Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn
Trist å høre at du har en slik instilling Esme. Mest trist på grunn av alt du har gått glipp av.
Den helt utrolige kjærligheten et dyr kan vise deg. Den tilliten og enorme gleden dyret viser for å se nettopp deg. Selv om du bare har vært ute på toaletten i to minutter, så blir du møtt med en utrolig glede og beskjed om at du har vært dypt savnet de to minuttene.
Det et dyr gir sine mennesker er så verdifullt. Det er den rene medisinen for godt humør, og livglede. Har jo også vært snakk om trolig på spøk, men at en burde få dyr på resept i stede for mange medisiner.
Det er forskning som viser at folk med dyr, får mindre hjerte antakk og er mindre deprimert enn folk uten.
Jeg selv hadde neppe vært her i dag, om jeg ikke hadde en hund. I barneårene ble jeg mye og ganske brutalt mobbet. Hadde ingen venner. Men jeg hadde en hund. Den hunden elsket meg, og trengte meg. Jeg tenkte mange ganger på at det hadde vært best å bare dø. Hadde et selvbilde av hvor jeg så på meg selv som totalt verdiløs. Men den som virkelig betydde noe for meg da, var hunden min. Og for dens skyld holdt jeg ut.
Hunder og alle kjæledyr er umåtelig verdifulle.
Nå har jeg to hunder, de er min næreste familie. Jeg lever og onder for dem. Å si at det bør være ulovelig å ha dyr noen sted, synes jeg er brutalt og høyst urimelig. Men selvsagt er det en selvølge at dyrene ikke skal være til sjenanse for andre. Og det må en kunne stille som et krav.
Jeg kan forstå at en som ikke har noe forhold til dyr, vil stille seg ganske uforstående til det. Men jeg lover deg at dyr er ikke bare dyr, de har en enorm betyding for velferden og trivselen for dem som har de dyrene. De er en resurs i dagens samfunn. Hunder og katter er ikke bare hunder og katter, men fullverdige familiemedlemmer.
|