Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-11, 13:47   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør vi nå? Turbo er 36 kg :/

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Ja maxi cosi Rodi AirProtect®

Jeg kan måle sitteputen senere om du vil.

Kjempesnilt om du gidder det. Jeg bytter nok sete om den er lenger.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 16:53   #22
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vår gutt på samme alder er mye mindre enn din Honda, 123 cm og 19 kg. Hos oss skal han derfor sitte i stol lenge enda. Tror ikke jeg ville brukt stolen utenfor godkjent område, når de er blitt så store hadde jeg vel heller vurdert om ikke beltet ligger godt nok, og så heller satt inn pute hvis den ikke gjør det. Dog tror jeg at kanskje putene også stopper på 36 kg.

Gammel 14-02-11, 14:27   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kjempesnilt om du gidder det. Jeg bytter nok sete om den er lenger.

Nå var det kaldt ute så tok bare en fort måling av sitteputen.
Midt på fra ryggen og ut er den ca 14,5 cm
på siden fra ryggen og ut er den ca 13,3 cm

Gammel 15-02-11, 10:07   #24
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Storebror har akkurat fyllt 9 år, er nå 141 høy og veier 41kg. HAn bruker pute.
Han blir superraskt kvalm i bil og sitter igrunnen best når han sitter høyt på bilputen sin.

Hos oss har det ikke vært noe tema å kutte den ut og han har god plass på puten sin. Men etter å ha lest denne tråden så sjekket jeg på Trygg Trafikk sin side. Jeg trodde barna måtte være 150 for å kutte ut puten men der står det at om de har nådd 36kg og er over 135 høy så er bilens seler godkjent.

Så da tok vi vekk puten i helgen når vi skulle på langtur.
Men ang. trang stol så mulig det er forskjell på merkene. HAn har iallefall hatt fin plass på sin stol og hadde nok sagt ifra om det var trangt eller vondt å sitte på.

Lurer på om vi har Britax-stol.

Gammel 03-03-11, 17:12   #25
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en belte bilstol i manns bil som vist går ant å ta av ryggen på å bruke som pute, står i bruksanvisningen at det går.
Det jeg lurer på da, er det ok?

Sist redigert av Honda : 03-03-11 kl 17:37.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:27   #26
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var det kaldt ute så tok bare en fort måling av sitteputen.
Midt på fra ryggen og ut er den ca 14,5 cm
på siden fra ryggen og ut er den ca 13,3 cm

Så ikke dette før nå jeg. Takk for at du målte! Skal sjekke målene mot den vi har.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:34   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Skjønar ikkje heilt kva eg gjer i denne tråden som har ei jente som kjem til å bli sittande i bilsete til ho blir konfirmert, med sine 20 kg og snart ni år.

Ja, etter disse reglene hadde jeg faktisk nesten blitt sittende i beltestol til konfirmasjonsalderen - jeg veide 35 kg da jeg var 13.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 00:27   #28
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en belte bilstol i manns bil som vist går ant å ta av ryggen på å bruke som pute, står i bruksanvisningen at det går.
Det jeg lurer på da, er det ok?

Nei, det er ikke lov lenger. En pute som er produsert som bare pute er lov å bruke, men beltestoler som kan deles i 2 (der ryggen kan tas av) er ikke lenger godkjent hvis man tar av ryggen og bare bruker puta.
Det var lov før, og de beltestolene der det er mulig har bare ikke forandret seg, mens reglene altså har det. (og noen ganger trenger man jo kanskje å flatpakke beltstolen, så sånn sett er det kanskje dumt å forandre modellene så det ikke går an å ta ryggen av..)

Gammel 04-03-11, 00:37   #29
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Nei, det er ikke lov lenger. En pute som er produsert som bare pute er lov å bruke, men beltestoler som kan deles i 2 (der ryggen kan tas av) er ikke lenger godkjent hvis man tar av ryggen og bare bruker puta.
Det var lov før, og de beltestolene der det er mulig har bare ikke forandret seg, mens reglene altså har det. (og noen ganger trenger man jo kanskje å flatpakke beltstolen, så sånn sett er det kanskje dumt å forandre modellene så det ikke går an å ta ryggen av..)

Takk for opplysningen! Dette har jeg ikke fått med meg. Vi har en slik stol til minsten. Hun bruker fortsatt "hele stolen". Litt rart at hun ikke kan bruke den puta alene lenger, den virker mer solid enn den enkle puten hun har i besteforeldrenes bil. Men den tid den sorg, hun har fortsatt en del å gå på i ryggen der.

Så svaret til Autofil etterpå, kanskje lov likevel?

Sist redigert av Svanen : 04-03-11 kl 00:39. Årsak: treg å skrive...
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 00:38   #30
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Har denne regelen tilbakevirkende kraft da? Det trodde jeg ikke. Det er nemlig sjelden slike endringer har det, med mindre det er snakk om store omveltninger.

Puter pordusert som bare puter er lov, nettopp fordi det ikke har tilbakevirkende kraft. Men beltestoler som er produsert som pute med rygg er altså bare godkjent brukt sånn de er produsert. Klarere?

Gammel 04-03-11, 00:40   #31
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Puter pordusert som bare puter er lov, nettopp fordi det ikke har tilbakevirkende kraft. Men beltestoler som er produsert som pute med rygg er altså bare godkjent brukt sånn de er produsert. Klarere?

Jeg trodde vår var godkjent til å brukes med eller uten rygg, men skal ikke si for sikkert, er en del år siden den ble kjøpt.

Gammel 04-03-11, 00:45   #32
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Vi kjøpte maxi cosi rodi xp for 6 år siden. Da var det lov å ta av ryggen/bare bruke puta. Men da vi kjøpte et maxi c.rodi xp sete til, for 3 år siden, så var reglene forandret. Men det er det samme setet, ryggen kan tas av...

Gammel 04-03-11, 01:00   #33
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Da er de vel godkjente etter ulike regulativer og kan brukes slik de er godkjent.

Nei, tror ikke det. Jeg spurte i butikken vi kjøpte det etter at jeg hadde montert sete nr 2 (mener å huske at jeg ved tilfeldigheter så det i bruksanvisningen, og stusset...)
Prisnippet er at ikke utstyret er godkjent når det er demontert; rygg tatt av regnes som demontering. Tror det var noe sånt jeg fikk til svar da jeg spurte. Husker ikke detaljene ved svaret så godt, annet enn at det ikke er lov.
Vi kjøpte nemlig en beltestol som hadde muligheten til å ta av ryggen nettopp fordi vi tenkte å gjøre det. (vi har dog aldri hatt behov for det, da maxicosi-modellen har veldig lang rygg...)

Gammel 04-03-11, 10:40   #34
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker bare puten til en MC-stol hvor ryggen er tatt av. Akkurat på dette vil det jo ikke påvirke sikkerheten. Bare pute vs pute hvor ryggen har blitt fjernet. Vi har begge deler og de blir brukt om hverandre. Akkurat det har jeg ikke tenkt til å endre på om i gen har en god grunn. At produsenten ikke ønsker det lenger er ikke god nok grunn for meg.

Gammel 04-03-11, 16:08   #35
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Har jeg lov eller ikke?
:ble ikke noe klok av dere :
Stolen er straks 5 år gammel og fikk beskjed på butikken at den kunne brukes som pute, står i brukanvisningen og at det går

Og kan jeg ikke bruke den som pute blir turbo sittende uten fra våren av.
For er ingen her som har puter inne og selger det uten om Jula,og de hadde ikke beltehorn eller noe

Sist redigert av Honda : 04-03-11 kl 16:23.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 16:20   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Makan! Så det er lov å bruke beltestolen med ryggen på men ikke som pute!! Hvor står det?
Og er det meningen at vi foreldre må være fullt oppdatert til enhver tid på nye regler og endringer når stoler er kjøpt inn og er i bruk?
VAr da rimelig sikkert på at lillebror kunne ha sin beltestol og etterhvert kun som pute til han vokste fra den...

Gammel 04-03-11, 17:24   #37
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeG latt Turbo sitte på puta (hvis ryggen har blitt for kort) og alternativet er uten pute i det hele tatt (hvis du ikke får ta k i pute med beltehorn).
Når lover og regler endres så tolkningene blir liggende i gråsona, så er det lov å bruke sunn fornuft mener nå jeg.

Har jeg lov eller ikke?
:ble ikke noe klok av dere :
Stolen er straks 5 år gammel og fikk beskjed på butikken at den kunne brukes som pute, står i brukanvisningen og at det går

Og kan jeg ikke bruke den som pute blir turbo sittende uten fra våren av.
For er ingen her som har puter inne og selger det uten om Jula,og de hadde ikke beltehorn eller noe

Gammel 04-03-11, 18:22   #38
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilke regler er det egentlig du snakker om? Har lurt på det før når du har sagt dette men først i dag jeg har prøvd å sjekke det selv. Reglene er som før, man skal bruke godkjent utstyr som passer til vektklassen. Det er påbudt til 36 kg/135 cm, opptil 150 cm dersom det finnes utstyr i bilen. Ikke noe om hvordan utstyret skal brukes.

Finner ikke bruksanvisningen til Maxi Cosi Rodi, hverken her hjemme eller på nett. Sps som vi har kan ihvertfall deles. Britax tror jeg ikke har beltestoler man kan dele. Graco Rallysport kan man dele og den står det i bruksanvisningen at man kan bruke med eller uten rygg.

Gammel 04-03-11, 18:53   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det ha noe med det å gjøre at det er påkrevd med horn på sitteputer, men ikke alle stoler har hornet på putedelen? Jeg trodde virkelig at stolene våre kunne brukes uten rygg også. Vi har forøvrig britaxstoler og de kan deles.

Gammel 04-03-11, 19:23   #40
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan det ha noe med det å gjøre at det er påkrevd med horn på sitteputer, men ikke alle stoler har hornet på putedelen? Jeg trodde virkelig at stolene våre kunne brukes uten rygg også. Vi har forøvrig britaxstoler og de kan deles.

Det er ikke påkrevd med horn nei. Dessuten så horn/manglende horn påvirkes jo uansett ikke av ryggen.

Godt mulig vår Britaxbeltestol kan deles også. Den holder seg så fint sammen når jeg bærer den, i motsetning til MC sin som er i to deler bare jeg tar i den. Gikk derfor ut i fra at den ikke var delbar. Fant ikke noe i bruksanvisningen om det heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.