Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-11, 02:20   #161
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Jeg så reklame for et "nytt" produkt idag - krusedullkaviar. Som om man ikke kan tegne kruseduller med den gode gamle.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 02:48   #162
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Liker ting som er ferdiglaget, og kjøper småbananer og annet praktisk. La også merke til omelettblandingen, og tenkte kanskje den var krydret eller tilsatt noe annet som gjorde den bedre enn bare vanlig egg/salt. Jeg verken kan eller ønsker å bruke tid på mat, og å lage ting fra bunnen av stiller i samme klasse som å sy klær selv hos meg. En helt fremmed verden. Jeg har aldri lært noe om matlaging hjemmefra, utover det at jeg så at mamma lagde brunsaus eller kvitsaus fra bunnen av og til, og da jeg flyttet hjemmefra som student så var det ingen prioritet. Det jeg velger å lære meg er spesielle ting jeg ikke synes er alternativer til. Men som regel er ting vi kjøper bra nok rett og slett. Jeg har ikke noen høyere krav enn det butikken tilbyr, i alle fall ikke smaksmessig. Bra nok, og jeg blir mett. La meg gjøre minst mulig.

Sist redigert av Dronningen : 19-04-11 kl 02:54.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 08:08   #163
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det er jo ikke noe særlig med snusk og fanteri i den frossenstappa, jeg synes den er helt grei jeg?

nei, det er jo bare potet. Jeg har aldri ment det er et farlig produkt eller noe, jeg syns bare ikke at det er nødvendig.

Gammel 19-04-11, 08:08   #164
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg så reklame for et "nytt" produkt idag - krusedullkaviar. Som om man ikke kan tegne kruseduller med den gode gamle.

Provoserende.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:57   #165
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

nei, det er jo bare potet. Jeg har aldri ment det er et farlig produkt eller noe, jeg syns bare ikke at det er nødvendig.

Men kan man ikke da bare la være å kjøpe det? Også kan alle vi som ellers lager potetstappen fra pose heller få dette produktet? For jeg lager nemlig potetstappe fra pose. Det er ikke så godt, så hos oss er denslags mat sånn mat det kan hende vi serverer når vi har femten minutter til å lage maten samt spise den.

Også til de som mener at det er jo bare å gjøre litt forberedelser dagen før: Er det dere som ikke er klassekontakter, sitter i fau, gjør dugnad for fotballgruppa, trener selv samt jobber mer enn full stilling kanskje? Jeg gjør nemlig sånt, og det gjør mannen min også. Så når vi omsider er ferdige for dagen så er det fullstendig uaktuelt å starte neste dags middag.

For noen av oss så er alle tidshjørner som kan kuttes et poeng å kutte. Det er helt ok at ikke alle har det sånn - men jeg synes det er idiotisk å sette seg til doms over de av oss som har det sånn og som dermed ønsker velkommen produkter som er bedre og med mer næring enn de aller kjipeste posealternativene. Det er jo faktisk noen av oss som ser på hjemmelaget potetmos som søndagsmat fordi det er så tidkrevende.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:00   #166
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til alt annet som er galt med halv- og helfabrikata så syns jeg det kjipeste med at folk velger disse alternativene fremfor rene råvarer er at det går utover utvalg og tilgjengelighet på råvarer. Spesialbutikker forsvinner og i butikkene er råvareutvalget blant de dårligste i Europa. Nordmenn er i tillegg indoktrinert med at billig = bra og de færreste bryr seg om kvalitet på matvarer, det vises jo ganske tydelig ved at det finnes et så gigantisk marked for bearbeidet mat og pulver, mens rene råvarer av god kvalitet må man på skattejakt for å finne.

Hjemmelaget potetmos går fint på en halv time.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:06   #167
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også til de som mener at det er jo bare å gjøre litt forberedelser dagen før: Er det dere som ikke er klassekontakter, sitter i fau, gjør dugnad for fotballgruppa, trener selv samt jobber mer enn full stilling kanskje? Jeg gjør nemlig sånt, og det gjør mannen min også. Så når vi omsider er ferdige for dagen så er det fullstendig uaktuelt å starte neste dags middag.

For noen av oss så er alle tidshjørner som kan kuttes et poeng å kutte. Det er helt ok at ikke alle har det sånn - men jeg synes det er idiotisk å sette seg til doms over de av oss som har det sånn og som dermed ønsker velkommen produkter som er bedre og med mer næring enn de aller kjipeste posealternativene. Det er jo faktisk noen av oss som ser på hjemmelaget potetmos som søndagsmat fordi det er så tidkrevende.

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette. Det handler bare om hvor viktig man syns det er å få i seg bra mat.

Gammel 19-04-11, 10:15   #168
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette. Det handler bare om hvor viktig man syns det er å få i seg bra mat.

Dette er bare tull?
Hvor i mitt innlegg sto det at noen av oss ble syke av bearbeidet mat?
Jeg har skrevet ganske mange ganger nå at jeg altså ønsker tilgang på produkter som gir full uttelling på næring - samt er lettvinte. Må jeg velge så velger jeg maten med skikkelig næring. Men må jeg ikke velge så vil jeg gjerne ha begge deler.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:16   #169
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette.

Det at det er en prioriteringssak betyr jo ikke at det er bare tull.

Gammel 19-04-11, 10:21   #170
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Dette er bare tull?
Hvor i mitt innlegg sto det at noen av oss ble syke av bearbeidet mat?
Jeg har skrevet ganske mange ganger nå at jeg altså ønsker tilgang på produkter som gir full uttelling på næring - samt er lettvinte. Må jeg velge så velger jeg maten med skikkelig næring. Men må jeg ikke velge så vil jeg gjerne ha begge deler.

Det er bare tull at de som lager skikkelig mat på hverdager samtidig forsømmer alt av verv i skole og idrettslag samt at de jobber mindre enn andre. Det ene utelukker ikke det andre. Beklager at jeg var upresis.

Gammel 19-04-11, 10:22   #171
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Men kan man ikke da bare la være å kjøpe det? Også kan alle vi som ellers lager potetstappen fra pose heller få dette produktet? For jeg lager nemlig potetstappe fra pose. Det er ikke så godt, så hos oss er denslags mat sånn mat det kan hende vi serverer når vi har femten minutter til å lage maten samt spise den.

En av oss har sittet i FAU hvert eneste år i barnehagen, mannen sitter i borettslagsstyret, jeg har vært tillitsvalgt på jobben og hjelper til i stallen og på dugnad. Jeg syns ikke det er nødvendig å ha en konkurranse om hvem som er mest bissi, men jeg er ikke hjemmeværende som diller med mat hele dagen, om det er det du tror. Men i steden for å lage ferdigmat de dagene jeg kun har 10 minutter, lager jeg noe som faktisk bare tar 10 minutter å lage fra bunnen, en salat, pastarett eller liknende. Eller omelett, med vanlige egg. Det tar ikke mange minuttene.

I tillegg til alt annet som er galt med halv- og helfabrikata så syns jeg det kjipeste med at folk velger disse alternativene fremfor rene råvarer er at det går utover utvalg og tilgjengelighet på råvarer. Spesialbutikker forsvinner og i butikkene er råvareutvalget blant de dårligste i Europa. Nordmenn er i tillegg indoktrinert med at billig = bra og de færreste bryr seg om kvalitet på matvarer, det vises jo ganske tydelig ved at det finnes et så gigantisk marked for bearbeidet mat og pulver, mens rene råvarer av god kvalitet må man på skattejakt for å finne.

Hjemmelaget potetmos går fint på en halv time.

Jeg tror ikke jeg bruker mer enn 20 minutter på potetmos, selv om jeg lager av flere poteter enn vi vanligvis har.
Jeg er helt enig, jeg har vært i endel andre land hvor fokuset på ferdigprodukter er så stort at de rene råvarene havner i bakgrunnen, er uønskede, og utvalget blir deretter.

Gammel 19-04-11, 10:25   #172
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Det er bare tull at de som lager skikkelig mat på hverdager samtidig forsømmer alt av verv i skole og idrettslag samt at de jobber mindre enn andre. Det ene utelukker ikke det andre. Beklager at jeg var upresis.

Sitat:

Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til Kasia igjen

Gammel 19-04-11, 10:26   #173
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er mulig jeg er en kløne på kjøkkenet altså. Men jeg kan ikke lage hverken en omelett eller en pastarett på ti minutter. De tar minimum et kvarter når man skal lage mat til fire. Og maten skal også spises. Omelett til bare meg går på et øyeblikk - men det er ikke bare meg her.

Sånn for ordens skyld så nevner jeg nok en gang at jeg faktisk lager det aller meste fra noenlunde bunnen. Men det betyr også at vi må spise middag hver for oss, og at middagen sjelden serveres før til kveldsmat. Jeg har ikke stort nok repertoar på middagsfronten til at jeg rekker å servere mat med et minimum av sunnhetsnivå på et par minutter flere ganger i uka.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:37   #174
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mange ser ut til å glemme i diskusjoner som denne er at det faktisk tar litt tid å komme til det stadiet der det går radigt å lage mat fra bunn. Jeg er sånn middels på kjøkkenet, og prøver å lage mat fra bunnen så ofte som mulig, men jeg har det ikke i fingrene. Jeg må ha oppskrift på det meste, og da må jeg lese den, lete etter ingredienser, knote litt med rekkefølgen på ting, gå litt rundt meg selv, for selvsagt var det noe jeg ikke hadde kuttet i biter som skulle ha vært tilsatt nå med en gang, osv, osv. Jeg kan f.eks. slenge sammen en hjemmelaget pizza på null komme svisj, fordi det er noe jeg lager ofte, mens jeg derimot knoter fryktelig med f.eks. omeletter, fordi jeg ikke liker det noe særlig selv, og derfor går det tregt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:38   #175
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Vi tar ofte brødskiver i middagstid og varm mat til kvelds hos oss. Det er også greit å involvere ungene i å kutte grønnsaker og gjøre klar så mye som mulig hvis de er tidligere hjemme.

Det hender selvsagt også at de ryker en frossenpizza eller en pose frosne slottspoteter i ovnen. Vi bruker poser i ny og ne også. Mest tomatsuppe. Men det må ikke være sånn. Veldig ofte kan man fikse bra middag for et par dager i slengen ved å stå et par timer på kjøkkenet en søndagskveld. Eller ved å ta en halvtime til å kutte opp wokgrønnsaker og marinere en kylling en tirsdagskveld.

Jeg syns ikke det er krise at man velger lettere alternativer, men det å velge skikkelig mat betyr ikke at man samtidig må forsake alt annet av aktiviteter. Det kan gå rimelig kjapt og særlig om man kan velge hva som helst av råvarer. I lange perioder så får jeg dette til å fungere iallefall.

Gammel 19-04-11, 10:46   #176
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis jeg kan servere mat fra pose som smaker som den man lager selv og har næringsinnhold som om jeg skulle laget den selv - da er de søndagstimene uendelig mye verdt som fritid for meg. Jeg liker ikke å lage mat - det er noe jeg gjør fordi jeg må. Dermed er posegrønnsaker flittig brukt hos meg, for eksempel. Og kan jeg få noe som er like raskt som posemat, med bedre næringsinnhold og uten tilsetningsstoffer, så vil jeg gjerne ha dette.

Det å lage mat fra bunnen vil ikke si at jeg må forsake alle andre aktiviteter. Men det vil faktisk i min verden si at ca tre dager hver eneste bidige uke så står jeg på føttene mine fra seks om morgenen til ti om kvelden - og da må jeg legge meg. Kan jeg få sette meg ned med en kopp te en halv time på kvelden uten at det går på bekostning av ernæring så vil jeg gjerne ha det valget tilgjengelig.

(Og sånn for ordens skyld så forsøker jeg som regel å lage store porsjoner av lapskaus, søndagsmiddager og andre greier sånn at det er rester å spe på med når det haster utover. Det bare går ikke å spise søndagens restemat på torsdag.)

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:46   #177
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Vi tar ofte brødskiver i middagstid og varm mat til kvelds hos oss. Det er også greit å involvere ungene i å kutte grønnsaker og gjøre klar så mye som mulig hvis de er tidligere hjemme.

Det hender selvsagt også at de ryker en frossenpizza eller en pose frosne slottspoteter i ovnen. Vi bruker poser i ny og ne også. Mest tomatsuppe. Men det må ikke være sånn. Veldig ofte kan man fikse bra middag for et par dager i slengen ved å stå et par timer på kjøkkenet en søndagskveld. Eller ved å ta en halvtime til å kutte opp wokgrønnsaker og marinere en kylling en tirsdagskveld.

Jeg syns ikke det er krise at man velger lettere alternativer, men det å velge skikkelig mat betyr ikke at man samtidig må forsake alt annet av aktiviteter. Det kan gå rimelig kjapt og særlig om man kan velge hva som helst av råvarer. I lange perioder så får jeg dette til å fungere iallefall.

Gammel 19-04-11, 10:50   #178
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Men det er jo din prioritering, Smilefjes. Og det er jo greit at du gjør det som er best for deg. Men du ser vel at andre kan få til å prioritere matlaging også i en travel hverdag? At det går an å lage fullverdige middager samtidig som man følger opp ungene i skole og fritid og jobber fullt?

Gammel 19-04-11, 10:58   #179
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men det er jo din prioritering, Smilefjes. Og det er jo greit at du gjør det som er best for deg. Men du ser vel at andre kan få til å prioritere matlaging også i en travel hverdag? At det går an å lage fullverdige middager samtidig som man følger opp ungene i skole og fritid og jobber fullt?

Andre kan prioritere akkurat som de vil for min del. Det jeg forsøker å si noe om er fordømmelsen av at jeg altså har andre prioriteringer. Jeg ønsker først og fremst sunn og god mat. Kan jeg kombinere dette med å slippe å bruke tid på den så ønsker jeg å ha dette valget tilgjengelig. Jeg opplever at motparten i denne diskusjonen mener at alle skal lage mat og ingen skal ha tilgjengelig feks frossen potetmos. Eller frosne grønnsaker eller knuste egg eller hva man nå har.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:59   #180
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen det er da ingen som sier at det ikke går an å gjøre det? Diskusjonen dreier seg da primært om hvorvidt man liker/trenger (eller "velger å bruke", for å ikke påstå noe om hva noen "trenger") halv- og helfabrikata. Jeg synes det er merkelig å tolke et utsagn om at "jeg gidder ikke bruke mye tid på matlaging, for jeg er ikke så interessert, og har så mye annet å bruke tiden på, derfor synes jeg ferdig eller delvis ferdig mat er kjekt" som "ingen som har mye å gjøre kan greie å lage ordentlig mat".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.