Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er dette en barnesølje?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 01:54   #21
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er dette en barnesølje?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Se på siden til sylvsmia på Voss. Så vidt jeg vet så er ikke bunader barneklær i det hele tatt, altså det finnes ingen bunader til barn. Men det som jeg vet er "vanlig" er at man kjøper sølv til den bunaden som barna skal få når de er voksne slik at man tjuvstarter på innkjøpet. For mine barn som kan velge mellom fem bunader så vet jeg ikke helt, så jeg har kjøpt samiske søljer til dem. Nydelige! Jeg elsker slike klær.

Litt utenom det HI spør om, men jo, det finnes barnebunader. Vi har en Gudbrandsdalsbunad til barn som er gått i arv fra min mamma. En kollega av meg, har nøyaktig samme bunad til sine barn - som hun igjen arvet av sin mamma.

Og jeg har også en ekte Rondastakk fra jeg selv var liten.

Her er en annen barnebunad:

Eller mener du at det ikke finnes barnesøljer ??

Og det finnes det også : http://www.sando.no/no/webshop/category/product/29.html

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 06:55   #22
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det finnes barnebunader, men de er mini-varianter av drakter til voksne. De er sjelden historisk korrekte gjengivelser av hvordan barn gikk kledd på et gitt sted til en gitt tid. Dersom man har en festdrakt så bruker man det sølvet man synes er fint til den. Langt på vei synes jeg det samme gjelder bunader, de færreste dalfører var så isolerte at en kramkar med sølvsmykker fra andre steder i landet ikke kom fram...

Gammel 26-04-11, 09:28   #23
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Litt utenom det HI spør om, men jo, det finnes barnebunader. Vi har en Gudbrandsdalsbunad til barn som er gått i arv fra min mamma. En kollega av meg, har nøyaktig samme bunad til sine barn - som hun igjen arvet av sin mamma.

Det jeg mener er:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Finns det godkjende bunader?

Opprinnelig lagt inn av sitat

Nei, det finns ingen godkjenningsordning for bunader. Ein må imidlertid vere oppmerksam på at dei som har utarbeida bunaden kan ha opphavsrett til den, og at produksjon utan denne sin løyve vert anset som piratkopiering. Det mange tenkjer på når ein seier "godkjend", er bunader som er utarbeidd av lokale bunadnemnder eller i samarbeid med Norsk senter for bunad og folkedrakt. Ein lagar då ein bunad etter organisasjonen / institusjonen sine kriteria.

(sitatet er hentet herifra) Og da finnes det ikke egen barnebunader. Men det er så klart bare en definisjon. Mange lager jo også veldig vakre drakter som minner mye om bunader - Lise Sjåk Bræk lager jo voldsomme flotte plagg, og jeg ba om tips til festdrakt til barn i en annen tråd og der dukket Maxemillia opp som jeg synes hadde flotte festdrakter.

Gammel 26-04-11, 11:41   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Klart det finnes barnebunader, men de er mini-varianter av drakter til voksne. De er sjelden historisk korrekte gjengivelser av hvordan barn gikk kledd på et gitt sted til en gitt tid. Dersom man har en festdrakt så bruker man det sølvet man synes er fint til den. Langt på vei synes jeg det samme gjelder bunader, de færreste dalfører var så isolerte at en kramkar med sølvsmykker fra andre steder i landet ikke kom fram...

Jeg så akkurat nå at det finnes barne-kone-sølvstøler (heter det vel? sånne sølvbelter) også. DET blir litt for dumt vel.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:05   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg så akkurat nå at det finnes barne-kone-sølvstøler (heter det vel? sånne sølvbelter) også. DET blir litt for dumt vel.

Du har vel hørt om barnebruder?

Gammel 26-04-11, 13:27   #26
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sølja blir brukt til nordhordalandsbunaden ja. Eg har uten steinar, mor mi har med. Og den litle har eg hatt med meg frå eg var liten av og bruker den til bunaden min no.

Gammel 26-04-11, 21:36   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ei barnesølje som minner om denne

Den brukte jeg som jentunge på min festdrakt ("bondepikedrakt" som vi kaller den) og når lillejenta vokser ut av den klassiske barnesøljen (jeg har et par av dem også, Knerten bruker en av dem, og hun skal få ha den andre når hun får seg festdrakt av et slag) skal hun få arve denne, tenker jeg. Den er litt som en miniutgave av voksensølja jeg har til bunaden min.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.