Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Presang til bursdagsfeiring i barnehagetiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-11, 22:00   #41
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Presang til bursdagsfeiring i barnehagetiden?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Da bør vel bursdagsfeiringen legges til fritiden, og ikke til et tidspunkt der det i praksis er oppmøtetvang. Det er i alle fall min mening.

Nettopp det at det er oppmøtetvang gjør at det ikke burde blandes gaver inn i den type feiring.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 22:13   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Nettopp det at det er oppmøtetvang gjør at det ikke burde blandes gaver inn i den type feiring.

Jeg ser den... men likevel. Klart, hvis dette ikke er eneste feiring for barnet er det jo greit at det ikke er med gaver. Ellers blir det rart.

Gammel 27-01-11, 22:24   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ville trodd at bursdagsbarnet ble lei seg om det ikke fikk gaver, jeg? Og, lar folk virkelig være å gå i bursdager fordi de må kjøpe en gave?

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 22:25   #44
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Og, lar folk virkelig være å gå i bursdager fordi de må kjøpe en gave?

Hvor i alle dager leser du at folk lar være å gå i bursdager fordi de må kjøpe en gave?

Gammel 27-01-11, 23:06   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest svarene i tråden.

Vi har invitert barnehagen hit på bursdagsfeiring i barnehagetiden. Det ble heldigvis ikke tatt med gaver. Jeg tar det nærmest som en selvfølge at man ikke skal ha med gaver til andre i barnehagetiden. Barnehagen skal være gratis (utenom barnehageregningen), og jeg synes ikke foreldre skal føle et press til å kjøpe gaver til bursdager arrangert i barnehagetiden hvor man ikke har noe valg ifht. barnets deltagelse.

Vi har hatt en diskusjon på akkurat det samme her på FP tidligere også.

Gammel 27-01-11, 23:33   #46
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Gutten min har vært i en slik bursdag. Da sendte vi med gave. Bursdagsbarnet har noen spesielle behov, som gjør at jeg neppe tror han ville ønsket å ha noen annet enn en barnehagedagbursdag. Og da skal han selvsagt få gave som alle andre bursdagsbarn.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 23:33   #47
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ville trodd at bursdagsbarnet ble lei seg om det ikke fikk gaver, jeg? Og, lar folk virkelig være å gå i bursdager fordi de må kjøpe en gave?

Oh yes. Veldig trist men noen barn går ikke i bursdager fordi "akkurat nå sier mamma at vi ikke har så mye ekstra penger så vi må bruke de på andre ting en gaver".

Gammel 28-01-11, 00:42   #48
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Nei, det har det ikke. Vi har heller ikke levert ut innbydelser til hver av barna, ei heller via mail. Avdelingen har blitt invitert ved at vi har avtalt det med personalet. Personlig innvitasjon vil ha ført til et større press/forventning om å måtte ta med gave, og det synes jeg ikke noe om. Det fordi hverken ungene eller deres foreldre har i særlig grad mulighet til å velge om de skal delta eller ikke. Jubilantene har også vært informert om det nok ikke kom pressanger ved denne feiringen, det har vært en del av dealen og helt greit.

Jeg jobber i barnehage og synes det er måten å gjøre det på.
Er det bare en avtale om å komme hjem til noen og det er gjort avtale med personalet eller et oppslag i barnehagen, ville jeg sagt at barna ikke skulle ha med gave.
Får ungene bursdagsinvitasjoner på plassen sin er det annerledes.

Gammel 28-01-11, 01:11   #49
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Har ikke personlig erfaring med dette, men ville sett det som naturlig at man ikke ga gave i en slik bursdag.

Det blir som en tur i barnehagen, og da må man faktisk ta hensyn til at noen kanskje ikke har med presang. Dette er ikke noe man kan velge bort som foreldre, og da synes jeg det er mest riktig.

Viss jeg hadde invitert til tilsvarende bursdag tror jeg at jeg hadde understreket at vi ikke ønsket presanger/avklart med barnehagen at de informerte om det/hadde rutine på det.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 07:34   #50
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg hadde hørt på ønsket om å ikke ha med gave, men levert gaven på et annet tidspunkt.

Da er det ingen som trenger å føle seg utenfor.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:06   #51
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bursdagsfeiring i barnehagetiden? Høres litt rart ut, ikke vanlig her iallefall. Har faktisk aldri hørt om det... Hvorfor feirer man det ikke etter barnehagetid, eller event helg? Iallefall det som er normalen her.

Ellers enig med dem som sier at man bør informere om at det ikke skal vere gaver med, på en slik bursdag. Og at det er viktig at alle følger den reglen. Så slipper noen å føle seg utenfor.

Her gis ellers aldri invitasjoner til "vanlige" bursdager direkte i bh. Man sender i post, sms, eller privat.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:16   #52
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har heller aldri vært borti bursdagsfeiring i barnehagetiden. For småttiser er det jo genialt, og forsåvidt for oss voksne også. Jeg ville sendt med gave selvom jeg ser argumentene for at man ikke bør blande inn gaver ved tvungent oppmøte.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:24   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg tenker meg om, har mine unger vært i et par sånne bursdager. Uten gave. Men da har vi ikke fått noen invitasjon heller, det bare står på planen at vi skal til xx for å feire xx bursdag, og det har jeg ikke oppfattet som gavemateriale.

Gammel 29-01-11, 23:45   #54
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg vurderte å spørre om avdeligen ville. Vi bor rett ved siden av. Men landet på at det med gavene ville blitt dumt for noen kanskje. Og feil om noen barn stikker seg frem, ved å ha bursdager i barnehagetiden. Så ble altså ikke sånn her. Men om jeg skulle gjennomført det, var tanken at det ikke ble gaver. Ville forberedt jr på det.

Gammel 29-01-11, 23:45   #55
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Bursdagsfeiring i barnehagetiden? Høres litt rart ut, ikke vanlig her iallefall. Har faktisk aldri hørt om det... Hvorfor feirer man det ikke etter barnehagetid, eller event helg? Iallefall det som er normalen her.

Vi synes det var hyggelig å kunne invitere hele avdelingen, framfor bare å invitere noen få. Det er gjerne slik at noen få aldri opplever å få en invitasjon på plassen sin i barnehagen, eller i postkassa. Det synes jeg er trist å tenke på. Vi hadde ikke hatt anledning til å invitere alle på avdelingen hvis ikke vi hadde valgt å ta det i barnehagetiden. Dessuten syntes vi det var gøy å kunne bidra til en annerledes barnehagedag for barna, og de ansatte. Dette ble selvsagt diskutert med de ansatte i forkant. Det var veldig hyggelig, synes jeg.

Vi forberedte ikke Poden på at det ikke ble gaver, rett og slett fordi vi glemte å si noe om det til barnehagen. (Mulig vi sa noe i siste liten? Jeg husker ikke.) Jeg tok det som en selvfølge at folk ikke kom med gaver i barnehagetiden. Og det gjorde de heldigvis ikke. Det virker som om Poden ikke tenkte på dette med gaver i det hele tatt, han sa iallefall ikke noe om det - og virket generelt fornøyd med selskapet.

Gammel 29-01-11, 23:57   #56
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er å stikke seg frem å invitere avdelingen på besøk, ja da har vi syndet mange ganger. Vi har hatt flere bursdager, sommerfest og avsluttningsfest da de byttet barnehage og når eldste skulle begynne på skolen. Jeg har kun oppfattet det som positivt av både voksne og barn.

Poenget med å ha feiringene på dagtid var at alle ungene da kunne være med. Mange er for små til å være uten foreldrene sine og 18 barn + foreldrene deres har vi ikke hatt plass til, mens 18 barn + 3 personale har vært helt perfekt. Vi har lagt det til barnehagen sin turdag, så det ble innbakt naturlig i planen på den måten.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:58   #57
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Noen spurte hvorfor man skulle ønske å legge en bursdagsfeiring til bhage tiden og det har jo Irma gitt et utmerket svar på. Slike bursdager blir jo veldig inkluderende og det er flott. Det er barn som aldri finner noen invitasjon på plassen sin, desverre.

Gammel 30-01-11, 11:59   #58
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er barn som aldri finner noen invitasjon på plassen sin, desverre.

Men, barnehagen godtar vel ikke at bare noen innviteres når lapp blir lagt i banehagen? Her er det alle eller ingen, ev bare jentene/guttene eller samme årskull, likt som på skolen.

I barnehagen blir alltid hele avedlingen innvitert til alle, og alle kommer så langt det lar seg gjøre, så det er nok derfor jeg synes at det er klart en har med gave i barnehagebursdager

Gammel 30-01-11, 12:12   #59
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Men, barnehagen godtar vel ikke at bare noen innviteres når lapp blir lagt i banehagen? Her er det alle eller ingen, ev bare jentene/guttene eller samme årskull, likt som på skolen.

I barnehagen blir alltid hele avedlingen innvitert til alle, og alle kommer så langt det lar seg gjøre, så det er nok derfor jeg synes at det er klart en har med gave i barnehagebursdager

Det er vel ikke barnehagen som bestemmer hvem privatindiviter inviterer med seg hjem i bursdag? Og det er vel ikke slik at alle har plass til en hel avdeling hjemme heller?
Vi hadde "regler" på at hvis man ikke inviterte med seg alle hjem, eller kun hadde bare gutter / jenter så skulle man legge invitasjonen rett i sekken til barnet eller gi til foreldre. Ganske mange barn inviterte kun "bestekompisene" og barn snakker jo selvfølgelig om bursdagsselskaper så da blir det jo sårt for de som aldri får invitasjoner. Slik ser jeg jo at det er på skolen også.

Gammel 30-01-11, 12:14   #60
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Ikke alle bhg har slike retninglinjer. I vår bhg er det snakk om å lage retningslinjer, men de har ikke kommet på plass ennå.

Avdelingen til min eldste består av 25 barn som er samme årsmodell. Det er ikke så veldig aktuelt for oss å invitere alle sammen. Min leker også på tvers av kjønn, så det er heller ikke aktuelt å invitere "alle guttene".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.