|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Skrive før lese - i barnehagenJeg tror det er ganske vanlig å skrive før man leser. Og så er de veldig søte i den fasen de kan stave og staver seg frem til ord de skriver, men er helt ute av stand til å lese det de har skrevet etterpå.
|
|
|
#22 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skrive før lese - i barnehagen
I Ullensaker brukes Tragetonmetoden systematisk i skolene fra første til fjerde klasse. Det fungerer helt suverent. Jeg var på et foredrag av Arne Trageton, og det ligger et rasjonale bak alle elementene i metoden. Skrivefeil er uproblematisk av to grunner: Elevene jobber alltid to og to, og de korrigerer hverandre. Og metoden gir så mye mengdetrening at når lesingen kommer vil ungene selv kjenne igjen riktige skrivemåter. Rettskrivingen blir selvkorrigerende. Forskning fra skoler i Stockholm viser at Tragetonelever i fjerde klasse har bedre rettskrivning, penere håndskrift og skriver i gjennomsnitt fire ganger lengre fritekstoppgaver enn elever som har fått tradisjonell lese- og skriveundervisning.
|
|
|
#23 |
|
Er frisk!
|
Sv: Skrive før lese - i barnehagenHar nesten ikke vært borti et eneste barn som ikke lærer å skrive før de lærer å lese, så dette syntes jeg ikke var oppsiktsvekkende.
|
|
|
|
#24 |
|
Epikur
|
Sv: Skrive før lese - i barnehagenJa, dette er helt vanlig. Jeg husker jeg skrev selv (lister, navn på folk og dyr, skilt til rom osv), lenge før jeg leste, og at lesingen klikket på plass over en forside på Dagbladet fra 1979: ØKSEMORDER LØS.
|
|
|
#26 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Skrive før lese - i barnehagenMin snart-treåring har også kjent igjen bokstavene en god stund nå. Hun har tatt i bruk storebrors lekedatamaskin med bokstavspill, og svosj der satt de. "Mamma, hvor er dobbeltve?" |
|
|
|
|
|
#27 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skrive før lese - i barnehagenStoresøster på 5,5 har kunnet skrive enkle ord lenge. Navnet kom først, så navnet på oss andre i familien og nå kan hun skrive enkle bursdagskort (Til - gratulerer med dagen - fra). Lesekoden knakk hun rett før jul - da begynte vi med bøker skrevet med store bokstaver, hvor hun stavet seg frem en setning pr kveld. Nå går denne stavingen kjempefort og noen ord leser hun utne å stave.
|
![]() |
|
|