Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Verdens farligste land i følge WHO er uten tvil Colombia (Da er ikke Afrika og krigsforbrytelser der tatt med!) Narkotika, våpenhandel, menneskesmugling, likvidering er dagligdags. Colombia er verdens største produsent av narkotika og det er nærmest fri flyt av narkotika og annen kriminalitet i kjølvannet av dette, fra Colombia via Karibien videre til USA og Europa. Flytter vi oss over til Europa, så vet vi også at det meste av organisert kriminalitet, og der det skjer mest drap er de samme landene, nemlig, Russland, Albania, Kroatia, Estland og Ungarn.
.
Nå det gjelder Colombia så har mye endret seg de siste årene. President Uribe, med støtte fra USA, har klart å ta knekken på alle de store narkokartellene, og dette har ført til at mye av narkotikatrafikken er flyttet ut av landet, bl.a til Bolivia, som har en president som selv er tidligere "narkotika-bonde" og er par hakk mer positiv til narkotika enn styresmaktene i Colombia er.
Det er helt korrekt at Colombia lenge stod på toppen av lista som verdens farligste land, men også her er det skjedd en vesentlig bedring. Usa har ikke lengre kode rød for reiser til Colombia, men er nå nede på gult. Årsaken til dette er det massive arbeidet Uribe har gjort for å slå ned på vold og kriminalitet. Med suksess. Jeg husker ikke tallene i hodet, men drap og annen kriminalitet er halvert, alle hovedveiene er sikret (tidligere gikk det ikke an å kjøre mellom de store byene). Vold, drap og annen kriminalitet er ikke lengre like dagligdags som det en gang var. Og til og med norske aviser og ukeblader har hatt reisereportasjer fra Colombia, som virkelig ER et vakkert land. Cartagena står for eksempel på UNESCO sin liste over verneverdige byer, og har utalige cruise-anløp i løpet av året. Og backpackerne har atter inntatt Colombia igjen, etter noen års pause.
Og sist men ikke minst - da det ble gjort en verdensomspennende måling på lykke, slo Colombia resten av verden ned i støvlene! De kom på andreplass, bare slått av en liten Karibisk stat med så få innbyggere at det knapt kan kalles et land. Norge kom på 115 plass, så vidt jeg husker... Og med tanke på at BNP i Norge er flere ganger større enn i Colombia, så kan vi en gang for alle slå fast at penger ikke er veien til lykke i alle fall...
Colombia er ikke bare et land med vold og kriminalitet, men også er fantastisk flott land med nydelig natur og utrolig hyggelige, varme mennesker. Og det burde virkelig være en tankevekker at folk som bor i "verdens farligste land" også er verdens lykkeligste folk.... Jeg har vært i Colombia flere ganger, og kan varmt anbefale det som ferieland.
Nå dro jeg denne diskusjonen laaaaaangt bort fra det opprinnelige temaet, kriminalitet og dødsstraff, men jeg måtte bare korrigere Elin litt mht Colombia. Det hun skrev stemte veldig godt for kun få år siden, men ikke nå lengre.