Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Lage selv, eller kjøpe ferdig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 12:15   #21
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff:Lage selv, eller kjøpe ferdig?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg både kjøper og baker brød og kaker. Jeg både kjøper og lager supper og sauser. Jeg både kjøper og lager kjøttretter etc. Omelett har ikke falt meg inn å kjøpe. Pannekaker er også på stort-sett-selv, men av-og-til-torolista. Jeg foretrekker stort sett å lage ting selv, men jeg synes det er veldig fint at det finnes ferdigalternativer.

Katta sa det!

Gammel 18-04-11, 12:16   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Spinoff: Lage selv, eller kjøpe ferdig?

Jeg lager basisgreiene fra bunnen. Og det er basisgreiene vi spiser mest av. Kjøtt med grønnsaker, kjøttkaker, laksefileter og sånt.
Finnes det et ferdigprodukt som smaker greit og som ikke er stappet fullt av uhumskheter så kjøper jeg gjerne ferdig. Men ofte finnes jo ikke det. Tacokrydder og sånt kjøpes ferdig - vi blir ikke syke av en teskje tacokrydder per person i måneden. Fiskepinner kjøpes også ferdig. Litt avhengig av hvem som kokkelerer så kan vi finne på å ha en posesuppe iblant som utvides hjemme. Eller en torogryte. Det er sågar innom en boks eller to med Spaghetti ala Capri her i løpet av året.

Men sånn stort sett så lager vi det meste fra bunnen selv. Og med det mener jeg at grillkjøtt med ferdig krydder på fra butikken inngår i "fra bunnen". :vil ha husmorpoeng:

Pannekakene lages hjemme. Men det hender vi kjøper sånne pannekakeklumper. De er kjempegode.

Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 12:20   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se om jeg husker, da.

Lager selv:
Omelett
Vafler (som regel, i alle fall)
Det meste av kaker/muffins
Kjøttboller og karbonader (som regel)
Potetmos
Kålrabistappe
Pannekaker
Sauser
Pizza
Tacokrydder
Salsa (som regel)
Guacamole
Dressinger
Grønnsakssupper (sjelden tomatsuppe)

Kjøper:
Det meste av brødvarer
Pesto
Dip (potetgulldip som brukes som grønnsaksdip)
Kraft/fond
Karbonader og kjøttboller (av og til)
Fiskekaker, fiskeboller og som regel fiskepinner
Av og til salsa
Tomatsuppe (som regel)
Majones/ajoli
Kake- og vaffelmix (ikke ofte, men det hender)
Rømmegrøt (som regel)
Risengrynsgrøt (50/50 om jeg bruker 5-minuttersris eller langkornet ris)
Sodd
Syltetøy
Spagettisaus (kjøper oftere enn jeg lager selv)

Sist redigert av Fadese : 18-04-11 kl 12:55.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 12:43   #24
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi prøver å kutte ut ferdigmat og lager endel selv, men noe kjøper vi fortsatt. Har sikkert glemt av noe på listene.

Lager
- brød
- knekkebrød
- lasagne, pizza, gryter
- tacokrydder
- karri
- potetmos
- pannekaker/vafler
- omelett
- dessert
- kaker

Kjøper
- pasta
- noen sauser
- paideig (ferdig)
- pesto
- majones
- saft
- syltetøy
- kjøtt
- fisk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.