|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dyrehager - hva syns du?
gårdsdyr, ikke kjæledyr. Jeg har ingen gode argumenter ifh til kjæledyr. egentlig har jeg ikke argumenter i det hele tatt, bare en dum magefølelse jeg ikke får has på.
|
|
|
#22 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Ja, jeg tenkte egentlig ikke over hvor lenge melkekyrne lever. Onkelen min aler opp okser og de lever nok ikke så lenge. I følge freiasjokoladen skal norske kyr gå ute 8 uker om sommeren. Om det betyr frittgående kyr i fjellandskap vet jeg ikke, men de har sikkert bedre plass enn på vinteren når de er på båsen.
|
|
|
#23 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Da jeg var 10 år ba jeg om å slippe å være med på sirkus og i dyrehager, for jeg syntes så synd på dyra.
|
|
|
|
#25 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Jeg synes ikke dyr har noe å gjøre på sirkus, og det er stor forskjell på dyrehager også. Likevel, dyrehager er nødvendige for avl på sjeldne dyr, og her gjør mange dyrehager en formidabel jobb. Også har man kjipe plasser, som f eks Zoo Berlin, hvor isbjørnene satt i alt for trange innhengninger som var skitne og alt, alt for varme. Ikke tvil om at dyrene hadde det direkte fælt der.
|
|
|
|
#26 |
|
heimføing
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Var i en bitteliten skitten stinkende dyrehage i Danmark for noen år siden. Den var bare trasig. Ikke en grønn flekk å se, alt var totalt nedtråkket. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Crazy Cat Lady
|
Du vil bli positivt overrasket, bare sørg for å få med deg foringsrunden,
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Jeg har sansen for anlegg som Namsskogan, Polar Zoo og Langedrag, der folk får mulighet til å se ville dyr i sine naturlige, om enn begrensede, omgivelser. Ellers liker jeg ikke dyrehager. Og vi går aldri på sirkus med dyr. |
|
|
|
#30 |
|
Originala
|
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
rakkarpus
|
Og sitter i et bittelite bur mesteparten av tiden, og blir tvunget til å adlyde, ellers får man en ubehagelig kjepp i magen. Eller elefantene blir torturert på kjønnsorganene for å adlyde. Dyrene i sirkus har det sjempefint.
|
|
|
#32 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg har vel ikke sagt at dyrene på sirkus har det kjempefint, tror jeg. Jeg mener i alle fall ikke det. Men at forskjellen mellom dyrepark og sirkus er så stor som mange her syns, det tror jeg ikke. Parker som Polar zoo og lignende er tross alt ikke representative for den gjennomsnittlige dyrepark. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Dyrehager - hva syns du?Jeg er i utgangspunktet negativ til dyrehager, og fikk følelsen bekreftet da vi var i Kristiansand. Ungene er heller ikke så veldig opptatt av dyr, så den delen av parken var vi i i liten grad. Å dra i dyrehager på ferier er heller ikke noen prioritet. Samme hvor "flotte" dyrene er å se, så er det ikke der de skulle ha vært. Dyr på sirkus - eller sirkus generelt - er ikke noe for oss. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
can-jur
|
Gjennomsnitts kua blir 4 år.
Fra 2024 gjør de ikke det lenger
8 uker er kravet, det aller, aller fleste går mye lenger enn det.
|
|
|
|
#35 |
|
Shake it out!
|
Godt sagt!
|
|
|
#36 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Dyr som jobber fins det mange av. Noen jobber i rideskole eller på travbanen, noen som førerhund og noen blir vist fram og/eller klappet - og så er det produksjonsdyr til mat og klær. Så en dokumentar om dyrehager i østeuropa på fjernsynet en gang, og der hadde ikke de ansatte fått lønn på x år - og måtte bruke av ektefellens penger til å kjøpe olje til favorittflodhestens hud, og slangene måtte flytte hjem til de ansatte om vinteren fordi parken ikke hadde strøm til oppvarming. Jeg tror at de fleste som jobber med dyr gjør så godt de kan for at dyra skal ha det greit ut fra de forutsetningene som fins |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Dyrehager - hva syns du?Vi har vel aldri vært i noen dyrehage hvor dyra ser ut til å lide noen nød... har bare vært i Danmark og Sverige. Jeg synes det er greit så lenge det ser ut til at dyra har det bra.
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Jeg vil tro elgen der er uenig med deg. Den står der med luktesansen intakt, klemt inne mellom jerv, ulv og bjørn. Det må jo være stressende? |
|
|
|
#39 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Jeg kommer rett fra Kristiansand, og synes vel stort sett at dyrene der så ut til å ha det bra. Ihvertfall de store dyra så ut til å storkose seg i sola, og hadde ett lite stressende liv. I går var stort sett alle apene ute, og lekte og hadde det moro. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Sv: Dyrehager - hva syns du?Det ser igrunnen ganske greit ut å være ku hos deg, Floksa. De der damene på vei ut for å plukke blåbær eller hva nå sånne kyr plukker for noe rart ser ut som om de står og slarver sånn smørblidt med hverandre som vi andre også gjør når vi omsider kommer oss ut etter vinteren. |
|
![]() |
|
|