Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Interessant sosiologisk fenomen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 13:57   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant sosiologisk fenomen

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

jeg forsto ikke svaret som nedlatende, men at det er vanskelig for oss å forstå virkelig hvor dypt det sitter.

Jeg tror ikke det var ment som nedlatende, men jeg skjønner heller ikke hva hun mener med svaret. Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hvor dypt det sitter. Ikke det at jeg kan legge ut noen forklaring, men fra det lille jeg vet om kulturen, så synes jeg ikke det er vanskelig å forstå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:59   #62
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var dårlig formulert. Selvsagt kan man sette seg inn i det. Men jeg tror ikke vi har noe tilsvarende, dyptgående i norsk kultur å sammenligne med. Ikke en gang janteloven.

Gammel 15-03-11, 13:59   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg fatter ikke at i-land - utviklingsland og fattigdomsperspektivet ikke legges vekt på her.

Nei, det var det jeg lurte litt på også, med spørsmålet mitt om fattigdom.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det sammenlignes jo ikke bare med Haiti, men også med plyndringen som skjedde i etterkant av orkanen Katarina i USA, som tross alt også er et i-land.

Sørstatene i USA har faktisk ikke levestandard som i-land. Jeg skal se om jeg finner igjen artikkelen om det. De fattigste i Louisiana og Mississipi lever så ekstremt mye dårligere enn fattige i andre i-land.

Kultur, fattigdom og hvordan man tar varet på folket sitt henger jo sammen, og kan jo egentlig ikke skilles fra hverandre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:00   #64
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det var dårlig formulert. Selvsagt kan man sette seg inn i det. Men jeg tror ikke vi har noe tilsvarende i norsk kultur å sammenligne med. Ikke en gang janteloven.

Det er jeg helt enig i.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:00   #65
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal egentlig ikke så langt før det eksisterer en del kulturelle forskjeller som er så fundamentale at de skaper problemer på internasjonalt plan. Det er bare å se på EU-landene. Eller forholdet mellom Frankrike og Storbritannia.

Når man kommer til et nytt land tar det lang tid å sette seg inn i landets små kulturelle merkverdigheter. Men det er mulig hvis man prøver og har et åpent sinn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:01   #66
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men Japan er vel et ganske "nyrikt" land?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:01   #67
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nordmenn ville ropt: "Jordskjelv? Atomkatastrofe? I verdens rikeste land? Det er en skandale!"

Og Siv Jensen ville ha rast.

Jeg synes det var en interessant artikkel og må tygge litt på den.

(Og ser at kommentarfeltet er stengt pga rasistiske ytringer så jeg kan tenke meg hva slags kommentarer som har haglet der, ja...)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:01   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel pr. definisjon Norge også.

Gammel 15-03-11, 14:03   #69
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge er jo et sosialdemokratisk land som er tuftet på ideen om at fellesskapet skal ta vare på deg. Men vi har dessverre dratt det litt langt og har endt med en situasjon hvor alle løper til Myndighetene for den minste lille ting. Og kanskje det handler litt om arbeidsmoral? Japanere har måttet jobbe for rikdommen sin. Vi har bare pumpet den opp av Nordsjøen...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:04   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de var vel en ganske velfungerende jordbruksnasjon før det? Jeg kjenner jeg vet alt for lite om Japansk historie. Til tross for at jeg går med en bok om nettopp det i veska, og har gjort det i en måned.

Gammel 15-03-11, 14:07   #71
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er vel pr. definisjon Norge også.

Ja, det var det jeg lurte på om vi egentlig kunne sammenlignde Norge og japan som i-land

Norge er jo et sosialdemokratisk land som er tuftet på ideen om at fellesskapet skal ta vare på deg. Men vi har dessverre dratt det litt langt og har endt med en situasjon hvor alle løper til Myndighetene for den minste lille ting. Og kanskje det handler litt om arbeidsmoral? Japanere har måttet jobbe for rikdommen sin. Vi har bare pumpet den opp av Nordsjøen...

Hvordan fungerer det i Japan? Er det mer at alle må bidra til at felleskapet skal fungere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men de var vel en ganske velfungerende jordbruksnasjon før det? Jeg kjenner jeg vet alt for lite om Japansk historie. Til tross for at jeg går med en bok om nettopp det i veska, og har gjort det i en måned.

jeg kan altfor lite om Japan også. Men så for meg at de ble ganske så hardt rammet etter WWII

Gammel 15-03-11, 14:11   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

jeg kan altfor lite om Japan også. Men så for meg at de ble ganske så hardt rammet etter WWII

Ja, det er jo sant. Sånn sett så har de hatt ganske like lang tid som Norge på å bygge opp landet, men de har ikke fått noe gratis via olje. Vi hadde endel om Japans økonomiske historie i makroøkonomien, men jeg husker veldig lite.

Gammel 15-03-11, 14:18   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Japan var jo unik i Asia siden de hadde kolonier og dermed utviklet seg mer i takt med europeiske stormakter enn asiatiske kolonialiserte land.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:23   #74
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Japan var jo unik i Asia siden de hadde kolonier og dermed utviklet seg mer i takt med europeiske stormakter enn asiatiske kolonialiserte land.

Men kan man sammenligne Japan med Storbritania eller Frankrike da? Det er jo også tidligere kolonimakter, men ser ikke for meg at respekt og ære står like stert i de landene.

Gammel 15-03-11, 14:26   #75
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Høyst sannsynlig. Det er så urettferdig at den vulkanen dukket opp under stuegulvet mitt. Nå må Myndighetene komme og fjerne den. Umiddelbart.

Jeg er veldig enig i dette. Og jeg syns derfor det er utrolig interessant å forsøke å identifisere hvilke kulturelle faktorer det er som slår inn og om dette er faktorer som man kan smitte andre nasjoner med. Eller må det bygges opp over veldig mange hundre år.

Det er ikke sikkert de kulturelle faktorene ville skapt et like velorganisert og fungerende samfunn i andre land. Norge er såpass sparsomt befolket at det er mulig det er andre kulturelle faktorer og oppførselsmønstre som gir bedre "overlevelsesevne" totalt sett enn det er i et så tett befolket land som Japan.

Gammel 15-03-11, 14:32   #76
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kan man sammenligne Japan med Storbritania eller Frankrike da? Det er jo også tidligere kolonimakter, men ser ikke for meg at respekt og ære står like stert i de landene.

Det er mange ting som påvirker kulturen. Min mening var egentlig ikke å si at den japanske kulturen minnet om fransk eller britisk kultur, men at det er historiske årsaker til at Japan er et høykostland med mindre fattigdomsproblemer enn for eksempel Haiti og New Orleans (eller alle land i umiddelbar nærhet til Japan for den saks skyld). Jeg tror det er en viktig faktor i forhold til hvorfor japanerne har en sterk kulturidentitet at de har vært et sterkt land.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 15:57   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nuvel.... det som IKKE kom frem i artikkelen er at dette er japanere i Japan. Japanere som turister på norske hoteller for eksempel tar for seg av det de kan. I høysesong pakker man bl.a. bort de fineste håndklærne, bestikk osv. på de flotteste hotellene i Norge...for ellers havner det i Japan før man får snudd seg.

Nei, det er ikke fordommer.

Elin, er du klar over at du er ei snipkjerring? Du liker virkelig å tenke negativt om folk og spre sure ytringer. Litt negativisme spredd i dag, så kan Elinmor legge seg fornøyd om kvelden.

Og nei, det er heller ikke fordom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.