Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skallklær - jøss!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 11:49   #61
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skallklær - jøss!

Er dette det samme som softshell?

Gammel 15-03-11, 11:50   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss kan ihvertfall ikke skallklær erstatte vinterklær. Alle lagene man trenger under for å holde seg varm, ville rett og slett ikke alltid blitt tatt på av en liten skolegutt med dårlig tid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:53   #63
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Enig med dere i at skallklær er supert! Vi har vært knallfornøyde med Reimatec og Bergans. Har forresten hørt at nå til høsten skal alle Hellytec(Helly Hansen) komme med 15000 vannsøyle.

Jeg kjøpte en slik bukse på XXl forrige uke, salg, 179 kr. Kjøpte også en annen med seler og høyt liv, under 500 kr, vanlig pris.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:54   #64
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De hadde skallklær på lindex også. De så faktisk helt greie ut. Jeg så ikke på vannsøylen, men jeg ble såpass imponert over vintertøyet til H&M i vinter at jeg fint kunne være villig til å prøve det.

Lindex har 10 000 på jakken i alle fall. Kjøpt for å teste ut nå. Kostet vel 399 kr.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:55   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på skallklær og vanlige dresser som f.eks. ReimaTec og Ticket. De er jo også vanntette, vindtette og pustende.

Vårdressene blir jo skallklær, vintertøyet blir skallklær med fôr. Skallklær er jo bare en betegnelse på ufôret tøy med pustende, vann- og vindtett yttermembran. Yttermembranene har forskjellige navn, alt etter produsent: Reimatec fra Reima, Dermizax fra Bergans, Hellytech fra Helly Hansen, osv. Gore Tex er vel den mest kjente.

Enn så lenge så kan ikke poden bruke ufôret om vinteren. Han er alt for lite glad i å kle på seg flere lag under. Minsten er en frostpinne, så han tror jeg uansett det ville vært vanskelig å kle varm nok. Men vi voksne bruker Dermizaxplagg fra Bergans, året rundt.

Gammel 15-03-11, 11:57   #66
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Jeg må innrømme at jeg er helt grønn på dette området.
Er dette skallklær?

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:59   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vårdressene blir jo skallklær, vintertøyet blir skallklær med fôr. Skallklær er jo bare en betegnelse på ufôret tøy med pustende, vann- og vindtett yttermembran. .

Men der motsier du jo deg selv? Vintertøyet er skallklær med for, men skallklær er uforet?

Ellers så kjenner jeg godt til alle disse typene klær, jeg har bare aldri helt skjønt "skall-begrepet".

Gammel 15-03-11, 12:02   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men der motsier du jo deg selv? Vintertøyet er skallklær med for, men skallklær er uforet?

Ellers så kjenner jeg godt til alle disse typene klær, jeg har bare aldri helt skjønt "skall-begrepet".

Ja, når man snakker om skallklær så er det som regel de ufôrede variantene man sikter til. Helårs. Men hos mange av produsentene så er vintertøyet laget med samme "skall", bare at de er fôret i tillegg. Membranen er den samme, om du skjønner. En dunjakke, derimot, er ikke et "fôret skallplagg", for den har ikke samme yttermembranen.

Gammel 15-03-11, 12:04   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Aargh, jeg stryker i forklaring. Kan noen andre si hva jeg mener?

Gammel 15-03-11, 12:05   #70
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Viss nokon kan vise meg skallkle sett i prisklasse 5-600,- så kom med det. Har to unger som trenger nytt yttertøy no og dette er sånn ca det eg har råd til pr unge.

Vi har vært veldig fornøyd med Reflex jakke og bukse som var kjøpt i fjor høst i alle fall. Stormberg og Skogstad har jeg ikke prøvd på ungene, men har selv en tynn Skogstadbukse som jeg er strålende fornøyd med. Jeg kjøper ikke rådyre klær til ungene som de skal ha med på skolen. Vi handler også mye på salg, noe som er et must når en har 3 barn i tilfelle. Handler på slutten av sesongen året før mye. Akkurat nå er alt til neste vinter handet inn av både ytterklær og vinterutstyr til 50%.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:07   #71
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg skjønner hva du mener Niobe, og jeg kjenner til klestypene. Jeg syns bare begrepet brukes litt uklart sånn generelt.
(Og dunjakker kan også ha det vindtette/vantette/pustende skallet, forresten).

Gammel 15-03-11, 12:10   #72
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg pleier vel å si "klær med teknisk membran", sånn for å dekke både fôrede og ufôrede varianter. Som i motsetning til f eks. gummiert regntøy.

Gammel 15-03-11, 12:10   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på den Skogstad-siden Minni linker til, snakkes det om teknisk membran. Er det skallklær, altså?

Gammel 15-03-11, 12:14   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser på den Skogstad-siden Minni linker til, snakkes det om teknisk membran. Er det skallklær, altså?

Teknisk membran er en membran som både er tett for fuktighet utenfra, men slipper ut fuktighet innenfra. Slik som Reimatec, Dermizax, goretex, osv. Ufôrede plagg med teknisk membran er vel pr. definisjon skallklær, ja.

Gammel 15-03-11, 12:34   #75
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men atte. Hvis man har barn som sliter ut alle klær på null komma tre kan man da ikke drive å kjøpe dyre klær som skal holde i all slags vær gjennom alle sesonger, de er jo utslitt lenge før neste sesong? Enn så lenge har vi brukt vinterdressen (den er vel Ticket tror jeg) og en parkdress fra HH med gummi i rompa - hun har ikke blitt våt inni så langt, men det er jo mye smelting igjen. Skallklær høres jo flott ut, men jeg har hvertfall ikke penger til å kjøpe nytt sett til 2000 kr hver sesong - regntøyet er jo mye billigere å bytte ut.

Jeg kjøpte det første settet med teknisk regntøy fordi jeg syntes vanlig gummiert regntøy var så dyrt. Det koster fort 500 kr for jakke og bukse med gummiert regntøy (HM, lindex, reflex, HH osv), så da kjøpte jeg like godt teknisk tøy til samme pris (på salg).

Opprinnelig lagt inn av Patsy, her.

Jeg må innrømme at jeg er helt grønn på dette området.
Er dette skallklær?

Jepp, de så veldig fine ut. Vannsøyle på 15 000 er mer enn vanntett. Men jeg fant ikke bukser i samme vanntetthet der? Det skulle jeg gjerne ha hatt.

Gammel 15-03-11, 12:39   #76
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Reima og Ticket i vårdressutgave er skallklær.
Reima har vanntetthet på 10 000, Ticket på 8000.

Å, da har Punktum visst også skallklær. Kjekt.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

For all del, man må selvfølgelig få være kjempefornøyd med diverse dyrt skalltøy og tipse i vei om hvor bra man synes det er, og jeg håper jeg ikke virker surmaget her, men jeg synes det er litt dumt om det skal framstå som det eneste saliggjørende og Riktige.

Jeg kjenner jeg blir snurt over at du oppfatter at jeg forfekter en eneste saliggjørende og Riktig løsning.

Og når det gjelder pris - det settet jeg kjøpte kostet ca 1400 på full pris. Det er dyrt. Men om det funker som både regntøy og vår/høstdress, så begynner det å nærme seg akseptabel pris. Og når man kjøper på salg, er det helt OK synes jeg.

Gammel 15-03-11, 12:39   #77
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg kjøpte det første settet med teknisk regntøy fordi jeg syntes vanlig gummiert regntøy var så dyrt. Det koster fort 500 kr for jakke og bukse med gummiert regntøy (HM, lindex, reflex, HH osv), så da kjøpte jeg like godt teknisk tøy til samme pris (på salg).

Jeg kjøper som regel HH regntøy på salg, til omtrent 300 kr pr sett, og da blir jo skallklær mye dyrere.

Jeg får se neste gang minste trenger regntøy, det blir vel ikke lenge til tenker jeg

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:41   #78
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg kjøper som regel HH regntøy på salg, til omtrent 300 kr pr sett, og da blir jo skallklær mye dyrere.

Jeg får se neste gang minste trenger regntøy, det blir vel ikke lenge til tenker jeg

Skallklær trenger ikke bli så mye dyrere da. Du får det jo ned i 500 hvertfall på salg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:44   #79
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De hadde skallklær på lindex også. De så faktisk helt greie ut. Jeg så ikke på vannsøylen, men jeg ble såpass imponert over vintertøyet til H&M i vinter at jeg fint kunne være villig til å prøve det.

Jeg sliter nå med en plutt som har i overkant med bra yttertøy og en barnehage som bare bruker regntøyet hans. Kanskje jeg skal fjerne hele vinterdressen og regntøyet og bare henge igjen pop-dressen og isbjørn-settet hans med dertil egnet underlag? Da spør de vel om regntøy kjenner jeg dem rett.

Da peker du på skalltøyet, og sier "der" henger det regntøy.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:44   #80
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg kjenner jeg blir snurt over at du oppfatter at jeg forfekter en eneste saliggjørende og Riktig løsning.

Igjen, det var nok ingen som mente at du var problemet. Opplysning om utstyr som funker bra er gull på forum. Poenget var når f.eks barnehageansatte gjør det samme og lar det skinne gjennom at ingenting annet er bra nok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.