Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-07, 13:37   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har max 5000 kroner og vil ha nytt kamera

OK, så det er ikke mange innstillinger å gjøre først da Juste? Man bare kan gjøre dem hvis man vil? For om det er såpass enkelt så lurer jeg på hvorfor i alledager jeg skal kjøpe meg et kompaktkamera når jeg kan kjøpe et speilreflekskamera?

Jeg har forøvrig sett alle diskusjonene, men trodde ikke de angikk meg siden jeg ikke skulle ha et speilreflekskamera

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:46   #2
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

OK, så det er ikke mange innstillinger å gjøre først da Juste? Man bare kan gjøre dem hvis man vil? For om det er såpass enkelt så lurer jeg på hvorfor i alledager jeg skal kjøpe meg et kompaktkamera når jeg kan kjøpe et speilreflekskamera?

Jeg har forøvrig sett alle diskusjonene, men trodde ikke de angikk meg siden jeg ikke skulle ha et speilreflekskamera

På mitt Nikon D70 så er det ingen instillinger og gjøre dersom du setter det på Auto. Det fikser alt, du må bare slå det på. Men minst halve moroa er jo og leke seg med instillingene for å manipulere bilder. Det tar du etter hvert som du lærer deg kameraet, jeg brukte laaaaang tid på og finne ut av de forskjellige programmene og instillingene. Fremdeles hiver jeg det ofte på Auto dersom det ikke er veldig krevende lys og jeg bare skal ta noen kjappe bilder av ungene, og bildene blir kjempebra.

Sambo fikk et kompaktkamera av meg i julepresang fordi et speilreflekskamera er stort, det er ikke noe du tar med deg på fest, konsert e.l. Det er det beste argumentet for kompaktkamera. Finepix-kameraet vårt går fint ned i en lomme og tar veldig bra bilder det og, det er spesiellt godt på innebilder. De nye kompaktkameraene er blitt riktig bra, men de vil alltid være veldig begrenset i forhold til speilrefleksene.

Lykke til med jakten på nytt kamera

:Juste

EDIT: Når det gjelder hastighet så er speilrefleks overlegent. De nye kompaktkameraene er bra, men speilrefleks er bare helt utrolig. Kameraet er klart i det øyeblikket du slår det på og bildene kan du ta i maskingeværetempo.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:54   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor store er egentlig disse speilreflekskameraene? Må man ha egen trillebag?

FinePixkameraet vårt fungerer jo fortsatt, så om vi skal steder hvor kameraet vil være utsatt kan vi jo ta med det i stedet. Selv om det er nokså stort det også da

Kan man bare justere lukketiden på speilrefleks? Og sånn dobbelteksponering som vi lekte oss med i "gamle dager", kan man gjøre det på digitalkameraer?

*Liker tanken på å ta bilder i maskingeværtempo*

Gammel 07-03-07, 14:33   #4
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Neida, man trenger ingen trillebag Men hvis du er som meg så blir det fort en ekstra linse, ekstra blitz, en del filtre og slikt som man bare MÅ ha med seg for å dekke alle muligheter hvis et bra motiv skulle dukke opp

Speilrefleksene varierer en del i størrelse, de nyeste og billigste er ganske nette i forhold til fotomodellene. Kjenn litt på de i butikken.

På Digital Speilrefleks er det mye moro man kan gjøre, og det man ikke kan gjøre når man tar bildet kan man jo ofte gjøre i bilderedigeringsprogrammer etterpå...... I kamerat kan du bl.a. justere

-lukketid
-iso
-fargebalanse
-over og undereksponering
-fokusområder

på en enkel måte dersom du skulle få ånden over deg.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 14:40   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Pengene til kamera måtte gå til noe annet i mars, men nå er jeg klar på nytt . Er dette fortsatt et godt valg eller finnes det andre kamera i min klasse? Må jeg ha noe ekstrautstyr annet enn minnekort til dette i begynnelsen?

Og om markedet har forandret seg veldig på noen måneder - andre tips om speilrefleks til 4000-6000kr? Vil gjerne se linker!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:17.