Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 02:50   #41
TBM
Passiv

Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Det er jo veldig ofte det skjer igjen, hører jo stadig om pedofile som forgriper seg gang på gang. til og med før de har begynt å sone tidligere dommer, for det er jo litt ventetid på å sone også.

Jeg er enig med deg i at det skjer. Men jeg mener likevel at det er viktig å skille mellom prinsippene for straff og eventuelle feil som gjøres rundt personer som man tror vil gjenta ulovlighetene.

Pedofile er syke mennesker og det er ikke nok å bare gi de en straff for deretter å løslate de ut i samfunnet. Jeg vil sidestille dette med personer som er psykisk ustabile - de skal også i utgangspunktet holdes under oppsyn.

Jeg tror vi svikter på det siste området i Norge - pedofile, narkomane, psykisk sjuke - de trenger ulike typer behandling...

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 05:12   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg er rimelig klar over at USA er større enn Norge ja. Det blir ikke feil å sammenligne Norge med USA, prosentvis ligger kriminaliteten i USA langt over Norge. Det er mange grunner til det - et stadig sterkere klassedelt samfunn er en, men det er også slik at kriminalitet og vold avler mer kriminalitet og vold. Og USA er på mange måter et voldelig samfunn.

.

Det er helt feil å sammenligne USA og Norge, i dette tilfellet, som i svært mange andre tilfeller. Norge er et land med flere lovverk. De fleste stater i USA har forskjellig lovverk. I Norge har ett lovverk som gjelder for hele landet. Norge har tilnærmet ikke kriminalitet i det hele tatt sammenlignet med mye av verden, men allikevel er vold og drap økende i Norge, og det er en kraftig økning i organisert kriminalitet med forgreninger til Norge, fordi Norge er et land hvor det er mye penger og lett å gjemme seg. Dersom vi da setter økningen i sammenheng med hvor det meste av organisert kriminalitet "stammer fra" så burde det være en bekymringsfull økning.

Verdens farligste land i følge WHO er uten tvil Colombia (Da er ikke Afrika og krigsforbrytelser der tatt med!) Narkotika, våpenhandel, menneskesmugling, likvidering er dagligdags. Colombia er verdens største produsent av narkotika og det er nærmest fri flyt av narkotika og annen kriminalitet i kjølvannet av dette, fra Colombia via Karibien videre til USA og Europa. Flytter vi oss over til Europa, så vet vi også at det meste av organisert kriminalitet, og der det skjer mest drap er de samme landene, nemlig, Russland, Albania, Kroatia, Estland og Ungarn.

Organiserte kriminelle nettverk har nedslagsfelt i hele Norge, og mer enn 30% av dem jobber internasjonalt og dette tallet er økende. Så det er naivt å tro at vi ikke nærmer oss USA i mengde og grovhetsgrad av kriminalitet ettersom Norge stadig blir en større del av den "kriminelle verdenen".

Jeg er ikke for dødsstraff. Jeg er for et langt strengere lovverk først og fremst, slik at det ikke blir smutthull i loven for de smarteste kriminelle (NOKAS-dømte for eksempel som alle mann fikk latterlige lave straffer og som de alle er knakende fornøyd. Kun én av de har anket dommen, og hvem vet, kanskje han ene er den ene uskyldige?
Deretter er jeg for langt strengere straffer.

Gammel 06-03-07, 05:16   #43
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Pedofile er syke mennesker og det er ikke nok å bare gi de en straff for deretter å løslate de ut i samfunnet. Jeg vil sidestille dette med personer som er psykisk ustabile - de skal også i utgangspunktet holdes under oppsyn.

Dersom strafferammene er strengere, så løslates ikke slike syke ut i samfunnet igjen uten restriksjoner på frihet.

Gammel 06-03-07, 05:18   #44
Elin

Elin sin avatar

Standard

Humane straffer står ikke i motsetning til å ha respekt for offeret.

Jeg tror ikke det er noen fare for at straffer i Norge blir for lite humane gitt..... til det har vi altfor mye lover og regler som vi som et demokratisk samfunn har forpliktet oss til.

Gammel 06-03-07, 06:06   #45
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tror ikke det er noen fare for at straffer i Norge blir for lite humane gitt..... til det har vi altfor mye lover og regler som vi som et demokratisk samfunn har forpliktet oss til.

Her tror jeg du misforstår hva jeg mener. Jeg snakker om humane i den form at vi i Norge har "vår" ramme for drap på 21 år, men ikke på 50 år eller med dødsstraff.

Strafferammene trenger heller ikke å bli strengere for å fange opp de psykisk ustabile/syke mm. Vi har allerede et system for å holde de inne. Det dette avhenger av er om det faglige personalet som jobber med slike fanger, gjør jobben sin.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 06:11   #46
TBM
Passiv

Standard

Det er helt feil å sammenligne USA og Norge, i dette tilfellet, som i svært mange andre tilfeller. Norge er et land med flere lovverk. De fleste stater i USA har forskjellig lovverk. I Norge har ett lovverk som gjelder for hele landet. Norge har tilnærmet ikke kriminalitet i det hele tatt sammenlignet med mye av verden, men allikevel er vold og drap økende i Norge, og det er en kraftig økning i organisert kriminalitet med forgreninger til Norge, fordi Norge er et land hvor det er mye penger og lett å gjemme seg. Dersom vi da setter økningen i sammenheng med hvor det meste av organisert kriminalitet "stammer fra" så burde det være en bekymringsfull økning.

Verdens farligste land i følge WHO er uten tvil Colombia (Da er ikke Afrika og krigsforbrytelser der tatt med!) Narkotika, våpenhandel, menneskesmugling, likvidering er dagligdags. Colombia er verdens største produsent av narkotika og det er nærmest fri flyt av narkotika og annen kriminalitet i kjølvannet av dette, fra Colombia via Karibien videre til USA og Europa. Flytter vi oss over til Europa, så vet vi også at det meste av organisert kriminalitet, og der det skjer mest drap er de samme landene, nemlig, Russland, Albania, Kroatia, Estland og Ungarn.

Organiserte kriminelle nettverk har nedslagsfelt i hele Norge, og mer enn 30% av dem jobber internasjonalt og dette tallet er økende. Så det er naivt å tro at vi ikke nærmer oss USA i mengde og grovhetsgrad av kriminalitet ettersom Norge stadig blir en større del av den "kriminelle verdenen".

Jeg er ikke for dødsstraff. Jeg er for et langt strengere lovverk først og fremst, slik at det ikke blir smutthull i loven for de smarteste kriminelle (NOKAS-dømte for eksempel som alle mann fikk latterlige lave straffer og som de alle er knakende fornøyd. Kun én av de har anket dommen, og hvem vet, kanskje han ene er den ene uskyldige?
Deretter er jeg for langt strengere straffer.

Her vet jeg ikke helt hva du vil fram til - faktum er at selv om vi sliter med mer kriminalitet i Norge også - så er vi ikke i nærheten av amerikanske tilstander. Men det er klart at Norge må være observante på organisert kriminalitet - og ikke ta lettere på økonomisk kriminalitet enn annen kriminalitet.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 06:22   #47
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

En grunn til:

http://www.chron.com/disp/story.mpl/...k/4600241.html

Nå har jeg bare skummet gjennom diskusjonen her. Må bare kommentere en ting, og det er at jeg tror ikke vi i Norge skal slå oss på brystet og takke de milde straffene for at vi ikke har like mye eller like grov kriminalitet som i USA. Jeg er glad for at vi har et helt annet menneskesyn i Norge, men jeg tror det først og fremst er en masse andre ting som spiller inn, veldig mange faktorer som så å si er fraværende i det norske samfunnet, som gjør at vi aldri i verden vil komme opp på et slikt nivå som f.eks. USA.

Gammel 06-03-07, 08:28   #48
Pippilotta
Passiv

Standard

Det er helt sikkert for jævlig å bli voldtatt, men jeg tror du stigmatiserer de som har opplevd det hvis man sier at livet automatisk er ødelagt for alltid.

Ikke automatisk, men da nekter jeg å tro at du vet hva du snakker om! Livet blir aldri det samme igjen.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 09:10   #49
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kategorisk imot dødsstraff fordi

– jeg synes det er galt å drepe, uavhengig av motiver
– jeg synes ikke vi skal ha yrker som innebærer å bestemme at andre skal dø (av ikke-medisinske årsaker) eller faktisk utføre henrettelser, jeg synes det er inhumant og grusomt
– et justismord er uopprettelig hvis du har tatt livet av den domfelte
– forskning viser at dødsstraff ikke virker – det blir ikke mindre kriminalitet av å ha dødsstraff (se f.eks. statistikk fra Amnesty)

Blodhevn er primitive greier. Det er bra vi har sluttet med sånt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 09:41   #50
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vel ikke skrevet noe om at jeg ikke har respekt for offeret?

Men nå diskuterer vi prinsippene rundt straff og hva som er målet med straff. Humane straffer står ikke i motsetning til å ha respekt for offeret.

Nei det har du ikke direkte, men jeg tolker det da som du synes vi har et greitt straffenivå i Norge?
Det mener ikke jeg, jeg synes straffene for ovrgrep og voldtekter er alt for lav.Det vitner ikke mye om respekt når en overgriper blir dømt til noen måneder i fengsel, og psykrtrien har ikke kapsitet til å hjelpe hverken offer eller overgriper. Jeg tror ikke det har noen effekt å gi overgriper lavere straff for å minske faren for gjentakelse.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 09:49   #51
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Nå det gjelder Colombia så har mye endret seg de siste årene. President Uribe, med støtte fra USA, har klart å ta knekken på alle de store narkokartellene, og dette har ført til at mye av narkotikatrafikken er flyttet ut av landet, bl.a til Bolivia, som har en president som selv er tidligere "narkotika-bonde" og er par hakk mer positiv til narkotika enn styresmaktene i Colombia er.

Det er helt korrekt at Colombia lenge stod på toppen av lista som verdens farligste land, men også her er det skjedd en vesentlig bedring. Usa har ikke lengre kode rød for reiser til Colombia, men er nå nede på gult. Årsaken til dette er det massive arbeidet Uribe har gjort for å slå ned på vold og kriminalitet. Med suksess. Jeg husker ikke tallene i hodet, men drap og annen kriminalitet er halvert, alle hovedveiene er sikret (tidligere gikk det ikke an å kjøre mellom de store byene). Vold, drap og annen kriminalitet er ikke lengre like dagligdags som det en gang var. Og til og med norske aviser og ukeblader har hatt reisereportasjer fra Colombia, som virkelig ER et vakkert land. Cartagena står for eksempel på UNESCO sin liste over verneverdige byer, og har utalige cruise-anløp i løpet av året. Og backpackerne har atter inntatt Colombia igjen, etter noen års pause.

Og sist men ikke minst - da det ble gjort en verdensomspennende måling på lykke, slo Colombia resten av verden ned i støvlene! De kom på andreplass, bare slått av en liten Karibisk stat med så få innbyggere at det knapt kan kalles et land. Norge kom på 115 plass, så vidt jeg husker... Og med tanke på at BNP i Norge er flere ganger større enn i Colombia, så kan vi en gang for alle slå fast at penger ikke er veien til lykke i alle fall...

Colombia er ikke bare et land med vold og kriminalitet, men også er fantastisk flott land med nydelig natur og utrolig hyggelige, varme mennesker. Og det burde virkelig være en tankevekker at folk som bor i "verdens farligste land" også er verdens lykkeligste folk.... Jeg har vært i Colombia flere ganger, og kan varmt anbefale det som ferieland.

Nå dro jeg denne diskusjonen laaaaaangt bort fra det opprinnelige temaet, kriminalitet og dødsstraff, men jeg måtte bare korrigere Elin litt mht Colombia. Det hun skrev stemte veldig godt for kun få år siden, men ikke nå lengre.

Gammel 06-03-07, 15:05   #52
Elin

Elin sin avatar

Standard

Her tror jeg du misforstår hva jeg mener. Jeg snakker om humane i den form at vi i Norge har "vår" ramme for drap på 21 år, men ikke på 50 år eller med dødsstraff.

Og her er vi da langt fra enige i hva som er humant eller ikke. Jeg ser absolutt ingen feil med at et menneske kan sitte 30 år i fengsel, og jeg synes lang fengselsstraff er en langt mer riktig straff enn dødsstraff.

Opprinnelig lagt inn av TBM

Strafferammene trenger heller ikke å bli strengere for å fange opp de psykisk ustabile/syke mm. Vi har allerede et system for å holde de inne. Det dette avhenger av er om det faglige personalet som jobber med slike fanger, gjør jobben sin.

Nettopp ja! OM de gjør jobben sin, og OM alle psykisk ustabile blir fanget opp helst FØR de begår bestialske handlinger (jfr.f.eks. trikkedrapet i Oslo m.m.fl.)

Gammel 06-03-07, 15:50   #53
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Nå det gjelder Colombia så har mye endret seg de siste årene. President Uribe, med støtte fra USA, har klart å ta knekken på alle de store narkokartellene, og dette har ført til at mye av narkotikatrafikken er flyttet ut av landet, bl.a til Bolivia, som har en president som selv er tidligere "narkotika-bonde" og er par hakk mer positiv til narkotika enn styresmaktene i Colombia er.

Det er helt korrekt at Colombia lenge stod på toppen av lista som verdens farligste land, men også her er det skjedd en vesentlig bedring. Usa har ikke lengre kode rød for reiser til Colombia, men er nå nede på gult. Årsaken til dette er det massive arbeidet Uribe har gjort for å slå ned på vold og kriminalitet. Med suksess. Jeg husker ikke tallene i hodet, men drap og annen kriminalitet er halvert, alle hovedveiene er sikret (tidligere gikk det ikke an å kjøre mellom de store byene). Vold, drap og annen kriminalitet er ikke lengre like dagligdags som det en gang var. Og til og med norske aviser og ukeblader har hatt reisereportasjer fra Colombia, som virkelig ER et vakkert land. Cartagena står for eksempel på UNESCO sin liste over verneverdige byer, og har utalige cruise-anløp i løpet av året. Og backpackerne har atter inntatt Colombia igjen, etter noen års pause.

Og sist men ikke minst - da det ble gjort en verdensomspennende måling på lykke, slo Colombia resten av verden ned i støvlene! De kom på andreplass, bare slått av en liten Karibisk stat med så få innbyggere at det knapt kan kalles et land. Norge kom på 115 plass, så vidt jeg husker... Og med tanke på at BNP i Norge er flere ganger større enn i Colombia, så kan vi en gang for alle slå fast at penger ikke er veien til lykke i alle fall...

Colombia er ikke bare et land med vold og kriminalitet, men også er fantastisk flott land med nydelig natur og utrolig hyggelige, varme mennesker. Og det burde virkelig være en tankevekker at folk som bor i "verdens farligste land" også er verdens lykkeligste folk.... Jeg har vært i Colombia flere ganger, og kan varmt anbefale det som ferieland.

Nå dro jeg denne diskusjonen laaaaaangt bort fra det opprinnelige temaet, kriminalitet og dødsstraff, men jeg måtte bare korrigere Elin litt mht Colombia. Det hun skrev stemte veldig godt for kun få år siden, men ikke nå lengre.

Vel, Valentina, nok en gang må vi ikke tro alt vi leser! Colombia er vakkert og at mennesker er lykkelige og vennlige der er fint og flott det, og det stemmer! Og at situasjonen har bedret seg noe med Uribe er kanskje også mulig. Ecuador, Bolivia er også ille ja (de er på 3.plass i verden i kokain-produksjon etter Colombia og Peru), likeledes,Peru, Venezuela og Brasil, men tar ikke Colombia vekk fra "tronen" som det farligste, og antakeligvis mest korrupte land i verden. Antallet mennesker som blir likvidert i kjølvannet av denne kriminaliteten overgår langt det antallet mennesker som får dødsstraff i verden.

Grunnen til at vi bor i Karibien er at mannen min er etterforsker innen organisert narkotikavirksomhet ,og de jobber tett med USA i forhold til dette og er det noen som ser hvor dritten kommer fra, så er det disse politifolkene. Colombia er ille. Det er en stor jobb å gjøre, og jeg vil ikke umiddelbart anbefale Colombia som ferieland uten å ta STORE forhåndsregler i betraktning. Kjenner man landet fra før, er det en stor fordel dersom man skal reise dit.

Denne gjelder pr.dags dato:
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/tw/tw_941.html

Her er informasjon som man kan stole på:
https://www.cia.gov/cia/publications...k/geos/co.html

Sist redigert av Elin : 06-03-07 kl 16:26.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 15:54   #54
Elin

Elin sin avatar

Standard

Her vet jeg ikke helt hva du vil fram til - faktum er at selv om vi sliter med mer kriminalitet i Norge også - så er vi ikke i nærheten av amerikanske tilstander. Men det er klart at Norge må være observante på organisert kriminalitet - og ikke ta lettere på økonomisk kriminalitet enn annen kriminalitet.

Nei, og jeg vet ikke helt hva du vil frem til i og med at du fortsetter å sammenligne Norge med USA. Reellt sett burde du sammenligne USA med HELE Europa, ikke bare Norge.

Og økonomisk kriminalitet er selvfølgelig ille, og henger ofte sammen med annen organisert kriminalitet, hvitvasking av narkotikapenger osv. osv.

Gammel 06-03-07, 15:56   #55
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

En grunn til:

http://www.chron.com/disp/story.mpl/...k/4600241.html

Nå har jeg bare skummet gjennom diskusjonen her. Må bare kommentere en ting, og det er at jeg tror ikke vi i Norge skal slå oss på brystet og takke de milde straffene for at vi ikke har like mye eller like grov kriminalitet som i USA. Jeg er glad for at vi har et helt annet menneskesyn i Norge, men jeg tror det først og fremst er en masse andre ting som spiller inn, veldig mange faktorer som så å si er fraværende i det norske samfunnet, som gjør at vi aldri i verden vil komme opp på et slikt nivå som f.eks. USA.

Nemlig!

Gammel 06-03-07, 16:30   #56
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at vi bor i Karibien er at mannen min er etterforsker innen organisert narkotikavirksomhet ,og de jobber tett med USA i forhold til dette og er det noen som ser hvor dritten kommer fra, så er det disse politifolkene. Colombia er ille. Det er en stor jobb å gjøre, og jeg vil ikke umiddelbart anbefale Colombia som ferieland uten å ta STORE forhåndsregler i betraktning. Kjenner man landet fra før, er det en stor fordel dersom man skal reise dit.

Her er informasjon som man kan stole på:
https://www.cia.gov/cia/publications...k/geos/co.html

Som sagt, jeg kjenner også til landet, det er ikke noe jeg bare har "lest meg til", og jeg vil ikke nøle med å anbefale landet som ferieland. Selvfølgelig skal man ta sine forholdsregler, men ikke så mye større enn for mange andre land. Det er områder som er mer farlige enn andre, der som i mange andre land. Og situasjonen ER blitt vesentlig mye bedre de siste årene! Da vi var der i 2000 kunne vi knapt gå ute i Bogota, man kunne ikke reise til markedene utenfor byen osv. Og en stund ble det mye verre. Men da vi var der i år så kunne vi bevege oss omtrent like fritt som andre steder. Reise på bilturer rundt i distriktet, ta taxi alene osv. Alle vi snakket med sa at situasjonen var vesentlig bedre, og det merktes!

At de har fordrevet de store narkokartellene fra de store byene er heller ikke tull. Noe er flyttet ut i bushen, naturlig nok, men alt i alt har det blitt vesentlig mindre narkotikahandel, drap og kidnappinger de siste årene. Jeg har ikke lenken her akkurat nå, men jeg skal grave den fram.

At Colombia fremdeles ikke er blant verdens tryggeste land, og fremdeles befinner seg på listen over farlige land, DET er sant. Men det befinner seg ikke lengre på lista over land den norske stat advarer mot å reise til, og sist jeg så etter, så lå det heller ikke på dem amerikanske.

Jeg gir meg ikke, Colombia er IKKE et land man trenger å advare noen mot å dra til, tvert i mot. Selvfølgelig skal man ta forholdsregler! Og det er steder man ikke bør dra til, men så lenge man ikke drar på safari til bushen og holder seg til de reglene som gjelder for alle som skal ut og reise (ikke være overstadig beruset, ikke vifte med penger, ikke dra til visse områder i byene osv, osv), så er ikke en tur til Colombia farligere enn å dra til diverse andre land som sliter med høy krimialitet og fattigdom. Så det så

Gammel 06-03-07, 17:30   #57
Elin

Elin sin avatar

Standard

Som sagt, jeg kjenner også til landet, det er ikke noe jeg bare har "lest meg til", og jeg vil ikke nøle med å anbefale landet som ferieland. Selvfølgelig skal man ta sine forholdsregler, men ikke så mye større enn for mange andre land. Det er områder som er mer farlige enn andre, der som i mange andre land. Og situasjonen ER blitt vesentlig mye bedre de siste årene! Da vi var der i 2000 kunne vi knapt gå ute i Bogota, man kunne ikke reise til markedene utenfor byen osv. Og en stund ble det mye verre. Men da vi var der i år så kunne vi bevege oss omtrent like fritt som andre steder. Reise på bilturer rundt i distriktet, ta taxi alene osv. Alle vi snakket med sa at situasjonen var vesentlig bedre, og det merktes!

At de har fordrevet de store narkokartellene fra de store byene er heller ikke tull. Noe er flyttet ut i bushen, naturlig nok, men alt i alt har det blitt vesentlig mindre narkotikahandel, drap og kidnappinger de siste årene. Jeg har ikke lenken her akkurat nå, men jeg skal grave den fram.

At Colombia fremdeles ikke er blant verdens tryggeste land, og fremdeles befinner seg på listen over farlige land, DET er sant. Men det befinner seg ikke lengre på lista over land den norske stat advarer mot å reise til, og sist jeg så etter, så lå det heller ikke på dem amerikanske.

Jeg gir meg ikke, Colombia er IKKE et land man trenger å advare noen mot å dra til, tvert i mot. Selvfølgelig skal man ta forholdsregler! Og det er steder man ikke bør dra til, men så lenge man ikke drar på safari til bushen og holder seg til de reglene som gjelder for alle som skal ut og reise (ikke være overstadig beruset, ikke vifte med penger, ikke dra til visse områder i byene osv, osv), så er ikke en tur til Colombia farligere enn å dra til diverse andre land som sliter med høy krimialitet og fattigdom. Så det så

http://www.landsider.no/land/colombi.../sikkerhet.htm

Fullstendig avsporing fra debatten forøvrig, men men....

Gammel 06-03-07, 18:19   #58
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

http://www.landsider.no/land/colombi.../sikkerhet.htm

Fullstendig avsporing fra debatten forøvrig, men men....

Ja nå sporer vi av Skitt au!

Jeg ser at Usa har gitt ut nytt reisevarsel, som erstatter det fra mai 05, og at Colombia atter har havnet på listen over land med reiseadvarsel, men det står fremdeles det jeg skrev: situasjoen ER blitt bedre i de store byene. Det er færre drap osv.

"Violence in recent years has decreased markedly in most urban areas, including Bogotá, Medellin, Barranquilla, and Cartagena."

Og mht hva norske myndigheter skriver så er ikke Norge på listen over land det er gitt ut offesielt reiseråd for:

http://www.landsider.no/traveladvice/

Her står India, Thailand, Sri Lanka (som er et annet land med store interne konflikter) m.fl.

Mitt poeng er ikke at Colombia er blant de tryggeste landene i verden, men at det ikke lengre er Det Farligste. Og at det er fullt ut mulig å dra til Colombia på ferie. At amerikanerne må vise større varsomhet i Colombia enn nordmenn er ingen overraskelse - det er tross alt usa som er hovedsponsor av linjen til Uribe, som ikke akkurat er populær blant narkotikamafia og gerilja i Colombia....

Colombia er et flott land, punktum finale, og det er dypt tragisk og ganske ufortjent at det blir omtalt som verdens farligste land. Jeg gir meg ikke

Og da skal jeg (i alle fall forsøke...) å ikke spore av diskusjonen om dødstraff ytterliger

Gammel 06-03-07, 18:42   #59
Elin

Elin sin avatar

Standard

At amerikanerne må vise større varsomhet i Colombia enn nordmenn er ingen overraskelse - det er tross alt usa som er hovedsponsor av linjen til Uribe, som ikke akkurat er populær blant narkotikamafia og gerilja i Colombia....

Og en nordmann på feil sted til feil tid kan ikke bli tatt for å være amerikaner tror du...?
Til informasjon ble en kollega av min samboer og hans eldste datter drept i Colombia på ferie for noen år siden. Han var politimann og de var med på en organisert trekking-tur i et s.k. trygt område hvor også mange turister ferdes. Kona og de to yngste barna overlevde fordi de ble slitne, snudde og gikk tilbake.

Opprinnelig lagt inn av Valentina

Colombia er et flott land, punktum finale, og det er dypt tragisk og ganske ufortjent at det blir omtalt som verdens farligste land. Jeg gir meg ikke

Et land kan være flott og farlig til samme tid. Det ene utelukker ikke det andre. At Colombia blir omtalt som verdens farligste land er ikke uten grunn, selv om det selvfølgelig er land i Afrika som er farligere, som sjelden blir tatt med i slike undersøkelser.

....eh,dødsstraff og avskaffelse av dødsstraff var temaet ja...

Gammel 06-03-07, 19:18   #60
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Ikke automatisk, men da nekter jeg å tro at du vet hva du snakker om! Livet blir aldri det samme igjen.

Så fordi jeg ikke har blitt voldtatt så kan jeg ikke diskutere dette, for jeg vet ikke hva jeg snakker om?

Vel, vel, det stopper jo alltids diskusjonen...

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.