Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyrehager - hva syns du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-11, 11:37   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyrehager - hva syns du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er uenig i at dyreparker er underholdning og kjæledyr ikke. Kjæledyr er jo så godt som ren underholdning og kos for mennesker, mens mange dyrehager driveEDBed forsking, gjenoppbygging av dyrestammer og arter, samt opplæring og kunnskapsheving av publikum, slik Olympia beskriver. Anbefaler deg en tur til Nordens Ark, som jeg nevnte tidligere i tråden, så kan du se selv. http://www.nordensark.se/index.php

gårdsdyr, ikke kjæledyr. Jeg har ingen gode argumenter ifh til kjæledyr. egentlig har jeg ikke argumenter i det hele tatt, bare en dum magefølelse jeg ikke får has på.

Gammel 21-04-11, 11:51   #22
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Kuene på gården jeg er oppvokst på pleide å leve i rundt 10-12 år, kanskje mer også, jeg husker ikke - det er da ikke så kort tid.

I Norge er det ikke lov med tigre i sirkus lengre - men gjelder det over alt? Gjelder det stasjonære sirkus også? Jeg tror ikke egentlig at tigeren i et russisk sirkus har det værre enn tigeren i Odense Zoo. Tigeren på sirkuset får en helt annen stimulering enn den stakkaren som ligger og glaner i Odense.

Ja, jeg tenkte egentlig ikke over hvor lenge melkekyrne lever. Onkelen min aler opp okser og de lever nok ikke så lenge. I følge freiasjokoladen skal norske kyr gå ute 8 uker om sommeren. Om det betyr frittgående kyr i fjellandskap vet jeg ikke, men de har sikkert bedre plass enn på vinteren når de er på båsen.

Tigre i bur er forkastelig, men jeg synes ikke det er mer riktig å ha en tiger på cirkus. Jeg vet ikke engang om jeg er opptatt av om de trives eller ikke heller. Det er bare feil. Store kattedyr skal ha masse plass til å gjemme seg og ha huler, få kattunger, jakte osv. Jeg er ikke like opptatt av at kyrne skal få være i sitt naturlige habitat ettersom jeg ikke egentlig vet hva det er? Jeg forbinder kyr med gårdsdrift.

Finnes det ville kyr? Det finnes jo moskus, bison og bøffler, men er det det samme?

Gammel 21-04-11, 11:55   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var 10 år ba jeg om å slippe å være med på sirkus og i dyrehager, for jeg syntes så synd på dyra.

Vi har de siste årene vært en del ganger i zoo i København. Det er grusomt å se at flere av dyra driver med repetetive tvangshandlinger. Vi har også vært i Dyreparken i Kristiansand. Det var langt bedre. Men jeg er fremdeles skeptisk.

Gammel 21-04-11, 11:56   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

gårdsdyr, ikke kjæledyr.

Ah, sorry. Jeg leste litt for fort.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 12:05   #25
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke dyr har noe å gjøre på sirkus, og det er stor forskjell på dyrehager også. Likevel, dyrehager er nødvendige for avl på sjeldne dyr, og her gjør mange dyrehager en formidabel jobb. Også har man kjipe plasser, som f eks Zoo Berlin, hvor isbjørnene satt i alt for trange innhengninger som var skitne og alt, alt for varme. Ikke tvil om at dyrene hadde det direkte fælt der.
I andre enden av skalaen har man Polar Zoo, hvor innhengningene er så store at gaupene stort sett jakter sin egen mat, og dyrene lever ute året rundt i sitt naturlige habitat. Det er en flott park, med flotte dyr som man virkelig ser trives, og som har bevart mye av det ville i dyrene.

Gammel 21-04-11, 13:31   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var i en bitteliten skitten stinkende dyrehage i Danmark for noen år siden. Den var bare trasig. Ikke en grønn flekk å se, alt var totalt nedtråkket.
Det var heldigvis stor kontrast til Aalborg Zoo som vi var i noen dager senere. Der virket det bra, stort og fint.

Norske kyr er ute om sommeren ja. Noen går i utmark, og noen ganger på innmark. De flyttes etter hvor det er gress å spise, står ikke i samme gjerde hele sommeren.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 13:33   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at flere nevner Polar Zoo, må beskjemmet innrømme at jeg aldri har vært der. Kanskje stoppe neste gang jeg kjører forbi.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 13:54   #28
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ser at flere nevner Polar Zoo, må beskjemmet innrømme at jeg aldri har vært der. Kanskje stoppe neste gang jeg kjører forbi.

Du vil bli positivt overrasket, bare sørg for å få med deg foringsrunden,
ellers risikerer du å ikke få se noen dyr.

Gammel 21-04-11, 14:03   #29
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har sansen for anlegg som Namsskogan, Polar Zoo og Langedrag, der folk får mulighet til å se ville dyr i sine naturlige, om enn begrensede, omgivelser. Ellers liker jeg ikke dyrehager. Og vi går aldri på sirkus med dyr.

Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 14:14   #30
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes dyreparker er helt greit så lenge de er store og har store innhengninger som etterlingner et naturlig område for dem. Kristiansand synes jeg er fin, Østersund grusom. Forskjellen på dyr-i-bur-følelsen er enorm.

Veldig enig.
Sirkus der dyr transporteres lange distanser synes jeg er i en helt annen kategori igjen. Det går vi ikke i.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 14:28   #31
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Tigeren på sirkuset får en helt annen stimulering enn den stakkaren som ligger og glaner i Odense.

Og sitter i et bittelite bur mesteparten av tiden, og blir tvunget til å adlyde, ellers får man en ubehagelig kjepp i magen. Eller elefantene blir torturert på kjønnsorganene for å adlyde. Dyrene i sirkus har det sjempefint.

Gammel 21-04-11, 14:31   #32
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Og sitter i et bittelite bur mesteparten av tiden, og blir tvunget til å adlyde, ellers får man en ubehagelig kjepp i magen. Eller elefantene blir torturert på kjønnsorganene for å adlyde. Dyrene i sirkus har det sjempefint.

Jeg har vel ikke sagt at dyrene på sirkus har det kjempefint, tror jeg. Jeg mener i alle fall ikke det. Men at forskjellen mellom dyrepark og sirkus er så stor som mange her syns, det tror jeg ikke. Parker som Polar zoo og lignende er tross alt ikke representative for den gjennomsnittlige dyrepark.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 14:49   #33
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i utgangspunktet negativ til dyrehager, og fikk følelsen bekreftet da vi var i Kristiansand. Ungene er heller ikke så veldig opptatt av dyr, så den delen av parken var vi i i liten grad. Å dra i dyrehager på ferier er heller ikke noen prioritet. Samme hvor "flotte" dyrene er å se, så er det ikke der de skulle ha vært. Dyr på sirkus - eller sirkus generelt - er ikke noe for oss.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 16:45   #34
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kuene på gården jeg er oppvokst på pleide å leve i rundt 10-12 år, kanskje mer også, jeg husker ikke - det er da ikke så kort tid.

Gjennomsnitts kua blir 4 år.
Våre blir fra 2 til 14 alt etter helse og lynne.

Sitat:

Norske kuer f.eks. har det relativt trangt i vintersesongen - de står når der å henger, på rekke og rad

Fra 2024 gjør de ikke det lenger
Og noen ( ganske mange faktisk) går løse allerede i dag.

Sitat:

I følge freiasjokoladen skal norske kyr gå ute 8 uker om sommeren. Om det betyr frittgående kyr i fjellandskap vet jeg ikke, men de har sikkert bedre plass enn på vinteren når de er på båsen.

8 uker er kravet, det aller, aller fleste går mye lenger enn det.
Våre går fra ca 10 juni til 25 sept, og vi har kort sommer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 17:02   #35
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nordens ark i Lysekil: helt toppers. Zoo i København: fryktelig sted.

Det er umulig å være kategorisk på dette. Nordens Ark jobber f. eks aktivt med å gjenoppbygge stammer av dyr og sette disse ut igjen i naturen. dyra har store områder å bevege seg på i ordentlig natur; med fjell, vann, og trær. Ingen av dyra er i et klima som er totalt fremmed for dem. Zoo i København derimot, der bor dyra i små innhegninger, med plastikkfjell, og i ofte helt feil klima. Man ser at de er stresset og har veldig unormal oppførsel.

Alle dyr i fangenskap er utenfor sitt rette element, men noen i verre grad enn andre.

Godt sagt!

Det er store forskjeller. Jeg var feks i en dyrepark i bushen i Texas hos en snodig fyr som hadde dyr andre dyrehager ville kvitte seg med (les avlive), og bare dyr som liker varmt klima. Jeg tror ikke de hadde det så ille. Å se tigere som sirkler rundt og rundt i et lite bur foran en glassvegg synes jeg derimot lite og ingenting om.

Gammel 21-04-11, 17:39   #36
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dyr som jobber fins det mange av. Noen jobber i rideskole eller på travbanen, noen som førerhund og noen blir vist fram og/eller klappet - og så er det produksjonsdyr til mat og klær. Så en dokumentar om dyrehager i østeuropa på fjernsynet en gang, og der hadde ikke de ansatte fått lønn på x år - og måtte bruke av ektefellens penger til å kjøpe olje til favorittflodhestens hud, og slangene måtte flytte hjem til de ansatte om vinteren fordi parken ikke hadde strøm til oppvarming. Jeg tror at de fleste som jobber med dyr gjør så godt de kan for at dyra skal ha det greit ut fra de forutsetningene som fins

... men jeg går ikke i dyrepark og syns ikke det er rart at andre heller ikke gjør det.

Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 18:03   #37
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har vel aldri vært i noen dyrehage hvor dyra ser ut til å lide noen nød... har bare vært i Danmark og Sverige. Jeg synes det er greit så lenge det ser ut til at dyra har det bra.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 18:21   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dyrehage ala Kristiandsand er veldig bra og noe jeg gjerne støtter, de gjør en god jobb i forhold til en del utryddningstruede arter bla. zoo`er holder jeg meg lang unna!

Jeg vil tro elgen der er uenig med deg. Den står der med luktesansen intakt, klemt inne mellom jerv, ulv og bjørn. Det må jo være stressende?

Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 20:12   #39
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer rett fra Kristiansand, og synes vel stort sett at dyrene der så ut til å ha det bra. Ihvertfall de store dyra så ut til å storkose seg i sola, og hadde ett lite stressende liv. I går var stort sett alle apene ute, og lekte og hadde det moro.
Jeg synes vel kanskje mest synd på fuglene, apene og reptilene som var i små bur uten mulighet til å være ute.

Jeg synes det er stor forskjell på moderne dyreparker og zoologiske hager i storbyer. Jeg har vært på Nordens Ark og Givskud zoo, og synes ikke det kan sammenlignes med dyr i bur konseptet i storbyene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 20:14   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det ser igrunnen ganske greit ut å være ku hos deg, Floksa. De der damene på vei ut for å plukke blåbær eller hva nå sånne kyr plukker for noe rart ser ut som om de står og slarver sånn smørblidt med hverandre som vi andre også gjør når vi omsider kommer oss ut etter vinteren.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.