Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-11, 13:17   #21
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Tror kanskje ikke alle foreldre ser på dette som en selvfølge, og jeg tror også at det er mange foreldre som ikke er så oppmerksom på dette med nettvett. Så jeg syns det er naturlig at skolen tar det opp med foreldrene på ett eller annet vis.

Tenker du på at noen foreldre ikke vet at det er 13-årsgrense på Facebook? For det tror jeg så gjerne, og da forstår jeg at de blir overrasket. Men er det skolens ansvar å informere om denne aldersgrensen? De foreldrene som vet om aldersgrensen og at barna må lyve på alderen for å registrere seg, burde ikke bli overrasket over at skolen prinsipielt mener at aldersgrensen bør overholdes.

Sist redigert av Zulu : 21-01-11 kl 16:52. Årsak: Glemte spørsmålstegn.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:18   #22
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns de burde tatt det opp med foreldrene først, det hadde vært den riktige måten å gjøre det på.
Utenom det , så er det vel helt greit at de oppfordrer om å forlate fb, syns ikke det ergreit at de kommer med trusler da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:21   #23
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt uproblematisk at skolen oppfordrer barn til å ikke gjøre ting de ikke har lov til. Drikke alkohol, røyke, registere seg på FB (mindreårig) etc. Hvis skolen informerer om noe jeg trodde var lov ville jeg sjekket to ganger hvem som hadde rett.

Dette er en ikke-sak i mine øyne.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 14:21   #24
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her synes jeg foreldrene overreagerer. Skolen burde ha sendt med et skriv hjem i tillegg, det er vel det jeg reagerer mest på her.

Det jeg lurer litt på er hvordan foreldres klare godkjennelse av FB-bruk i mot reglementet (og det å lyve seg inn i FB) vil påvirke barnas holdninger til andre regler i samfunnet. Jeg har ingen eldre barn i hus, så jeg vil understreke at jeg skjønner at det med liv og lære og kameler kan være vanskelig.

Gammel 21-01-11, 14:34   #25
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det jeg lurer litt på er hvordan foreldres klare godkjennelse av FB-bruk i mot reglementet (og det å lyve seg inn i FB) vil påvirke barnas holdninger til andre regler i samfunnet. Jeg har ingen eldre barn i hus, så jeg vil understreke at jeg skjønner at det med liv og lære og kameler kan være vanskelig.

Tror mange foreldre ikke skjønner problemstillinga og enten ikke vet om det, eller så gir de etter for ungenes mas. Så det havner vel inn i kategorien regelbrudd som ikke ansees som særlig alvorlig.

Og jeg har heller ikke barn i den alderen så jeg veit for å være helt ærlig ikke hva jeg prater om

Gammel 21-01-11, 15:20   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes skolen heller skulle fortalt ungene hvor mye virus de kan dra på seg på fb jeg. Så hadde de kanskje oppnådd å se en effekt også.

Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 15:39   #27
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på et foredrag med Barnevakten for en tid tilbake.
I pausen var 99% av foreldrene sjokkert over det de hørte, at det faktisk vanket pedofile på enkelte av de der jallastedene ungene var på, og alt hva ungene kunne finne på å legge ut på nett.
Jeg synes det er aldeles strålende av skolen å ha fokus på dette, for gudene skal vite at det er alt for mange ignorante foreldre der ute.
At det er gjort litt krøkkete er mulig, men en ting er nå hva som er sagt i klassen - en annen ting hva en 10-åring får med seg og sier hjemme.

Gammel 21-01-11, 15:43   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I pausen var 99% av foreldrene sjokkert over det de hørte, at det faktisk vanket pedofile på enkelte av de der jallastedene ungene var på, og alt hva ungene kunne finne på å legge ut på nett.

Gammel 21-01-11, 15:56   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det skolen gjorde var helt ok. Og så synes jeg at foreldrene overreagerer ved å ut i media med dette.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 16:12   #30
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg mener om saken, men jeg har ei jente på under 13 som har FB-profil og svelget en relativt stor kamel den dagen hun registrerte seg der.
Men jeg tenker at jeg heller vil bruke krefter på andre kamper og velger heller å følge med og ha full tilgang til profilen hennes.
Når det er sagt så er det mange nettsamfunn som barn er på som har nedre aldersgrense, og jeg tenker at det kanskje ikke er skolens ansvar om barn er medlem på slike steder eller ikke.
Og når man snakker om mobbing på nett, så foregår det litt av hvert på MSN også.
Jeg hadde dog ikke gått ut i media om skolen hadde kommet med slike oppfordringer, men jeg synes vel til syvende og sist at det er foreldrenes ansvar å følge opp og ha en viss kontroll på hva som foregår på FB hvis barnet er registrert der.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 16:13   #31
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

[quote=Ru;2638561]I pausen var 99% av foreldrene sjokkert over det de hørte, at det faktisk vanket pedofile på enkelte av de der jallastedene ungene var på, og alt hva ungene kunne finne på å legge ut på nett.
quote]

Det her synes jeg bare er trist å lese.
Det er virkelig mange naive, godtroende og dumme foreldre der ute.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:10   #32
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Å hjelp!

Men jeg inbiller meg at disse foreldrene ikke vanker noe særlig på nett selv? For å bruke meg selv som eksempel. Jeg har vært aktiv i forumverden siden 2000 og har således fått nettbruk under huden.

Jeg tror det var et slikt foredrag mannen min var på og for ham var det inget nytt som kom fram.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:27   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer veldig på hva som faktisk ble sagt på skolen. 10-åringer kan jo diskutere en del, så hvis et forslag om å slette profilene sine kom opp i diskusjonen kjenner jeg at dette er virkelig uproblematisk og faktisk helt på sin plass. Og så er det litt feil fremgangsmåte å holde en tordentale med befaling om å slette profilen uten at dette har vært et diskusjonstema først. Men allikevel er det bare hårfint probematisk.

I prinsippet mener jeg at ungene skal følge de reglene som gjelder. Men jeg innser at jeg nok må svelge noen kameler etterhvert. Men jeg føler også at det er litt forskjell på å stilletiende godta at det skjer og å stå frem i riksdekkende media og si at man driter i regler.

Gammel 21-01-11, 19:32   #34
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Ingen som reagerer på at skolen truet med og utlevere taushetsbelagt info til FB? Det er tydeligvis helt greit?

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:33   #35
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ingen som reagerer på at skolen truet med og utlevere taushetsbelagt info til FB? Det er tydeligvis helt greit?

Den trusselen var det vel litt uenighet om tror jeg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 19:34   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg leste ikke artikkelen.

Dette ville jeg reagert med lynende forbannelser på. Definitivt. Det er IKKE greit nei.

Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 22:38   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken info?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 23:05   #38
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det kom klart nok fram at det faktisk hadde skjedd.

Gammel 21-01-11, 23:11   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nei, jeg synes også denne biten var temmelig vag.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 23:11   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er det alderen til barna som er taushetsbelagt info, eller truet læreren med å fortelle FB at de har trykket LIKER på Justin Bieber?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.