Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flere univers?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 21:10   #21
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere univers?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hjernen min kortslutter litt når jeg tenker tanken flere univers. Flere hvordan da liksom? Ved siden av hverandre? Hva skjer da når de utvider seg? Eller sånn parallelt univers som man tenker på i bøker? Da sier hjernen min hvertfall *poff*.

Prøv deg litt på strengteori du, da er universet vårt på oversiden av en av mange "bobler".

Gammel 22-02-11, 21:12   #22
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg liker tanken på et parallelt univers. I det paralelle universet er jeg rik, slank, vakker og styrtrik og bor på et varmt sted med palmer og badevann.

Nå går jeg bare og venter på at disse to parallelle univers skal krysse hverandre, slik at jeg kan skli ubemerket over fra dette isødet jeg har strandet i, tykk og usedvanlig kommune-utseende, og med en sånn halvveis grei økonomi bare.

Gammel 22-02-11, 22:23   #23
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

We apologize for the inconvenience.

åh, en annen fan

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 22:32   #24
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hjernen min kortslutter litt når jeg tenker tanken flere univers. Flere hvordan da liksom? Ved siden av hverandre? Hva skjer da når de utvider seg? Eller sånn parallelt univers som man tenker på i bøker? Da sier hjernen min hvertfall *poff*.

Min også! Hjernen går i svart og magefølelsen begynner å hyperventilere over alt som ikke går an å forstå.

Gammel 23-02-11, 09:10   #25
Albertine
Passiv

Standard

Da bør dere ikke se episoden Parallels fra ST TNG. Der oppdager Worf at hans "reality" forandrer seg randomly uten at han finner noen forklaring på det, og han finner til slutt ut at han har skapt en rift i universet. Data forklarer:"For any event, there is an infinite number of possible outcomes. Our choises determine which outcome will follow. But there is a theory in quantum physics, that all possibillities that can happen, do happen, in alternate quantum realities." Worf hopper altså fra en mulig reality til en annen, og vi får se mange mulige univers der ting ligner på hans vanlige hverdag, men med små forskjeller. Utrolig interessant!

Legger ved episoden her, Datas forklaring begynner på 29.30 og deretter følger en skjematisk oversikt over alle mulighetene som finnes i disse alternative universene. Kan gjerne svi av en kobling i hjernen når man prøver å forstå dette.

(Kilde: youtube.com)

Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 09:29   #26
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Quantum reality er mye beskrevet og brukt av Alastair Reynolds, som skriver sci-fi og space opera med relativt troverdi fysikk i bunnen (han er astronom). http://www.locusmag.com/Perspectives...oral-universe/

Gammel 23-02-11, 09:32   #27
Albertine
Passiv

Standard

Space opera.

Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 10:45   #28
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Quantum reality er mye beskrevet og brukt av Alastair Reynolds, som skriver sci-fi og space opera med relativt troverdi fysikk i bunnen (han er astronom). http://www.locusmag.com/Perspectives...oral-universe/

Men fytti så tunge bøkene hans er, selv om de er verdt det :fan:

Gammel 23-02-11, 10:51   #29
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men fytti så tunge bøkene hans er, selv om de er verdt det :fan:

Har du lest Zima Blue and other stories? Masse helt glitrende shortstories utenfor Revelation Space-serien.

Gammel 23-02-11, 10:52   #30
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg leste de "store" bøkene i revelation space, men short stories kan jo være noe! Skal sjekke amazon

Gammel 23-02-11, 11:00   #31
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også synes jeg det er litt dumt at de i en sånn artikkel intervjuer et Navn TM istedetfor en av de forskerne som faktisk jobber med Planck i Norge, og allerede har lagt mange, mange års arbeid og innsats inn i forberedelser av instrumenter og forskning
Ørlitte mer info her

Jeg bare skummet nedover, og kom til kommentarene. Likte denne:

Sitat:

Fordi jeg blogger raskere enn lyset,

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:02   #32
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

Jeg leste de "store" bøkene i revelation space, men short stories kan jo være noe! Skal sjekke amazon

... eller du kan låne den av noen du kjenner.

Gammel 22-03-11, 13:38   #33
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

http://www.aftenposten.no/viten/article4068841.ece

Hjelpes, håper de finner ut av dette i min levetid!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.