|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en barnesølje?
Litt utenom det HI spør om, men jo, det finnes barnebunader. Vi har en Gudbrandsdalsbunad til barn som er gått i arv fra min mamma. En kollega av meg, har nøyaktig samme bunad til sine barn - som hun igjen arvet av sin mamma. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Audacious
|
Sv: Er dette en barnesølje?Klart det finnes barnebunader, men de er mini-varianter av drakter til voksne. De er sjelden historisk korrekte gjengivelser av hvordan barn gikk kledd på et gitt sted til en gitt tid. Dersom man har en festdrakt så bruker man det sølvet man synes er fint til den. Langt på vei synes jeg det samme gjelder bunader, de færreste dalfører var så isolerte at en kramkar med sølvsmykker fra andre steder i landet ikke kom fram...
|
|
|
#23 |
|
Leser
|
Det jeg mener er:
(sitatet er hentet herifra) Og da finnes det ikke egen barnebunader. Men det er så klart bare en definisjon. Mange lager jo også veldig vakre drakter som minner mye om bunader - Lise Sjåk Bræk lager jo voldsomme flotte plagg, og jeg ba om tips til festdrakt til barn i en annen tråd og der dukket Maxemillia opp som jeg synes hadde flotte festdrakter.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg så akkurat nå at det finnes barne-kone-sølvstøler (heter det vel? sånne sølvbelter) også. DET blir litt for dumt vel. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Du har vel hørt om barnebruder?
|
|
|
#26 |
|
Unik
|
Sv: Er dette en barnesølje?Sølja blir brukt til nordhordalandsbunaden ja. Eg har uten steinar, mor mi har med. Og den litle har eg hatt med meg frå eg var liten av og bruker den til bunaden min no.
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en barnesølje?Jeg har ei barnesølje som minner om denne
|
![]() |