Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 23:36   #821
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pannekaker

Tomatsuppe må ha sukker. Apsolutt! Ikke mye, bare akkurat passe.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 04-05-11, 23:39   #822
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig hva litt sukker gjør i en tomatsuppe og spaghettisaus. Det må liksom til for å runde smaken har jeg erfart.

Gammel 04-05-11, 23:43   #823
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er utrolig hva litt sukker gjør i en tomatsuppe og spaghettisaus. Det må liksom til for å runde smaken har jeg erfart.

Jepp.

Gammel 04-05-11, 23:58   #824
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mye er litt?

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 00:00   #825
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes en liten teskje gjør underverker.

Gammel 05-05-11, 00:05   #826
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

*Noterer*

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 00:16   #827
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt sukker hjelper de fleste supper og sauser faktisk. Det runder av og får frem de andre smakene. Det er ikke den trekkes der som utgjør sukkerforbruket hos oss i hvertfall, det er annet sukker som burde vært kuttet før.

Gammel 05-05-11, 00:48   #828
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Toro får forresten ufortjent mye reklameplass i denne tråden, all PR er god PR er det ikke sånn?

Ingen Toro - ingen moro.
:gammelt agent-jungelordtak:

007 er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 12:06   #829
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke jeg trenger sukker for å få frem mye smaker eller runde av, men vet jo at mye inneholder sukker, derfor liker jeg det meste laget fra bunnen av så jeg slipper. Jeg tror de fleste er vandt med det, derfor "trenger" man det...

Tror helt klart ikke det er der sukkerforbruket er verst, men alikevel så hjelper det jo endel å kutte de ut også synes nå jeg. Jeg bruker ikke sukker på grøten min heller, selvom de fleste synes man må det, det gjorde ikke sønnen min heller, før han lærte at det var ett must blandt andre.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 12:14   #830
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke jeg trenger sukker for å få frem mye smaker eller runde av, men vet jo at mye inneholder sukker, derfor liker jeg det meste laget fra bunnen av så jeg slipper. Jeg tror de fleste er vandt med det, derfor "trenger" man det...

Eller så kan det være at en liten teskje sukker i sausen er en nyttig ingrediens som hever smaken på maten. Det er ikke en teskje delt på fire personer i en middag som er problemet. Det er om man spiser sukret frokostblanding, sukret syltetøy, posemat med mye sukker, yoghurt med mye sukker, kaker og godteri for ofte osv.

For deg er det et godt valg å kutte det helt ut. For meg blir det veldig rart å skulle gjøre det.

Gammel 05-05-11, 12:16   #831
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Eller så kan det være at en liten teskje sukker i sausen er en nyttig ingrediens som hever smaken på maten. Det er ikke en teskje delt på fire personer i en middag som er problemet. Det er om man spiser sukret frokostblanding, sukret syltetøy, posemat med mye sukker, yoghurt med mye sukker, kaker og godteri for ofte osv.

For deg er det et godt valg å kutte det helt ut. For meg blir det veldig rart å skulle gjøre det.

Jeg synes noen sier det veldig godt her. En teskje sukker for å få fram smaken på tomatene er ikke noe problem. Det er fremdeles både sunt og godt. Jeg bruker forøvrig ofte en dasj honning i stedet for farin i tomatgryterettene jeg lager. Sukkerinnholdet er nok det sammen, men det føles enda litt sunnere.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 13:00   #832
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

I dette tilfellet er det ikke snakk om sukring fordi folk (vi/jeg/mange) er blitt så vant til søte ting at rene smaker ikke duger lenger. Det er, som Polyanna også beskriver, en måte å balansere smaker på i en rett. Det er kokekunst, rett og slett. På samme måte som man bruker salt for å forsterke smak (selv om mange også bruker det for at maten skal smake salt i seg selv) eller sure ingrediender som lime, sitron eller eddik, bruker man noe søtt for å runde av. Det trenger ikke være raffinert sukker, men kan være honning, gulrot eller andre søte grønnsaker.

rajraj er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 13:07   #833
Slettet bruker
Passiv

Standard

noen sa det.

Sukker som krydder er ikke noe problem. Det er når sukker blir en av de store næringskildene at det blir et betydelig problem.

Gammel 05-05-11, 13:33   #834
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

noen sa det.

Sukker som krydder er ikke noe problem. Det er når sukker blir en av de store næringskildene at det blir et betydelig problem.

Jeg skjønner det.

Alikevel så trenger ikke jeg det for at jeg skal synes maten skal smake godt. Ikke mye rom for å være anderledes eller gjøre ting andeledes her

Sist redigert av Nip : 05-05-11 kl 13:53.
Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 13:56   #835
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det.

Alikevel så trenger ikke jeg det for at jeg skal synes maten skal smake godt. Ikke mye rom for å være anderledes eller gjøre ting andeledes her

Men når du skriver:

Jeg tror de fleste er vandt med det, derfor "trenger" man det...

så gir ikke du andre mye rom for å gjøre ting annerledes enn deg. Og du mer enn antyder at de som bruker sukker i tomatsuppen bare innbiller seg at det har noe for seg.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 13:58   #836
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men når du skriver:

så gir ikke du andre mye rom for å gjøre ting annerledes enn deg. Og du mer enn antyder at de som bruker sukker i tomatsuppen bare innbiller seg at det har noe for seg.

Jeg sier jo ikke at man trenger å kutte ut sukkeret, jeg tror man er vandt med smaken og derfor føler man "MÅ" ha det, jeg skjønner jo at det er grunn for at man bruker salt og sukker.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 14:01   #837
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier jo ikke at man trenger å kutte ut sukkeret, jeg tror man er vandt med smaken og derfor føler man "MÅ" ha det, jeg skjønner jo at det er grunn for at man bruker salt og sukker.

Ja, og så får du som svar at man bruker sukker som krydder på linje med annet krydder - og da blir du snurt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 14:03   #838
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, og så får du som svar at man bruker sukker som krydder på linje med annet krydder - og da blir du snurt.

Nei, men jeg MÅ få lov å ikke bruke sukker som krydder, da jeg ikke har behov for det.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 14:03   #839
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bruke sukker som krydder, for å runde av en smak, har ingenting med søte vaner eller sukkeravhengighet å gjøre. Det er kokketeknologi.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 14:06   #840
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Nei, men jeg MÅ få lov å ikke bruke sukker som krydder, da jeg ikke har behov for det.

Er det noen som sier at du må bruke sukker? De sier bare at når de selv bruker sukker betyr ikke det at de er sukkeravhengige junkies.

allium er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.