|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerLiker ting som er ferdiglaget, og kjøper småbananer og annet praktisk. La også merke til omelettblandingen, og tenkte kanskje den var krydret eller tilsatt noe annet som gjorde den bedre enn bare vanlig egg/salt. Jeg verken kan eller ønsker å bruke tid på mat, og å lage ting fra bunnen av stiller i samme klasse som å sy klær selv hos meg. En helt fremmed verden. Jeg har aldri lært noe om matlaging hjemmefra, utover det at jeg så at mamma lagde brunsaus eller kvitsaus fra bunnen av og til, og da jeg flyttet hjemmefra som student så var det ingen prioritet. Det jeg velger å lære meg er spesielle ting jeg ikke synes er alternativer til. Men som regel er ting vi kjøper bra nok rett og slett. Jeg har ikke noen høyere krav enn det butikken tilbyr, i alle fall ikke smaksmessig. Bra nok, og jeg blir mett. La meg gjøre minst mulig. Sist redigert av Dronningen : 19-04-11 kl 02:54. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer
nei, det er jo bare potet. Jeg har aldri ment det er et farlig produkt eller noe, jeg syns bare ikke at det er nødvendig.
|
|
|
#165 |
|
Passiv
|
Men kan man ikke da bare la være å kjøpe det? Også kan alle vi som ellers lager potetstappen fra pose heller få dette produktet? For jeg lager nemlig potetstappe fra pose. Det er ikke så godt, så hos oss er denslags mat sånn mat det kan hende vi serverer når vi har femten minutter til å lage maten samt spise den. |
|
|
|
#166 |
|
Borte
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerI tillegg til alt annet som er galt med halv- og helfabrikata så syns jeg det kjipeste med at folk velger disse alternativene fremfor rene råvarer er at det går utover utvalg og tilgjengelighet på råvarer. Spesialbutikker forsvinner og i butikkene er råvareutvalget blant de dårligste i Europa. Nordmenn er i tillegg indoktrinert med at billig = bra og de færreste bryr seg om kvalitet på matvarer, det vises jo ganske tydelig ved at det finnes et så gigantisk marked for bearbeidet mat og pulver, mens rene råvarer av god kvalitet må man på skattejakt for å finne.
|
|
|
#167 |
|
Borte
|
Dette er bare tull. Hvis man for eksempel blir syk av å spise bearbeidet mat så prioriterer man matlaging innimmellom alt dette. Det handler bare om hvor viktig man syns det er å få i seg bra mat.
|
|
|
#168 |
|
Passiv
|
Dette er bare tull? |
|
|
|
#169 |
|
flisespikker
|
Det at det er en prioriteringssak betyr jo ikke at det er bare tull.
|
|
|
#170 |
|
Borte
|
Det er bare tull at de som lager skikkelig mat på hverdager samtidig forsømmer alt av verv i skole og idrettslag samt at de jobber mindre enn andre. Det ene utelukker ikke det andre. Beklager at jeg var upresis.
|
|
|
#171 |
|
Keep calm and trot on
En av oss har sittet i FAU hvert eneste år i barnehagen, mannen sitter i borettslagsstyret, jeg har vært tillitsvalgt på jobben og hjelper til i stallen og på dugnad. Jeg syns ikke det er nødvendig å ha en konkurranse om hvem som er mest bissi, men jeg er ikke hjemmeværende som diller med mat hele dagen, om det er det du tror. Men i steden for å lage ferdigmat de dagene jeg kun har 10 minutter, lager jeg noe som faktisk bare tar 10 minutter å lage fra bunnen, en salat, pastarett eller liknende. Eller omelett, med vanlige egg. Det tar ikke mange minuttene.
Jeg tror ikke jeg bruker mer enn 20 minutter på potetmos, selv om jeg lager av flere poteter enn vi vanligvis har.
|
|
|
#172 |
|
Keep calm and trot on
|
|
|
#173 |
|
Passiv
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerDet er mulig jeg er en kløne på kjøkkenet altså. Men jeg kan ikke lage hverken en omelett eller en pastarett på ti minutter. De tar minimum et kvarter når man skal lage mat til fire. Og maten skal også spises. Omelett til bare meg går på et øyeblikk - men det er ikke bare meg her. |
|
|
|
#174 |
|
Textrovert
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerDet mange ser ut til å glemme i diskusjoner som denne er at det faktisk tar litt tid å komme til det stadiet der det går radigt å lage mat fra bunn. Jeg er sånn middels på kjøkkenet, og prøver å lage mat fra bunnen så ofte som mulig, men jeg har det ikke i fingrene. Jeg må ha oppskrift på det meste, og da må jeg lese den, lete etter ingredienser, knote litt med rekkefølgen på ting, gå litt rundt meg selv, for selvsagt var det noe jeg ikke hadde kuttet i biter som skulle ha vært tilsatt nå med en gang, osv, osv. Jeg kan f.eks. slenge sammen en hjemmelaget pizza på null komme svisj, fordi det er noe jeg lager ofte, mens jeg derimot knoter fryktelig med f.eks. omeletter, fordi jeg ikke liker det noe særlig selv, og derfor går det tregt.
|
|
|
#175 |
|
Borte
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerVi tar ofte brødskiver i middagstid og varm mat til kvelds hos oss. Det er også greit å involvere ungene i å kutte grønnsaker og gjøre klar så mye som mulig hvis de er tidligere hjemme.
|
|
|
#176 |
|
Passiv
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerHvis jeg kan servere mat fra pose som smaker som den man lager selv og har næringsinnhold som om jeg skulle laget den selv - da er de søndagstimene uendelig mye verdt som fritid for meg. Jeg liker ikke å lage mat - det er noe jeg gjør fordi jeg må. Dermed er posegrønnsaker flittig brukt hos meg, for eksempel. Og kan jeg få noe som er like raskt som posemat, med bedre næringsinnhold og uten tilsetningsstoffer, så vil jeg gjerne ha dette. |
|
|
|
#177 |
|
Keep calm and trot on
|
|
|
#178 |
|
Borte
|
Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananerMen det er jo din prioritering, Smilefjes. Og det er jo greit at du gjør det som er best for deg. Men du ser vel at andre kan få til å prioritere matlaging også i en travel hverdag? At det går an å lage fullverdige middager samtidig som man følger opp ungene i skole og fritid og jobber fullt?
|
|
|
#179 |
|
Passiv
|
Andre kan prioritere akkurat som de vil for min del. Det jeg forsøker å si noe om er fordømmelsen av at jeg altså har andre prioriteringer. Jeg ønsker først og fremst sunn og god mat. Kan jeg kombinere dette med å slippe å bruke tid på den så ønsker jeg å ha dette valget tilgjengelig. Jeg opplever at motparten i denne diskusjonen mener at alle skal lage mat og ingen skal ha tilgjengelig feks frossen potetmos. Eller frosne grønnsaker eller knuste egg eller hva man nå har. |
|
|
|
#180 |
|
flisespikker
|
Jamen det er da ingen som sier at det ikke går an å gjøre det?
|
![]() |
|
|