Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 23:14   #21
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Jeg har et tips til den aller, aller beste søndagsmiddagen jeg kan tenke meg for tiden. Den krever litt koketid, men er slettes ikke vanskelig. Stjålet fra Jamie Oliver.

Trinn 1:
Kjøpt en røkt svineknoke (to kilos knoke = 8 porsjoner). Sånt har de på Meny, Ica, Maxi. Billig og enkel mat.
Legg knoken rett i en gryte.
Ha oppi to-tre bokser med hakkede tomater og sett plata på fullt.

Mens tomatene koker opp hakker du opp følgende:
En hvitløk
To gule løk
Urter, for eksempel timian og oregano (jeg bruker friske, men det funker med tørkede også)

Putt dette oppi gryta.

Krydre med salt (cirka 1 strøken ss), pepper, chili (1 liten, fersk eller 1 strøken ss med pulver) og fire laubærblad.

Når det koker i gryta, skrur du ned varmen til trinn 2, legger på lokk. La det putre i to timer. Sjekk kjøttet. Det skal enkelt løsne fra benet.

Trinn 2:
Når knoken har kokt ferdig, fisker du den ut av gryta og legger den på ei fjøl. La den ligge der og bli litt mindre varm, mens du gjør følgende:

Øs en del av tomatsausen over i en bolle. Hell i en boks med godt avrente, brune bønner. Mos bønnene inn i tomatsausen, og helle blandingen tilbake i gryta, dette jevner den så den blir litt fyldigere. Tilsett en boks med godt avrente bønner til - umost.

Nå er knoken litt mindre glovarm. Bruk fingrene og plukk av kjøttet. Det er ikke vanskelig, men det er litt klinete. Du må ta av skinn/svor og bein. Det løsner veldig lett og kjøttet deler seg i naturlige biter. Skjær opp delene i bitesize størrelse. Ha de tilbake i gryta. Smak på tomatsausen og kjenn om du synes den er salt nok, pepret nok, sterk nok.
Ha oppi 1 ss eddik (eplesider eller hvitvinseddik. Balsamico går også bra, hvis du fortsatt lurer på hva du skal bruke den flaska til. ). Det gir god syrlighet og løfter retten. Plukk ut laubærbladene om du finner dem. Hvis ikke, så dukker de opp når dere begynner å forsyne dere.

Ringle litt av den dødsgode olivenoljen din over rett før servering. Server gryta med luftig ris eller kokte poteter til. Lettdampet brokkoli er også godt til. Og salat.

Forbered deg på ekstrem metthet, ekstrem selvtilfredshet og uhemmet skryt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:23   #22
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

:henger meg på:

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:30   #23
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

:ikke lest hele tråden:

Jeg hater oppskrifter. Å lage mat med oppskrift er kjeeehedeliig.
Jeg har brukt permisjonstidene mine på å jobbe inn noen nye oppskrifter, slik at jeg får de i fingrene. En ny oppskrift per. uke ca. 2-4 ganger iløpet av en måned så satt det.

Fant oppskrifter på nett fra personer jeg etterhvert visste var god på mat. Etterhvert som oppskriftene satt så følte jeg meg tryggere og tryggere på å prøve meg ut selv. Nå forstår jeg liksom litt hva som passer sammen.

Gammel 28-01-11, 23:35   #24
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er allerede forlengst en som elsker oliven altså. Jeg bare synes ikke remavarianten er noe god.

Jeg har en flaske sånn håndlaget, gresk olivenolje på benken nå som er helt grønn - den er altså så utrolig nydelig!
Når den er tom kan jeg aldri noensinne gå tilbake til rema.

Jeg synes oppskriftforumet er altfor mye. Det er alt der - ALT. Og før det har gått fem minutter har jeg gitt opp forlengst og innsett at lørdagen nok blir en pizza igjen.

Jamen, da bestemmer du deg for noe, og søker på det.
Du elsker oliven, så søk frem oppskrifter på det.

Jeg smakte en rett med pasta og kremet laks i Italia engang som jeg elsket. Jeg startet etter ferien med å prøve å lage noe lignende. Prøvde ganske mange oppskrifter da, men nå sitter den inne.

Matlaging skal være litt lidenskap, ikke bare fornuft.

Gammel 28-01-11, 23:37   #25
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner at du godt kan dele den oppskriften på kremet laks også Blåbæret. *samler ideer*

Gammel 28-01-11, 23:48   #26
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Også er det meg å dele oppskrifter da. Jeg er som sagt en slumper, jeg øver til det sitter i fingrene. Og har nå kommet til ett punkt hvor jeg ekspremiterer masse, og ikke helt tenker over hva jeg hiver oppi. Men jeg skal finne en ca oppskrift til deg, når jeg ikke er så brisen, hehe.

Gammel 28-01-11, 23:52   #27
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En dag er kanskje jeg også på det nivået der og kan slumpe sammen litt histen og pisten og fremdeles få et supert resultat.

SF, jeg har funnet ut at ting som matfløte og rømme er fine bankersting å ha i kjøleskapet. De holder lenge og går i mange retter!

Gammel 28-01-11, 23:56   #28
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Ja, jeg har jobbet litt for å komme dit Vito, som beskrevet over.
Nå vet jeg at hvis du skal lage noe kremet, så er det ofte lurt å hive i litt syre for at retten ikke skal bli for tung (sitron.hvitvin eller eplejuice), at urter er veldig godt i retter med fløte/rømme/ost, men at det ikke alltid er sååå nøye hvilken urter osv. Vi prøver, feiler og lærer. Men du skal få en ca oppskift altså.

Gammel 29-01-11, 00:20   #29
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Den svineknokeoppskriften skal jeg prøve!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 00:20   #30
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Balsamico er himmelsk på tomatsalat.
Man skjærer en bifftomat eller annen stor søt tomat i fine ringer, hakker litt rødløk litt gul løk og litt hvitløk. Dryss på litt basilikum og eller oregano (jeg kan ikke fordra oregano men akkurat her var det godt), hell over en god klunk med balsamico, dryss over litt maldonsalt.
Spises med sprøet speltbaguette med godt smør på.

Ellers så hever balsamicoen sauser, supper og marinader.

Ruccola bruker jeg somregel i couscous salat sammen med ekstra søte småtomater, cous cous, sukkererter, grillet godt krydret kylling i biter og aioli.
Jeg vet enkelte sverger til å putte paprika oppi og, men siden jeg ikke tåler det droppes det.

Mat er gøy, smak deg frem. Mange av de beste rettene jeg lager har startet som slumperetter etter "man tager hva man haver når man ikke gidder å handle" prinsippet.
Men så har jeg ekstremt velfyllte matskap da.

Gammel 29-01-11, 00:47   #31
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Mange av de beste rettene jeg lager har startet som slumperetter etter "man tager hva man haver når man ikke gidder å handle" prinsippet.
Men så har jeg ekstremt velfyllte matskap da.

Problemet er da å huske hva og hvordan. *gullfisk*

Gammel 29-01-11, 01:58   #32
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Problemet er da å huske hva og hvordan. *gullfisk*

Det skal jeg være enig med deg i.
Jeg har fått som regel at om en rett blir veldig bra, så MÅ jeg skrive den ned rett etter at vi er ferdige med å spise. Da har jeg et utgangspunkt for videre eksperimentering til neste gang.
Det har fungert bra, jeg har alltid en notisblokk liggende på kjøkkenet til det formål nå.
Ja og til å skrive ned når jeg endrer oppskrifter og det funker.

Gammel 29-01-11, 02:02   #33
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Ikke dumt med en slik notisblokk.

Gammel 29-01-11, 02:03   #34
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Nei sant.

Gammel 29-01-11, 09:43   #35
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Den svineknokeoppskriften skal jeg prøve!

Den anbefales. Det er skikkelig digg, og selv om det ikke er vanskelig så føler jeg meg alltid som litt av en proff når jeg har laget det.

Gammel 29-01-11, 09:48   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ruccola og chili er veldig, veldig godt i omelett.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 10:20   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det ikke innmari ekkelt å ta av skinn og sånn da? Jeg prøver å se for meg at jeg greier å ikke tenke på at det har vært skinn oppi maten når jeg skal spise den.

(Jeg glemte å legge til at jeg er så pysete at det ikke er til å tro i tillegg.)

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 10:23   #38
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Spiser du baconsvor eller ribbesvor? Det er jo samme greia. Jeg synes ikke det er ekkelt, men jeg er ikke så pysete av meg, heller.

Gammel 29-01-11, 11:02   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg spiser ribbesvor, men ikke når jeg er gravis. Baconsvor spiser jeg ikke.
Jeg er skrekkelig pysete. Jeg kan tilstå at jeg sliter med konseptet å kjøpe kjøtt som kan gjenkjennes også. :foretrekker gjerne kjøttdeig:

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 11:50   #40
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det ikke innmari ekkelt å ta av skinn og sånn da? Jeg prøver å se for meg at jeg greier å ikke tenke på at det har vært skinn oppi maten når jeg skal spise den.

(Jeg glemte å legge til at jeg er så pysete at det ikke er til å tro i tillegg.)

Jeg vet om ei som var ute med damene på jobben og spiste grillet kylling, og som kommenterte hvor utrolig godt det var med det sprøstekte skinnet. Så sier ei av de andre noe slikt som at "ja, er det ikke utrolig at hud kan være så godt?"

"HVA? Er skinnet HUUDEN til kyllingen? ÆÆÆÆÆSJ!!"

Og så spiste ikke hun kylling mer. Verken med eller uten skinn.

Emneord
carnitas, ruccola

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.