Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-11, 18:39   #21
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Vi hadde Miele i mange år. Da den til slutt døde etter 10+ års hard bruk, hadde vi ikke råd til ny i samme merke. Jeg savner Mielen vår.

Det jeg likte best med den: Da vi fikk den oppdaget vi at mange flekker som "ikke gikk bort", forsvant da vi vasket i Mielemaskinen. Den hadde utsatt start, noe som var kjekt da vi bodde i blokk og ikke kunne sette på vask før vi la oss. Vi kunne programmere med ekstra skyllinger, noe som var bra i forhold til barn med astma etc. Den sentrifugerte godt, noe som sparte oss for mye tørketromling. Ellers var det en robust maskin som tålte litt røff håndtering. Det eneste vedlikeholdet var å bytte reima nå og da.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:41   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Se prikk og mailen din du.

Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:49   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

For meg er det viktig å kunne velge forvask, at det er en stor trommel og mange omdreininger. Et godt ullprogram er også gull. Dessverre har ikke vår dyre Siemens akkurat det.

Ingen av de tingene? Vår Siemens har alt det der, etter min mening.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:54   #24
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg signerer også på Asko. Vår surrar ute på badet i skrivande stund. Den har holdt i 8 år til hausten, aldri problem med den. Syns fjøringa på trommelen er supersmart - men mulig det er vanlig på alle maskiner nå? Heile trommelen står på fjører, slik at maskina i seg sjølv står stille sjølv om maskina sentrifugerer. Det gir mindre skader på maskina også.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:54   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva betyr det egentlig at en motor er børsteløs?

Gammel 05-02-11, 18:56   #26
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen av de tingene? Vår Siemens har alt det der, etter min mening.

Jo, den har alt unntatt et godt ullvaskeprogram. Ullsokker blir ikke rene på ullprogram 40 grader, altså. Det varer jo bare 40 minutter eller så.

Gammel 05-02-11, 18:57   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, den har alt unntatt et godt ullvaskeprogram. Ullsokker blir ikke rene på ullprogram 40 grader, altså. Det varer jo bare 40 minutter eller så.

Jeg har ikke sjekket tiden på vår, men vi bruker andre typer programmer på ull også. Og man kan regulere tiden selv. Men det er jo ikke sikkert vi har samme maskin i det hele tatt.

Gammel 05-02-11, 18:58   #28
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sjekket tiden på vår, men vi bruker andre typer programmer på ull også.

Tåler ullen det, da?

Gammel 05-02-11, 19:01   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tåler ullen det, da?

Går fint på min ull, i hvertfall. Bruker av og til programmer som f.eks. fin/silke og et eller annet mixprogram jeg ikke husker navnet på. Det blir kanskje ikke vasket på samme måte, men jeg stiller inn omdreininger og temperatur sånn at det blir likt. Har program som er mer skånsomt enn ull også, hvertfall et som er forhåndsinnstilt både på lavere temperatur og omdreininger enn ullprogrammet.

Gammel 05-02-11, 19:02   #30
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Litt av det spesielle ved ullprogram er jo at skyllevannet er varmet opp, slik at fibrene ikke skal trekke seg sammen i iskaldt skyllevann.

Gammel 05-02-11, 19:03   #31
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg gjorde masse undersøkelser da vi kjøpte vår maskin for et år siden og landet på Siemens' toppmodell. Den er jeg utrolig godt fornøyd med. Jeg har skrevet om den her.

Dette kunne vært skrevet av meg, bare at vår ble kjøpt for litt lenger siden. Veldig fornøyd, og familien vår kan trygt settes i klassen som storforbrukere av vaskemaskiner.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:05   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Litt av det spesielle ved ullprogram er jo at skyllevannet er varmet opp, slik at fibrene ikke skal trekke seg sammen i iskaldt skyllevann.

Jeg vet det. Det er jo derfor man også kan koke ull. Det er temperaturforskjellene og ikke temperaturen som krymper. Men jeg har aldri ødelagt noe ull i maskin, ihvertfall.

Gammel 05-02-11, 19:06   #33
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

At man slipper å oppleve å måtte skifte børste på maskinen....(var noe av det selgeren på Lefdal sa til oss, jeg syns det var en finfin forklaring til meg, jeg hadde nok kjøpt maskinen uansett, for den gamle virket ikke...:desperat: )

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:06   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Dette kunne vært skrevet av meg, bare at vår ble kjøpt for litt lenger siden. Veldig fornøyd, og familien vår kan trygt settes i klassen som storforbrukere av vaskemaskiner.

Jeg får ikke opp noe bilde, men det høres ut som min.

Gammel 05-02-11, 19:09   #35
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt du nevner var viktig for oss, og når vi i tillegg fikk en ASKO som var svanemerket var vi ikke i tvil. Har hatt den i over tre år nå og kunne ikke vært mer fornøyd.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:10   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forskjellen på med og uten børster er at de med børster trenger å få disse byttet etter ca halve levetiden. De koster ikke mye - men det må til. De børsteløse har ikke samme problemet. De er dog så nye så om de har andre ulemper isteden så vet jeg ikke om det.

Hyacinth - jeg har en av de dyre siemensene, den vasker reint uten problemer på ullprogrammet den ihvertfall. Nå er ikke vi storbrukere av akkurat sokker, men det meste annet blir da ihvertfall reint. Også ødelegger den ikke strikketøy. Medmindre man har en mann som slenger det inn sammen med sengetøyet, men jeg er (til tross for protester fra samme mann) usikker på om det er maskinen sin skyld, egentlig.

Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:23   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hyacinth - jeg har en av de dyre siemensene, den vasker reint uten problemer på ullprogrammet den ihvertfall.

Ja, vår også, som sagt.

Gammel 05-02-11, 19:31   #38
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Børster er gammeldags (og velprøvd) teknologi hvor stømmen overføres til motoren med kullstifter (børster). Som SF sier, disse slites og må en eller annen gang byttes. På noen motorer holder dog børstene lenger enn resten av maskinen.

Børsteløse motorer styres av elektronikk. Det gir flere muligheter, bedre styring av hastighet og kraft, ingen slitasje og totalt sett lavere strømforbruk. De er noe dyrere å produsere, men teknologien har vært på markedet i en del år, og burde være godt modnet.

Gammel 05-02-11, 19:32   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, vår også, som sagt.

:holder ikke styr på trådene:

Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:59   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kapasitet var det viktigste for oss. Byttet for et år siden. Med høy kapasitet ender man gjerne på toppmodellnog da følger gjerne at maskinen er børsteløs, energigjerrig, lavt vannforbruk osv. Vi har også toppmodellen til Siemens.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.