|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Skrive før lese - i barnehagenJeg kom over denne artikkelen, og syntes det var veldig interessant. Grunnen til at jeg ble så interessert er at dette stemmer på en prikk i forhold til det vi har erfart med egne barn.
![]() |
![]() |
#2 |
Trøtt
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenMin lille har knekt skrivekoden. Hun har tegnet bokstaver siden i fjor sommer, og har lett etter bokstaver på skilt og i aviser i lang tid. Nå i januar skjønte hun at hun kunne stave ord og skrive de ned, og på den måten skrive ord. Dessverre klarer hun ikke lese det hun har skrevet etterpå.
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenMin eldste kunne skrive før hun kunne lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenJa. Lille Hiawata lærte å skrive før han lærte å (bevisst) lese. Han kunne skrive lange setninger helt korrekt slik han mente det skulle være, stavet seg gjennom dem, men var ute av stand til å lese dem etterpå.
![]() |
#5 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenSamme her. Akkurat nå er han ikke så interessert, men lærte alfabetet for et år siden og holdt mye på med bokstavene. Vi har bokstavmagneter på kjøleskapet, var veldig stas at vi stavet oss frem til navn på figurer og mennesker.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenMin yngste er ikke så opptatt av bokstaver, men han er god på å regne. Men det var jo ikke det dere spurte om |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenDette er ikke noe nytt. Dette har Trageton jobbet med i en årrekke. Han har også hevdet at barn ikke bør lære seg å skrive for hånd, men at det ideelle er å lære dem å skrive på pc.
![]() |
#9 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenMen en ting med dette ordbildegreiene, hva hvis de skriver feil? På en måte tenker jeg at man bare skal la dem få skrive "IEI" og oppmuntre til all skriving. På den annen side lærer de jo da et feil ordbilde, og skjønner det ikke når det står "JEG" i bøkene.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenSå morsomt at det er flere som erfarer det samme.
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagen
Snuppa skrev ikke feil tidligere. De ordene hun kunne hadde hun lært seg ved å få de forklart fra oss. Og så bare memorerte hun bokstavrekkefølgen. Det er skikkelig imponerende hvor mange ord hun kunne huske.
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenPå skolen til Hiawata så jobber de masse med ordlyder, stumme bokstaver, bakstaver som uttales anderledes osv. og jeg er imponert over hvor fort han har tatt det.
![]() |
#13 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenBegge mine har kunnet skrive før de kunne lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenLillebror lærte seg bokstaver tidlig i fjor vår, lenge før han var 2,5 år. De hadde et gammelt tastatur i barnhagen som de satt med og ungene fikk finne sin bokstava og de andres bokstaver (forbokstaven i navnene deres). Det var veldig bokstavfokus i barnehagen en periode og barna koste seg med å finne bokstaver i bilder og andre steder. Lillebror endre derfor opp med å kunne forbokstaven i stort sett alle de andres navn. Han skriver et par bokstaver (A, H, M og til dels K). I kveld, da vi satt og leste bok i sengen, sto det BAKER på en tegning i boken. Da måtte han ramse opp alle de han kjente som hadde navn som begynner på bokstavene i BAKER. Den han nevnte på bokstaven E er en som slutte i barnehagen for snart et år siden. Han nevnte også flere personer på samme bokstav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenJøss så artig å se at det er flere som har erfart det samme.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenVi skjønte at minsten kunne navnet sitt den julen han hentet pakkene som lå under juletreet. Alle hans pakker ble funnet fram først.
![]() |
#17 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenEr dette noe nytt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Ja, det har vi. Største, som skal begynne på skolen til høsten, skriver lange historier om prinsesser ("Det var en gang..."), brev og handlelister ("gardinstoff", ikke noe problem!).
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Sikkert ikke for deg som er pedagog i utgangspunktet. Da jeg gikk på skolen lærte vi å lese før vi skulle skrive (og i følge artikkelen er dette fremdeles fremgangsmåten i norsk skole). Derfor har jeg syntes det var rart at snuppa gjorde dette bakvendt. Hun skrev jo flere år før hun begynte å lese. Men nå ser jeg at knerten har akkurat samme tilnærming som hun hadde, og da er det interessant å lese en artikkel som sier at dette er helt normalt og naturlig.
![]() |
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Skrive før lese - i barnehagenStorebror har hatt full kontroll på bokstaver lenge (siden han var 3 sånn ca) han kjente igjen ordbilder først, så før jul en gang ( november eller no) greide han å stave ord han skulle skrive (han knakk koden på a-m-e-r-i-k-a) - før han igjen i januar nå knakk lesekoden.
![]() |
|
|