Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 15:21   #61
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Skolen "vår" har sagt klart i fra at de oppfordrer foreldrene til å holde barna vekk fra facebook fram til de er gamle nok, altså 13 år. Det syns jeg er en helt greit måte å gå fram på. Merker jo at enkelte foreldre syns skolen blander seg oppi noe de ikke har noe med, men der er jeg uenig. Det har vært tilfeller av mobbing på blant annet facebook av barneskoleelever.

I 5. klasse, der minste går, har halvparten av barna facebookprofil. De er 10 år gamle. Barnet mitt har ikke fått lov til det, og det får hun ikke før hun er 13 år.

Syns det er et dårlig signal til barna å mene at det er greit at de ljuger på alderen for å få facebookprofil.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:24   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er greit at skolen oppfordrer foreldrene til å holde ungene unna Facebook (og selvsagt at de tar opp eventuell nettmobbing). Og det er klart det er vanskelig å være helt sikker på hva lærerne/skolen faktisk har sagt til ungene (både unger og journalister kan overdramatisere, har jeg latt meg fortelle), men jeg synes ikke det er greit om skolen på noen måte har "truet" elevene til å slette sine egne profiler.

Gammel 28-01-11, 15:54   #63
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes også det er greit at skolen oppfordrer foreldrene til å holde ungene unna Facebook (og selvsagt at de tar opp eventuell nettmobbing). Og det er klart det er vanskelig å være helt sikker på hva lærerne/skolen faktisk har sagt til ungene (både unger og journalister kan overdramatisere, har jeg latt meg fortelle), men jeg synes ikke det er greit om skolen på noen måte har "truet" elevene til å slette sine egne profiler.

Jeg synes bare det virker så innmari usannsynlig at "skolen" som sådan har truet elevene til det. Dersom det stemmer at én lærer har kommet med en uttalelse som kan tolkes i den retning, så er det selvsagt ikke greit, men heller ikke hverken advokat- eller mediamat, synes jeg.

Gammel 28-01-11, 21:05   #64
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Jada, jeg har lest tråden.
Selv om skolen ikke gir elevene nettilgang synes jeg fortsatt det er greit at de gir beskjed til facebook når de vet at elever som er for små har facebookkonti.

Mener du dette seriøst? At skolen skal gi personlige opplysninger til en kommersiell aktør? Det er altså virkelig ikke skolens oppgave, skolen har ingen ting med om barna er på Facebook eller ikke. De kan selvfølgelig oppfordre foreldrene til å snakke med barna om det, men skolen har ingen rett til å informere Facebook om noe som helst om elevene sine. Det skulle da også bare mangle.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 05:37   #65
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Mener du dette seriøst? At skolen skal gi personlige opplysninger til en kommersiell aktør? Det er altså virkelig ikke skolens oppgave, skolen har ingen ting med om barna er på Facebook eller ikke. De kan selvfølgelig oppfordre foreldrene til å snakke med barna om det, men skolen har ingen rett til å informere Facebook om noe som helst om elevene sine. Det skulle da også bare mangle.

Dette var ikke hovedpoenget i det jeg skrev. Hovedsynet mitt ligger i biten du har kuttet vekk. Der kom jeg inn på at skolen trolig har trådløst internett som elevene benytter med sine private datamaskiner. Da er det etter min mening skolens oppgave å hindre misbruk.

Ellers er jeg delvis enig. Det er mulig skolen har en taushetsplikt om elevenes alder selv om jeg er usikker på den konkrete hjemmelen for akkurat det.

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.