|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker
Helt annen diskusjon er det ikke. Det hadde vært lettere å rekruttere fosterforeldre med større stabilitet i situasjonen. Om ikke adopsjon, så i hvert fall en viss sannsynlighet for at barnet fikk være der over tid.
|
|
|
#42 |
|
Shake it out!
|
Tja. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for oss som ufrivillig barnløse var aldri fosterhjem et alternativ til adopsjon, og de hadde alt å gjøre med at vi ønsket oss barn som var våre, ikke bare til låns (ok, alle barn er sånn sett til låns, men du forstår forskjellen). En langtidsplassering hadde ikke vært et fullgod alternativ til adopsjon.
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg synes vel igrunnen også at fosterbarn som det er liten sjanse at skal tilbakeføres bør frigis for adopsjon dersom dette bedrer sjansen til at det går bra med dem. |
|
|
|
#44 |
|
saftig
|
Helt enig.
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Men ved adopsjon brytes alle bånd til biologiske foreldre. Det er ikke sikkert det er heldig heller. Det som er poenget for barna tror jeg er å vite at opplegget rundt dem er permanent. Det blir ikke endret. De voksne de bor hos sier ikke fra seg ansvaret fordi ett av de andre barna blir syke og biologiske foreldre får ikke plutselig tilbake omsorgen fordi de har blitt rusfri. Jeg kan se for meg at det kan være vanskelig for store fosterbarn å vite at de faktisk kan sies opp hvis ting blir for tøffe. Det må være best for et barn å vite at det hører til uansett.
|
|
|
#46 |
|
Shake it out!
|
Nemlig. Barna bør telle mer enn foreldrene. Nå antas det at det beste for barna er at de ender opp hos biologiske foreldre til slutt. Jeg tror det er best for barna at de vokser opp under stabilie forhold hos noen som er glad i dem og køarer å gi dem det de trenger. Og det vil være lettere for de nye foreldrene også når de vet at de har ansvaret permanent.
|
|
|
#47 |
|
saftig
|
Det er dessverre her du tar feil. Jeg kjenner til tilfeller der foreldre som har vært rusfrie i kort tid har fått tilbake omsorgen for barna sine. Og fosterhjemssprekk er dessverre heller ikke uvanlig, av ulike årsaker.
|
|
|
#48 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Også enig.
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Les det jeg skriver en gang til. Det er mulig det var uklart. Det er dette jeg mener man burde gjøre noe med, men aller helst uten å skrinlegge muligheten for noe kontakt med biologisk opphav.
|
|
|
#50 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerI noen tilfeller er det biologiske opphavet til skade for barna, selv i små doser. Jeg har selv sett dette på nært hold. De korte møtene med forelder brøt barna ned for hver gang, og da de ble myndige hadde forelder for nære bånd til dem og trakk dem rett og slett under. Resultatet i dag er ikke pent.
|
|
|
#51 |
|
Shake it out!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerKatta, man kan ha åpen adopsjon, hvor det juridiske ansvaret fratas biologiske foreldre, men hvor biologiske foreldre kan vite hvem som har barna, og hvor man også har en viss grad for kontakt, om barna ønsker det.
|
|
|
#52 |
|
saftig
|
Men hvis hensikten er å signalisere til barna at de skal vokse opp der de bor, så er ikke dagens fosterhjemsordning det riktige. Det vil stort sett alltid være risiko for at barnet må flytte igjen, selv om barnet plasseres med tanke på oppvekst.
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Åpen adopsjon ja, det er noe som heter det? Det er vel omtrent det jeg prøvde å knote meg frem til at jeg mener kan være lurt. Tryggheten i å være adoptert, men likevel vite hvem opphavet ver. Og med rett til å holde avstand hvis det er riktigst.
Jeg er enig i det, akkurat det med at fosterhjem ikke er nye foreldre til barnet, men en jobb for barnevernet tror jeg er uheldig for de som trenger nytt hjem for en lang periode. Jeg mener faktisk at hvis det går flere år er det bedre for disse barna å vite at de er der de er på permanent basis.
|
|
|
#55 |
|
Shake it out!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerÅpen adopsjon er i alle fall ganske vanlig her i USA. Om det er mulig i Noege vet jeg faktisk ikke, men jeg vet ei som adopterte bort barnet sitt, og stilte som krav at en i hennes familien skulle ha kontakt med barnet (få besøke det og få rapporter). Men hun ga opp barnet frivillig, altså, det er kanskje av betydning?
|
|
|
#56 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Du kan lese mer info på www.fosterhjem.no |
|
|
|
|
|
#57 |
|
~~~~~~~
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerDenne type historier griper en selvfølgelig langt inn ihjerteroten. Og tanken på at man burde ta i ett tak for disse barna stikker dypt.
|
|
|
#58 |
|
saftig
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerFløyel, for fosterforeldre å måtte forholde seg til ulike instanser kan være utrolig slitsomt selv om fosterbarna åpenbart trenger hjelpen.
|
|
|
#59 |
|
Shake it out!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerDet måtte jo selvfølgelig ikke være slik at man mister hjelpen forsvinner fordi man adopterer. Forøvrig er det også mange som adopterer fra utlandet som får barn med traumer også, både via vanlig adopsjon, men særlig via SN-programmet. Så mange er villige til å til å ta på seg stort ansvar og mange utfordringer, på permanent basis og uten å ha et stort støtteapparat fiks ferdig i ryggen. Jeg vil anta at det også vil gjelde for norske barn som blir frigjort for adopsjon. Man har klart å finne foreldre til eldre søskengrupper på både 2, 3 og 4 barn i Norge. Jeg synes belastningen ved å ha disse barna er et dårlig arument mot å frigjøre dem for adopsjon i lys av det faktum at man klarer å finne foreldre til vanskeligstilte barn fra utlandet.
|
|
|
#60 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det stemmer at det er noe som heter åpen adopsjon, og dette er veldig "i vinden" for tiden. Det vil sansynligvis bli brukt i mye større grad enn tidligere i årene fremover.
|
![]() |
|
|