Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om brenning av Koranen og kasting av bomber

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 19:51   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om brenning av Koranen og kasting av bomber

Til syvende og sist koker det ned til fanatikere. Det er DET som er problemet. Ikke religionene.....

Denne boka skal være lettlest og god har jeg hørt: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=1&cid=203246

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:00   #22
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er heller ikke villig til å dø for en idiots rett til å provosere andre med viten og vilje og på pur f.

Det er derimot jeg. Ikke fordi idioten fortjener det, for det gjør han ikke, men det handler ikke om han, det handler om vår rett til å ytre oss.

Ansvaret ligger ene og alene hos den sinte mobben. Men det blir uansett vanskelig å beholde et nøkternt syn på dette. Jeg kan sitte i trygge Norge og synse en hel del om akkurat dette, men jeg har ingen forutsetninger for å forstå situasjonen, hvordan den egentlig er og hvordan det egentlig er å bo i et land i krig. Jeg tror definitivt at i den sinte mobbens hode var det den amerikanske pastoren gjorde minst like graverende som utfallet av det de gjorde selv.

Gammel 05-04-11, 20:00   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at når vi da er belemret med pastor Jones og gutta, som tydelig ikke tar ansvar for sin egen ytringsfrihet, så må man kunne ansvarliggjøre dem når de ikke vedkjenner ansvaret frivillig.

Det går ikke å skylde på media heller. Media i dag kan ikke dysse ned saker all verdens. Man bruker YouTube, twitter og andre linjer som ingen har noen kontroll på. Da blir jo individets selvkontroll enda viktigere. Og for de som da ikke utøver slik selvkontroll så blir det et behov for at samfunnet rundt får orden på dem. Jeg vil tro at dersom det ble hjort klart at pastor Jones fikk seg en ørefik han husket så ville muslimer ikke i like stor grad blitt forbannet.

Samtidig mener jeg selvsagt at det er helt uakseptabelt å myrde uskyldige fordi man er sinna.

Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:46   #24
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Filmen The book of Eli var i grunnen ganske tankevekkende mht hvordan religion gjennom alle tider er blitt brukt for å kontrollere og styre mennesker. Religion er mass controll, og veldig effektiv. Her i USA er det religion, sport. Flagget (nasjonalfølelsen) og militæret (felles fiende) som holder landet samlet, og for en utenforsående så er det både skremmende og fascinerende å observere.

Gammel 05-04-11, 21:17   #25
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan kan man si at man benytter seg av sin ytringsfrihet ved å brenne Koranen?

I forbindelse med publisering av karikaturtegningene, ble det spurt omhvorfor det ikke var blitt publisert noen karikaturtegninger av Jesus i Jyllandsposten.
Årsaken til at de ikke haddeg jort det var at de var redd for å støte noen kristne.........

Ytringsfrihet er det utrolig flott at vi har, jeg tror ikke vi engang kan klare åf orestille seg hvordan det er å ikke ha det.
Men frigjør det oss fra å bruke hodet?
Er det med viten og vilje å støte noen, meningen med ytringsfrihet?

Gammel 05-04-11, 21:37   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får litt inntrykk av at dere mener kun SmarteTM folk bør ha ytringsfrihet.
Det funker ikke sånn, alle må ha ytringsfrihet og dette med koranbrenning og annen provokasjon tror jeg vi vil få se mye mer til og jeg tror (håper) det vil roe seg ettehvert som man oppdager at symboler ikke mister sin verdi bare fordi idioter skjender dem.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 21:58   #27
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Du får meg aldri til å tro at han som brente Koranen nå gjorde det fordi han var stokk dum.
Han gjorde det med viten og vilje og kun på pur faen i mine øyne.
Hvorfor kunne han ikke brenne sin egen bibel om han på død og liv måtte brenne ei bok som betyr noe for mange mennesker.

Gammel 05-04-11, 22:14   #28
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Du får meg aldri til å tro at han som brente Koranen nå gjorde det fordi han var stokk dum.
Han gjorde det med viten og vilje og kun på pur faen i mine øyne.
Hvorfor kunne han ikke brenne sin egen bibel om han på død og liv måtte brenne ei bok som betyr noe for mange mennesker.

Han ønsket vel å bevise for seg selv og sine at muslimene er noen rabiate tullinger. Ekstremistene på begge sider ønsker ikke forsoning. Jeg er overbevist om at de ser på dette som en kamp mellom siviliasjoner.

Og det gjelder både de kristne som ser på dette som endetidene og islamistene som vil innføre et verdensomspennende kalifat med våpen i hånd.

Vil anbefale dokumentaren "The root of all evil?"

http://video.google.com/videoplay?do...4955310561251#
http://video.google.com/videoplay?do...61192220036050

Syns denne viser galskapen på begge sider på en "fin" måte.

Gammel 05-04-11, 22:20   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg får litt inntrykk av at dere mener kun SmarteTM folk bør ha ytringsfrihet.
Det funker ikke sånn, alle må ha ytringsfrihet og dette med koranbrenning og annen provokasjon tror jeg vi vil få se mye mer til og jeg tror (håper) det vil roe seg ettehvert som man oppdager at symboler ikke mister sin verdi bare fordi idioter skjender dem.

Jeg mener virkelig at det er en grunn til at mine barn ikke får låne bilen. (I tillegg til at det ikke er lov.) Det er fordi de ikke er modne for ansvaret. Det å disponere bil er en frihet som man kan ha når man skjønner å forvalte ansvaret. Slik er det med de fleste friheter. Man må ta ansvar for de friheter man tar seg. Denne pastor Jones er ikke moden for å ha frihet under ansvar for sine ytringer.

Samtidig mener jeg at det også går en grense for hvor mye man skal tilpasse seg religiøse følelser til andre. Jeg kjenner en ullen følelse av at jeg synes det er lettere å fordømme pastor Jones enn de som trykket karikaturene. Og jeg greier ikke si hvorfor jeg føler forskjellig om de to handlingene. Og det plager meg igrunnen litt. Jeg vil jo helst at følelsen skal bunne i noe mer velfundert og fornuftig enn at pastor Jones er ufattelig Harry.

Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:57   #30
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nå jeg skal være litt flåsete og si at det hender jeg tenker at det burde være iq-test for å kvalifisere til å få stemme? Eller snarere EQ-test. Det er virkelig en god del ganger det bekymrer meg at så mange lavpanna idioter har noe de skulle ha sagt.

Seriøst - man skal ikke spøke med yttringsfriheten, den er viktig. Men det er et eller anne med det smilet sier, alle er tydeligvis ikke modne nok til å takle frihet.

Gammel 05-04-11, 23:04   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler vel ikke bare om hva slags forhold religionen og den enkelte har til krenkende bilder, men hvordan man opplever at det er greit å reagere når man føler seg krenket.

Gammel 06-04-11, 05:50   #32
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Religious people are obviously neither more stupid nor less unselfish than non-religious. And political beliefs, fear, anger, warlust and all sorts of group dynamics can make normal people use violence against each other. So, clearly, religion is not the Root of All Evil.

However, it is a pretty effective fertilizer for the real roots. For while political beliefs can be argued with, fear and anger can be abated and warlust can be recognized for what it is, the element of UNreason makes religion especially capricious and labile. The same holy book can lead some people to saintly deeds, others to murder.

The particularly dangerous thing about religions is the belief that belief has a value in itself, that it is a virtue to keep believing in spite of any arguments. This makes it a very unpredictable force. A force that is easy to exploit, but which also creates its own social dynamics quite nicely on its own without the help of any masterminding.

So, when discussing faith and belief, I think we should separate two meanings of the word "belief". One is to believe in some cause, that some is right in the normative sense. This we may call moral belief. The other is believing that the world really is working in a certain way. This we may call factual belief. For instance, believing that it is right to kill someone for burning the Quaran is moral belief. Believing that there is a God that made humans in His image and commanded them to keep the Quaran Holy is factual. The latter can be objectively wrong.

I do not believe there is anything supernatural about any holy book. But I do believe in free speech, freedom from oppression and responsibility for fellow humans.These are quite different types of belief. I know there is nothing objective about my moral beliefs. They cannot be proven factually true. But if I base my actions upon counterfactual beliefs (pushing crystals instead of chemo to heal cancer, that the creator of the universe will be pissed off if I don't kill whoever burns the wrong book), I risk doing the morally wrong thing. Like the regret of someone who has pushed worthless medicine or commited holy murders, then realize that the cure was poison and the voices were in his own head.

So, what to do about book-burning, infidel-killing fanatics and their useful idiots in the media? My factual belief is that it is best to ignore them when possible and engage them in serious argument over both facts and morals whenever possible. In short:

(PS:Sorry about the English. Still havent gotten my American keyboard fixed and I believe it looks even worse with ae oe and aa all over the place...)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 06:35   #33
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Var det nokon som hadde høyrt om denne pastoren og kyrkjelyden/sekta hans før han brann Koranen? No kjenner i alle høve heile verda til han/dei.

Gammel 06-04-11, 21:17   #34
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Om man er kristen, muslim eller samme hva, så må man kunne klare å respektere at andre mener det samme.
Om jeg måtte føle for å brenne en bibel eller Koranen, så går det mere på å respektere andre og droppe det uten å måtte føle at jeg på død og liv må bruke min ytringsfrihet og dermed gjøre det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.