Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 15:24   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, men jeg setter det i "skrudd i hodet"-boksen.

Jojo, men når man har hele samfunn hvor det er svært vanlig med voldtekter, som enkelte strøk i Sør Afrika for eksempel, så har jo etnisitet noe å si da.

Gammel 07-04-11, 15:26   #22
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Selvsagt kan kvinner endre seg og dermed forhindre at de blir utsatt for overfallsvoldtekter. Om man ikke går ut i det hele tatt, for eksempel.

Nemlig.

Utsagnet "En del overfallsvoldtekter kunne vært unngått om jentene hadde oppført seg annerledes" synes jeg er helt bakvendt og usmakelig. Ordlyden i dette utsagnet legger ansvaret på kvinnen, uansett hvordan man prøver å nyansere/bortforklare det. I tillegg skal han ha uttalt at overfallsvoldtekter skjer helt tilfeldig, og gjerningsmannen har bestemt seg på forhånd. Jeg ser ikke helt hvordan sammenhengen mellom utsagnene hans kan tolkes annerledes enn at alle kvinner bør holde seg hjemme med mindre de følges rundt (satt litt på spissen, men ikke så voldsomt mye heller, slik jeg leser mangelen på sammenheng i det han har sagt).

Jeg reagerer også på at han selv snakker om etnisitet når han omtaler ofrene (norske jenter), mens han ikke ønsker dette fokuset på gjerningsmenn.

Jeg reagerer imidlertid ikke negativt på generelle oppfordringer om å vise en viss form for måtehold med rus - jeg synes det er greit å si noe om at det kan være fornuftig å sørge for å ha en viss orienteringsevne mens man befinner seg ute blant folk. Det gjelder i aller høyeste grad også f.eks. unge menn, som statistisk sett ofte utsettes for vold. At mange velger å ikke følge slike oppfordringer er selvsagt også helt ok, og gir ikke noe ansvar verken for å ha blitt utsatt for blind vold eller voldtekt.

Det absolutt verste jeg leser i artikkelen, og som virkelig får meg til å lure på Chaudharys holdninger, er ikke overraskende utsagnet om at voldtekter blir uungåelige dersom kvinner ikke følger hans forhåndsregler. Han går også særdeles langt i å antyde at mange anmeldte voldtekter er "falske", ved at kvinnen som våkner i bakrus antar å ha blitt voldtatt "på grunn av hvordan klærne sitter". I mine øyne blir det latterlig å si dette samtidig som at man liksom understreker at det "aldri er kvinnens ansvar".

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:30   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Alt det vi hører om fra land i krig, så er det egentlig ikke rart at det kommer inn noen tikkende bomber. Det må vi kanskje ta inn over oss, og sette inn en økt ressurs på å fange dem opp før det skjer noe. Men det er sikkert ikke lett i praksis. Jeg tror det er mange av dem og sikkert vanskelig å finne riktig 'medisin' for å få dem tilpasset vår levemåte. For noen, de fleste får vi håpe går dette bra, at de blir relativt 'normale' av å ha normale folk rundt seg.

Men jeg er enig med Tallulah, vi kan da ikke slutte å gå ut på kvelden. Akkurat sånne overfallsvoldtekter tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre for å unngå - sånn hvis uhellet virkelig skulle være ute. Pepperspray kan vel kanskje være noe å ha i veska, men hjelper vel heller ikke stort hvis du blir klubbet ned bakfra. Og ikke er det lov heller kanskje?

Gammel 07-04-11, 15:31   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jojo, men når man har hele samfunn hvor det er svært vanlig med voldtekter, som enkelte strøk i Sør Afrika for eksempel, så har jo etnisitet noe å si da.

Nei, jeg mener det er kulturelt, samt basert på traumer slik denne legen beskriver. Hadde det vært etnisitet så hadde det ligget i genene til Sør-Afrikanere å voldta, og det gjør det jo ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:38   #25
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Selvfølgelig skulle man kunne gå alene i gatene uten fare for å bli overfalt, men slik er det ikke. Da er det viktig, synes jeg, at vi ikke blir så opptatt av hva vi _burde_ kunne, og hva vi som jenter har _rett til_ å kreve av sikkerhet at vi glemmer bort å være forsiktige.
Selvfølgelig burde ikke den forsiktigheten være nødvendig.
Men slik er det altså. Det finnes menn der ute som overfaller og voldtar. Slik er det blitt. Og frem til vi har nok politi, strenge nok straffer og alt det andre som trengs for å få bukt med problemet, så kan vi kvinner velge å ikke gå alene i mørke bakgater sent en lørdagskveld dersom vi kan unngå det.

Vi vil aldri ha "nok politi" til å unngå voldtekter, med mindre vi alle får en livvakt ved vår side mens vi såvidt tar sjansen på å delta ute i samfunnet vi er en del av. Strenge straffer fungerer ikke mot denne type kriminalitet. Det vil si at kvinner aldri "burde" delta i samfunnet som folk flest (det vil vel da si menn), ut ifra det du gir uttrykk for her.

Jeg er faktisk opptatt av hva jeg burde kunne gjøre, jeg er så opptatt av det at jeg forventer å kunne gå rundt uten å tenke på risikoen for å bli voldtatt på vei hjem. Jeg blir så ekstremt provosert av folk som mener at jeg bør tie stille når jeg blir antasta på åpen gate - "fordi jeg kan bli voldtatt"!!! Beklager dårlig tegnsetting, men jeg mente hvert eneste ett.

Gammel 07-04-11, 15:42   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er helt enig i at kvinner burde kunne gå nakne på åpen gate med en kagge vin under armen uten å risikere voldtekt. Men jeg innser at slik er det ikke - og at man da bør fraråde akkurat dette. Så kommer man da etterhvert til grenselandet hvor de rådene man kan gi som kan redusere risiko begynner å gripe inn i adferd som ellers skal sees som en selvsagt rett å gjøre uten begrensninger. Du får med andre ord en idealistisk side og en praktisk side.

Idealisten i meg har i alle år foreslått portforbud for menn med mindre de følges av en kvinne. Isåfall rammer man i det minste ikke kun uskyldige, men får ihvertfall rammet de som voldtar i tillegg til mange uskyldige.

Men hører noen på meg der ute? Neida.
Så da står jeg igjen med valget. Skal jeg danse naken i gatene eller skal jeg sitte hjemme i sofaen, edru med alarmen i innbruddsmodus mens jeg ser tv med lyden lavt på - bare for sikkerhets skyld?

Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:43   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært etnisitet så hadde det ligget i genene til Sør-Afrikanere å voldta, og det gjør det jo ikke.

Nei, det er ikke det som etnisitet betyr, at det er genetisk, men at det er kulturelt/geografisk.

En etnisk nordmann er f.eks noen som er adoptert fra Korea.

Men det betyr at vi egentlig er enige i hvert fall.

Gammel 07-04-11, 15:44   #28
Left
Passiv

Standard

Jeg synes han er helt på jordet. Han mener at man ikke kan gjøre noe som helst med at menn voldtar, det er bare sånn det er.

Og er det noe som er problemet med voldtekter, er at samfunnet godtar at menn "er sånn". Og det må kvinner bare finne seg i.

Ja, "sånn" er det jo bare

Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:45   #29
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er helt enig i at kvinner burde kunne gå nakne på åpen gate med en kagge vin under armen uten å risikere voldtekt. Men jeg innser at slik er det ikke - og at man da bør fraråde akkurat dette. Så kommer man da etterhvert til grenselandet hvor de rådene man kan gi som kan redusere risiko begynner å gripe inn i adferd som ellers skal sees som en selvsagt rett å gjøre uten begrensninger. Du får med andre ord en idealistisk side og en praktisk side.

Idealisten i meg har i alle år foreslått portforbud for menn med mindre de følges av en kvinne. Isåfall rammer man i det minste ikke kun uskyldige, men får ihvertfall rammet de som voldtar i tillegg til mange uskyldige.

Men hører noen på meg der ute? Neida.
Så da står jeg igjen med valget. Skal jeg danse naken i gatene eller skal jeg sitte hjemme i sofaen, edru med alarmen i innbruddsmodus mens jeg ser tv med lyden lavt på - bare for sikkerhets skyld?

Det man må innse er at sjansen for å bli voldtatt om man går naken faktisk ikke er spesielt økt i forhold til å gå med helt vanlige klær.

Det som disse sier er at kvinner ikke bør gå alene. Det er faktisk det som de sier.

Gammel 07-04-11, 15:46   #30
Olive Oyl
Sperret

Standard

Chaudhary hadde sikkert satt pris på å oppleve den begrensede friheten han gjerne vil pålegge alle kvinner.

Gammel 07-04-11, 15:47   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det man må innse er at sjansen for å bli voldtatt om man går naken faktisk ikke er spesielt økt i forhold til å gå med helt vanlige klær.

Det som disse sier er at kvinner ikke bør gå alene. Det er faktisk det som de sier.

Det stemmer nok ja. Poenget var uansett det samme - hvor mye adferdsbegrensning skal man se det som naturlig at kvinner skal ta ansvar for. Sånn ikke ut fra hva som er kvinners ansvar - men ut fra hva man feks ville rådet datteren sin til?

Jeg mener at en kvinne skal få sove på en benk i parken og være i fred. Men jeg ville aldri rådet en datter til dette.

Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 15:48   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En etnisk nordmann er f.eks noen som er adoptert fra Korea.

Nei, det gjør det vel ikke? Nordmann; ja, men ikke etnisk nordmann.

Det ble sleivete med at det er genetisk, men jeg mener fremdeles at man ikke kan ilegge etnisitet egenskaper.

Språkrådet sier følgende om begrepet "etnisk nordmann":

Sitat:

Bokmålsordboka forklarer ”nordmann” som ”person fra Norge”. Om ”etnisk” sier ordboka dette: ”som er spesielt for en rase el. et folkeslag”. Om ”etnisitet” heter det at dette ordet betyr ”kulturell og geografisk bakgrunn for en folkegruppe, etnisk bakgrunn”. [...]
Under ”etnisk” nevner ordboka også ”etnisk nordmann” blant eksemplene på faktisk bruk. Her heter det blant annet: ”e- nordmann” person av norsk avstamning, t forskj fra norsk statsborger av utenlandsk avstamning […]” (vår kursivering).

De sier også at det er vanskelig med en helt bastant tolkning av begrepet.

Men ja, vi er nok uansett enige! (selv om jeg fremdeles mener det blir feil å bruke etnisitet i denne sammenhengen)

Gammel 07-04-11, 15:53   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nei, det gjør det vel ikke? Nordmann; ja, men ikke etnisk nordmann.

Det ble sleivete med at det er genetisk, men jeg mener fremdeles at man ikke kan ilegge etnisitet egenskaper.

Språkrådet sier følgende om begrepet "etnisk nordmann":
De sier også at det er vanskelig med en helt bastant tolkning av begrepet.

Men ja, vi er nok uansett enige! (selv om jeg fremdeles mener det blir feil å bruke etnisitet i denne sammenhengen)

Hm.

Er det noen språkfolk i denne tråden?

Gammel 07-04-11, 15:57   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten digresjon, mens vi er inne på dette med voldtekt og overgrep. Jeg må bare gaahe litt over VG som i dag forteller at faren til jenta på 12 som fødte uventet på skoletur også er faren til babyen, han har hatt "sex med mindreårig". (Riktignok er begrepet incest brukt i tillegg.) Går virkelig det å ha samleie med sin egen datter under begrepet sex, sånn rettslig sett? Voldtekt, er det sex? I mitt hode har dette ingenting med sex å gjøre.

Gammel 07-04-11, 15:59   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hm.

Er det noen språkfolk i denne tråden?

Bare en siste avsporing:

Sitat:

1a (of a social group) having a common national or cultural tradition. B (of clothes etc.) resembling those of a non-European exotic people, 2 denoting origin by birth or descent rather than nationality (ethnic Turks). 3 relating to race or culture (ethnic group; ethnic origins). 4 archaic pagan, heathen -n.
The Concise Oxford Dictionary of Current English, First edited by H W Fowler and F G Fowler, Eight Edition, Clarendon Press, Oxford University Press 1964, 1976, 1982, 1990

Det er vel versjon to jeg bruker det mest som da, og som jeg er mest vant å se det brukt som. Jeg fant en lang utredning av Thomas Hylland Eriksen også, men den orker jeg ikke klippe fra.

Men det er uansett et sidespor.

Gammel 07-04-11, 16:21   #36
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blitt? Voldteker er ikke akkurat et nymotens fenomen.

Hvor går grensa da mener du? Skal vi la være å gå på kino og hjem i opplyste bygater klokken 22 på kvelden også? Sånt som du sier her gjør meg absolutt rasende.

Nei, voldtekt er ikke et nytt fenomen, men det er jo helt klart at andelen overfallsvoldtekter øker.
Og at det har sammenheng med økt innvandring fra krigsrammede land eller heller ikke til å skyve under en stol. Er det noe slikt som 90% av alle overfallsvoldtekter i Oslo som blir begått av noen med ikke-norsk bakgrunn? Det er hvertfall ganske høye tall. Så det å gi bedre oppfølging ifm traumer og psykisk helse til menn (og kvinner) som kommer fra slike forhold er viktig.

Jeg mener selvfølgelig ikke at vi ikke skal kunne gjøre det vi vil, gå der vi vil, drikke det vi vil.
Men vi må ta innover oss at de fleste overfallsvoldtekter skjer sene fredags- og lørdagsnetter, i mørke gater.
Og når man vet slike statistiske fakta, så kan man ha det i bakhodet. Kanskje man tenker seg om en ekstra gang, kanskje man går hjem 10 min tidligere, fordi da kan man ta følge med noen som skal samme vei. De små tingene. Er litt ekstra oppmerksom på omgivelsene hvis man går hjem alene.
Jeg sier slett ikke at det er riktig, at det burde være slik. Heller ikke at det er ens eget ansvar om man blir voldtatt, enten man har eller ikke har gått alene hjem i mørket.

Men jeg er veldig enig med smilefjes:

Det stemmer nok ja. Poenget var uansett det samme - hvor mye adferdsbegrensning skal man se det som naturlig at kvinner skal ta ansvar for. Sånn ikke ut fra hva som er kvinners ansvar - men ut fra hva man feks ville rådet datteren sin til?

Jeg mener at en kvinne skal få sove på en benk i parken og være i fred. Men jeg ville aldri rådet en datter til dette.

Gammel 07-04-11, 16:21   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt sånn «Hva vet vel egentlig han?», greit nok at han møter ofrene for overfallsvoldtekter og snakker med de, men han er jo lege og ikke kriminolog eller sosiolog eller hvem det nå er som kan ting om hvorfor overgrep begås. Han kan medisin.

Gammel 07-04-11, 16:23   #38
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å oppdra mine jenter etter tilsvarende retningslinjer. For når verden er som den er så må man forholde seg til dem. Å beskytte seg mot farer og kjipe ting er noe som må læres og kommer ikke alltid naturlig for unge, uvitende ferskinger. Det gjelder alt fra voldtekter til økonomisk overforbruk til gambling til eksperimentering med narko.

Og jeg synes ikke det er galt å påpeke det, slik det blir gjort i artikkelen (som jeg bare har skummet igjennom altså.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:24   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg kommer til å oppdra mine jenter etter tilsvarende retningslinjer. For når verden er som den er så må man forholde seg til dem. Å beskytte seg mot farer og kjipe ting er noe som må læres og kommer ikke alltid naturlig for unge, uvitende ferskinger. Det gjelder alt fra voldtekter til økonomisk overforbruk til gambling til eksperimentering med narko.

Og jeg synes ikke det er galt å påpeke det, slik det blir gjort i artikkelen (som jeg bare har skummet igjennom altså.)

Jepp. Bortsett fra bivirkningen av å påpeke det, som er at man risikerer en ansvarsdeling som blir feil.

Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:25   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Nei, voldtekt er ikke et nytt fenomen, men det er jo helt klart at andelen overfallsvoldtekter øker.

Jeg fant ingen statistikk for i år, men uttalelse fra politiet i fjor vår, viser at siden 2007 så har antallet overfallsvoldtekter i Oslo ligget temmelig jevnt.

Svar

Emneord
jenter, overfall, voldtekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.