Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-11, 20:16   #681
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pannekaker

Nip:
Jeg forstår på en måte at du blir stressa av faktorer du selv ikke kan kontrollere ift. sønnen din sitt kosthold - jeg liker ikke "unntakstilstand" over lengre tid, som f.eks. påskeferie hos besteforeldrene, hvor det er dessert daglig, og en kjeks her og i tillegg påskegodt eller is hver dag. Hvis det ofte blir en eller annen form for unntakstilstand, som det du opplever når pappaen har samvær, så forstår jeg at det blir desto mer viktig å holde på det sunne i hverdagen.

Men enkelte av tingene du skriver blir nokså radikalt. Som at det skal være forbudt å kjøpe snop og brus når man skal på dataparty?

Gammel 28-04-11, 21:09   #682
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det at ungdom spiser godteri, junk og drikker brus er ikke ensbetydende med at de ikke har et normalt og sunt kosthold hjemme altså. Jeg f.eks er oppvokst med et "normalt kosthold", grønnsaker til hvert måltid, godteri bare på lørdager osv. Og ville ha fått med meg matpakke hjemmefra til f.eks en dag i snowboardbakken. Men jeg ville garantert ha brukt penger på brus og godteri.

Jeg har vel heller ikke ment at de kun får brus og godteri hjemme, men jeg synes uansett ikke det har noe i hverdagen å gjøre. Det er sånn når man handler om morgningen så går ungdommen å kjøper seg usunn frokost/lunsj. Jeg synes ikke det burde være sånn og tror det skaper altfor stort inntak av sukker og usunn mat.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 21:13   #683
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Det jeg reagerer mest på i denne tråden, er den arrogante og fordømmende "jeg-vet-best" holdningen HI har (eller i det minste gir uttrykk for) for "alle andre" som har et kosthold som ikke når opp til HIs standard, og jeg klarer ikke la være å føle meg en anelse indignert. Litt som når Kari Jaquesson snakker om tjukke folk. Det er provoserende når lekfolk uttaler seg som om de var eksperter, og nekter å la seg snakke imot.

Jeg har aldri sagt eller snakket som jeg er en ekspert, jeg hverken tror det eller ønsker å fremstå som det - jeg kan ikke så mye om alt, men kosthold er noe jeg bruker masse tid på å lære og lese om, så jeg føler jeg kan endel.
Jeg har da vel ikke en "jeg-vet-best" holdning fordi jeg mener at det er synd at det er så mye sykdom som det er, dette er jo bare statestikker som ikke har noe med meg å gjøre, samtidig som det viser til alt kosthold/trening/livstil kan gjøre for en, det er jo mye fakta ute å går, selvom også mye er spekulasjoner og teorier.

Ja, kanskje Kari J sin måte å snakke på er feil, men hun har nødvendigvis ikke feil i hva hun sier alikevel

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 21:22   #684
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nip:
Jeg forstår på en måte at du blir stressa av faktorer du selv ikke kan kontrollere ift. sønnen din sitt kosthold - jeg liker ikke "unntakstilstand" over lengre tid, som f.eks. påskeferie hos besteforeldrene, hvor det er dessert daglig, og en kjeks her og i tillegg påskegodt eller is hver dag. Hvis det ofte blir en eller annen form for unntakstilstand, som det du opplever når pappaen har samvær, så forstår jeg at det blir desto mer viktig å holde på det sunne i hverdagen.

Men enkelte av tingene du skriver blir nokså radikalt. Som at det skal være forbudt å kjøpe snop og brus når man skal på dataparty?

Jeg mente ikke å forby snop på dataparty, jeg mente mer de ekstreme mengdene av usunn mat. Tror svært få klarer å trykke i seg like mye som på en sånn helg, og håper de kun er på en datamesse i året... Litt som jeg mener at en barnebursdag for 5-åringer egentlig ikke burde bestå av brus, kake, godteri og pølser.

Jeg synes unntakkstilstandene nesten ikke finnes lenger fordi de er sklidd sånn ut og er hver eneste uke, og jeg kan ikke skjønne at det bare skulle gjelde oss, jeg er jo som sagt ganske streng. Og jeg synes det ofte er sånne "tilstander" som det er når Vetle er hos pappan sin overalt. Jeg har satt ganske klare grenser for besteforeldrene på min side, de kan glede Vetle på andre måter enn å kjøpe altmulig og gi godteri, så de er ganske flinke, selvom pappa gjerne stolt forteller om sunn kveldsmat som er posesuppe med pølse i, eller kjøpebrød som er halv-grovt og sjeldenhetene er grønt og frukt, men de vet jeg er så opptatt av det så de er ganske snille og prøver i det minste ganske bra. Vi spiser endel sammen og jeg har innført grønnsaker er must til middag-regel.

Samme med at påsken f.eks var Vetle hos meg, men dagene fri før selve påsken hos pappan sin, da fikk han påskeegg der + is osv (vet ikke alt selvfølgelig), jeg synes det ødelegger både sjarm og glede med å skulle få påskeegget på lørdagen som skal være skikkelig stas. Vi lagde heldigvis skikkelig skattejakt som var mye mer stas enn selve påskeegget med godis.
Det er nok helt klart en negativ side ved å være "skillsmissebarn", det blir ofte dobbel-feiring av mye, noe som ødelegger både for gleden, sjeldenheten og ikke minst tannhelsen.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 21:23   #685
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg har vel heller ikke ment at de kun får brus og godteri hjemme, men jeg synes uansett ikke det har noe i hverdagen å gjøre. Det er sånn når man handler om morgningen så går ungdommen å kjøper seg usunn frokost/lunsj. Jeg synes ikke det burde være sånn og tror det skaper altfor stort inntak av sukker og usunn mat.

Det har du helt rett i altså, det er mye usunt som konsumeres i hverdagen av tenåringer. Og det er et problem for ungdom med sykdommer som gjør at de faktisk ikke kan være med på det kjøret, konformitetskravet i tenårene gjør at de virkelig setter egen helse på spill for å gjøre som alle andre. Så lenge du ikke tror at det sitter foreldre hjemme og applauderer dette, eller det er et resultat av dårlig kosthold hjemmefra i oppveksten, er jeg helt enig med deg. Dette er et problem. Ideelt sett burde det være sånn at de ikke hadde tilgang på denne typen matvarer i skolehverdagen. Når de skal på dataparty må de imidlertid få lov til litt å erklære festmeny.

Det du skrev i det lange innlegget over er det heller ikke vanskelig å være enig med deg i. Og du lager fantastisk mye god mat såvidt jeg kan se, jeg skulle gjerne lært litt matlaging av deg. Det hadde sikkert ikke gjort noe å få oppgradert kostholdet i endel hjem heller. Problemet blir når du regner med at unntakskostholdet du observerer er et uttrykk for hverdagen og hva man forsøker å få til i hjemmet. Jeg skjønner det er frustrerende når unntakene blir veldig mange slik at det utgjør en vesentlig del av kostholdet.

Gammel 28-04-11, 21:23   #686
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Men jeg ville bare få fram at dette ikke er noe "nytt" ungdom finner på. Det er ikke alltid like mye fornuft å spore hos tenåringer. Noe må man jo opponere mot så da kan det hos noen bli usunne ting på hverdager. Fordi man endelig kan.

Jeg gikk på videregående for maaange år siden og i kantina ble det solgt bl.a fine horn, brus og sjokolade. Kan ikke huske det var noe særlig frukt eller annen sunn mat. For ikke å snakke om på skolen jeg gikk på i USA! Der kunne man kjøpe brus, sjokolade og små potetgullposer til en slikk og ingenting på maskiner. Kantinematen var også et kapittel for seg.. Får pannenkaker av hvetemel og sukker til å virke sunt.

Éowyn er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 21:25   #687
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje Kari J sin måte å snakke på er feil, men hun har nødvendigvis ikke feil i hva hun sier alikevel

Problemet som oppstår når folk kommuniserer budskapet sitt på en måte som gjør at mottakerene ikke orker å ta det i mot er at det som kunne ha vært et fornuftig innspill bare møter motstand og noen ganger direkte sinne. Kari J klarer det ofte, og da har jo både hun og de som hun eventuelt kunne gitt et fornuftig innspill "tapt". Slik jeg ser det oppnår du mye av det samme. Det som kunne ha vært gode innspill om kost og helse blir til noe nedlatende og selvgodt og som igjen kun fører til iritasjon hos leseren. Det gagner jo ingen.

Heiko er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 21:29   #688
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri sagt eller snakket som jeg er en ekspert, jeg hverken tror det eller ønsker å fremstå som det - jeg kan ikke så mye om alt, men kosthold er noe jeg bruker masse tid på å lære og lese om, så jeg føler jeg kan endel.
Jeg har da vel ikke en "jeg-vet-best" holdning fordi jeg mener at det er synd at det er så mye sykdom som det er, dette er jo bare statestikker som ikke har noe med meg å gjøre, samtidig som det viser til alt kosthold/trening/livstil kan gjøre for en, det er jo mye fakta ute å går, selvom også mye er spekulasjoner og teorier.

Men det er sånn jeg oppfatter deg på i denne tråden, måten du presenterer dine synspunkter og diskuterer dem på gjør at jeg oppfatter deg som arrogant og bedrevitende. Hvis du ikke ønsker å framstå slik, burde du kanskje ta litt innover deg den kritikken du har fått, både når det gjelder faktakunnskaper og diskusjonsteknikk. Jeg er litt enig med Vianne Rocher som sammenlignet det å diskutere med deg som å diskutere med en sterkt troende, dere hevder begge å ha det eneste riktige svaret, alle innvendinger andre måtte ha preller av som vann på gåsa.

Gammel 28-04-11, 21:32   #689
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Problemet ditt er at du leser litteratur og skaffer deg kunnskap på ett veldig smalt felt innenfor kosthold. I tillegg er ikke nødvendigvis denne litteraturen skrevet av fagfolk, men av andre som har levd etter dette kostholdet og sett lyset. Din kunnskap rundt mat er ikke basert på velfundert forskning, den er fundert rundt kostholdstankegang og "ideologi" om man kan kalle det det, og strengt tatt egner det seg dårlig for Folk Flest og barn, i mine øyne.
Det at Vetle velger "tradisjonellt" innenfor kosthold kommer ikke som noe sjokk på meg. Og selv om du vinkler det dithen at det er fordi samfunnet har ett lite tolerant syn på alternative matpakker, tror jeg det har mer å gjøre med at Vetle er ett barn og smaksløkene er deretter. Det er helt normalt for de aller fleste barn å like noe en dag for så og ikke like det eksakt samme neste gang det serveres. Det er helt normalt at barn ikke liker veldig spesielle smaker, konsistenser og "ukjente" råvarer. Faktisk. Slik var det for meg også når jeg var barn så dette er ikke noe nymotens toro- og tidsklemmeskapt problem. Trøsten er at de fleste kommer over det og utvider både smaksløker og matglede når de blir eldre.

Innlegget ditt øverst her synes jeg er i overkant naivt. Ungdommer (eller barn) som har egne penger og ikke er overvåket av foreldrene sine står fritt til å ta de valgene de måtte føle mest for når de er i butikken eller kantina. Da blir det kanskje ikke sunt, som du og de fleste andre foreldre helst skulle sett. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er vaner eller holdninger de har med hjemmefra. Det betyr egentlig bare at de er selvstendige individer med styring over en liten del av egen hverdag. Det synes jeg faktisk de må få lov til, så får man bare håpe at de en vakker dag velger noe mer fornuftig på kostholdsfronten. Mer kan man ikke gjøre, faktisk. Med mindre du mener vi skal innføre aldersgrense eller forbud mot mat som anses usunn?

Gammel 28-04-11, 21:35   #690
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Men det er sånn jeg oppfatter deg på i denne tråden, måten du presenterer dine synspunkter og diskuterer dem på gjør at jeg oppfatter deg som arrogant og bedrevitende. Hvis du ikke ønsker å framstå slik, burde du kanskje ta litt innover deg den kritikken du har fått, både når det gjelder faktakunnskaper og diskusjonsteknikk. Jeg er litt enig med Vianne Rocher som sammenlignet det å diskutere med deg som å diskutere med en sterkt troende, dere hevder begge å ha det eneste riktige svaret, alle innvendinger andre måtte ha preller av som vann på gåsa.

Jeg er på mange måter enig. Presentasjonsformen din gjør at også jeg opplever deg som bedrevitende og arrogant, Nip. Nå har jeg lest for min sønn på senga, og du presenterer holdninger som minner meg veldig om følgende:
"Hvis bare alle var som meg, så ville alt bli bra.
Men ingen andre er som meg, og langt, å, langt i fra. Huff!"

Gammel 28-04-11, 22:00   #691
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Problemet ditt er at du leser litteratur og skaffer deg kunnskap på ett veldig smalt felt innenfor kosthold. I tillegg er ikke nødvendigvis denne litteraturen skrevet av fagfolk, men av andre som har levd etter dette kostholdet og sett lyset. Din kunnskap rundt mat er ikke basert på velfundert forskning, den er fundert rundt kostholdstankegang og "ideologi" om man kan kalle det det, og strengt tatt egner det seg dårlig for Folk Flest og barn, i mine øyne.
Det at Vetle velger "tradisjonellt" innenfor kosthold kommer ikke som noe sjokk på meg. Og selv om du vinkler det dithen at det er fordi samfunnet har ett lite tolerant syn på alternative matpakker, tror jeg det har mer å gjøre med at Vetle er ett barn og smaksløkene er deretter. Det er helt normalt for de aller fleste barn å like noe en dag for så og ikke like det eksakt samme neste gang det serveres. Det er helt normalt at barn ikke liker veldig spesielle smaker, konsistenser og "ukjente" råvarer. Faktisk. Slik var det for meg også når jeg var barn så dette er ikke noe nymotens toro- og tidsklemmeskapt problem. Trøsten er at de fleste kommer over det og utvider både smaksløker og matglede når de blir eldre.

Innlegget ditt øverst her synes jeg er i overkant naivt. Ungdommer (eller barn) som har egne penger og ikke er overvåket av foreldrene sine står fritt til å ta de valgene de måtte føle mest for når de er i butikken eller kantina. Da blir det kanskje ikke sunt, som du og de fleste andre foreldre helst skulle sett. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er vaner eller holdninger de har med hjemmefra. Det betyr egentlig bare at de er selvstendige individer med styring over en liten del av egen hverdag. Det synes jeg faktisk de må få lov til, så får man bare håpe at de en vakker dag velger noe mer fornuftig på kostholdsfronten. Mer kan man ikke gjøre, faktisk. Med mindre du mener vi skal innføre aldersgrense eller forbud mot mat som anses usunn?

Smalt felt innenfor kosthold, hva mener du med det?

Jeg har ikke sagt at det er foreldrene sin skyld at barna kjøper det heller, poenget er at det er synd at det er sånn og vi burde prøve å gjøre noe med det, det var jo ikke sånn at de som var der med voksne ikke drakk brus og spiste vafler, for det gjorde jo de voksne også

Hvorfor er det naivt? Jeg skjønner at det handler om at ungdommene bruker egne penger (som de kanskje har fått av foreldrene, som også vet at utvalget på ett slikt sted er som det er). Vi kan fortsatt bestemme over ungene våres selvom de er 12 år, men det er vanskelig fordi man skal jo ikke skille seg ut og hadde man hatt med matpakke ville man vel blitt ertet rimelig bra. Det er skikkelig synd.
Jeg tror at ved at alle voksne blir flinkere, som det også kanskje er blitt så kanskje etterhvert man kan finne noe som er spiselig på statoil, i en snowboardbakke-cafe eller hva det måtte være, for det er skikkelig vanskelig. Jeg er flink på matpakker.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:01   #692
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er på mange måter enig. Presentasjonsformen din gjør at også jeg opplever deg som bedrevitende og arrogant, Nip. Nå har jeg lest for min sønn på senga, og du presenterer holdninger som minner meg veldig om følgende:
"Hvis bare alle var som meg, så ville alt bli bra.
Men ingen andre er som meg, og langt, å, langt i fra. Huff!"

Den sangen er skrevet tidligere i tråden. Mulig det får det til å virke sånn, det betyr nå fortsatt ikke at det er sånn. Jeg snakker som regel om en helhet, vi (jeg) er også endel av samfunnet.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:07   #693
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Den sangen er skrevet tidligere i tråden. Mulig det får det til å virke sånn, det betyr nå fortsatt ikke at det er sånn. Jeg snakker som regel om en helhet, vi (jeg) er også endel av samfunnet.

Å ups, beklager, det visste jeg ikke, hadde tydeligvis ikke lest hele tråden
Men det understreker kanskje bare hvor lett det er å tolke deg i en bestemt retning?

Gammel 28-04-11, 22:08   #694
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke sagt at det er foreldrene sin skyld at barna kjøper det heller, poenget er at det er synd at det er sånn og vi burde prøve å gjøre noe med det, det var jo ikke sånn at de som var der med voksne ikke drakk brus og spiste vafler, for det gjorde jo de voksne også

Men hva gjør du med det selv da, for å prøve å endre noe?

Gammel 28-04-11, 22:12   #695
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Smalt felt innenfor kosthold, hva mener du med det?

Hvorfor er det naivt? Jeg skjønner at det handler om at ungdommene bruker egne penger (som de kanskje har fått av foreldrene, som også vet at utvalget på ett slikt sted er som det er). Vi kan fortsatt bestemme over ungene våres selvom de er 12 år, men det er vanskelig fordi man skal jo ikke skille seg ut og hadde man hatt med matpakke ville man vel blitt ertet rimelig bra. Det er skikkelig synd.
Jeg tror at ved at alle voksne blir flinkere, som det også kanskje er blitt så kanskje etterhvert man kan finne noe som er spiselig på statoil, i en snowboardbakke-cafe eller hva det måtte være, for det er skikkelig vanskelig. Jeg er flink på matpakker.

Det er naivt fordi de fleste nok har med egen matpakke hjemmefra, men det betyr ikke at den blir spist Og det er på ingen måte sikkert at foreldrene er klar over hva pengene er blitt brukt til heller. Vi kan fortsatt bestemme over barna våre når de er 12 år, men det betyr ikke at det er veldig lett og kunne overvåke alle områder. Det er heller ikke ønskelig om man ønsker selvstendige barn med evne til å ta egne valg og vurderinger. Selv om jeg synes kosthold er veldig viktig og kjenner meg veldig enig med det Katta skriver over her, kommer jeg aldri til å være så pekefingerhappy som mamma at jeg starter tredjegrads forhør av 12-13-14-18-åringen min for å fritte ut av ham hva han har puttet i munnen i løpet dagen. Det viktigste, tror jeg, er at man holder fokuset på sunt kosthold og slik i hverdagen ellers. Ellers er jeg enig med deg, men jeg tviler på at fjårtissene kommer til å velge det sunne fremfor junk uansett. Det er en del av det å være ung å ha nyervervet frihet

Du skriver mye om kjernesunt og raw-food. Det er rimelig smalt og overhodet ikke noe som passer for alle.

Sist redigert av Vianne Rocher : 28-04-11 kl 22:19.
Vianne Rocher er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:19   #696
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

.

Her synes jeg du er ute å hopper rett på læresetningen din om andres kosthold igjen jeg. Du antar at dette er noe de gjør hver gang de er i slalombakken og at dette er symptomatisk for kostholdet til de du har observert. Fordi du har sett at noen spiser vaffler hver gang DU er der. For alt du vet kunne dette vært den ene turen hele familien er samlet i alpintbakken på hele året og at de skulle kose seg med noe ekstra etc. Det ser jeg faktisk ingenting galt med. Med andre ord har du lite å bygge antagelsene dine på, men det passer godt å klemme dem inn i ditt forutintatte syn: "ingen andre kan noe om kosthold, se de bare stapper i seg brus og vaffler hele tiden *sukk* Om bare alle kunne gjøre som meg".

Gammel 28-04-11, 22:19   #697
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Men hva gjør du med det selv da, for å prøve å endre noe?

Jeg føler jeg gjør endel jeg, bruker enormt mye tid og energi på kosthold og trening. Jeg prøver å gjøre det jeg kan med å servere barnet mitt og andre som er på besøk sunn mat, frukt og grønt, være med å spille fotball i hagen for at de ikke skal sette seg ned å spille Wii som de ofte foreslår men heldigvis er fotball morsommere når jeg er med.

Jeg har prøvd å ta det opp litt innimelom at man kanskje ikke MÅ ha så mye usunn mat for å kose seg med hyggelige sammenkomster på skole og det hele, jeg tar gjerne med ekstra vannmelon til alle om fotballen har grilling. Mamma, halvtanter og tilogmed broren min synes det er spennende det jeg holder på meg og synes jeg er flink, de har også begynt å teste litt retter fra bloggen min, flere andre som ser hva jeg legger ut på facebook synes det er spennende, så det gjør jo helt klart at jeg har fått til noe Men jeg er bare en, jeg håper å få med flere på laget

<Jeg kunne helt sikkert gjort mer, åpen for forslag.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:22   #698
Nip

Standard

Det er naivt fordi de fleste nok har med egen matpakke hjemmefra, men det betyr ikke at den blir spist Og det er på ingen måte sikkert at foreldrene er klar over hva pengene er blitt brukt til heller. Vi kan fortsatt bestemme over barna våre når de er 12 år, men det betyr ikke at det er veldig lett og kunne overvåke alle områder. Det er heller ikke ønskelig om man ønsker selvstendige barn med evne til å ta egne valg og vurderinger. Selv om jeg synes kosthold er veldig viktig og kjenner meg veldig enig med det Katta skriver over her, kommer jeg aldri til å være så pekefingerhappy som mamma at jeg starter tredjegrads forhør av 12-13-14-18-åringen min for å fritte ut av ham hva han har puttet i munnen i løpet dagen. Det viktigste, tror jeg, er at man holder fokuset på sunt kosthold og slik i hverdagen ellers. Ellers er jeg enig med deg, men jeg tviler på at fjårtissene kommer til å velge det sunne fremfor junk uansett. Det er en del av det å være ung å ha nyervervet frihet

Du skriver mye om kjernesunt og raw-food. Det er rimelig smalt og overhodet ikke noe som passer for alle.

Jeg er fortsatt ikke naiv, jeg har ikke sagt at de ikke får med matpakke, jeg er fullt klar over at matpakker ofte blir kastet.

Selvom jeg foretrekker noe kjernesunt og raw-food betyr jo ikke det at jeg ikke har lest mer, men det er hva jeg synes er mest spennende, samt lav-karbo. Det betyr jo ikke at jeg ikke leser om andre ting. Snakk om å gjøre seg opp en mening uten å kunne vite så veldig mye - som jeg får enormt pepper for Snakk om å drite på leggen seg selv på leggen

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:27   #699
Nip

Standard

Her synes jeg du er ute å hopper rett på læresetningen din om andres kosthold igjen jeg. Du antar at dette er noe de gjør hver gang de er i slalombakken og at dette er symptomatisk for kostholdet til de du har observert. Fordi du har sett at noen spiser vaffler hver gang DU er der. For alt du vet kunne dette vært den ene turen hele familien er samlet i alpintbakken på hele året og at de skulle kose seg med noe ekstra etc. Det ser jeg faktisk ingenting galt med. Med andre ord har du lite å bygge antagelsene dine på, men det passer godt å klemme dem inn i ditt forutintatte syn: "ingen andre kan noe om kosthold, se de bare stapper i seg brus og vaffler hele tiden *sukk* Om bare alle kunne gjøre som meg".

Sier ikke at akkurat de samme gjør det hver gang de er i bakken, men jeg er i bakken endel og har aldri sett noe annet, så det må jo helt klart ligge noe i det, samme gjelder for lekeland, parker, stranda osv, skjønner jo at ungdommen er blandt verstingene - men det betyr ikke at det må være sånn, men det har blitt sånn, desverre.
Jeg sier jo ikke at alle burde ha med samme matpakke som meg alikevel? Herregud å tunggrodd det skal være å skjønne at det ikke handler om at jeg ønsker alle skal være som meg, egentlig for all del ikke. Jeg har vokst opp med en møkka ungdomstid med søvnvansker, psykiske problemer - angst og depresjoner og enormt dårlig selvtillit og sjenanse, nå i en alder av 27 er jeg kvitt mye av det og på ett mye bedre spor, jeg unner ingen å ha det som jeg har hatt det , men vet desverre at det er jeg ikke alene om og jeg tror at kosthold/livstil og trening kan hjelpe på mye av dette og andre ting, jeg er langt ifra i mål - jeg klarer ikke engang å ha en full jobb... det betyr ikke at jeg ikke kan være glad og stolt for at jeg faktisk synes jeg får til trening og kosthold ganske greit - ikke perfekt men mye bedre enn tidligere.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 22:30   #700
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Jeg er fortsatt ikke naiv, jeg har ikke sagt at de ikke får med matpakke, jeg er fullt klar over at matpakker ofte blir kastet.

Selvom jeg foretrekker noe kjernesunt og raw-food betyr jo ikke det at jeg ikke har lest mer, men det er hva jeg synes er mest spennende, samt lav-karbo. Det betyr jo ikke at jeg ikke leser om andre ting. Snakk om å gjøre seg opp en mening uten å kunne vite så veldig mye - som jeg får enormt pepper for Snakk om å drite på leggen seg selv på leggen

Du har ikke akkurat slått meg i svime med kostholdskunnskapen din enda iallefall og du har hatt utallige muligheter til å briljere her. Du er velkommen til å endre oppfatningen min.
Legger jeg til dine (kort)slutninger mellom kosthold og en hel haug med mer eller mindre relevante sykdommer har du stort sett oppvist ignoranse og fanatisme for min del.

Sist redigert av Vianne Rocher : 28-04-11 kl 22:41.
Vianne Rocher er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.