|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Kjøper du gaver til din partners side av slekten eller gjør han/hun det selv? | |||
| Jeg er kvinne og jeg kjøper alt av gaver til den andre siden av slekten |
|
57 | 32,39% |
| Jeg er mann og jeg kjøper alt av gaver til den andre siden av slekten |
|
2 | 1,14% |
| Jeg er kvinne og jeg hjelper til å kjøpe gaver til den andre siden av slekten |
|
70 | 39,77% |
| Jeg er mann og jeg hjelper til å kjøpe gaver til den andre siden av slekten |
|
1 | 0,57% |
| Jeg er kvinne og jeg kjøper stort sett ikke noen gaver til den andre siden av slekten |
|
42 | 23,86% |
| Jeg er mann og jeg kjøper stort sett ikke noen gaver til den andre siden av slekten |
|
0 | 0% |
| Har ikke partner eller har partner av samme kjønn |
|
4 | 2,27% |
| Dustepoll! |
|
0 | 0% |
| Deltakere: 176. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Jeg kjøper alt av gaver, som regel også til meg selv fra mannen...
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Akkurat dette området er ikke den kjønnsrollekampen jeg ser nytten i å ta (for mitt vedkommende altså) når ordningen fungerer såpass bra for oss. Én av årsakene til at jeg har påtatt meg dette ansvaret er at jeg ikke synes det er greit om mannen glemmer å gi gave til noen i familien (noe han fint kunne ha vært i stand til, eller at det hadde ført til ekstra stress for hele familien når han plutselig fant ut at han måtte ut og handle gave i siste liten). Han hadde nok ikke kjent det på samme måten som meg, men jeg hadde blitt regelrett flau. Så uansett om jeg hadde likt å handle gaver eller ei, hadde jeg uansett måttet minne ham på bursdagene, eller sagt ifra om at han burde planlegge å kjøpe gave, og da kan jeg like gjerne gjøre det selv fremfor å måtte mase om dette flere ganger (min mann er sikkert ikke den eneste med en slik lyte). |
|
|
|
|
|
#83 |
|
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Nå er jeg hjemmeværende og har tid til å kjøpe gaver. Ergo gjør jeg det. Han kjøper de gavene han har peil på (verktøy etc) uavhengig om det er min eller hans slekt.
|
|
|
#85 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Så jeg er ganske enig med Skremmeren etter å ha lest tråden.
|
|
|
#86 |
|
Impulsiv innimellom
|
Det hender han handler til pappa, hvis han ønsker seg verktøystæsj eller noe i den retningen. Jeg vet jo at jeg får hjelp på Byggmakker hvis jeg drar dit, men det er enklere å sende mannen dit. Det er ikke det at jeg handler alle gaver hele tiden, vi gjør jo det som er mest praktisk for oss.
|
|
|
#87 |
|
Ute på tur
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Ja, det gjør jeg. Det er i hovedsak jeg som har ansvaret for den praktiske gjennomføringen av julegavehandel/gavehandel. Hva vi kjøper til hvem diskuterer vi ofte i forkant, slik at jeg har sånn ca formening om hvem som får hva.
|
|
|
#88 |
|
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig handler lyster om kjønnsrollemønster, uten at det betyr at det er noe som nødvendigvis er problematisk med det. Det virker som at du og Skremmern setter det at noen sier at dere gjør noe som er kjønnsrollebasert så har dere blitt anklaget for å være undertrykt. Jeg er virkelig en av de mer likestilte kvinner her til lands, men jeg gjør jo selvfølgelig masse greier fordi det passer med kjønnsrollen. Herlighet.
|
|
|
#89 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Hos oss er det mannen som syr og snekrer. Og baker. Men jeg er himla god til å lage middag.
|
|
|
#90 |
|
heimføing
|
Jeg har heller aldri nektet, og det hendte at jeg kjøpte gaver til hans familie og han til min - men da var det fordi fordi det var mest praktisk for han eller jeg å stikke innom en butikk han/jeg likevel var i nærheten av, i stedet for at en skulle kjøre ekstratur dit. Det var likevel hver enkelt av oss sitt ansvar å fikse gaver til familien sin.
Dere er flere som sier dette, at hans familie er din familie og vice versa. Så hvorfor faller ikke alle gavekjøp på mannen da?
Hvis han glemmer å gi gaver, så pleide han vel å glemme det før det kom dame inn i bildet også? Jeg mener, da er nok familien hans vant til at det er slik med han at kanskje kommer det gave, kanskje ikke. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Jeg kjøper ikke bursdagsgaver til hans slekt, det ordner han selv. Men julegaver ordner jeg, til nesten alle. Det har bare blitt slik og det er helt greit for meg. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Vi har vært sammen siden vi var ungdommer så han har i utgangspunktet aldri hatt ansvar for å gi gaver (det var foreldrene hans som ordnet dette før vi møttes), og derfor tenker han nok ikke over det i den grad at han planlegger den dag i dag. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Ringskrømt
|
Jeg DRITER i om det er kjønnsstyrt.
|
|
|
#94 |
|
Leser
|
Det er selvfølgelig kjønnsrollemønster generelt sett, men det trenger ikke å være det for enkeltmenneskene. Og hvis man tilfeldigvis "passer inn" i et tradisjonelt kjønnsrollemønster, så er man ikke nødvendigvis undertrykt.
|
|
|
#95 |
|
|
Men altså, det er ingen som har sagt at noen er undertrykt her.
|
|
|
|
#96 |
|
Leser
|
Jeg satte det kanskje litt for mye på spissen. Poenget mitt er selv om man følger tradisjonelle kjønnsmønstre, så kan det skyldes andre ting. (Grunnen til at jeg kjøper gaver og ikke mannen min er på grunn av kjønnsrollemønstret. Mannen kjøpte gaver i mange år til sin slekt, men alle i familien hans trodde det var jeg som gjorde det, så det medførte så mye kål at jeg kapitulerte.)
|
|
|
#97 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Som et svar til ea, orker ikke å qoute alt.
|
|
|
#98 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2011
![]() |
Sv: Kjøper du gaver til partners slekt?Kjøper kun jule og bursdagsgaver til svigermor, ingen andre på min kones side. |
|
|
|
![]() |
|
|