|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bedreviter
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Denne tråden viser i alle fall med all tydelighet at det ikke finnes ett svar på dette, og da må de vel være helt greit å la ungdommene få velge dette selv. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Jeg er enig i dette, og med Dronningen & co.
|
|
|
|
#63 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tsk-tsk, det er ikke alltid man blir tøffere med erfaringen når det kommer til slike forhold. Jeg virkelig hater speilglatt føre! |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Passiv
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg var 40 og hadde to unger før jeg tok lappen. Det gikk så fint så. Har man et greit kollektivtilbud tilgjengelig, har man lite behov for bil, egentlig. |
|
|
|
#65 |
|
Blekksprut
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg begynte på teorikurs(som det het dengangda i juratiden)da jeg var 17, fordi alle andre skulle. Tok kjøretimer også gjorde jeg, men hoppet av hele prosjektet etterhvert fordi det gikk opp for meg det enorme ansvaret man har som bilfører. Det var mange ungdomsbilulykker i lokalmiljøet den perioden og det satte nok en støkk i meg og fikk meg til å reflektere litt mer over det ansvaret man faktisk har når man setter seg til rattet. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jentene tok da de var 18, nå er det bare en av de som har sertifikatet i behold. Gutten min på 16 år har tatt trafikalt grunnkurs og øvelseskjører med sin far. Han er fast bestemt på å ta sertifikatet når han blir 18 år.
|
|
|
#67 |
|
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg synes det høres ut som han har tenkt gjennom dette godt, og da har han kommet fram til at det er fornuftig å vente med lappen. Synes det var en voksen avgjørelse.
|
|
|
#68 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg kjørte opp et halvt års tid før jeg fylte 20, og selv om "forsinkelsen" delvis skyldtes sykdom, så var det aldri aktuelt å ta så mye kjøreopplæring mens jeg gikk på videregående. Jeg måtte finansiere mesteparten av timene mine selv, og jeg hadde ikke klart å tjene nok ved siden av skolen. I alle fall ikke uten at det gikk ut over skolearbeidet. Etter avsluttet videregående jobbet jeg, tok opp fag og hadde nok fritid til at jeg hadde tid til å ta timer. Som lærer ser jeg en klar fordel med å vente; her jeg bor skal de i alle fall godt gjøres å få lagt alle timene til utenom skoletid. Det er til dels stort fravær blant tredjeklassingene på grunn av kjøreopplæring, og det påvirker innsatsen på skolen enten de tror det selv eller ikke. De som jobber mye ved siden av skolen kommer i alle fall ikke heldig ut.
|
|
|
|
#69 |
|
Borte
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Her jeg bor er man også avhengig av å ha bil fordi kollektivtilbudet ikke er godt nok i det hele tatt om man har jobb og barn som skal i barnehage. Det er også ganske lang avstand til butikk, idrettshall ol.
|
|
|
#70 |
|
flisespikker
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg kan ikke se noen grunn til at andre enn folk selv skal vurdere om de har nok behov for førerkort til at de skal ta jobben og kostnaden ved å skaffe seg det. Og om det blir færre attenårige sjåfører på veiene, så er da det bare en fordel?
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 11-01-11 kl 17:03. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Enig. Jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til å presse en 18-åring til å ta lappen og vil bli glad hvis mine gutter ikke ser noen grunn til å stresse med det når de blir så gamle. Jeg tok lappen enkelt og greit på et halvt år da jeg var 37 og var gravid, og hadde aldri følt noe behov før det - på tross av at jeg hadde bodd usentralt og langt fra kollektivtransport i flere år. Var i god form (syklet masse), og hadde spart masse penger på å ikke kjøpe bensin, betale årsavgift, forsikring osv.
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?De av mine venner som ikke har lappen nå som et par og tredveåringer, er alle damer. Flere har ett eller flere barn, og kommer seg mye mindre ut enn de ville gjort med lappen. Jeg vil oppfordre spesielt datteren min til å ta lappen med en gang. Bil er frihet i en liten boks, det er flere yrkesmuligheter, og ikke noe å vente på mener jeg. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg tror ikke normen er å kjøre opp slik det var tidligere, egentlig. Lillebroren min på 23 har ikke kjørt opp. han bodde svært sentralt i Trondheim før - og bor nå i Oslo. Han har ingen ønsker om å kjøre opp og han synes det er kult å ikke ha førerkort.
|
|
|
#74 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg ventet fordi jeg ikke var motivert og ikke helt så behovet. Jeg tok lappen som høygravid nærmere 30-åring. Det er et av de dumme valgene jeg har gjort, og jeg kommer til å forsøke å motivere ungene til å ta den tidlig i 20-årene om de ikke selv vil når de er 18. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
heimføing
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg er fra bygda, der er man handikappet hvis man ikke kan kjøre bil. Så jeg tok ekstra studielån når jeg gikk på vgs, for å ta førerkortet. Hatt egen bil siden jeg var nitten.
Dette tenkte jeg også på. Der jeg jobbet før er det vanlig med unge sommervikarer, og sjefen min sa han så en endring fra tidligere - før hadde alle som søkte jobb lappen, men de siste årene måtte de presisere i utlysningen at førerkort er nødvendig for jobben. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Pauset
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Ettersom risikoen for å kjøre seg i hjel er størst for gutter under 25, så ville jeg egentlig bare vært lykkelig for at han ville vente. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Live and let live
|
Det var i grunnen det jeg gikk inn i tråden igjen for å si også.
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Det med å ha lappen ift. jobb tror jeg også har mye med bosted å gjøre, og typen jobber. Ikke i noen av mine sommerjobber, eller jobber i det hele tatt, har det vært nødvendig ned lappen.
|
|
|
#79 |
|
Skal rømme
|
Dette er jeg helt enig i.
|
|
|
#80 |
|
I mål
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg har bare lest hovedinnlegget. |
|
|
|
![]() |
|
|