|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Eg orke ikkje lese alle 29 sidene, så eg spør; Om Staten hadde sluppe opp på sine krav til planleggingsdagar, hadde det gått an å ha planleggingstid på kveldstid og så avspaserte en og en ansatt enkeltdagar uten at barnehagen var stengt?
|
|
|
|
#562 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Det fins ikke noe tid "innimellom elevene" til å gjøre det arbeidet vi gjør på kveld/helg. Dagen går i ett mens elevene er på skolen, og også etterpå, når vi har møter, samarbeidstid på trinn, foreldresamtaler +++ Igjen. Jeg klager ikke. Ubunden tid er fint. Men forberedelser og etterarbeid i vårt yrke kan neppe sammenlignes med journalføring i ditt yrke. Og jeg mener ikke at journalføring ikke er viktig. Jeg mistror deg heller ikke hvis du sier at du også gjør gratisarbeid for arbeidsgiver fordi du føler et personlig ansvar for pasienter og pårørende.
|
|
|
#563 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Nei, selvfølgelig lager jeg ikke undervisningsopplegg til pasientene og den tiden som går til rapportering holdt jeg jo også utenfor.
|
|
|
#564 |
|
i tåkeheimen
|
Da var vi enige, da.
|
|
|
#565 |
|
Er frisk!
|
Jeg er sikker på at det er de samme som spør, ja. Og ellers ser jeg at du forstår akkurat hva jeg mener!
|
|
|
|
#566 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg er av den klare oppfatning at loven gjelder for alle - pedagoger også. Om en pedagog er pålagt oppgaver som ikke lar seg løse innenfor den tiden som er gitt - og særlig når dette faktum er udiskutabelt - så har vedkommende et lovfestet krav på overtidsgodtgjørelse. Dette ser jeg det som en ren selvfølge at de skal ha. Virkelig. Lovbrudd er ikke greit bare fordi det er en kommune som er arbeidsgiveren. |
|
|
|
#567 |
|
Passiv
|
Jaha. Du har ihvertfall aldri noensinne fortalt meg om at dersom man er tilstede i ubunden tid så er dette overtid. Jeg er relativt våken, så akkurat det hadde jeg nok husket. (Jeg hadde nok ikke husket hvem som sa det da.) |
|
|
|
#568 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Vil gjerne ha ubetalt spisepause, da hadde jeg kanskje fått tatt den med god samvittighet. Hittil denne uka har jeg ikke vært på lærerværelset, ei heller spist lunch før etter halv 3, bare tatt en banan i farta. Det er bare sånn det er, jeg klager ikke, bare konstaterer hvordan det ofte er.
|
|
|
#569 |
|
i tåkeheimen
|
Akkurat det gjelder førskolelærerne, ikke lærerne. Hvis en førskolelærer er på avdelingen sammen med barna mer enn det antall timer som er bundet til arbeidsplassen, er det å regne som overtid. Hvis jeg som lærer velger å gjøre alt arbeidet mitt på arbeidsplassen er det ikke å regne som overtid. Har jeg derimot flere undervisningstimer enn de tilmålte ut fra stillingsprosent og skoleslag, utløser ekstra undervisning overtidsbetaling eller avspasering. Selv om det skjer i den tiden jeg uansett er bundet til arbeidsplassen.
|
|
|
#570 |
|
i tåkeheimen
|
Bare til informasjon så har assistentene i skolen ikke betalt lunsj, så de har krav på å få pausen sin skjermet, og skal dermed ikke løpe for å plastre/megle/lete/trøste i pausen sin.
|
|
|
#571 |
|
Passiv
|
Jeg kjenner en lærer som innehar 160 % stilling uten å jobbe spesielt lange dager. Nettopp fordi vedkommende har mange undervisningstimer. Det er kun faglærertimer så det er lite oppfølging, og det er fag som kan gjenbrukes. Jeg synes ikke sånt er helt greit jeg kjenner jeg. |
|
|
|
#572 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg for min del skulle gjerne hatt betalt spisepause og bare tatt en skive i forbifarten og reist hjem en halvtime før. Men som regel ender det med at jeg jobber meg gjennom lunsjen likevel. |
|
|
|
#573 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Smilefjes: Det er ikke lov. 160 % stilling altså. |
|
|
|
|
|
#574 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Det er ikke lov i vår kommune, iallefall. Vi kan ikke ha mer enn 100 % stilling og kan heller ikke ta annen jobb f.eks i helgene om vi har 100 % stilling.
|
|
|
#575 |
|
i tåkeheimen
|
Det er jeg enig i. Arbeidsbyrden er ganske skeivt fordelt, spesielt på vgs. Noe av det avspeiles i at de som underviser i de tyngste fagene, har færre undervisningtimer i uka, men det jevner nok ikke ut hele forskjellen.
|
|
|
#576 |
|
Er frisk!
|
Jeg har ikke fortalt dette fordi det ikke er sånn.
|
|
|
|
#577 |
|
I mål
|
Det er ikke bare det heller. Hvis man virkelig har 160% stilling uten å jobbe særlig mye, går det for fort. Det er selvsagt mulig å la elevene stort sett drive selvstudium etter gamle planer, rette så raskt man kan, unnlate å følge noen pålegg om planer, oversikter og oppfølging, ha få vurderingssituasjoner og generelt nærmest gi litt f. |
|
|
|
|
|
#578 |
|
Passiv
|
Jeg har ikke etterspurt informasjon i denne tråden (eller ellers som regel) som jeg allerede har. Jeg spør fordi jeg lurer. |
|
|
|
#579 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Vedkommende med den store stillingen jobbet ikke spesielt korte dager heller altså - jeg vil anta uten å ha detaljer at det kan være snakk om maks 45 timer per uke. Det som ble utført var undervisning - som fungerte veldig bra - absolutt. Prøveretting og sånt. Det var ikke mulig å feks nå vedkommende på telefon. Ei heller om man forsøkte om og om igjen i et par måneder feks. |
|
|
|
#580 |
|
Er frisk!
|
Skulle gjerne hatt fleksitid, spesielt på morgenen, jeg. Vi er to lærere og siden begge MÅ være på jobb klokka 8 (har bundet tid da) og vi har bundet tid til klokka 16 flere dager i uka, blir det lange dager på barna i barnehagen (7.30-16.30). Skulle gjerne hatt det sånn at den ene kunne levert sent og den andre hentet tidlig. Men det er selvsagt umulig i vårt yrke. Unner selvsagt likevel alle som har den muligheten det.
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
|
|