Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ting man må ha til en baby

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-11, 15:12   #141
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Ting man må ha til en baby

Jeg sydde bilstolpose selv sist jeg.. Med dyne og det hele inni. Sydde den en god stund etter barnet var født (i desember) og brukte det lenge. Utrolig deilig. Nå venter jeg baby i april og er i gang med planleggingen av en bilstolpose. Utrolig snerten når man skal ut en tur, bare sette på en lue på babyen, ned i bilstolposen der man får strammet selene skikkelig og "ut på tur".. For meg er det en nødvendighet, absolutt. Husker hjemturen med mellomstesnupp som var vinterbaby. Aaalt for stor kjøredress (dog str 56) og det såg bare ikke bra ut. . Tror jeg dropper sånn kjøredress denne gangen!

Jeg ferdigstilte mitt nøstebarnteppe i går. Det var bare av baby merinoull, men er veldig deilig. Får vite kjønn på lørdag da jeg skal til byen på 3D UL (hvis ikke h*n er ekstremt sjenert da). Da har jeg litt lyst å rusle ned på nstebarn og kjøpe meg garn der og strikke et til i cherise eller blått. Selv om det ikke er et vakkert pledd, så er det utrolig deilig.. :-)

Bilde fra nøstebarn sine sider syns jeg viser hvor deilig det er best

Gammel 23-01-11, 15:15   #142
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er ingen som tvinger deg til å bruke kjempepinner.

Nei, det er sant. Men om noen vet hvor mange meter det er på hespen med silkeull så er det lettere å beregne hvor mange hesper jeg trenger til et teppe.

Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:17   #143
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

600 meter pr 100 gram på silkeull.

Gammel 23-01-11, 15:19   #144
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tusen takk.

Da skal jeg finne en pen oppskrift og smette sammen ett eller annet teppe tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:24   #145
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gikk ut i fra at det var silkeulla til nøstebarn du mente. Så det var det jeg svarte på. Det er veldig deilig å strikke av.

Jeg har dette teppet på to-do-lista mi:
http://lykkefanten.wordpress.com/200...-the-new-life/

Gammel 23-01-11, 15:38   #146
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke lest hele tråden, men dette er mine beste utstyrstips;
- Hengevugge, vi hadde krok både i stue og på soverommet, bar vuggen inn på soverommet om kvelden, eller når babyen trengte ekstra ro.
- Bæredingser, vi har best erfaring med Ergo bæresele (Drømmemannens favoritt) og enkle lommeslynger som var mine favoritter.
- Acta Graco Duologic bilsete.
- Dunpose til bilsete.
- Posene fra TTH.
- Skinn i bunn av vugge, vogn og seng.
- God stelleveske med rom til det meste. F.eks. Fleurville eller Skip Hop.
- Badebøtten fra Tummy Tub, begge mine yngste har elsket den og brukte den til de var rundt året.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 18:34   #147
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om noen vet hvor mange meter det er på hespen med silkeull så er det lettere å beregne hvor mange hesper jeg trenger til et teppe.

Litt av poenget med litt tykkere pinner er at det skal være luft i teppet, slik at det isolerer og puster bedre. Ubehandlet ull er til en viss grad selvrensende og det er ofte bare å lufte, eller tørke av/skylle akkurat der det er en flekk og tørke.

Lanolinen i ubehandlet ull er helt magisk, altså. Jeg satte inn en liten ullbukse til minsten med ekstra lanolin omtrent da han ble født. den buksen bruker han utenpå brettebleie hver natt og en og annen Sandy's omtrent hver dag. Allikevel kommer det ingenting gjennom ullbuksen og den lukter like godt etter den er blitt luftet og tørket.

Gammel 23-01-11, 19:11   #148
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lekegrind mener jeg å erindre var en Lur Ting, ikke minst som Offisiell Oppbevaringsplass for Leker, et lammeskinn som ble flyttet fra senga til vogna til senga til vogna, et ullteppe, og så husker jeg at når størsteknøtten var stor nok, hadde jeg en huske i stua som jeg stappet ham oppi når jeg støvsugde og vasket gulv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 20:06   #149
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katten vår sneik seg inn i vogna til naboen på tross av TFK- netting. Den er ikke kattesikker, dessverre. (Hvilket medførte husarrest for pus, men det finnes jo andre katter).

Gammel 23-01-11, 20:49   #150
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Lekegrind mener jeg å erindre var en Lur Ting, ikke minst som Offisiell Oppbevaringsplass for Leker, et lammeskinn som ble flyttet fra senga til vogna til senga til vogna, et ullteppe, og så husker jeg at når størsteknøtten var stor nok, hadde jeg en huske i stua som jeg stappet ham oppi når jeg støvsugde og vasket gulv.

Lekegrinda er verdt sin vekt i gull! Vi har ei grind som bunnen kunne heves på, og det var fantastisk å ha et trygt sted å legge fra seg ungen når man skulle gjøre noe i huset. Vi har grinda på kjøkkenet, og i daglig bruk fremdeles.
Vi har tre katter, og aldri har de vært interessert i grinda, selv ikke da det var myke babytepper istedet for bråkete leker i den
En god, digital babycall har også vært verdt pengene, samt soveskinn i senga, og skinn til å ha i bilstolen

Gammel 23-01-11, 22:27   #151
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Der fant jeg maxi-cosien ja. Er 2600 for sete og base en ok pris og "kjøp i full fart" eller er det ca det de koster hele tiden? (Jeg tenkte å vente litt med å kjøpe.)

2599 er kampanjepris på Cabriofix med easybase nå, jeg selger det også i min butikk, (jeg selger det for 2399 i butikken og 2599 i nettbutikken, sender fraktfritt i nettbutikken) kampanjeprisen er ca 1000 kroner billigere enn veil.pris.

Ellers så er stellebord for badekar ganske kjekke hvis en har badekar og liten plass på badet.

Og ang det med Stokke tripp trapp og newborn set som er nevnt her, så synes jeg det er kjempebra, har aldri hatt en reklamasjon på tripp trapp stolen, newborn set er kjempefint, har det selv i bruk til barnebarnet mitt på 3 mnd.

Gammel 24-01-11, 00:57   #152
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Ellers så er stellebord for badekar ganske kjekke hvis en har badekar og liten plass på badet.

Det synes ikke jeg. Man må bøye seg langt fremover, og det er akkurat litt for lavt for voksne, normalt høye personer, så man blir skikkelig av i ryggen. Jeg har aldri brukt et så ubehagelig stellebord verken før eller siden og hadde heller satset på stelling på kjøkkenbenken fremfor å bruke et slikt igjen. (Det kan selvsagt tenkes at det finnes gode modeller, men jeg har ikke sett noen som har skilt seg vesentlig fra det vi hadde.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 01:15   #153
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Badet barna i vasken vi, til de ble så store at de krabbet inn i dusjen av seg selv.

Gammel 24-01-11, 01:20   #154
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det synes ikke jeg. Man må bøye seg langt fremover, og det er akkurat litt for lavt for voksne, normalt høye personer, så man blir skikkelig av i ryggen. Jeg har aldri brukt et så ubehagelig stellebord verken før eller siden og hadde heller satset på stelling på kjøkkenbenken fremfor å bruke et slikt igjen. (Det kan selvsagt tenkes at det finnes gode modeller, men jeg har ikke sett noen som har skilt seg vesentlig fra det vi hadde.)

Ja det kan kanskje være vanskelig å få plass til beina inntil badekaret så en må bøye seg litt fremover ? Har aldri hatt det selv, men selger en del av dem, og har fått en del positive tilbakemeldinger på dem, mest at det er enkelt ved fylling/tapping av vann i karet, og at det ikke tar opp gulvplass.

Gammel 24-01-11, 07:11   #155
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Ja det kan kanskje være vanskelig å få plass til beina inntil badekaret så en må bøye seg litt fremover ? Har aldri hatt det selv, men selger en del av dem, og har fått en del positive tilbakemeldinger på dem, mest at det er enkelt ved fylling/tapping av vann i karet, og at det ikke tar opp gulvplass.

Vi hadde badekarstellobord til minsten, og det fungerte utmerket. Jeg kan ikke huske at det var vond arbeidsstilling på det, så jeg tror nok det finnes forskjellige modeller. Vi hadde et hvor barnet lå på på langs oppå(altså samme vei som badekaret er), og der var ikke stellebordet midtjustert men stod nærmere deg, så det hjalp jo på å få en god "skiftestilling". Vi brukte det til hun sluttet med bleier, drøye to år gammel.

Så for å svare på HI. Man_må_vel ikke ha så mye, men jeg satte ekstra pris på:
-stellebord. Vi har som nevnt hatt badekarstellebord som var bra, og vi har også hatt ikea sitt veggstellebord. Sistnevnte ble brukt til to barn, og det var fortsatt i gog stand. Jeg synes det var et praktisk og godt stellebord.
-bæretøy. Elastisk sjal, slynger og formsyddeseler var mine favoritter.
-tøybleier
-ullklær. Inkl nøstebarn sitt ullteppe, ja. (Jeg har kjøpt så å si likt garn fra www.123knit.com, New Zealand Lammeuld, bare billigere enn NB.)
-skinnfell,-er
-ammepute og en god stol/sofa
-gymmatte, her ble mine to minste barn "oppbevart" mye når jeg måtte gå fra de på stua. Med en babygym til og litt andre leker så fungerte det flott. Innen minsten kom, så var stua så barnesikret at vi ikke hadde behov for lekegrind i tillegg..Vår er 9 år gammel og fortsatt i daglig bruk.
-og seng kunne jeg egentlig spart med de to siste gangene. Begge var de fødte samsoverne..

Gratulere med graviditeten!

Sist redigert av Vind : 24-01-11 kl 07:19.
Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 08:36   #156
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde et badekar stellebord og det var noe drit arbedsmessig. Alt for lavt. Har sett det finnes noen høyere versjoner. Men skal vi ha vegghengt stellebord blir det over badekaret da også. Fordelen med badekaret på stellebordet over badekaret var fylling og tømming. Men det ble jo så lavt at jeg heller satt en IKEA balje oppå stellebordet. Da ble det mer passelig høyde.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 08:44   #157
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Badekar-stellebord har ofte åpne hyller under og hvis ungen er over snittet glad i vann og bading, slik mine er, så kan ikke en ting under der være tørt når badingen er ferdig.

Vi hadde balje til de to eldste, mens minsten bades i badekaret eller vasken. Man skal vel helst ikke bade barn alt for mye, hvis de ikke har bæsj i håret eller er atopikere, da.

Gammel 24-01-11, 08:56   #158
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Forresten, de økologiske stelleproduktene fra Lykkelig som Liten er helt fantastiske! Vi har daglig brukt stellesalven og badeoljen, men det finnes nå både ammesalve og hudkrem som vi ikke har testet ut.

Gammel 24-01-11, 10:51   #159
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Kan overhodet ikke sammenlignes. Brio sitt er større, mer solid og uendelig mye smartere i hylleløsningen. Også er det finere (synes jeg da).

Du snakker om det i tre, ja? Jeg er helt enig i at det er mye finere, men det er ikke større. Personlig syns jeg heller ikke hylleløsningen var særlig bra, jeg likte lommene på IKEA sitt veldig mye bedre. Det tåler 25 kg, og så tung er ikke seksåringen vår enda en gang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 11:13   #160
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

De har ombestemt seg.

De minste bør uansett ikke sitte for lenge:
http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby...icle501148.ece

Vi kunne ha koblet bilstolen på OTH-understellet, men gjorde det vel aldri.
Jeg har aldri sett på det som noe problem å løfte et sovende barn over i vogna. Spesielt på handlesenter. De har det jo best i utstrakt stilling i en vogn. Men jeg løftet av og til stolen med inn i barnehagen. Vi forsøkte ellers generelt at de i hovedsak kun satt i bilstolen når de måtte, men at de ellers fikk ligge på rygg.

I forhold til vippestoler så prøvde vi litt forskjellig, men likte best de man kunne legge ryggen helt ned på. Vi hadde en stol fast på badet, og en i stua. Med andre barn så var det greit å kunne plassere den minste i en stol på badet, når de skulle ordnes, og når jeg dusjet. Så kunne jeg snakke litt fra dusjen og følge litt med.

Vi prøvde tummytub, men det funket ikke så bra. Eldstemor sklei nedi, og ble ganske så livredd så det ut. Men sånn badestol vi kunne sette i dusjen eller i balja var kjempeflott. Det var vel kun storesøster som ble iherdig badet. De andre ble vel mer dusjet etter hvert.

Vi har ikke brukt lekegrind, men alle tre hadde stor glede av en sånn gymmatte.

Kun lillebror har brukt sprinkelsenga.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.