Er sånne poser som det der varme nok når lillegull skal sove ute på vinteren da? :høne:

(Den nederste der var rålekker!)

Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 12:36   #145
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mer enn varme nok, ungen kan omtrent ligge naken oppi, bare husk lue. Ekte saueskinn er bedre enn alt annet! Og mye nettere.

Skal jeg lage sånn til deg?

Gammel 07-01-11, 12:58   #146
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den skinnposen var flott - men tar den egentlig noe mindre plass enn en voksi?

(Sånn med tanke på vognstørrelse altså, jeg mener ikke at voksi er et bedre alternativ.)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 13:32   #147
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Den skinnposen var flott - men tar den egentlig noe mindre plass enn en voksi?

(Sånn med tanke på vognstørrelse altså, jeg mener ikke at voksi er et bedre alternativ.)

Jåleposen tar nok kanskje litt plass, men min pose tar mye mindre. Det er kortklippet lammeskinn med en vindpose utenpå. Voksipose er jo en enorm innretning, klumpete og svær og større enn alt. Jåleposen er jo tynn, det er jo bare skinn med stoff utenpå.

Gammel 07-01-11, 14:33   #148
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kan'ke jeg få et anbud av deg, Harriet?

Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 14:36   #149
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg skal sjekke.

Gammel 07-01-11, 22:22   #150
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Måkke finne på å bruke Voksipose *bannerikjerka*.
Den er klumpete og dum, ofte vanskelig å surre helt tett også, særlig når det mangler snorer...og den blir ofte litt åpen øverst. Jobber på småbarnsavdeling, og hadde jeg vært en liten tass så hadde ikke ville ligget i den.

Elsker dunposene og lammeskinnposene! Hadde både Kaiser skinnpose (frem til barnet var 2 år) og Odenwalder dunpose (passer fortsatt, 3-åringen er 104 cm lang, kan bli liten og nett). Saueskinn under barnet er et kjent møst for at de skal holde på varmen. Også greit med pose som kan snurpes sammen oppe.

Jeg vekslet på Simo og OTH, utifra når jeg skulle bruke bil og ikke.

Er forresten Bugaboo litt ut? Syns det har stilnet litt rundt den. Vi hadde den i en periode, men likte ikke sportsvogndelen. Både OTH og Simo er forresten fine på vinterføre, men såklart ikke Buggisen. Simo er også en veldig solid og lun vogn, kan stå ute i alle slags stormer...

Ellers er det helt fint å kjøpe brukt vogn, og selge den videre uten å tape så mye penger på det. Kjøper man ny, får man også ofte en god pris på bruktmarkedet.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 22:37   #151
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me hadde langhåra lammeskinn i vogna til 02-modellen. Ho greide stadig å vikle fingrane inn i pelsen og satte dei såleis fast. Til stoooor frustrasjon. Dessutan kitla det veldig når ho snudde på hovudet, noko som gjerne resulterte i eit nys. Eg anbefaler altså ikkje langhåra lammeskinn, korkje som underlag eller pose.

Korthåra, derimot, er genialt, både som pose og underlag. Me testa ut både Voksipose og skinnpose omtrent sånn som den HV har. Heilt klart mest fornøyd med skinnposen.

Den vogna eg definitivt har vore mest fornøyd med er Baby Jogger City Elite, men veit ikkje korleis den er som bagvogn.

Gammel 07-01-11, 22:42   #152
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde nøstebarnskinn pluss strikketeppe(r) og dyne i Emmaljunga-bagen, og Odenwälder-dunpose nå som vi har gått over til sportsvogn. Veldig fornøyd med begge løsninger. De siste ukene vi brukte bagen sparket han av dyne og vindtrekk, men da var han så stor at han godt kunne ha sittet i sportsvogn en stund allerede.

Gammel 07-01-11, 22:52   #153
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble aldri glad i den originale voksiposen da Poden var liten, så med Pjokken kjøpte vi Voksi Urban. Har vært strålende fornøyd helt fram til nå, glidelåsen sprekker opp.

Gammel 08-01-11, 10:40   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men sånt skinn - er det sånn man kan kjøpe på ikea eller er det noe spesielt?
(Det er vel ingen som tror snart at jeg faktisk har barn fra før. )

Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 10:50   #155
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Barnas hus har greie skinn som er billige. 299,- Jeg var faktisk mye mer fornøyd med barnas hus skinnet enn det jeg betalte mye mye mer for fra Kaisers. Men nestegang skal jeg ha nøstebarn sitt. Det koster vel 900kr mener jeg.

Skinnene bør være korthårede. Da kan de brukes sommer som vinter uten noe i mellom. Skinnene på ikea/kid osv er langhårede og ikke beregnet på barn. De bare varmer, ikke sirkulerer osv.

Nøstebarn sitt har mye lanolin i seg og derfor selvrensende på en helt annen måte enn billigereskinn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:07   #156
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men sånt skinn - er det sånn man kan kjøpe på ikea eller er det noe spesielt?
(Det er vel ingen som tror snart at jeg faktisk har barn fra før. )

Ikea sier selv at skinnene ikke skal brukes som soveskinn til baby, så det ville jeg ikke brukt. De på Barnashus til 299,- virker supre.

Gammel 08-01-11, 12:09   #157
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da skal man ha skinnet rett i vogna og posen oppå? Men man bruker ikke skinnet fra start? (babyen kommer i starten av august)

Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:11   #158
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brukt pose i august tror jeg, men det er jo fordi det da er ganske varmt her, så det kommer vel an på hvor du bor?

Gammel 08-01-11, 12:17   #159
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ikke pose nei. Forhåpentligvis holder det med et helseteppe da. Hvis man bruker helsetepper nutildax da.

Jeg vurderer å lage en egen tråd med sånn howto for nye babyer kjenner jeg. Det er så mye smart som finnes som man bare tilfeldigvis finner ut av eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:19   #160
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker skinnet rett under barnet. Selv i varmeste august. Min er født i juni i 30grader og lå rett på skinn første tiden. Genialt for det blir perfekt tempratur. Mange bruker skinnet inni posen om de ikke har pose laget av skinn.

Her er barnas hus skinn , shorts og helseteppe i sommervarmen. Vi brukte det også i fiskebollen på sykehuset.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.