|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Borte
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Kanskje ikke akkurat kvalitetsforskjell, men jeg personlig ville ikke lagt meg i selen for å tilfredsstille etter-døden-ønskene til en person jeg hadde et dårlig forhold til. Jeg ville heller ikke forventet det motsatte etter min død. Som jeg skrev tidligere så handler dette om menneskelige relasjoner som ikke nødvendigvis ender følelsesmessig selv om den ene parten i relasjonen dør. Jeg legger meg ikke selen for å oppfylle ønskene til levende mennesker jeg ikke respekterer eller som behandler meg dårlig heller.
|
|
|
#162 |
|
Rockesøster
|
Nope, du hørte rett |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Multitaskingmaniac
|
Enig.
|
|
|
#164 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min mormor og morfar bestemte seg visst også for dette.
|
|
|
#165 |
|
Ringskrømt
|
Dette høres veldig egoistisk ut av dere, uten at jeg kjenner til hele historien.
|
|
|
#166 |
|
Multitaskingmaniac
|
Jeg ser jeg formulerte meg litt dumt. Min mormor lever enda. Men hun har sagt flere ganger tidligere at hun ikke ønsker en grav. Og vi har kommet med våre argumenter til henne personlig så hun er klar over det.
|
|
|
#167 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Så da er ikke ønsket så veldig viktig for henne, siden dere velger å overkjøre henne med deres ønsker? For hvis det ikke er det, skjønner jeg at man kan tenke som dere gjør, men er det så viktig som det er for meg, som blir dårlig og kvalm bare av tanken, blir saken en annen, synes jeg.
|
|
|
#168 |
|
Leser
|
Det er denne argumentasjonen jeg stusser på. I mitt hode er det en selvfølge at hun ikke bærer nag - fordi hun ikke kan, det er det døden betyr. Man opphører å eksisterer. Tankene, ønskene, håpene, følelsene. Det er ingenting der, det er det som er tapet.
|
|
|
#169 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror jo ikke at alt opphører å eksistere når en dør, så det er ikke nødvendigvis noen sannhet i mine ører.
|
|
|
#170 |
|
Leser
|
OK, mulig jeg har lest diskusjonen for dårlig. Jeg oppfattet den dithen at det var forståelig at folk tar hensyn til avdøde hvis de er religiøse eller har en tro som medfører at avdøde faktisk eksisterer i en eller annen form. Og at diskusjonen gikk på de tilfellene hvor man ikke tror det.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 02-04-11 kl 13:27. Årsak: i -> på |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Leser
|
I onkelen mitt sitt tilfelle var de etterlatte glade for å kunne "gjøre noe for ham", så de opplevde det ikke som plagsomt. (Så at den kunne bli misforstått, så jeg bare nevnte det)
|
![]() |
|
|