|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter
Jojo, men når man har hele samfunn hvor det er svært vanlig med voldtekter, som enkelte strøk i Sør Afrika for eksempel, så har jo etnisitet noe å si da.
|
|
|
#22 |
|
Sperret
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Off the map.
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterAlt det vi hører om fra land i krig, så er det egentlig ikke rart at det kommer inn noen tikkende bomber. Det må vi kanskje ta inn over oss, og sette inn en økt ressurs på å fange dem opp før det skjer noe. Men det er sikkert ikke lett i praksis. Jeg tror det er mange av dem og sikkert vanskelig å finne riktig 'medisin' for å få dem tilpasset vår levemåte. For noen, de fleste får vi håpe går dette bra, at de blir relativt 'normale' av å ha normale folk rundt seg.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg mener det er kulturelt, samt basert på traumer slik denne legen beskriver. Hadde det vært etnisitet så hadde det ligget i genene til Sør-Afrikanere å voldta, og det gjør det jo ikke.
|
|
|
#25 |
|
Sperret
|
Vi vil aldri ha "nok politi" til å unngå voldtekter, med mindre vi alle får en livvakt ved vår side mens vi såvidt tar sjansen på å delta ute i samfunnet vi er en del av. Strenge straffer fungerer ikke mot denne type kriminalitet. Det vil si at kvinner aldri "burde" delta i samfunnet som folk flest (det vil vel da si menn), ut ifra det du gir uttrykk for her. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterJeg er helt enig i at kvinner burde kunne gå nakne på åpen gate med en kagge vin under armen uten å risikere voldtekt. Men jeg innser at slik er det ikke - og at man da bør fraråde akkurat dette. Så kommer man da etterhvert til grenselandet hvor de rådene man kan gi som kan redusere risiko begynner å gripe inn i adferd som ellers skal sees som en selvsagt rett å gjøre uten begrensninger. Du får med andre ord en idealistisk side og en praktisk side. |
|
|
|
#27 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, det er ikke det som etnisitet betyr, at det er genetisk, men at det er kulturelt/geografisk.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Ja, "sånn" er det jo bare |
|
|
|
#29 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#30 |
|
Sperret
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Det stemmer nok ja. Poenget var uansett det samme - hvor mye adferdsbegrensning skal man se det som naturlig at kvinner skal ta ansvar for. Sånn ikke ut fra hva som er kvinners ansvar - men ut fra hva man feks ville rådet datteren sin til? |
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
De sier også at det er vanskelig med en helt bastant tolkning av begrepet.
|
|
|
#33 |
|
Mother of Dragons
|
Hm.
|
|
|
#34 |
|
Ekvilist
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterEn liten digresjon, mens vi er inne på dette med voldtekt og overgrep. Jeg må bare gaahe litt over VG som i dag forteller at faren til jenta på 12 som fødte uventet på skoletur også er faren til babyen, han har hatt "sex med mindreårig". (Riktignok er begrepet incest brukt i tillegg.) Går virkelig det å ha samleie med sin egen datter under begrepet sex, sånn rettslig sett? Voldtekt, er det sex? I mitt hode har dette ingenting med sex å gjøre.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Bare en siste avsporing:
Det er vel versjon to jeg bruker det mest som da, og som jeg er mest vant å se det brukt som. Jeg fant en lang utredning av Thomas Hylland Eriksen også, men den orker jeg ikke klippe fra.
|
|
|
#36 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#37 |
|
<*(((<
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterJeg blir litt sånn «Hva vet vel egentlig han?», greit nok at han møter ofrene for overfallsvoldtekter og snakker med de, men han er jo lege og ikke kriminolog eller sosiolog eller hvem det nå er som kan ting om hvorfor overgrep begås. Han kan medisin.
|
|
|
#38 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterJeg kommer til å oppdra mine jenter etter tilsvarende retningslinjer. For når verden er som den er så må man forholde seg til dem. Å beskytte seg mot farer og kjipe ting er noe som må læres og kommer ikke alltid naturlig for unge, uvitende ferskinger. Det gjelder alt fra voldtekter til økonomisk overforbruk til gambling til eksperimentering med narko.
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Jepp. Bortsett fra bivirkningen av å påpeke det, som er at man risikerer en ansvarsdeling som blir feil. |
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
Jeg fant ingen statistikk for i år, men uttalelse fra politiet i fjor vår, viser at siden 2007 så har antallet overfallsvoldtekter i Oslo ligget temmelig jevnt.
|