|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bedreviter
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jeg er omtrent der, ja. All den tid lønna fremdeles er så lav som den er, så vil jeg råde dem til å velge noe annet i stedet. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Bare så det er sagt, atte jeg er ikke enig. Sist redigert av m^2 : 09-05-11 kl 11:59. |
|
|
|
|
|
#183 |
|
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Geeks. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
|
Så lenge de er lykkelig med et forbruk som kan kombineres med lønnen, er det vel ikke noe problem? |
|
|
|
|
|
#185 |
|
|
Jeg kjenner uansett på at det er vel fint om sykepleiere har litt realfag innabords og vel? De skal tross alt regne ut hvor mye medisiner man trenger, vite hvordan prosesser henger sammen, forstå seg på teknisk - og datamateriell osv. Og alle bør være istand til å regne ut hvor mye man sparer på skosalg på Lille Vinkel lzm (for å bruke et eksempel fra tidligere i tråden), eller skjønne hvor mye man får i feriepenger for den sakens skyld. Hvorfor i all verden er det en motsetning mellom sykepleier og realfag? |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Leser
|
Ja, de skal få velge det de vil her også, MEN jeg synes jo de bør få lov å vite at nesten alle skuspillere "er like mye hos NAV som på den røde løperen" - jeg synes jo faktisk det er sjofelt å ikke fortelle dem det. Og det gjelder andre yrker også. Jeg for eksempel kunne aldri ha jobbet som lege på et sykehus, jeg hadde blitt koko i hodet av å ikke sove. Men jeg kunne jo ha studert medisin og blitt almennlege feks (selv om de også må ta legevakter ... så ...)
|
|
|
#187 |
|
Bedreviter
|
Det er jo uansett ikke jeg som bestemmer; jeg kan bare si hva jeg syns, og hvis de spør, så kommer jeg til å fraråde det. Hvis de konkluderer med at lønn er uvesentlig, så er det selvsagt ikke noe jeg vil (eller kan) overstyre. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
|
Ja, men nå snakker du som om det er festene som er det morsomme og gøye ved utdanningen. Og sånn behøver det jo slett ikke være. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, de skal absolutt realitetsorienteres, det er nesten en selvfølge. Men jeg håper de blir mer målrettet og interesse-evneorienterte i valgene sine enn meg. Det vil jeg prøve å dytte litt inn.
|
|
|
#191 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sykepleiere er vel ikke akkurat de mest lavtlønnede? Hadde barna sagt hjelpepleier hadde jeg sterkt frarådet det, lønn er nesten ikke til å forsørge seg og har veldig mange færre muligheter enn sykepleiere som kan velge innenfor mange felt og gode muligheter for videreutdannelse.
|
|
|
#192 |
|
|
Det er jo ikke det i det hele tatt, men i denne tråden har det jo blitt veldig fokus på lege vs sykepleier og ikke minst på hvor genialt det er å bli ingeniør, mens det vel egentlig var snakk om hvorvidt en skulle oppfordre jenter til å satse på realfag? Jeg tror ikke det er dumt å ha gode mattekunnskaper i bunn i det hele tatt, men jeg tror også det er mange andre kunnskaper det er godt å ha med seg. Språk, for eksempel. En god forståelse av historie og samfunnet rundt seg. Og så er det en himla masse yrker en kan ha her i verden, og en kan bytte underveis, og en kan lære og lære hele livet, i grunnen. Det vil jeg at ungene mine skal ha med seg hjemmefra, og så kan vi mene hva vi vil om de yrkesvalgene de tar etterhvert, det er uansett de som bestemmer. Jeg ville synes det var utrolig leit å vite at barnet mitt hadde valgt noe de egentlig ikke hadde lyst til fordi jeg eller faren deres mente at det var lurest. p, li { white-space: pre-wr
|
|
|
|
#193 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror det var jeg som startet den der gøy eller ikke gøy-greia, så derfor tenkte jeg at jeg skulle justere ørlite grann på det jeg skrev. Når jeg skrev at jeg ikke syntes det var gøy på ingeniørutdanningen, så var det altså fagene som ikke fenget. Jeg hadde egentlig ikke noen særlige forventninger om at det skulle være så himla latterlig gøy hele tiden, liksom, mer at jeg skulle synes det var interessant. Og det synes jeg egentlig ikke. Men det halve året jeg tok matte på MatNat på Blindern var det hypergøy studentmiljø, altså. Realistforeningen hadde noen sinnsykt morsomme fester. Og det var veldig mange søte nerde/geek-gutter der.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 08-05-11 kl 22:37. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg elsker m^2, litt, tror jeg.
|
|
|
#196 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg tror det er mer ok å være sykepleier hvis du har interese for faget og hele tiden prøver å lære og forbedre deg også etter at du er ferdig utdannet. Mine barn må gjerne bli sykepleiere hvis de vil. Men jeg vil synes det var trist om de tok utdannelsen og deretter så på seg selv som ferdig utlært. Jeg tror det er noe av det som gjør at mange med master innen realfagene trives. De er under evig opplæring. Tilbakemelding til mange som har realfag er i alle fall at de har lært å lære. De kan oppdatere seg og forstå nye ting. Det er klart det er spennende!
|
|
|
#197 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#198 |
|
Yes, we can!!
|
Neinei! (selv om de vandret nakne rundt på den første plattformen jeg besøkte.
|
|
|
#200 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Man må ha gått ut de nye skoene opp til eplekake på Frognerseteren. Helst skal man ha spist frokost på Grand. Drukket øl på krita og kranglet med regi.
|
![]() |
|
|