|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær - jøss!Er dette det samme som softshell?
|
|
|
#62 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skallklær - jøss!For oss kan ihvertfall ikke skallklær erstatte vinterklær. Alle lagene man trenger under for å holde seg varm, ville rett og slett ikke alltid blitt tatt på av en liten skolegutt med dårlig tid. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skallklær - jøss!
Jeg kjøpte en slik bukse på XXl forrige uke, salg, 179 kr. Kjøpte også en annen med seler og høyt liv, under 500 kr, vanlig pris. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Lindex har 10 000 på jakken i alle fall. Kjøpt for å teste ut nå. Kostet vel 399 kr. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Personlig pessimist
|
Vårdressene blir jo skallklær, vintertøyet blir skallklær med fôr. Skallklær er jo bare en betegnelse på ufôret tøy med pustende, vann- og vindtett yttermembran. Yttermembranene har forskjellige navn, alt etter produsent: Reimatec fra Reima, Dermizax fra Bergans, Hellytech fra Helly Hansen, osv. Gore Tex er vel den mest kjente.
|
|
|
|
#67 |
|
Fortynnet
|
Men der motsier du jo deg selv? |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, når man snakker om skallklær så er det som regel de ufôrede variantene man sikter til. Helårs. Men hos mange av produsentene så er vintertøyet laget med samme "skall", bare at de er fôret i tillegg. Membranen er den samme, om du skjønner. En dunjakke, derimot, er ikke et "fôret skallplagg", for den har ikke samme yttermembranen.
|
|
|
|
#70 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Vi har vært veldig fornøyd med Reflex jakke og bukse som var kjøpt i fjor høst i alle fall. Stormberg og Skogstad har jeg ikke prøvd på ungene, men har selv en tynn Skogstadbukse som jeg er strålende fornøyd med. Jeg kjøper ikke rådyre klær til ungene som de skal ha med på skolen. Vi handler også mye på salg, noe som er et must når en har 3 barn i tilfelle. Handler på slutten av sesongen året før mye. Akkurat nå er alt til neste vinter handet inn av både ytterklær og vinterutstyr til 50%. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skallklær - jøss!Jeg skjønner hva du mener Niobe, og jeg kjenner til klestypene. Jeg syns bare begrepet brukes litt uklart sånn generelt. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skallklær - jøss!Jeg pleier vel å si "klær med teknisk membran", sånn for å dekke både fôrede og ufôrede varianter. Som i motsetning til f eks. gummiert regntøy.
|
|
|
|
#74 |
|
Personlig pessimist
|
Teknisk membran er en membran som både er tett for fuktighet utenfra, men slipper ut fuktighet innenfra. Slik som Reimatec, Dermizax, goretex, osv. Ufôrede plagg med teknisk membran er vel pr. definisjon skallklær, ja.
|
|
|
|
#75 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg kjøpte det første settet med teknisk regntøy fordi jeg syntes vanlig gummiert regntøy var så dyrt. Det koster fort 500 kr for jakke og bukse med gummiert regntøy (HM, lindex, reflex, HH osv), så da kjøpte jeg like godt teknisk tøy til samme pris (på salg). Jepp, de så veldig fine ut. Vannsøyle på 15 000 er mer enn vanntett.
|
|
|
#76 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Å, da har Punktum visst også skallklær. Kjekt.
Jeg kjenner jeg blir snurt over at du oppfatter at jeg forfekter en eneste saliggjørende og Riktig løsning.
|
|
|
#77 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg kjøper som regel HH regntøy på salg, til omtrent 300 kr pr sett, og da blir jo skallklær mye dyrere. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Drømmer
|
Skallklær trenger ikke bli så mye dyrere da. Du får det jo ned i 500 hvertfall på salg. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Da peker du på skalltøyet, og sier "der" henger det regntøy. |
|
|
|
#80 |
|
ctrl+z
|
Igjen, det var nok ingen som mente at du var problemet. Opplysning om utstyr som funker bra er gull på forum. Poenget var når f.eks barnehageansatte gjør det samme og lar det skinne gjennom at ingenting annet er bra nok.
|
![]() |
|
|