Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-07, 13:06   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Jeg kjøpte mitt Finepix S950 til 4000.

Gammel 07-03-07, 13:08   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kjøpte mitt Finepix S950 til 4000.

Tar det serier? Kjapt i avtrekkeren? Er jo nesten fem år (?) siden jeg kjøpte mitt Finepixkamera så de har vel utviklet seg en hel del. Mitt er et S304.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:09   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

En kompis av meg mente man måtte ha andre minnekort (raskere?) for å ta serier? Er det andre forskjeller på minnekortene enn størrelse og merke?

Og hva skiller egentlig et vanlig kamera fra speilrefleks?

Gammel 07-03-07, 13:27   #4
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

En kompis av meg mente man måtte ha andre minnekort (raskere?) for å ta serier? Er det andre forskjeller på minnekortene enn størrelse og merke?

Og hva skiller egentlig et vanlig kamera fra speilrefleks?

Vårt Finepix D30 tar i hvert fall helt fine seriebilder med et XD minnekort
Det er riktig at enkelte eldre minnekort sliter med og henge med når mye data skal overføres fra kamera til kort, men minnekort er billige for tiden. Et 1GB minnekort til Nikonkameraet jeg nevnte over her koster 249,- kr på Expert for tiden.

Fujifilmkameraet er et kompaktkamera, altså med innebygd linse, Nikonkameraet er speilrefleks, med ekstern linse. Det er mange fordeler og noen ulemper med speilreflekskameraer, slik som
+Mye raskere oppstart
+Tar bilder raskere
+Bedre kvalitet på bildene (pga bedre linser)
+Mulighet for å bygge ut etterhvert (kjøpe andre linser, blitzer etc)
-Mye større og tyngre enn kompatkameraer.

Jeg ville vel si at dersom du ikke er veldig interessert i fotografering som fag og skal ha et lite og lett kamera som du kan putte i vesken så kjøper du Finepixen, er du interessert i fotografering og vil lære deg og ta skikkelige bra bilder så kjøper du et speilreflekskamera. Mer deg dog at de nye speilreflekskameraene er helautomatiske, så du trenger ikke kunne noen ting når du begynner og ta bilder. Bare sett det på auto og knips i vei. Så kan du lære deg ting etterhvert

:Juste

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:31   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg ville vel si at dersom du ikke er veldig interessert i fotografering som fag og skal ha et lite og lett kamera som du kan putte i vesken så kjøper du Finepixen, er du interessert i fotografering og vil lære deg og ta skikkelige bra bilder så kjøper du et speilreflekskamera.

Takk, nå ble jeg litt klokere

Jeg tror jeg er et sted midt i mellom der. Jeg vil ikke ha et knøttekamera som knapt kan zoome og som gir dårlig bildekvalitet og ikke har rom for eksperimentering. Selv om det får plass i jakkelomma. Jeg har egen kameraveske

Ved tid og stunder kunne jeg tenke meg å gå på kurs for å lære å ta bedre bilder. Da må man vel ha speilrefleks? Det spørs uansett om ikke de "tidene og stundene" tar så lang tid at vi er klar for et nytt kamera da...

Gammel 07-03-07, 13:36   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Takk, nå ble jeg litt klokere

Jeg tror jeg er et sted midt i mellom der. Jeg vil ikke ha et knøttekamera som knapt kan zoome og som gir dårlig bildekvalitet og ikke har rom for eksperimentering. Selv om det får plass i jakkelomma. Jeg har egen kameraveske

Ved tid og stunder kunne jeg tenke meg å gå på kurs for å lære å ta bedre bilder. Da må man vel ha speilrefleks? Det spørs uansett om ikke de "tidene og stundene" tar så lang tid at vi er klar for et nytt kamera da...

Med det du sier her så ville jeg ha kjøpte et speilreflekskamera. Gå i en butikk med godt utvalg og kikk litt på de forskjellige modellene. Dette har vært diskutert her mange ganger, og det deler seg stort sett opp i Canon 340/400 eller Nikon D40/D70, avhengig av hvor mye penger du vil legge i det. Dette er alle meget gode kameraer som vil gi deg mange timer med gode foto-opplevelser.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.