|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Interessant sosiologisk fenomen
Jeg tror ikke det var ment som nedlatende, men jeg skjønner heller ikke hva hun mener med svaret. Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hvor dypt det sitter. Ikke det at jeg kan legge ut noen forklaring, men fra det lille jeg vet om kulturen, så synes jeg ikke det er vanskelig å forstå. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomenDet var dårlig formulert. Selvsagt kan man sette seg inn i det. Men jeg tror ikke vi har noe tilsvarende, dyptgående i norsk kultur å sammenligne med. Ikke en gang janteloven.
|
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Nei, det var det jeg lurte litt på også, med spørsmålet mitt om fattigdom.
Sørstatene i USA har faktisk ikke levestandard som i-land. Jeg skal se om jeg finner igjen artikkelen om det. De fattigste i Louisiana og Mississipi lever så ekstremt mye dårligere enn fattige i andre i-land.
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg helt enig i. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
villende
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomenMan skal egentlig ikke så langt før det eksisterer en del kulturelle forskjeller som er så fundamentale at de skaper problemer på internasjonalt plan. Det er bare å se på EU-landene. Eller forholdet mellom Frankrike og Storbritannia. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Whatever, never mind
|
Og Siv Jensen ville ha rast. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Personlig pessimist
|
Det er vel pr. definisjon Norge også.
|
|
|
|
#69 |
|
villende
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomenNorge er jo et sosialdemokratisk land som er tuftet på ideen om at fellesskapet skal ta vare på deg. Men vi har dessverre dratt det litt langt og har endt med en situasjon hvor alle løper til Myndighetene for den minste lille ting. Og kanskje det handler litt om arbeidsmoral? Japanere har måttet jobbe for rikdommen sin. Vi har bare pumpet den opp av Nordsjøen... |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
Men de var vel en ganske velfungerende jordbruksnasjon før det? Jeg kjenner jeg vet alt for lite om Japansk historie. Til tross for at jeg går med en bok om nettopp det i veska, og har gjort det i en måned.
|
|
|
#71 |
|
Tidsklemma
|
Ja, det var det jeg lurte på om vi egentlig kunne sammenlignde Norge og japan som i-land
Hvordan fungerer det i Japan? Er det mer at alle må bidra til at felleskapet skal fungere?
jeg kan altfor lite om Japan også. Men så for meg at de ble ganske så hardt rammet etter WWII
|
|
|
|
#72 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er jo sant. Sånn sett så har de hatt ganske like lang tid som Norge på å bygge opp landet, men de har ikke fått noe gratis via olje. Vi hadde endel om Japans økonomiske historie i makroøkonomien, men jeg husker veldig lite.
|
|
|
#73 |
|
Borte
|
Sv: Interessant sosiologisk fenomenJapan var jo unik i Asia siden de hadde kolonier og dermed utviklet seg mer i takt med europeiske stormakter enn asiatiske kolonialiserte land.
|
|
|
#74 |
|
Tidsklemma
|
Men kan man sammenligne Japan med Storbritania eller Frankrike da? Det er jo også tidligere kolonimakter, men ser ikke for meg at respekt og ære står like stert i de landene.
|
|
|
|
#75 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Det er ikke sikkert de kulturelle faktorene ville skapt et like velorganisert og fungerende samfunn i andre land. Norge er såpass sparsomt befolket at det er mulig det er andre kulturelle faktorer og oppførselsmønstre som gir bedre "overlevelsesevne" totalt sett enn det er i et så tett befolket land som Japan.
|
|
|
#76 |
|
Borte
|
Det er mange ting som påvirker kulturen. Min mening var egentlig ikke å si at den japanske kulturen minnet om fransk eller britisk kultur, men at det er historiske årsaker til at Japan er et høykostland med mindre fattigdomsproblemer enn for eksempel Haiti og New Orleans (eller alle land i umiddelbar nærhet til Japan for den saks skyld). Jeg tror det er en viktig faktor i forhold til hvorfor japanerne har en sterk kulturidentitet at de har vært et sterkt land.
|
|
|
#77 |
|
Mother of Dragons
|
Elin, er du klar over at du er ei snipkjerring? Du liker virkelig å tenke negativt om folk og spre sure ytringer. Litt negativisme spredd i dag, så kan Elinmor legge seg fornøyd om kvelden.
|
![]() |
|
|