Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 23:29   #81
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Kan man bare ta med hunder til dyrehagen?

Tenkte jeg ble "catch`et" For den uttalelsen der ja

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:41   #82
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

En hund har ingen ting inne i en barnehagegarderobe å gjøre av to grunner:

A: Det finnes både barn og voksne som er allergiske - og kan få alvorlige reaksjoner - av hund.

B: Det finnes både barn og voksne som er redde hunder - og barnehagen sin garderobe er ikke arena for å møte denne redselen.

Mener nå i hvertfall jeg.

Jeg var klar med et langt og utfyllende svar her, men siden Inagh allerede hadde formulert tankene mine så godt, bruker jeg denne.

Jeg er hundeeier selv, men mener like fullt at hunder ikke har noe som helst i garderoben i en barnehage å gjøre.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:43   #83
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt ikke greit å ta med hunden inn!

Mine barn er allergiske, så jeg hadde flydd i taket!

Dessuten er det mange barn som er redde for hunder, og de må få slippe å bli skremt på et sted hvor trygghet er en selvfølge.

Det er heller ikke en helt trygg situasjon for hunden, med mye roping, løping, barn som vil hilse på og redde hunder kan være skumle hunder.

Hunder skal bindes utenfor porten og i god avstand fra porten.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 23:44   #84
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Nei det er på ingen måte greit. Først og fremst barna kan bli redde. Og andre grunnen, hunden kan bli redd av alle barna og da kan det i verstefall skje noe tragisk!

Ja, enda en veldig god grunn.
Mine hunder blir lett stresset i nærheten av mange barn på en gang, så jeg ville aldri drømme om å sette dem i en sånn situasjon.
Når vi får barnebesøk her, får hundene være sammen med Far på et annet rom til både barn og hunder har roet seg ned og føler seg klare til å hilse pent.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 07:33   #85
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Vettu, jeg synes nesten ikke det er greit da engang jeg

Ja, da tenker vi forskjellig. Som sagt har det vært hunder i den barnehagen ungene gikk i tidligere og jeg syntes det var kjempeflott! Spesielt fordi eldste jenta mi var litt engstelig for hunder. (Jeg er sikker på at hun ble smittet av meg. Det var stappfullt av amstaffer/pitbuller i det område vi bodde og dette er hunder jeg er engstelig for - ikke på grunn av hundene i seg selv, men på grunn av eierne.)

For meg koker dette med hunder i barnehagen ned til hvor mye man stoler på personlalet. Jeg hadde full tiltro til at de som jobbet i barnehagen hadde kontroll på ungene og at de ville gi beskjed til hundeeieren hvis det var ting de syntes var uakseptabelt.

Opprinnelig lagt inn av M^3

Masse unger, kanskje i en hente-situasjon, få voksne som kanskje ikke helt har oversikten, litt mer stress enn man kanskje hadde tenkt. Selv om alle involverte mener det skal gå helt smertefritt er det fort at en overivrig hund sveiper borti en unge med halen, sleiker borti et fjes som ikke var forberedet det, eller rett og slett tar mer "plass" enn kanskje de voksne hadde forutsett. Og at barna blir skeptiske.

Ja, jeg forutsetter selvfølgelig at eieren kjenner hunden sin såpass bra at han/hun kan kontrollere hunden og forutse hvilke situasjoner som hunden vil oppleve som stressende og ikke utsette hunden - eller ungen - for de.

... Men selvfølgelig finnes det mange merkelige hundeeiere - hovedinnlegget er vel et bevis for det.

Gammel 27-02-07, 07:56   #86
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men mener at en hund ikke har noe å gjøre der. Med mindre det er en "Ta med kjæledyra-dag!"

Vi har også hund, men jeg kunne ikke tenkt tanken på å ta ham med inn i en barnehage. For hundens skyld også.

Skjønner ikke vitsen, jeg.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 08:34   #87
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg forutsetter selvfølgelig at eieren kjenner hunden sin såpass bra at han/hun kan kontrollere hunden og forutse hvilke situasjoner som hunden vil oppleve som stressende og ikke utsette hunden - eller ungen - for de.

... Men selvfølgelig finnes det mange merkelige hundeeiere - hovedinnlegget er vel et bevis for det.

Jeg kan ta min egen hund som eksempel, eller det vil si den er død nå da. Det var en god trent hund, lydighetstrent, agilitytrent, jakt- og sportrent. Det vil si at det var en lydig og lydhør hund som jeg stolte på 100% (i den grad det er mulig å stole 100% på en hund), løs som i bånd. Godt vant til barn var den og, og tålte "alt".

Men: det var en Flat Coated Retriever; stor hund, svart, masse godt humør.
Jeg kunne fint satt meg sammen med den i en garderobe i en barnehage og hatt full kontroll. De barnehageansatte kunne fint ha full kontroll over alle barna. Men allikevel ville det vært en hale (og rompe) som logret som besatt, en hund som var strålende fornøyd med å være sentrum for alles oppmerksomhet, som ville slikket her, strekt seg dit, pest. Det hadde ikke nødvendigvis vært for mye for bikkja, eller for flertallet av barna. Men man kunne risikert at ungene synes det var skumlere enn man hadde trodd på forhånd - nettopp fordi det var en stor og svart og relativt aktiv hund - selv under full kontroll.
Ta med hele situasjonen utenfor bygget, så er det ingen som føler seg presset til å stå nærmere situasjonen enn de egentlig tør, eller som føler at de ikke kommer seg unna hvis de plutselig får det for seg at de syntes det var skummelt. Voksne, barn og hund Da har man hvertfall gjort noe aktivt for å unngå at uforutsette reaksjoner kommer.
Hadde noen spurt meg om å ta med sin hund i mitt barns barnehage hadde jeg faktisk sagt nei til innendørs, men at det ikke hadde plaget meg utendørs. Hadde noen spurt meg om å ta med min hund i barnehagen hadde jeg sagt nei til å ta den med inn, under tvil i gården for en sånn sitt-ned-seanse. Jeg ville heller foreslått at barna i barnehagen fikk være med meg å gå en tur med hunden, så de fikk sett den i sitt rette element - der den var tryggest og hele situasjonen roligst.

Jeg ser jo også at det er forskjell på å ta med seg en flat og f.eks en King Charles da

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 08:49   #88
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Men: det var en Flat Coated Retriever; stor hund, svart, masse godt humør.

Du er en Flat eier! Det er morsomt, fordi når du sier det så minner du meg om ei jeg kjenner som også har Flat'er.

Opprinnelig lagt inn av m^3

Jeg ser jo også at det er forskjell på å ta med seg en flat og f.eks en King Charles da

Minner meg om noen som hadde en irsk ulvehund, hver gang det kom noen logret bikkja og da ble det ropt: Ta ungen, for halen!" Når den bikkja logret var det som å få et slag over låret med et gummitau.

Gammel 27-02-07, 09:11   #89
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes IKKE det er greit å ta med dyr inn i garderoben, men det er fordi jeg tenker på allergi.
Selvsagt burde en hundeeier også tenke på at barn kan bli redde, og da også på allergi.

Jeg opplevde i høst at jeg måtte komme på skolen og hente jenta mi som fikk astmaanfall fordi en klassekamerat hadde med seg hunden sin i klasserommet.

Jeg synes det er helt hårreisende at man ikke tenker lenger.

(og jeg er altså en dyreelsker, men har dessverre både barn som er redde og barn som har allergi mot alle pelsdyr..)

Gammel 27-02-07, 09:15   #90
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Førerhunder er et selvsagt unntak - der er jeg helt på linje med deg.

Men da burde det fremdeles informeres om først. Min datter er f.eks like allergisk for førerhunder.

Gammel 27-02-07, 09:19   #91
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Skikkelig avsporing her

Jeg syntes det er stor forskjell på å la bara hilse på en bitteliten valp og en stor voksen hund
Nå når Max er 7 mnd ville jeg ikke tatt han med

Slik så Max ut da han ble tatt med i barnehagen, dagen etter at alt var klartert,
Ikke i garderoben, men der barna leker
Han satt på fanget mitt hele tiden, da var han 10 uker gammel

Barna var helt i ekstase, selv de som i utgangspunktet var redde hunder

Det er en Shetland Shepdog og han var da ca.halve størrelsen av Pus som er en liten katt

Han har blå øyne fordi han er av fargen Sobel Merle

Gammel 27-02-07, 09:19   #92
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror problemstillingen med førerhunder i barnehage er rimelig hypotetisk.

Gammel 27-02-07, 09:22   #93
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Skikkelig avsporing her

Jeg syntes det er stor forskjell på å la bara hilse på en bitteliten valp og en stor voksen hund
Nå når Max er 7 mnd ville jeg ikke tatt han med

Slik så Max ut da han ble tatt med i barnehagen, dagen etter at alt var klartert,
Ikke i garderoben, men der barna leker
Han satt på fanget mitt hele tiden, da var han 10 uker gammel

Barna var helt i ekstase, selv de som i utgangspunktet var redde hunder

Det er en Shetland Shepdog og han var da ca.halve størrelsen av Pus som er en liten katt

Han har blå øyne fordi han er av fargen Sobel Merle

Jeg skjønner at du vil ha skryt av hunden din, og det skal du få. Nydelig var den.

MEN: Jeg ville altså likevel tatt mer hensyn til hunden og latt det der være til hunden var trygg selv. Joda, jeg leser at du hadde den på fanget. Men jeg er ikke så sikker på om jeg ville ha gjort det heller med en haug med barn rundt. Man vet aldri.
Hunden kan umulig ha opplevd dette som en positiv situasjon, og ikke hadde sistuasjonen noen hensikt i pregingsøyemed heller. Så det eneste motivet jeg ser i en slik situasjon må bli "Show off" fra hundeeier.

Gammel 27-02-07, 09:28   #94
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg skjønner at du vil ha skryt av hunden din, og det skal du få. Nydelig var den.

MEN: Jeg ville altså likevel tatt mer hensyn til hunden og latt det der være til hunden var trygg selv. Joda, jeg leser at du hadde den på fanget. Men jeg er ikke så sikker på om jeg ville ha gjort det heller med en haug med barn rundt. Man vet aldri.
Hunden kan umulig ha opplevd dette som en positiv situasjon, og ikke hadde sistuasjonen noen hensikt i pregingsøyemed heller. Så det eneste motivet jeg ser i en slik situasjon må bli "Show off" fra hundeeier.

Var nok ikke helt slik Line
Oliver hadde med seg bilder av hunden i barnehagen for å vise frem på "ha-med-dagen"
Det kom spørsmål i ettertid om å ha den med,så barne kunne få hilse på den og klappe den

Det er mye mer bekvemt å la være å ha med hunden for min del i morgenstresset, så her var det absolutt ikke noe stort ønske om noe show-off.

Gammel 27-02-07, 09:29   #95
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nei, hunden skal ikke være med inn.

Max er en skikkelig hjerteknuser.

Gammel 27-02-07, 09:32   #96
him
Leser

him sin avatar

Standard

Nei, nå er du alt for kategorisk Line*. Selvsagt kan en hund få en positiv opplevelse ved å ha kontakt med barn. Synes Angelique gjorde det flott. Dette var jo noe hun hadde avtalt med barnehagen, flott at barn får møte dyr, spør du meg!

Gammel 27-02-07, 09:33   #97
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jeg synes det blir to forskjellige settinger å ha med hunden for å vise den frem og det å bare ta den med i garderoben.
For det første er man forberedt hvis den skal tas med (og da hadde jeg bedt om å la være) og man kan prate med barn som er redde.
Hvor lurt det er for hunden er en annen diskusjon.

Det å komme inn i barnehagen og plutselig møte en hund (noe et barn absolutt ikke forventer) er noe helt annet og også ganske frekt i mine øyne.
Men så er jo også jeg utrolig lei av hunde-eiere som ser på dyret som sitt eget barn og blir fornærmet hvis man ikke skryter..

Gammel 27-02-07, 09:33   #98
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Var nok ikke helt slik Line
Oliver hadde med seg bilder av hunden i barnehagen for å vise frem på "ha-med-dagen"
Det kom spørsmål i ettertid om å ha den med,så barne kunne få hilse på den og klappe den

Det er mye mer bekvemt å la være å ha med hunden for min del i morgenstresset, så her var det absolutt ikke noe stort ønske om noe show-off.

Men mener du det var bra for hunden?

Gammel 27-02-07, 09:34   #99
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes det blir to forskjellige settinger å ha med hunden for å vise den frem og det å bare ta den med i garderoben.
For det første er man forberedt hvis den skal tas med (og da hadde jeg bedt om å la være) og man kan prate med barn som er redde.
Hvor lurt det er for hunden er en annen diskusjon.

Det å komme inn i barnehagen og plutselig møte en hund (noe et barn absolutt ikke forventer) er noe helt annet og også ganske frekt i mine øyne.
Men så er jo også jeg utrolig lei av hunde-eiere som ser på dyret som sitt eget barn og blir fornærmet hvis man ikke skryter..

Gammel 27-02-07, 09:37   #100
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

Men mener du det var bra for hunden?

Ja det mener jeg
Jeg har hatt hund i så mange år at jeg klarer å forstå og lese hunden min

Hadde dette vært en skvetten nervøs hund som ikke trives med flere mennesker, hadde jeg selvsagt ikke tatt den med

Vi er en stor familie med fire barn, tre store med store vennekretser, og her er det mye mennesker ut og inn, noe hunden er vant til

Det er stor forskjell på det og en hund som nesten ikke er vant til mange mennesker rundt seg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.