Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Interessant sosiologisk fenomen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 13:19   #21
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant sosiologisk fenomen

Jeg leste den arikkelen i dag morges og har tenkt mye på hvor bra det er for et samfunn at man klarer å behandle hverandre medmenneskelig i krisesituasjoner. Jeg har inntrykk av at det også handler om at japanere generelt har høy sosial tillitt. Det er enklere å behandle andre bra, når man regner med at de behandler deg like bra tilbake.

Og jeg tror nok ikke det bare er japanere som kan finne på å ta med seg både det ene og det andre fra hotellrom. Jeg tror ikke man skal sette seg på sin høye hest og tro at nordmenn som gruppe er spesielt velansette turister. Spesielt ikke i de områdene som vi ofte omtaler som "Syden".

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:20   #22
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Altså kultur er selvfølgelig vesentlig, (så synd Eia er ferdig med hjernevask da for dette ville jo ha vært midt i blinken for han) men hvordan kan man i det hele tatt sammenligne reaksjonen blandt folk som er utsatt for denne type naturkatastrofe i et av verdens rikeste land med f.eks Haiti, som er rangert som verdens fattigeste land? Det blir helt absurd for meg å sammenlikne

Gammel 15-03-11, 13:21   #23
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan informere om at jeg, nordmann (kvinne?) har stjålet håndkle og askebeger fra hotell i min ungdom.

:infårmerer:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:27   #24
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Altså kultur er selvfølgelig vesentlig, (så synd Eia er ferdig med hjernevask da for dette ville jo ha vært midt i blinken for han) men hvordan kan man i det hele tatt sammenligne reaksjonen blandt folk som er utsatt for denne type naturkatastrofe i et av verdens rikeste land med f.eks Haiti, som er rangert som verdens fattigeste land? Det blir helt absurd for meg å sammenlikne

Ja, det slo meg også. Alle eksemplene som ble vist til i Dagbladet-artikkelen gjaldt land og steder med fattigdom og ikke minst med enorme klasseforskjeller mellom fattige og rike. Japan stiller i en helt annen klasse. Det at Japan er et høykostland har jo dog mye å gjøre med både kulturelle forskjeller og det at de har hatt et mindre undertrykkende føydalsamfunn og aldri har vært kolonialisert.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:28   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sammenlignes jo ikke bare med Haiti, men også med plyndringen som skjedde i etterkant av orkanen Katarina i USA, som tross alt også er et i-land.

Og fattige har man i alle land. Jeg tenker at den utløsende faktoren like gjerne kan være hvordan man jevnt over behandler sine innbyggere. Som sosialt eksperiment kunne det vært interessant å se hvordan den gjengse nordmann hadde oppført seg under lignende forhold.

Gammel 15-03-11, 13:29   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg kan informere om at jeg, nordmann (kvinne?) har stjålet håndkle og askebeger fra hotell i min ungdom.

:infårmerer:

Og hva har det med noe som helst å gjøre?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:29   #27
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, det slo meg også. Alle eksemplene som ble vist til i Dagbladet-artikkelen gjaldt land og steder med fattigdom og ikke minst med enorme klasseforskjeller mellom fattige og rike. Japan stiller i en helt annen klasse. Det at Japan er et høykostland har jo dog mye å gjøre med både kulturelle forskjeller og det at de har hatt et mindre undertrykkende føydalsamfunn og aldri har vært kolonialisert.

Har ikke Japan fattigdom på samme måte som feks i New Orleans?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:31   #28
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det sammenlignes jo ikke bare med Haiti, men også med plyndringen som skjedde i etterkant av orkanen Katarina i USA, som tross alt også er et i-land.

Men med store forskjeller.

Det jeg lurer på, er om det finnes fattige japanere. Det gjør det vel?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:31   #29
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

De som plyndret var de som var igjen i byen etter katastrofen. Stort sett lutfattige mennesker som ikke hadde muligheten til å komme seg unna. Dette området i USA har enorme klasseforskjeller og veldig mange fattige. Her eksisterte slaveriet lenge og det er en stygg historie der som forklarer hvorfor de fattige i New Orleans ikke oppførte seg som japanerne.

Gammel 15-03-11, 13:32   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fins fattige i Japan. Google litt så finner dere en god del om det. http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/10/21/120338.htm

Gammel 15-03-11, 13:32   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og hva har det med noe som helst å gjøre?

Det var ment som et motsvar til Elin.

Gammel 15-03-11, 13:33   #32
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Her skriver forresten lederen av Innovasjon Norge i Japan en interessant liten snutt om relativ fattigdom i Japan.

Gammel 15-03-11, 13:34   #33
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vet du hva, Haiti er i følge FN verdens fattigeste land, de fleste lever på under 1 dollar om dagen. Så det går virkelig ikke an å sammenlikne med Japan, et av verdens mest høyteknologiske samfunn. Omfanget av fattigdom og deseprasjon er overhode ikke sammenlignbarn.

Gammel 15-03-11, 13:34   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men nå vet jeg ikke hva som regnes som fattigdom i Japan. Det fins jo fattige i Norge også, men det er noe helt annet enn å være fattig på Haiti.

Gammel 15-03-11, 13:36   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Klart det finnes fattige mennesker i Japan også, de har hatt et økende fattigdomsproblem under finanskrisen blant annet. På litt gyngende grunn tror jeg også at Japan har et langt bedre sosialt velferdssystem enn USA, men det er ikke noe jeg er helt sikker på. Jeg regner dog med at det finnes lite av gettoer med etterkommere av frigitte negerslaver og den slags fine ting i Japan.

Gammel 15-03-11, 13:37   #36
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

De som plyndret var de som var igjen i byen etter katastrofen. Stort sett lutfattige mennesker som ikke hadde muligheten til å komme seg unna. Dette området i USA har enorme klasseforskjeller og veldig mange fattige. Her eksisterte slaveriet lenge og det er en stygg historie der som forklarer hvorfor de fattige i New Orleans ikke oppførte seg som japanerne.

Ja, det sier noe om hvordan det amerikanske samfunnet behandler sine fattige. De møtes med så lite respekt at de ikke ser noen grunn til å vise respekt tilbake.

Med fare for å gjenta meg selv, så tror jeg grunnleggende sett det handler om hvordan et samfunn møter sine borgere, om den gjengse solidaritetsfølelsen og om ansvaret man føler for å ta vare på andre enn bare seg selv og sine nærmeste.

Jeg leste for en tid tilbake om at situasjonen på Haiti fortsatt er helt håpløs. Og det som slo meg var at det mangler en evne, en glød i samfunnet som får det opp og stå igjen. Jeg kan ikke nok om Haiti til å forstå hva det er som fører til at mennesker ikke evner å ta tak og gjenreise seg selv og sitt eget samfunn. Men jeg ville tro at det helt klart er kulturelt betinget.

Gammel 15-03-11, 13:37   #37
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vet du hva, Haiti er i følge FN verdens fattigeste land, de fleste lever på under 1 dollar om dagen. Så det går virkelig ikke an å sammenlikne med Japan, et av verdens mest høyteknologiske samfunn. Omfanget av fattigdom og deseprasjon er overhode ikke sammenlignbarn.

Men la oss si at en katastrofe av slik art hadde skjedd her i Norge. Ser du for deg at nordmenn står fint på rekke og rad og venter på sin tur til å få mat? Eller eksempelet som ble dratt frem fra tidligere periode da sult herjet landet og største parten av de som røk med var menn, mens alle andre steder hvor man har sultkatastrofer, så er det kvinner og barn som har høyest dødsrate. Det høres veldig unikt ut for min del. Sult er sult uansett om man bor i et rikt eller fattig land - eller?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:39   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nordmenn er jo kjent for dårlig køkultur og lite høflighet generelt, jeg kan ikke se for meg at det ville bedret seg ved katastrofetilstander.

Gammel 15-03-11, 13:40   #39
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men la oss si at en katastrofe av slik art hadde skjedd her i Norge. Ser du for deg at nordmenn står fint på rekke og rad og venter på sin tur til å få mat? Eller eksempelet som ble dratt frem fra tidligere periode da sult herjet landet og største parten av de som røk med var menn, mens alle andre steder hvor man har sultkatastrofer, så er det kvinner og barn som har høyest dødsrate. Det høres veldig unikt ut for min del. Sult er sult uansett om man bor i et rikt eller fattig land - eller?

Jeg tror det er lite sannsynlig at nordmenn ville stått pent i kø - det gjør vi jo ikke nå engang. Jeg tror nordmenn, amerikanere, og de fleste vestlige land er mye mer selvsentrerte enn japanerene er, og at japanere evner å se seg selv som en del av et system, mens her er vi mer opptatt av hva vi kan skaffe til oss selv.

Gammel 15-03-11, 13:40   #40
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk det innimellom er helt nødvendig å sammenligne landene for å forsøke å identifisere hvilke faktorer som er bestemmende for at borgere i det ene landet reagerer på en måte, mens borgere i det andre landet reagerer på en annen måte. Kanskje vi skal tørre å spørre hvorfor et land får til vekst, mens et annet ikke får det til. Og vurdere om de svarene man da får er faktorer som det er mulig å gjøre noe med.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.