Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-11, 14:59   #561
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Eg orke ikkje lese alle 29 sidene, så eg spør; Om Staten hadde sluppe opp på sine krav til planleggingsdagar, hadde det gått an å ha planleggingstid på kveldstid og så avspaserte en og en ansatt enkeltdagar uten at barnehagen var stengt?

Gammel 03-02-11, 15:13   #562
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg vet at jeg som sykepleier også godt kunne tenkt meg noen ubundne timer til å gjøre mitt papirarbeid; pleieplaner, datasamlinger, samarbeidsmøter og pårørendemøter (trenger tid til planlegging og dokumentasjon i etterkant), jorunalføringer osv, dvs ting utenom daglig rapportering. Dette er ting jeg må finne tid til innimellom pasientene. Det er slitsomt og blir ingen kontinuitet av det. Man rekker aldri bli helt ferdig fordi en eller annen faktisk er ferdig på toalettet og man må gå og dermed er det vanskelig å igjen finne tilbake til der man var.

Det fins ikke noe tid "innimellom elevene" til å gjøre det arbeidet vi gjør på kveld/helg. Dagen går i ett mens elevene er på skolen, og også etterpå, når vi har møter, samarbeidstid på trinn, foreldresamtaler +++ Igjen. Jeg klager ikke. Ubunden tid er fint. Men forberedelser og etterarbeid i vårt yrke kan neppe sammenlignes med journalføring i ditt yrke. Og jeg mener ikke at journalføring ikke er viktig. Jeg mistror deg heller ikke hvis du sier at du også gjør gratisarbeid for arbeidsgiver fordi du føler et personlig ansvar for pasienter og pårørende.

Gammel 03-02-11, 15:25   #563
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det fins ikke noe tid "innimellom elevene" til å gjøre det arbeidet vi gjør på kveld/helg. Dagen går i ett mens elevene er på skolen, og også etterpå, når vi har møter, samarbeidstid på trinn, foreldresamtaler +++ Igjen. Jeg klager ikke. Ubunden tid er fint. Men forberedelser og etterarbeid i vårt yrke kan neppe sammenlignes med journalføring i ditt yrke. Og jeg mener ikke at journalføring ikke er viktig. Jeg mistror deg heller ikke hvis du sier at du også gjør gratisarbeid for arbeidsgiver fordi du føler et personlig ansvar for pasienter og pårørende.

Nei, selvfølgelig lager jeg ikke undervisningsopplegg til pasientene og den tiden som går til rapportering holdt jeg jo også utenfor.
Det er slik at jeg faktisk har et personlig ansvar for at mine pasienter har oppdaterte planer osv. Det er mye som er min plikt å få til innimellom stell, mat, do-turer osv. Sånn 5 min her og 5 min der opplegg som vi forsøker å få til. Hvis ikke jeg gjør det blir planen stående åpen og feks sår blir stelt ulikt hver gang, rutiner blir etter hvem som er på jobb osv.

Jeg ville bare ha frem at jeg synes det er bra dere har ubunden tid og at jeg ser at i mitt yrke hadde det faktisk også vært veldig gunstig slik at vi kunne lage gode planer og opplegg for våre pasienter. (å kunne sitte i ro å planlegge, og gjøre seg ferdig hadde vært en drøm)

Gammel 03-02-11, 15:26   #564
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg ville bare ha frem at jeg synes det er bra dere har ubunden tid og at jeg ser at i mitt yrke hadde det faktisk også vært veldig gunstig slik at vi kunne lage gode planer og opplegg for våre pasienter. (å kunne sitte i ro å planlegge, og gjøre seg ferdig hadde vært en drøm)

Da var vi enige, da.

Gammel 03-02-11, 16:05   #565
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du er sikker på at det er de samme som spør? For lærernes avtale er og blir spesiell slik at man må ofte få den forklart for å skjønne den. Jeg har også gjennomsnittsberegnet arbeidsplan, så den er kanskje mer logiske for meg, og jeg sliter med offentlig arbeidsgiver selv og ditto timer med ubetalt overtid. (For man får jo ikke betalt for timer man "bare" jobber for å gjøre en god jobb, kun om sjefen har sagt at det må til. Jeg tenker det er noe av greia for lærere også. Ekstra dag pga annnen lærer syk= overtid, ekstra timer nedlagt for å rette 100 stiler før jul = gratis for arbeidsgiver). Det er ikke så rart at folk lurer når det er helt annerledes enn det som fungerer andre steder. Vi har forresten begynt å føre timer. Vi har fått en følelse av at det er lurt slik at arbeidsgiver ikke kan gå ut offentlig å si at nedskjæringer ikke går utover målgruppen. Det kan være det hadde vært lurt for lærere også, selv om jeg veldig godt skjønner poenget med enda et papir uten nytteverdi. *har hørt det før på egen arbeidsplass*

Jeg er sikker på at det er de samme som spør, ja. Og ellers ser jeg at du forstår akkurat hva jeg mener!

Gammel 03-02-11, 16:06   #566
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er av den klare oppfatning at loven gjelder for alle - pedagoger også. Om en pedagog er pålagt oppgaver som ikke lar seg løse innenfor den tiden som er gitt - og særlig når dette faktum er udiskutabelt - så har vedkommende et lovfestet krav på overtidsgodtgjørelse. Dette ser jeg det som en ren selvfølge at de skal ha. Virkelig. Lovbrudd er ikke greit bare fordi det er en kommune som er arbeidsgiveren.

Om kvaliteten på arbeidet blir lidende så må man inn med flere ressurser. Og med ordnede forhold vil forhåpentligvis læreryrket bli så attraktivt at slike ressurser er å skaffe. Om det ender med at arbeidets kvalitet synker fordi man ikke rekker så må arbeidsgiver altså stå til ansvar for brudd på lovpålagte oppgaver. Om arbeidsgiver gir beng så utgjør foreldre ganske mange velgere så det lar seg nok fint tvinge gjennom om man virkelig vil.

Og folk må til slutt da innse at det nytter ikke å stemme på lavere skatter hvis ungene ikke lærer å lese på skolen.

Dette er lovbrudd etter lovbrudd slik jeg ser det - og det må ryddes. Det skal ikke være sånn og dermed basta.

Alt med forutsetning om at lærere faktisk jobber mer enn de lønnes for - og i den anledning hadde det vært gull verdt med timelister.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:08   #567
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg er sikker på at det er de samme som spør, ja. Og ellers ser jeg at du forstår akkurat hva jeg mener!

Jaha. Du har ihvertfall aldri noensinne fortalt meg om at dersom man er tilstede i ubunden tid så er dette overtid. Jeg er relativt våken, så akkurat det hadde jeg nok husket. (Jeg hadde nok ikke husket hvem som sa det da.)

Ergo må det være lov å spørre.

Du kan heller ikke gå ut fra at folk som ikke står i en situasjon til daglig husker klart detaljer. Det er ikke vanlig.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:11   #568
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror det er fordi pedagogene skiller seg ut. De er veldig synlige siden alle som har barn vet om dem. Og de har disse ulne ordningene med lange ferier som man kan kalle hva man vil - men de er nå ikke på jobben, de har ubunden tid og litt av ditt og litt av datt. Legg på betalt spisepause så begynner du å nærme deg der Ola Nordmann blir irritert. Og hver gang man vil snakke om det så er reaksjonen gjerne ganske sterk, også blir det munnhuggeri.

Advokater for eksempel får betalt for eksakt den tiden de jobber. Ned på minuttnivå for han jeg kjenner. Har han jobbet 11 minutter så får han betalt for 11 minutter. Dette skaper ikke like stor misnøye over akkurat det med arbeidstiden deres. Det samme er for meg som er ingeniør. Jeg får betalt for det jeg gjør. Nå feks som jeg sitter her og roter så blir jeg sittende utover ettermiddagen og ta igjen.

Vil gjerne ha ubetalt spisepause, da hadde jeg kanskje fått tatt den med god samvittighet. Hittil denne uka har jeg ikke vært på lærerværelset, ei heller spist lunch før etter halv 3, bare tatt en banan i farta. Det er bare sånn det er, jeg klager ikke, bare konstaterer hvordan det ofte er.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:13   #569
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Jaha. Du har ihvertfall aldri noensinne fortalt meg om at dersom man er tilstede i ubunden tid så er dette overtid. Jeg er relativt våken, så akkurat det hadde jeg nok husket. (Jeg hadde nok ikke husket hvem som sa det da.)

Akkurat det gjelder førskolelærerne, ikke lærerne. Hvis en førskolelærer er på avdelingen sammen med barna mer enn det antall timer som er bundet til arbeidsplassen, er det å regne som overtid. Hvis jeg som lærer velger å gjøre alt arbeidet mitt på arbeidsplassen er det ikke å regne som overtid. Har jeg derimot flere undervisningstimer enn de tilmålte ut fra stillingsprosent og skoleslag, utløser ekstra undervisning overtidsbetaling eller avspasering. Selv om det skjer i den tiden jeg uansett er bundet til arbeidsplassen.

Vi har på en måte tre potter tid: Undervisningstid (i barneskolen 26 skoletimer, eller 19,5 klokketimer), bundet tid (tid der enhetsleder disponerer meg, og bestemmer at jeg skal være på arbeidsplassen, felles møtetid, samarbeidstid osv) og til sist ubunden tid, som er den tiden jeg disponerer selv og kan velge hvor og når jeg tar (planlegging av undervisning, retting, etterarbeid, foreldresamarbeid +++).

Gammel 03-02-11, 16:15   #570
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vil gjerne ha ubetalt spisepause, da hadde jeg kanskje fått tatt den med god samvittighet. Hittil denne uka har jeg ikke vært på lærerværelset, ei heller spist lunch før etter halv 3, bare tatt en banan i farta. Det er bare sånn det er, jeg klager ikke, bare konstaterer hvordan det ofte er.

Bare til informasjon så har assistentene i skolen ikke betalt lunsj, så de har krav på å få pausen sin skjermet, og skal dermed ikke løpe for å plastre/megle/lete/trøste i pausen sin.

Gammel 03-02-11, 16:15   #571
Slettet bruker
Passiv

Standard

Akkurat det gjelder førskolelærerne, ikke lærerne. Hvis en førskolelærer er på avdelingen sammen med barna mer enn det antall timer som er bundet til arbeidsplassen, er det å regne som overtid. Hvis jeg som lærer velger å gjøre alt arbeidet mitt på arbeidsplassen er det ikke å regne som overtid. Har jeg derimot flere undervisningstimer enn de tilmålte ut fra stillingsprosent og skoleslag, utløser ekstra undervisning overtidsbetaling eller avspasering. Selv om det skjer i den tiden jeg uansett er bundet til arbeidsplassen.

Vi har på en måte tre potter tid: Undervisningstid (i barneskolen 26 skoletimer, eller 19,5 klokketimer), bundet tid (tid der enhetsleder disponerer meg, og bestemmer at jeg skal være på arbeidsplassen, felles møtetid, samarbeidstid osv) og til sist ubunden tid, som er den tiden jeg disponerer selv og kan velge hvor og når jeg tar (planlegging av undervisning, retting, etterarbeid, foreldresamarbeid +++).

Jeg kjenner en lærer som innehar 160 % stilling uten å jobbe spesielt lange dager. Nettopp fordi vedkommende har mange undervisningstimer. Det er kun faglærertimer så det er lite oppfølging, og det er fag som kan gjenbrukes. Jeg synes ikke sånt er helt greit jeg kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:16   #572
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg for min del skulle gjerne hatt betalt spisepause og bare tatt en skive i forbifarten og reist hjem en halvtime før. Men som regel ender det med at jeg jobber meg gjennom lunsjen likevel.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:17   #573
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes: Det er ikke lov. 160 % stilling altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:18   #574
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner en lærer som innehar 160 % stilling uten å jobbe spesielt lange dager. Nettopp fordi vedkommende har mange undervisningstimer. Det er kun faglærertimer så det er lite oppfølging, og det er fag som kan gjenbrukes. Jeg synes ikke sånt er helt greit jeg kjenner jeg.

Det er ikke lov i vår kommune, iallefall. Vi kan ikke ha mer enn 100 % stilling og kan heller ikke ta annen jobb f.eks i helgene om vi har 100 % stilling.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:18   #575
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Det er jeg enig i. Arbeidsbyrden er ganske skeivt fordelt, spesielt på vgs. Noe av det avspeiles i at de som underviser i de tyngste fagene, har færre undervisningtimer i uka, men det jevner nok ikke ut hele forskjellen.

Gammel 03-02-11, 16:20   #576
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ergo må det være lov å spørre.

Du kan heller ikke gå ut fra at folk som ikke står i en situasjon til daglig husker klart detaljer. Det er ikke vanlig.

Jeg har ikke fortalt dette fordi det ikke er sånn.

Og jeg forstår selvsagt at man ikke husker alle detaljer. Men når man en gang har fått en forklaring på noe, pleier man neste gang å huske at "dette har jeg fått en forklaring på før". Her spør du som om dette er helt nytt for deg. Jeg har forklart mange ganger blant annet til deg at lærere jobber timene sine og vel så det for å gjøre en god jobb og at det ikke er rom for å kreve overtidsbetaling for sånt. Tipper det er sånn i de fleste offentlige yrker. Gjør man noe ekstra, er det for å trives på jobb og ha følelsen av å gjøre den jobben man er satt til. Akkurat som Katta beskrev lenger oppe egentlig. Overtidsbetaling har jeg faktisk aldri fått i løpet av mine 10 år som lærer. Jeg har enkelte ganger tatt vikartimer, men da har jeg måttet ta det ut som avspasering senere ved å droppe timer hvor vi for eksempel egentlig skulle være to lærere. Overtid finnes rett og slett ikke i budsjettet.

Det er vel egentlig det jeg vil ha fram: Privat og offentlig er forskjellige verdener. Jeg regner med at jeg ikke forstår alle mekanismer i det private næringsliv (mange begreper jeg aldri hadde hørt om som kick off, seminar på hotell, fleksitid, osv før jeg fikk venninner fra denne delen av arbeidslivet gjennom barselgrupper, o.l), og jeg regner med at de som jobber privat ikke forstår alle mekanismer i det offentlige næringsliv. Så da må man nesten stole på dem som faktisk jobber der og forteller om hvordan det er. Det kunne da aldri falle meg inn å stille spørsmålstegn ved fleksitiden til mine venninner i det private.

Gammel 03-02-11, 16:22   #577
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i. Arbeidsbyrden er ganske skeivt fordelt, spesielt på vgs. Noe av det avspeiles i at de som underviser i de tyngste fagene, har færre undervisningtimer i uka, men det jevner nok ikke ut hele forskjellen.

Det er ikke bare det heller. Hvis man virkelig har 160% stilling uten å jobbe særlig mye, går det for fort. Det er selvsagt mulig å la elevene stort sett drive selvstudium etter gamle planer, rette så raskt man kan, unnlate å følge noen pålegg om planer, oversikter og oppfølging, ha få vurderingssituasjoner og generelt nærmest gi litt f.

Det er riktig at noe kan gjenbrukes, men dersom man ønsker å gjøre en god jobb, prøver man å forbedre materialet hvert år, tilpasser det gruppa, fletter noe nytt inn hvert år etc. I tillegg kommer det jo stadig nye reformer sånn at man må også sikre at det man har kan benyttes innenfor de nye rammene.

Jeg er selvsagt helt enig i at man ikke bør kunne jobbe 160% og ha korte dager. Vi har også hatt noen vikarer hos oss som kunne ta helt ubegrenset antall timer, alle fag gikk fint og det var aldri noen begrensninger. Men merkelig nok, de ble ikke hos oss sånn kjempelenge.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:29   #578
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har ikke fortalt dette fordi det ikke er sånn.

Og jeg forstår selvsagt at man ikke husker alle detaljer. Men når man en gang har fått en forklaring på noe, pleier man neste gang å huske at "dette har jeg fått en forklaring på før". Her spør du som om dette er helt nytt for deg. Jeg har forklart mange ganger blant annet til deg at lærere jobber timene sine og vel så det for å gjøre en god jobb og at det ikke er rom for å kreve overtidsbetaling for sånt. Tipper det er sånn i de fleste offentlige yrker. Gjør man noe ekstra, er det for å trives på jobb og ha følelsen av å gjøre den jobben man er satt til. Akkurat som Katta beskrev lenger oppe egentlig. Overtidsbetaling har jeg faktisk aldri fått i løpet av mine 10 år som lærer. Jeg har enkelte ganger tatt vikartimer, men da har jeg måttet ta det ut som avspasering senere ved å droppe timer hvor vi for eksempel egentlig skulle være to lærere. Overtid finnes rett og slett ikke i budsjettet.

Det er vel egentlig det jeg vil ha fram: Privat og offentlig er forskjellige verdener. Jeg regner med at jeg ikke forstår alle mekanismer i det private næringsliv (mange begreper jeg aldri hadde hørt om som kick off, seminar på hotell, fleksitid, osv før jeg fikk venninner fra denne delen av arbeidslivet gjennom barselgrupper, o.l), og jeg regner med at de som jobber privat ikke forstår alle mekanismer i det offentlige næringsliv. Så da må man nesten stole på dem som faktisk jobber der og forteller om hvordan det er. Det kunne da aldri falle meg inn å stille spørsmålstegn ved fleksitiden til mine venninner i det private.

Jeg har ikke etterspurt informasjon i denne tråden (eller ellers som regel) som jeg allerede har. Jeg spør fordi jeg lurer.

Og det er greit at ting fungerer annerledes fra sted til sted. (Vi har ikke noen av de tingene du nevner med unntak av fleksitid, men det er vel ikke noe savn for de fleste lærere.) Men arbeidsmiljøloven gjelder altså alle arbeidstakere. Uansett om de jobber i skole eller vasker eller kjører budbil eller er ingeniører. Det er altså ikke en "sånn pleier det å være" det er en lov. Den skal da følges.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:31   #579
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vedkommende med den store stillingen jobbet ikke spesielt korte dager heller altså - jeg vil anta uten å ha detaljer at det kan være snakk om maks 45 timer per uke. Det som ble utført var undervisning - som fungerte veldig bra - absolutt. Prøveretting og sånt. Det var ikke mulig å feks nå vedkommende på telefon. Ei heller om man forsøkte om og om igjen i et par måneder feks.

Men sånn sett rent fra elevene så vil jeg ikke si denne læreren fungerte spesielt dårlig i forhold til mange andre. Det bør nok nevnes.

Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:40   #580
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg har ikke etterspurt informasjon i denne tråden (eller ellers som regel) som jeg allerede har. Jeg spør fordi jeg lurer.

Og det er greit at ting fungerer annerledes fra sted til sted. (Vi har ikke noen av de tingene du nevner med unntak av fleksitid, men det er vel ikke noe savn for de fleste lærere.) Men arbeidsmiljøloven gjelder altså alle arbeidstakere. Uansett om de jobber i skole eller vasker eller kjører budbil eller er ingeniører. Det er altså ikke en "sånn pleier det å være" det er en lov. Den skal da følges.

Skulle gjerne hatt fleksitid, spesielt på morgenen, jeg. Vi er to lærere og siden begge MÅ være på jobb klokka 8 (har bundet tid da) og vi har bundet tid til klokka 16 flere dager i uka, blir det lange dager på barna i barnehagen (7.30-16.30). Skulle gjerne hatt det sånn at den ene kunne levert sent og den andre hentet tidlig. Men det er selvsagt umulig i vårt yrke. Unner selvsagt likevel alle som har den muligheten det.

Det er forskjell på ideelt og realistisk, Smilefjes. I den ideelle verden hadde jeg akkurat passe store grupper til å klare å følge dem opp innenfor timeantallet jeg skal jobbe. I den realistiske verden har jeg ikke det. Dessverre er det den realistiske verden som teller, og jeg har dessverre ikke tro på at den ideelle verden kommer med det første heller. Arbeidsmiljølov eller ikke. Det er selvsagt lov å jobbe for å endre systemene, men med eldrebølge og oljeslutt har jeg ikke noen særlig stor tro på det. Kanskje jeg er en pessimist på det punktet. Håper i så fall at jeg tar feil!

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.