Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg antar du her mener at "enkelte" er ufine mot Pesten. Jeg må spørre, og så kan de av dere som måtte være enige med Minni og som føler seg kallet, svare.
Syns dere at Pesten er ufin? Dere er klar over at ved å spre informasjon om at hennes barn har fått autistdiagnose pga MMR-vaksine, så medvirker hun til at andre barn i hennes omgangskrets ikke har fått MMR-vaksinen? Dette igjen kan sikkert føre til at andre barn heller ikke får vaksinen. Følgelig vil det i et lokalsamfunn være mange som er ekstra utsatt for smitte av bl.a. meslinger. Som altså kan gi ganske skrekkelige skader. For ikke å snakke om at gruppeimmuniteten - som de som ikke kan ta vaksinen nyter godt av - blir svekket for hver gang et barn ikke får vaksinen.
I verste fall kan Pestens påstander - som tross alt ikke er medisinsk fundamentert, men basert på hennes følelser - føre til at barn (eller voksne) blir varig skadet for livet eller dør. DET er ufint. En flåsete sammenligning med tomatsuppe - også det ikke medisinsk men følelsesmessig fundamentert - blir i den sammenhengen for peanuts å regne.
Jeg er helt på linje med deg her. Jeg synes det er like ufint å spre skremselspropaganda og usannheter på denne måten som det er å sleivsparke tilbake. Hva hun velger å gjøre med sine unger får være en ting, men å gå ut å bevisst spre denne feilinformasjonen, som igjen kan skremme folk fra å vaksinere ungene, svekke gruppeimmuniteten og sørge for at kanskje flere unger får alvorlige skader av meslinger basert på egen synsing er så stygt at jeg mangler ord.
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker å dele den opp. Hvorfor mener du det å dele opp vaksinen skal hjelpe for noe som helst, Pesten?
MMR-vaksinen er en felles vaksine som gir beskyttelse mot meslinger, kusma og røde hunder. Såvidt jeg vet, er forskning som er gjort på denne vaksinen, gjort på at barnet blir vaksinert mot alle tre sykdommene samtidig. Følgelig aner man ikke hvordan et barn vil reagere på å få disse tre vaksinene hver for seg. Det har man forsket lite på.
Jeg antar at fordelen man ser for seg, er at kroppen da kun trenger å hanskes med én vaksine av gangen? Jeg har ikke hørt noe om at det at kroppen jobber med å opparbeide seg antistoffer mot mer enn ett virus av gangen skal føre til autisme. Er det noen som har hørt slikt? For jeg forstår virkelig ikke hvilken fordel det ellers skal være å gi tre vaksiner istedenfor én?
Og hvis man mener at det er de andre medfølgende tingene (det som ligger i vaksinevæsken i tillegg til syke/svekkede/døde virus) i vaksinen som fører til autisme, så må jo det være galematias å gi dette tre ganger istedenfor én?
Det er vel enda flere land som gir MMR som 3 vaksiner og ikke 1. Så forskning skulled et finnes nok av. Hovedargumentet er vel at en tror reaksjonene blir mindre hvis kroppen får tid til å hente seg inn igjen mellom hver vaksine eller noe sånt.
Og at de 3 virusene kan være litt tøffe å hanskes med på en gang for en liten kropp.